Skatteudvalget 2020-21
L 233 Bilag 5
Offentligt
2402571_0001.png
Til lovforslag nr.
L 233
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2021
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love
(Implementering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og ændringer i
alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering
af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af
motorkøretøjer og tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 32 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, Skatteministeren
har stillet ændringsforslag nr. 4-32.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven
og forskellige andre love (Implementering af det omarbej‐
dede cirkulationsdirektiv og ændringer i alkoholstrukturdi‐
rektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders
bevillings- og registreringsforhold, præcisering af bagatel‐
grænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreg‐
lerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af mo‐
torkøretøjer og tilpasning til EU-regler af tidspunktet for
momsfradragsrettens indtræden m.v.).« omfattende § 1, nr.
1, 3-8, 10-24 og 29-71, § 2, nr. 1, 2, 4-10, 12-30 og 34-78,
§ 3, nr. 1, 3-12, 14-44, 47 og 49-73, § 4, nr. 1, 2, 4, 6-10,
12-27, 30 og 32-75, § 5, nr. 1, 6-9, 12 og 19-21, §§ 6-20 og
§ 21, stk. 1 og 3-9 og 11-13.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mi‐
neralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftslo‐
ven, øl- og vinafgiftsloven og momsloven (Implementering
af direktivet om militær mobilitet og ændring i alkoholstruk‐
turdirektivet vedr. det afgiftspligtige vareområde for mous‐
serende vin og frugtvin m.m.).« omfattende § 1, nr. 2, 9 og
25-28, § 2, nr. 3, 11 og 31-33, § 3, nr. 2, 13, 45, 46 og 48, §
DokumentId
Journalnummer
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0002.png
2
4, nr. 3, 5, 11, 28, 29 og 31, og § 5, nr. 2-5, 10, 11 og 13-18,
og § 21, stk. 1, 2 og 6-10.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 21
2)
Stk. 6-9
affattes således:
»Stk. 6.
Regler fastsat i medfør af § 4 b, stk. 8, og §
15, stk. 5, i lov om energiafgifter af mineralolieprodukter
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 4 b, stk. 11, i lov om energiafgifter af
mineralolieprodukter m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 17, og § 15,
stk. 6, i lov om energiafgifter af mineralolieprodukter m.v.,
jf. denne lovs § 1, nr. 37.
Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af spiritusafgiftslovens § 8,
stk. 9, og § 20 a, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 504 af 21.
april 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter udstedt i medfør af spiritusafgiftslovens § 8,
stk. 12, jf. denne lovs § 2, nr. 17, og spiritusafgiftslovens §
20 a, stk. 6, jf. denne lovs § 2, nr. 44.
Stk. 8.
Regler fastsat i medfør af tobaksafgiftslovens § 10
a, stk. 9, og § 19, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8.
januar 2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 10 a,
stk. 12, jf. denne lovs § 3, nr. 18, og tobaksafgiftslovens §
19, stk. 6, jf. denne lovs § 3, nr. 35.
Stk. 9.
Regler fastsat i medfør af øl- og vinafgiftslovens
§ 6 a, stk. 8, og § 15, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1451
af 8. oktober 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af øl- og vinafgiftslo‐
vens § 6 a, stk. 11, jf. denne lovs § 4, nr. 19, og øl- og
vinafgiftslovens § 15, stk. 6, jf. denne lovs § 4, nr. 40.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 21
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 21
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 9 og 25-28, § 2, nr. 3, 11 og 31-33, § 3,
nr. 2, 13, 45, 46 og 48, § 4, nr. 3, 11, 28, 29 og 31, og § 5, nr.
2-5, 10, 11 og 13-18, træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 9, stk. 17, i lov om
energiafgifter af mineralolieprodukter m.v., jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 1349 af 1. september 2020, forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 9, stk. 18, i lov om energiafgifter af mineralolieprodukter
m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 27.
Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af spiritusafgiftslovens §
15, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 504 af 21. april 2020,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af spiritusafgiftslovens § 15, stk. 6, jf.
denne lovs § 2, nr. 33.
Stk. 5.
Regler fastsat i medfør af tobaksafgiftslovens §
29, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 29, stk. 6, jf. denne
lovs § 3, nr. 48.
Stk. 6.
Regler fastsat i medfør af øl- og vinafgiftslovens §
11, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1451 af 8. oktober 2020,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 6, jf.
denne lovs § 4, nr. 31.
Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af momslovens § 36, stk.
5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af momslovens § 36, stk. 7, jf. denne lovs §
5, nr. 11.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
4)
I du under
nr. 10
foreslåede ændringer af
§ 4, stk. 3, 1.
pkt.,
og
stk. 4, 1. pkt.,
udgår i den indledende tekst »og stk.
4, 1. pkt.,«.
[Ændring af § 4, stk. 4, 1. pkt., i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. udgår]
5)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 4 b, stk. 7, 1.
pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., indsættes efter »formål««: »,
og i stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt., ændres »stk. 6«
til: »stk. 9««.
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 17]
6)
I den under
nr. 52
foreslåede affattelse af
§ 28, stk.
