Skatteudvalget 2020-21
L 233
Offentligt
2401115_0001.png
25. maj 2021
J.nr. 2020 - 2625
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 233 - Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineraloliepro-
dukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Implementering af
det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og ændringer i alko-
holstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og re-
gistreringsforhold, præcisering af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af
momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af motorkøretøjer og til-
pasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 17. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 233 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om om deling af lovforslaget, så delene om tilretning af det afgiftspligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin m.m. og delen om implementering af direktiv om militær mobilitet, udskilles til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
2401115_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, så de dele, der handler
om tilretning af det afgiftspligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin m.m. (lov-
forslagets afsnit 2.3.1), og den del, der handler om implementering af direktiv om militær
mobilitet (lovforslagets afsnit 2.2), udskilles til et selvstændigt lovforslag? I benægtende
tilfælde bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.
Svar
Lovforslagets ændring vedrørende tilretning af det afgiftspligtige vareområde for mousse-
rende vin og frugtvin m.m. har til hensigt at bringe dansk ret i overensstemmelse med Rå-
dets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstruktu-
ren for alkohol. Det danske afgiftsområde for tillægsafgiften er således efter gældende ret
for snævert, da det ikke omfatter varer, som henhører under
position 2204 til 2206 i EU’s
kombinerede nomenklatur, og som forefindes på flasker med champagneproplukke med
fastholdelsesanordning.
Lovforslagets ændringer, som giver afgifts- og momsfritagelse for EU's væbnede styrker i
forbindelse med den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, implementerer et EU-direktiv
(Rådets direktiv (EU) 2019/2235 af 16. december 2019 om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem og direktiv 2008/118/EF om den ge-
nerelle ordning for punktafgifter, for så vidt angår forsvarsindsatsen inden for Unionens
rammer). Det bemærkes, at det følger af det danske forsvarsforbehold, at Danmark ikke
deltager i vedtagelsen, udarbejdelsen og gennemførelsen af EU’s afgørelser og aktioner,
der har hjemmel i traktatbestemmelserne angivet i artikel 5 i Protokol nr. 22 om Dan-
marks stilling, der er knyttet til Lissabontraktaten, og som har indvirkning på forsvarsom-
rådet. Det nævnte direktiv har hjemmel i artikel 113 i TEUF, som ikke er omfattet af det
danske forsvarsforbehold. Danmark er således forpligtet til at implementere direktivæn-
dringerne i dansk ret.
Jeg ønsker på den baggrund ikke at stille det efterspurgte ændringsforslag, hvorefter lov-
forslaget deles i to, således at de to beskrevne elementer udskilles fra resten af forslaget.
Jeg yder dog gerne teknisk bistand til et sådant ændringsforslag.
Det ønskede ændringsforslag kan se ud som følgende:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiri-
tusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Implementering af det omarbej-
dede cirkulationsdirektiv og ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om
adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering af bagatelgrænse-
reglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og
Side 2 af 4
L 233 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om om deling af lovforslaget, så delene om tilretning af det afgiftspligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin m.m. og delen om implementering af direktiv om militær mobilitet, udskilles til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
2401115_0003.png
køreskolers salg af motorkøretøjer og tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfra-
dragsrettens indtræden m.v.).« omfattende § 1, nr. 1, 3-8, 10-24 og 29-71, § 2 nr. 1, 2, 4-
10, 12-30 og 34-78, § 3 nr. 1, 3-12, 14-44, 47 og 49-73, § 4 nr. 1, 2, 4, 6-10, 12-27, 30 og
32-75, § 5, nr. 1, 6-9, 12 og 19-21, §§ 6-20 og § 21, stk. 1 og 3-9 og 11-13.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiri-
tusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og momsloven (Implementering
af direktivet om militær mobilitet og ændring i alkoholstrukturdirektivet vedr. det afgifts-
pligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin m.m.).« omfattende
§ 1, nr. 2, 9 og
25-28, § 2, nr. 3, 11 og 31-33, § 3, nr. 2, 13, 45, 46 og 48, § 4, nr. 3, 5, 11, 28, 29 og
31, og § 5, nr. 2-5, 10, 11 og 13-18, og § 21, stk. 1, 2 og 6-10
.
[Forslag om deling af lovforslaget]
a
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 21
2)
Stk. 6-9
affattes således:
»Stk. 6.
Regler fastsat i medfør af § 4 b, stk. 8, og § 15, stk. 5, i lov om energiafgifter af
mineralolieprodukter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020, forbliver i
kraft indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 4 b, stk. 11, i lov
om energiafgifter af mineralolieprodukter m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 17, og § 15, stk. 6, i
lov om energiafgifter af mineralolieprodukter m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 37.
Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af spiritusafgiftslovens § 8, stk. 9, og § 20 a, stk. 5, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 504 af 21. april 2020, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af spiritusafgiftslovens § 8, stk. 12, jf. denne lovs § 2, nr. 17,
og spiritusafgiftslovens § 20 a, stk. 6, jf. denne lovs § 2, nr. 44.
Stk. 8.
Regler fastsat i medfør af tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 9, og § 19, stk. 5, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 12, jf. denne lovs § 3, nr.
18, og tobaksafgiftslovens § 19, stk. 6, jf. denne lovs § 3, nr. 35.
Stk. 9.
Regler fastsat i medfør af øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 8, og § 15, stk. 5, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1451 af 8. oktober 2020, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter udstedt i medfør af øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 11, jf. denne lovs § 4,
nr. 19, og øl- og vinafgiftslovens § 15, stk. 6, jf. denne lovs § 4, nr. 40.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 21
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
21
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
Side 3 af 4
L 233 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om om deling af lovforslaget, så delene om tilretning af det afgiftspligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin m.m. og delen om implementering af direktiv om militær mobilitet, udskilles til et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
2401115_0004.png
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 9 og 25-28, § 2, nr. 3, 11 og 31-33, § 3, nr. 2, 13, 45, 46 og 48, § 4, nr. 3,
11, 28, 29 og 31, og § 5, nr. 2-5, 10, 11 og 13-18, træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 9, stk. 17, i lov om energiafgifter af mineralolieproduk-
ter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020, forbliver i kraft indtil de op-
hæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 9, stk. 18, i lov om energiafgifter af
mineralolieprodukter m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 27.
Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af spiritusafgiftslovens § 15, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr.
504 af 21. april 2020, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af spiritusafgiftslovens § 15, stk. 6, jf. denne lovs § 2, nr. 33.
Stk. 5.
Regler fastsat i medfør af tobaksafgiftslovens § 29, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr.
19 af 8. januar 2018, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af tobaksafgiftslovens § 29, stk. 6, jf. denne lovs § 3, nr. 48.
Stk. 6.
Regler fastsat i medfør af øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1451 af 8. oktober 2020, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 6, jf. denne lovs § 4, nr. 31.
Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af momslovens § 36, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021
af 26. september 2019, forbliver i kraft indtil de ophæves eller afløses af forskrifter ud-
stedt i medfør af momslovens § 36, stk. 7, jf. denne lovs § 5, nr. 11.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene forslag (A) vedrører implementering
af det omarbejdede cirkulationsdirektiv og ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering
af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering af
bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirk-
somheder og køreskolers salg af motorkøretøjer og tilpasning til EU-regler af tidspunktet
for momsfradragsrettens indtræden m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører direktivet om
militær mobilitet og ændring i alkoholstrukturdirektivet vedr. det afgiftspligtige vareom-
råde for mousserende vin og frugtvin m.m.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Side 4 af 4