6,
ændres i
1. pkt.
»medmindre der er sket en uregelmæssig‐
hed, jf. § 32, jf. stk. 8, hæfter den autoriserede modtager«
til: »hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 32, jf. stk. 8«.
[Sproglig ændring]
7)
I det under
nr. 67
foreslåede
§ 32, stk. 2,
ændres i
1.
pkt.
»§ 15 a, stk. 4« til: »§ 15 a, stk. 5«.
[Ændring af forkert henvisning i lovforslaget]
Til § 2
8)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 8, stk. 7, 1.
pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., indsættes efter »formål««: »,
og i
stk. 7, 2. pkt.,
der bliver stk. 10, 2. pkt., ændres »stk. 6«
til: »stk. 9««.
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 17]
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0003.png
3
9)
I det under
nr. 23
foreslåede
§ 9 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »registreringen« til: »autoriseringen«.
[Sproglig ændring]
10)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 9 a, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som
oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen
har et lokale, som kan benyttes til at fremstille, forarbejde,
behandle, aftappe, oplægge, modtage, afsende eller udlevere
afgiftspligtige ubeskattede varer, og som told- og skattefor‐
valtningen har godkendt inden autoriseringen. Denne betin‐
gelse gælder dog ikke for virksomheder, der autoriseres som
oplagshaver efter § 8, stk. 9, nr. 1. Skatteministeren kan
fastsætte de nærmere regler for administrationen efter 1.
pkt.««
[Nyaffattelse af spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2, med
ikrafttrædelse den 13. februar 2023, så henvisningen til §
8, stk. 6, nr. 1, ændres som konsekvens af lovforslagets § 2,
nr. 17, hvorefter spiritusafgiftslovens § 8, stk. 6, bliver stk. 9
med ikrafttrædelse den 13. februar 2023]
11)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 15, stk. 2,
ændres »nr. 2« til: »nr. 7«.«
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 30, fra og med den 1. januar 2022]
12)
I den under
nr. 59
foreslåede affattelse af
§ 33, stk.
6,
ændres i
1. pkt.
»medmindre der er sket en uregelmæssig‐
hed, jf. § 34, jf. stk. 8, hæfter den autoriserede modtager«
til: »hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 34, jf. stk. 8«.
[Sproglig ændring]
13)
Efter nr. 64 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 33, stk. 10,
ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.«
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 44, fra og med den 13. februar 2023]
14)
Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 33, stk. 12, 1. pkt.,
ændres »§ 9 a, stk. 2, 2. pkt.« til:
»§ 9 a, stk. 2, 3. pkt.««
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 23, fra og med den 1. juli 2021]
15)
I det under
nr. 74
foreslåede
§ 34, stk. 2,
ændres i
1.
pkt.
»§ 20 b, stk. 4« til: »§ 20 b, stk. 5«.
[Ændring af forkert henvisning i lovforslaget]
Til § 3
16)
I den under
nr. 21
foreslåede ændring af
§ 10 a, stk. 7,
1. pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., indsættes efter »formål««:
», og i
stk. 7, 2. pkt.,
der bliver stk. 10, 2. pkt., ændres »stk.
6« til: »stk. 9««.
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
3, nr. 18]
17)
I den under
nr. 28
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1,
1.
og
2. pkt.,
ændres »autoriserede« til: »registrerede« til:
»»autoriserede varemodtagere« til: »registrerede varemodta‐
gere«.
[Sproglig præcisering]
18)
I det under
nr. 41
foreslåede
§ 20, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »registreringen« til: »autoriseringen«.
[Sproglig ændring]
19)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 20, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som
oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen
har et lokale, som kan benyttes til at fremstille, forarbejde,
oplægge, modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige
ubeskattede varer, og som told- og skatteforvaltningen har
godkendt inden autoriseringen. Denne betingelse gælder dog
ikke for virksomheder, der autoriseres som oplagshaver efter
§ 10 a, stk. 9, nr. 1. Skatteministeren kan fastsætte de nær‐
mere regler for administrationen efter 1. pkt.««
[Nyaffattelse af tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2, med ikraft‐
trædelse den 13. februar 2023, så henvisningen til § 10 a,
stk. 6, nr. 1, ændres som konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
18, hvorefter tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 6, bliver stk. 9
med ikrafttrædelse den 13. februar 2023]
20)
Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 31, stk. 2,
ændres »§ 35« til: »§ 34«.«
[Ændring af forkert henvisning i tobaksafgiftsloven]
21)
I den under
nr. 54
foreslåede affattelse af
§ 31, stk.
6,
ændres i
1. pkt.
»medmindre der er sket en uregelmæssig‐
hed, jf. § 35, jf. stk. 8, hæfter den autoriserede modtager«
til: »hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 35, jf. stk. 8«.
[Sproglig ændring]
22)
I det under
nr. 70
foreslåede
§ 35, stk. 2,
ændres i
1.
pkt.
»20 a, stk. 4« til: »§ 20 a, stk. 5«.
[Ændring af forkert henvisning i lovforslaget og redaktionel
ændring]
Til § 4
23)
I den under
nr. 22
foreslåede ændring af
§ 6 a, stk. 7,
1. pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., indsættes efter »formål««:
», og i
stk. 7, 2. pkt.,
der bliver stk. 10, 2. pkt., ændres »stk.
6« til: »stk. 9««.
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
4, nr. 19]
24)
I det under
nr. 24
foreslåede
§ 7, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»registreringen« til: »autoriseringen«.
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0004.png
4
[Sproglig ændring]
25)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 7, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som
oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen
har et lokale, som kan benyttes til at fremstille, forarbejde,
behandle, aftappe, oplægge, modtage, afsende eller udlevere
afgiftspligtige ubeskattede varer, og som told- og skattefor‐
valtningen har godkendt inden autoriseringen. Denne betin‐
gelse gælder dog ikke for virksomheder, der autoriseres som
oplagshaver efter § 6 a, stk. 9, nr. 1. Skatteministeren kan
fastsætte de nærmere regler for administrationen efter 1.
pkt.««
[Nyaffattelse af øl- og vinafgiftslovens § 7, stk. 2, med
ikrafttrædelse den 13. februar 2023, så henvisningen til § 6
a, stk. 6, nr. 1, ændres som konsekvens af lovforslagets § 4,
nr. 19, hvorefter øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 6, bliver
stk. 9 med ikrafttrædelse den 13. februar 2023]
26)
I den under
nr. 55
foreslåede affattelse af
§ 27, stk.
6,
ændres i
1. pkt.
»medmindre der er sket en uregelmæssig‐
hed, jf. § 30, jf. stk. 8, hæfter den autoriserede modtager«
til: »hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 30, jf. stk. 8«.
[Sproglig ændring]
27)
Efter nr. 61 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 27, stk. 12, 1. pkt.,
ændres »§ 7, stk. 2, 2. pkt.« til:
»§ 7, stk. 2, 3. pkt.«
[Ændring af henvisning som konsekvens af lovforslagets §
4, nr. 24, fra og med den 1. juli 2021]
28)
I det under
nr. 70
foreslåede
§ 30, stk. 2,
ændres i
1.
pkt.
»§ 15 a, stk. 4« til: »§ 15 a, stk. 5«.
[Ændring af forkert henvisning i lovforslaget]
29)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2225 af 29. december 2020,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 19
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Told- og skatteforvaltningen kan give offentlig‐
heden adgang til oplysninger om virksomheders bevillings‐
forhold og virksomheders registrering som oplagshaver i
henhold til denne lov. Udleveringen kan ske, når der angives
SE-nummer/cvr-nummer på en virksomhed. Oplysningerne
kan udleveres mundtligt, skriftligt eller elektronisk.««
[Hjemmel til at udlevere oplysninger om virksomheders be‐
villingsforhold og virksomheders registrering som oplagsha‐
ver efter lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter]
Til § 21
30)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 3-8, 10-24 og 30-70, § 2, nr. 4-10, 12-22,
01, 24-29, 34-64, 03 og 65-77, § 3, nr. 3-11, 13-29, 34-40,
01, 42-44, 47 og 49-72, og § 4, nr. 4, 6-10, 12-23, 01, 25, 26
og 32-74, træder i kraft den 13. februar 2023.«
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringsforslag nr. 10, 13, 19
og 25]
31)
I
stk. 4
indsættes efter »§ 8, nr. 2,«: »§ 01,«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringsforslag nr. 29]
32)
I
stk. 5
ændres »2 og 30« til: »2, 30 og 02«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringsforslag nr. 11]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for‐
slag (A) vedrører implementering af det omarbejdede cirku‐
lationsdirektiv og ændringer i alkoholstrukturdirektivet, ju‐
stering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings-
og registreringsforhold, præcisering af bagatelgrænsereglen
i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlej‐
ningsvirksomheder og køreskolers salg af motorkøretøjer
og tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradrags‐
rettens indtræden m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører
direktivet om militær mobilitet og ændring i alkoholstruk‐
turdirektivet vedr. det afgiftspligtige vareområde for mous‐
serende vin og frugtvin m.m.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla‐
get om deling af lovforslaget i to forslag, jf. ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det at ændre »va‐
remodtager« til »registreret varemodtager« i § 4, stk. 3, 1.
pkt., og stk. 4, 1. pkt., i lov om energiafgift af mineraloli‐
eprodukter m.v. (herefter mineralolieafgiftsloven). Med æn‐
dringen vil der komme til at stå »registrering som registreret
varemodtager« i mineralolieafgiftslovens § 4, stk. 4, 1. pkt.
Dette har ikke været hensigten.
Med ændringsforslaget udgår ændringen i lovforslagets §
1, nr. 10, af »varemodtager« til »registreret varemodtager« i
mineralolieafgiftslovens § 4, stk. 4, 1. pkt.
Til nr. 5, 8, 11, 13, 14, 16, 23 og 27
Der er tale om ændringer af henvisninger som konse‐
kvens af lovforslaget.
Til nr. 6, 12, 21 og 26
Der er tale om sproglige ændringer, hvorved der ændres i
sætningens opbygning. I lovforslaget står der: »For betaling
af afgift af varer, der efter overgang til forbrug i et andet
EU-land transporteres her til landet med henblik på levering
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0005.png
5
til erhvervsmæssige formål […], medmindre der er sket en
uregelmæssighed, […] hæfter den autoriserede modtager.«
Den indskudte sætning »medmindre der er sket en ure‐
gelmæssighed« gør sætningen svær at læse. Med ændrings‐
forslagene kommer der til at stå: »For betaling af afgift
af varer, der efter overgang til forbrug i et andet EU-land
transporteres her til landet med henblik på levering til er‐
hvervsmæssige formål […] hæfter den autoriserede modta‐
ger, medmindre der er sket en uregelmæssighed […].«
Hensigten med ændringsforslagene er at gøre bestemmel‐
serne lettere at forstå.
Til nr. 7, 15 og 28
Der er tale om ændringer af forkerte henvisninger i lov‐
forslaget.
Til nr. 9, 18 og 24
Der er tale om sproglige ændringer af »registreringen«
til »autoriseringen«, da godkendelsen af lokalet skal ske in‐
den autoriseringen af den autoriserede oplagshaver og ikke
inden registreringen af den autoriserede oplagshaver.
Til nr. 10
Efter gældende ret er det efter spiritusafgiftslovens § 9
a, stk. 2, 1. pkt., en betingelse for at opnå autorisation
som oplagshaver her i landet efter spiritusafgiftsloven, at
Skatteforvaltningen forinden har godkendt lokalerne, som
virksomheden vil benytte til fremstilling, behandling, aftap‐
ning, opbevaring og udlevering af afgiftspligtige ubeskatte‐
de varer.
Det fremgår imidlertid ikke eksplicit af spiritusafgiftslo‐
ven, at en virksomhed eller person skal have et afgiftsop‐
lag/lokale, men blot at hvis virksomheden eller personen har
dette, skal lokalet godkendes af Skatteforvaltningen. Dette
har i praksis medført, at der er tvivl om, hvorvidt virksom‐
heder efter gældende ret har mulighed for at blive autorise‐
ret som oplagshaver i Danmark uden at have et afgiftsoplag.
Denne tvivl rettes der op på med lovforslagets § 2, nr.
23, hvor det foreslås at ophæve spiritusafgiftslovens § 9 a,
stk. 2, 1. pkt., og i stedet indsætte to nye punktummer fra og
med den 1. juli 2021.
Spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2, indeholder efter gæl‐
dende ret også et 2. pkt. Med den i lovforslagets § 2, nr.
23, foreslåede ophævelse af 1. pkt. og indsættelse af to
nye punktummer bliver 2. pkt. til 3. pkt. Efter det gælden‐
de 2. pkt. er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte
de nærmere regler for administrationen efter 1. pkt. Det
betyder blandt andet, at skatteministeren kan fastsætte, at
en ansøgning om autorisation som oplagshaver skal vedlæg‐
ges en plantegning over virksomhedens lokaler og anlæg
til at fremstille, opbevare og udlevere varer, og hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke
benyttes til beboelse eller køkken, og at der skal foretages
en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er be‐
talt afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil skatteministeren
kunne fastsætte kravene for, at to eller flere virksomheder
benytter fælleslokaler.
I det i lovforslagets § 2, nr. 23, foreslåede § 9 a, stk. 2,
2. pkt., foreslås det, at virksomheder, der er registreret som
oplagshaver for fjernsalg, ikke er omfattet af den foreslåede
betingelse om lokaler her i landet. Der er på den baggrund
en henvisning til spiritusafgiftslovens § 8, stk. 6, nr. 1.
Med lovforslagets § 2, nr. 17, foreslås det at ophæve
spiritusafgiftslovens § 8, stk. 4, og det foreslås, at der
samtidig indsættes fire nye stykker fra og med den 13. fe‐
bruar 2023. Dette betyder, at spiritusafgiftslovens § 8, stk. 6,
bliver § 8, stk. 9.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin‐
gen i spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2, 2. pkt., fra en henvis‐
ning til § 8, stk. 6, nr. 1, til en henvisning til § 8, stk. 9, nr.
1, fra og med den 13. februar 2023. Med ændringsforslaget
foreslås en nyaffattelse af spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2.
Efter det foreslåede 1. pkt. vil det være en betingelse
for at opnå autorisation som oplagshaver her i landet, at
virksomheden eller personen har et lokale, som kan benyt‐
tes til at fremstille, forarbejde, behandle, aftappe, oplægge,
modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige ubeskattede
varer, og som
Skatteforvaltningen har godkendt inden autoriseringen.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil den i 1. pkt. foreslåede
betingelse om lokale her i landet, ikke skulle gælde for
virksomheder, der autoriseres som oplagshavere efter § 8,
stk. 9, nr. 1 (den tidligere § 8, stk. 6, nr. 1).
Efter det foreslåede 3. pkt. bemyndiges skatteministeren
til at fastsætte de nærmere regler for administrationen efter
1. pkt. Det betyder blandt andet, at skatteministeren kan
fastsætte, at en ansøgning om autorisation som oplagshaver
skal vedlægges en plantegning over virksomhedens lokaler
og anlæg til at fremstille, opbevare og udlevere varer, og
hvilke krav virksomhedens lokaler skal overholde, herunder
at de ikke benyttes til beboelse eller køkken, og at der
skal foretages en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige
varer, der er betalt afgift af, og afgiftspligtige varer, der
er oplagt under afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil
skatteministeren kunne fastsætte kravene for, at to eller flere
virksomheder benytter fælleslokaler.
Til nr. 17
Med lovforslagets § 3, nr. 28, foreslås det at ændre »auto‐
riserede« til »registrerede« i tobaksafgiftslovens § 13, stk. 1,
2. pkt. Imidlertid fremgår »autoriserede« to gange af tobaks‐
afgiftslovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Det fremgår derfor ikke
klart af lovforslagets § 3, nr. 28, hvilket af de »autoriserede«
der foreslås ændret.
Med ændringsforslaget præciseres det, at det er »autori‐
serede varemodtagere«, som skal ændres til »registrerede
varemodtagere« i den i lovforslagets § 3, nr. 28, foreslåede
ændring af § 13, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 19
Efter gældende ret er det efter tobaksafgiftslovens § 20,
stk. 2, 1. pkt., en betingelse for at opnå autorisation som op‐
lagshaver her i landet efter tobaksafgiftsloven, at Skattefor‐
valtningen forinden har godkendt lokalerne, som virksomhe‐
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0006.png
6
den vil benytte til fremstilling, opbevaring og udlevering af
afgiftspligtige ubeskattede varer.
Det fremgår imidlertid ikke eksplicit af tobaksafgiftslo‐
ven, at en virksomhed eller person skal have et afgiftsop‐
lag/lokale, men blot at hvis virksomheden eller personen har
dette, skal lokalet godkendes af Skatteforvaltningen. Dette
har i praksis medført, at der er tvivl om, hvorvidt virksom‐
heder efter gældende ret har mulighed for at blive autorise‐
ret som oplagshaver i Danmark uden at have et afgiftsoplag.
Denne tvivl rettes der op på med lovforslagets § 3, nr. 41,
hvor det foreslås at ophæve tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2,
1. pkt., og i stedet indsætte to nye punktummer fra og med
den 1. juli 2021.
Tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2, indeholder efter gælden‐
de ret også et 2. pkt. Med den i lovforslagets § 3, nr. 41,
foreslåede ophævelse af 1. pkt. og indsættelse af to nye
punktummer bliver 2. pkt. til 3. pkt. Efter det gældende
2. pkt. er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte de
nærmere regler for administrationen efter 1. pkt. Det bety‐
der blandt andet, at skatteministeren kan fastsætte, at en
ansøgning om autorisation som oplagshaver skal vedlægges
en plantegning over virksomhedens lokaler og anlæg til
at fremstille, opbevare og udlevere varer, og hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke
benyttes til beboelse eller køkken, og at der skal foretages
en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er be‐
talt afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen.
I det i lovforslagets § 3, nr. 41, foreslåede § 20, stk. 2,
2. pkt., foreslås det, at virksomheder, der er registreret som
oplagshaver for fjernsalg, ikke er omfattet af den foreslåede
betingelse om lokaler her i landet. Der er på den baggrund
en henvisning til tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 6, nr. 1.
Med lovforslagets § 3, nr. 17, foreslås det at ophæve
tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 4, og det foreslås samtidig
at indsætte fire nye stykker fra og med den 13. februar
2023. Dette betyder, at tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 6,
bliver § 10 a, stk. 9.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin‐
gen i tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2, 2. pkt., fra en henvis‐
ning til § 10 a, stk. 6, nr. 1, til en henvisning til § 10 a, stk.
9, nr. 1, fra og med den 13. februar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af tobaks‐
afgiftslovens § 20, stk. 2.
Efter det foreslåede 1. pkt. vil det være en betingelse
for at opnå autorisation som oplagshaver her i landet, at
virksomheden eller personen har et lokale, som kan benyttes
til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage, afsende eller
udlevere afgiftspligtige ubeskattede varer, og som Skattefor‐
valtningen har godkendt inden autoriseringen.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil den i 1. pkt. foreslåede
betingelse om lokale her i landet, ikke skulle gælde for
virksomheder, der autoriseres som oplagshavere efter § 10 a,
stk. 9, nr. 1 (den tidligere § 10 a, stk. 6, nr. 1).
Efter det foreslåede 3. pkt. bemyndiges skatteministeren
til at fastsætte de nærmere regler for administrationen efter
1. pkt. Det betyder blandt andet, at skatteministeren kan
fastsætte, at en ansøgning om autorisation som oplagshaver
skal vedlægges en plantegning over virksomhedens lokaler
og anlæg til at fremstille, opbevare og udlevere varer, og
hvilke krav virksomhedens lokaler skal overholde, herunder
at de ikke benyttes til beboelse eller køkken, og at der skal
foretages en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer,
der er betalt afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt
under afgiftssuspensionsordningen.
Til nr. 20
I tobaksafgiftslovens § 31, stk. 2, henvises der til § 35,
stk. 2. Tobaksafgiftslovens § 31, stk. 2, handler om, hvem
der hæfter for afgiften ved uregelmæssigheder i forbindelse
med transport af varer under afgiftssuspensionsordningen. §
35, stk. 2, angår imidlertid, hvornår der foreligger en ure‐
gelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til er‐
hvervsmæssig oplægning eller fjernsalg. Henvisningen skul‐
le rettelig have været til § 34, stk. 2, som angår, hvornår der
foreligger en uregelmæssighed ved transport af varer under
afgiftssuspensionsordningen.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin‐
gen i tobaksafgiftslovens § 31, stk. 2, fra en henvisning til §
35, stk. 2, til en henvisning til § 34, stk. 2.
Til nr. 22
Der er tale om ændringer af forkerte henvisninger i lov‐
forslaget og en redaktionel ændring med indsættelse af et
manglende paragraftegn.
Til nr. 25
Efter gældende ret er det efter øl- og vinafgiftslovens
§ 7, stk. 2, 1. pkt., en betingelse for at opnå autorisation
som oplagshaver her i landet efter øl- og vinafgiftsloven,
at Skatteforvaltningen forinden har godkendt lokalerne, som
virksomheden vil benytte til fremstilling, behandling, aftap‐
ning, opbevaring og udlevering af afgiftspligtige ubeskatte‐
de varer.
Det fremgår imidlertid ikke eksplicit af øl- og vinafgifts‐
loven, at en virksomhed eller person skal have et afgiftsop‐
lag/lokale, men blot at hvis virksomheden eller personen har
dette, skal lokalet godkendes af Skatteforvaltningen. Dette
har i praksis medført, at der er tvivl om, hvorvidt virksom‐
heder efter gældende ret har mulighed for at blive autorise‐
ret som oplagshaver i Danmark uden at have et afgiftsoplag.
Denne tvivl rettes der op på med lovforslagets § 4, nr.
24, hvor det foreslås at ophæve øl- og vinafgiftslovens § 7,
stk. 2, 1. pkt., og i stedet indsætte to nye punktummer fra og
med den 1. juli 2021.
Øl- og vinafgiftslovens § 6, stk. 2, indeholder efter gæl‐
dende ret også et 2. pkt. Med den i lovforslagets § 4, nr.
24, foreslåede ophævelse af 1. pkt. og indsættelse af to
nye punktummer bliver 2. pkt. til 3. pkt. Efter det gælden‐
de 2. pkt. er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte
de nærmere regler for administrationen efter 1. pkt. Det
betyder blandt andet, at skatteministeren kan fastsætte, at
en ansøgning om autorisation som oplagshaver skal vedlæg‐
ges en plantegning over virksomhedens lokaler og anlæg
til at fremstille, opbevare og udlevere varer, og hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0007.png
7
benyttes til beboelse eller køkken, og at der skal foretages
en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er be‐
talt afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil skatteministeren
kunne fastsætte kravene for, at to eller flere virksomheder
benytter fælleslokaler.
I det i lovforslagets § 4, nr. 24, foreslåede § 7, stk. 2,
2. pkt., foreslås det, at virksomheder, der er registreret som
oplagshaver for fjernsalg, ikke er omfattet af den foreslåede
betingelse om lokaler her i landet. Der er på den baggrund
en henvisning til øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 6, nr. 1.
Med lovforslagets § 4, nr. 19, foreslås det at ophæve øl-
og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 4, og det foreslås samtidig
at indsætte fire nye stykker fra og med den 13. februar
2023. Dette betyder, at øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 6,
bliver § 6 a, stk. 9.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin‐
gen i øl- og vinafgiftslovens § 7, stk. 2, 2. pkt., fra en
henvisning til § 6 a, stk. 6, nr. 1, til en henvisning til § 6 a,
stk. 9, nr. 1, fra og med den 13. februar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af øl- og
vinafgiftslovens § 7, stk. 2.
Efter det foreslåede 1. pkt. vil det være en betingelse for
at opnå autorisation som oplagshaver her i landet, at virk‐
somheden eller personen har et lokale, som den kan benyt‐
te til at fremstille, forarbejde, behandle, aftappe, oplægge,
modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige ubeskattede
varer, og som Skatteforvaltningen har godkendt inden auto‐
riseringen.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil den i 1. pkt. foreslåede
betingelse om lokale her i landet, ikke skulle gælde for
virksomheder, der autoriseres som oplagshavere efter § 6 a,
stk. 9, nr. 1 (den tidligere § 6 a, stk. 6, nr. 1).
Efter det foreslåede 3. pkt. bemyndiges skatteministeren
til at fastsætte de nærmere regler for administrationen efter
1. pkt. Det betyder blandt andet, at skatteministeren kan
fastsætte, at en ansøgning om autorisation som oplagshaver
skal vedlægges en plantegning over virksomhedens lokaler
og anlæg til at fremstille, opbevare og udlevere varer, og
hvilke krav virksomhedens lokaler skal overholde, herunder
at de ikke benyttes til beboelse eller køkken, og at der
skal foretages en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige
varer, der er betalt afgift af, og afgiftspligtige varer, der
er oplagt under afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil
skatteministeren kunne fastsætte kravene for, at to eller flere
virksomheder benytter fælleslokaler.
Til nr. 29
Med lovforslaget foreslås det at indsætte hjemmel til ud‐
levering af oplysninger om virksomheders bevillings- og op‐
lagshaverregistreringsforhold i følgende love: lov om afgift
af cfc og visse industrielle drivhusgasser, chokoladeafgifts‐
loven, emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsaf‐
gifter, lov om afgift af konsum-is, kulafgiftsloven, lov om
afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m., lov om afgift
af kvælstofoxider, mineralolieafgiftsloven, pvc-afgiftsloven,
lov om afgift af svovl, tobaksafgiftsloven og øl- og vinaf‐
giftsloven.
Denne hjemmel skulle imidlertid også være indsat i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (herefter
CO
2
-afgiftsloven). Med nærværende ændringsforslag fore‐
slås hjemlen også indsat i CO
2
-afgiftsloven.
Baggrunden herfor er, at virksomheder har mulighed for
at modtage afgiftspligtige varer afgiftsfrit, f.eks. når virk‐
somhederne køber afgiftspligtige varer og anvender disse
til afgiftsfrie formål, jf. CO
2
-afgiftslovens § 8. Når virksom‐
heden kan modtage de afgiftspligtige varer uden afgift, und‐
gås det, at afgiften bliver pålagt den afgiftsfrie anvendelse,
som virksomheden udøver. Virksomheder, der ikke er regi‐
streret i henhold til CO
2
-afgiftslovens bestemmelser, skal
søge Skatteforvaltningen om en bevilling til afgiftsfrit at
købe afgiftspligtige varer med henblik på at producere andre
(afgiftsfrie) varer.
De virksomheder, som skal levere varerne (sælgeren/le‐
verandøren), skal inden leveringen sikre sig, at den modta‐
gende virksomhed har bevilling til at kunne modtage varer
afgiftsfrit. Hvis den leverende virksomhed ønsker at få be‐
kræftet, at den modtagende virksomhed har en bevilling,
kan den leverende virksomhed i dag få oplysning om dette
hos Skatteforvaltningen via en mundtlig eller skriftlig hen‐
vendelse. Oplysningen udleveres ikke uden begrundelse.
Den leverende virksomhed har ansvaret for, at den mod‐
tagende virksomhed rent faktisk har bevilling til at modtage
varerne afgiftsfrit, og at den modtagende virksomhed over‐
holder betingelserne i sin bevilling. Sidstnævnte oplysninger
indhentes direkte hos denne ved indhentelse af en kopi af
den modtagende virksomhedens bevilling.
Virksomheder, der er registreret efter gasafgiftsloven,
kulafgiftsloven eller mineralolieafgiftsloven, vil oftest også
skulle registreres efter CO
2
-afgiftsloven. En række bestem‐
melser i gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolieaf‐
giftsloven finder ligeledes anvendelse på virksomheder regi‐
streret efter CO
2
-afgiftsloven, jf. lovens § 3. Det betyder
f.eks., at en virksomhed, der er registreret som oplagshaver
efter gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolieafgifts‐
loven for et afgiftsområde, som også kræver registrering
for CO
2
-afgift, er berettiget til at købe afgiftspligtige varer
fra andre oplagshavere uden at betale CO
2
-afgift. Virksom‐
heder, der er registreret som oplagshavere for CO
2
-afgift,
har således ret til at modtage afgiftspligtige varer afgiftsfrit,
jf. § 8. Oplagshavere kan modtage varerne fra andre oplags‐
havere, som ligeledes har mulighed for at afsende varerne
afgiftsfrit. En oplagshaver (sælger/leverandør), som leverer
varer til en anden oplagshaver (køberen), skal sikre sig,
at køberen faktisk er registreret som oplagshaver. Skattefor‐
valtningen stiller i den forbindelse krav om, at leverandøren
har en kopi af køberens registreringsattest/-bevis. Leveran‐
døren har ligeledes i dette tilfælde ansvaret for, at køberen
rent faktisk er registreret som oplagshaver og derfor kan
modtage varerne afgiftsfrit.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 5 i CO
2
-afgiftslovens §
19.
Det foreslås i 1. pkt., at der indføres en hjemmel, hvoref‐
ter Skatteforvaltningen vil kunne give offentligheden digital
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0008.png
8
adgang til oplysninger om virksomheders bevillingsforhold
og virksomheders registrering som oplagshaver i henhold til
CO
2
-afgiftsloven.
Det betyder, at det bliver muligt for Skatteforvaltningen
at give offentligheden adgang til elektronisk at få be- eller
afkræftet, om en virksomhed har en bevilling eller er regi‐
streret som oplagshaver. Skatteforvaltningen vil således ikke
kunne offentliggøre en fuld liste over virksomheders bevil‐
lingsforhold og oplagshaverautorisation, men vil derimod
kunne gøre det muligt for offentligheden selv at slå disse
oplysninger op.
Dataene skal ikke anvendes i markedsføringsøjemed eller
lignende.
Skatteforvaltningen vil således ikke være berettiget til
i kommercielt øjemed og i konkurrence med Det Centrale
Virksomhedsregister (cvr) at sælge databasen helt eller del‐
vist.
Den digitale løsning vil alene kunne be- eller afkræf‐
te, om en virksomhed har en bevilling eller er registreret
som oplagshaver. De bevillinger, som Skatteforvaltningen
udsteder, indeholder blandt andet en række bestemmelser
om, hvad varerne må bruges til, krav til regnskabsførelse,
kontrolhjemmel for Skatteforvaltningen og straffebestem‐
melser. Det er fortsat leverandørens ansvar at få afdækket,
hvorvidt bevillingsindehaveren lever op til de betingelser,
der er fastsat i bevillingen, og om modtageren af varerne
rent faktisk er registreret som oplagshaver. Dette kan f.eks.
blive afdækket ved, at leverandøren spørger modtagervirk‐
somheden eller anmoder om en kopi af registreringsbeviset
eller en kopi af bevillingen.
Det foreslås i 2. pkt., at udleveringen af oplysningerne vil
kunne ske, når der er anført SE-nummer/cvr-nummer på en
virksomhed.
Det betyder, at udleveringen af oplysningerne vil kunne
ske, når der angives SE-nummer/cvr-nummer på én eller
flere bestemte virksomheder. Den, der vil slå oplysningerne
op, skal således kunne anføre en af disse oplysninger, for at
kunne søge en virksomheds bevillingsforhold eller oplags‐
haverregistrering frem i systemet. Der vil således ikke kun‐
ne stilles krav om begrundelse, hvis en virksomhed f.eks.
slår op i den elektroniske løsning. Med den foreslåede ord‐
ning vil flere få adgang til oplysningerne end efter gældende
ret.
Det foreslås i 3. pkt., at oplysningerne vil kunne udleve‐
res mundtligt, skriftligt eller elektronisk.
Det betyder, at oplysningerne ud over at kunne fremsøges
elektronisk i systemet vil kunne indhentes hos Skatteforvalt‐
ningen mundtligt eller skriftligt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige be‐
mærkninger afsnit 2.4.
Til nr. 30
Med ændringsforslag nr. 10, 13, 19 og 25 rettes der i
henvisninger i spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl-
og vinafgiftsloven, som ved lovforslaget foreslås at skulle
ændres fra og med den 13. februar 2023, og som ved en fejl
ikke var medtaget i det oprindelige lovforslag.
Henvisningerne, som foreslås ændret ved ændringsfor‐
slag nr. 10, 13, 19 og 25, sker alle som konsekvens af
rykninger i bestemmelser, der foreslås ændret fra og med
den 13. februar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ændringsforslag
nr. 10, 13, 19 og 25 skal træde i kraft den 13. februar 2022,
og derfor foreslås det at indsætte dem i lovforslagets § 21,
stk. 3.
Til nr. 31
Efter lovforslagets § 21, stk. 4, fastsætter skatteministe‐
ren ikrafttrædelsestidspunktet for de bestemmelser, hvorefter
Skatteforvaltningen får hjemmel til at give offentligheden
adgang til at få be- eller afkræftet, om en virksomhed har
en bevilling eller er registreret/autoriseret som oplagshaver
efter lov om afgift af cfc og visse industrielle drivhusgas‐
ser, chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af konsum-is, kul‐
afgiftsloven, lov om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger
m.m., lov om afgift af kvælstofoxider, mineralolieafgiftslo‐
ven, pvc-afgiftsloven, spiritusafgiftsloven, lov om afgift af
svovl, tobaksafgiftsloven og øl-og vinafgiftsloven. Denne
adgang gives elektronisk, og der skal derfor ske tilretning i
it-systemer. Bestemmelserne skal derfor først træde i kraft,
når it-løsningen er færdigudviklet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ikrafttrædelses‐
tidspunktet for ændringsforslag nr. 29, hvorefter ovennævnte
hjemmel indsættes i CO
2
-afgiftsloven, ligeledes fastsættes
af skatteministeren.
Til nr. 32
Med ændringsforslag nr. 11 foreslås det at ændre en hen‐
visning i spiritusafgiftslovens § 15, stk. 2. Dette sker som
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 30, hvor der ændres i
spiritusafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.
Da henvisningen i spiritusafgiftslovens § 15, stk. 2, fore‐
slås ændret som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 30, som
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2022, foreslås det, at
ændringsforslag nr. 11 skal følge samme ikrafttrædelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2021 og var til
1. behandling den 12. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 19. marts
2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
179. Den 5. maj 2021 sendte skatteministeren høringssvare‐
ne og et høringsnotat til udvalget.
L 233 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2402571_0009.png
9
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
[Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <2> spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7