Skatteudvalget 2020-21
L 233 Bilag 3
Offentligt
2398818_0001.png
48
vante direktiv samt senere ændringer hertil. Formålet med
henvisningen er at gøre den EU-retlige baggrund for en na‐
tional regel klar. Ved lov nr. 1126 af 19. november 2019, der
implementerer direktiv (EU) 2019/520 af 19. marts 2019,
blev der dog ikke samtidig indsat en notehenvisning i lov
om registrering af køretøjer. Det følger endvidere af EU-
Domstolens praksis, at der skal indsættes en notehenvisning
i loven. Direktivet skal være korrekt implementeret i dansk
ret inden den 19. oktober 2021.
Det foreslås derfor, at der i den eksisterende note til loven
indsættes en henvisning til direktiv (EU) 2019/520 af 19.
marts 2019 i titlen i lov om registrering af køretøjer. Af
den foreslåede fodnote vil det derefter fremgå, at loven også
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/520 af 19. marts
2019 om interoperabilitet mellem elektroniske vejafgiftssy‐
stemer og fremme af udvekslingen på tværs af landegrænser
af oplysninger om manglende betaling af vejafgifter i Uni‐
onen (EETS-direktivet), EU-tidende 2019, nr. L 91, s. 45.
2.10. Notehenvisning til direktiv (EU) 2019/475
2.10.1. Gældende ret
EU-direktiver skal gennemføres i dansk lovgivning. Kor‐
rekt implementering af et direktiv i national ret kræver, at
den pågældende implementeringslov indeholder en notehen‐
visning til det relevante direktiv og senere ændringer hertil.
En sådan notehenvisning findes blandt andet i mineraloli‐
eafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl-
og vinafgiftsloven, som implementerer en række EU-retsak‐
ter. Dog indeholder lovene ikke en notehenvisning til direk‐
tiv (EU) 2019/475.
2.10.2. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås der i mineralolieafgiftsloven,
spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl- og vinafgifts‐
loven indsat først og fremmest en notehenvisning til direk‐
tiv (EU) 2019/475, som angår medtagelse af den italienske
kommune Campione d�½Italia og den italienske del af Luga‐
nosøen i Unionens toldområde og i den territoriale anven‐
delse af direktiv 2008/118/EF.
Direktivernes materielle regler er gennemført, og indsæt‐
telsen af notehenvisningerne betyder alene, at et formkrav til
korrekt implementering af direktivet i dansk ret iagttages.
Herudover ændres fodnoterne i spiritusafgiftsloven og
øl- og vinafgiftsloven i forbindelse med implementeringen
af strukturdirektivet, fodnoterne i mineralolieafgiftsloven,
momsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl-
og vinafgiftsloven i forbindelse med implementeringen af
direktiv om militær mobilitet, direktivet om udskydelse af
momsreglerne fra e-handel samt fodnoterne i mineralolieaf‐
giftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl- og
vinafgiftsloven i forbindelse med implementeringen af cir‐
kulationsdirektivet.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Fritagelser i forbindelse med militær mobilitet
Forslaget om fritagelser i forbindelse med militær mobili‐
tet skønnes umiddelbart at medføre lavere moms- og afgifts‐
indtægter fra aktiviteter inden for rammerne af den fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik, hvilket medfører et mindre‐
provenu. Forsvarsministeriet har oplyst, at omfanget af de
omfattede aktiviteter i Danmark er meget begrænset, hvorfor
forslaget skønnes at have et begrænset mindreprovenu.
3.1.2. Implementering af strukturdirektivet vedrørende
alkohol
Forslaget om at omfatte varer på flasker med champagne‐
proplukke med fastholdelsesanordning i øl- og vinafgiftslo‐
vens § 3 A og dermed pålægge en tillægsafgift på 3,35 kr.
pr. liter skønnes at indebære et begrænset merprovenu.
3.1.3. Justering af momsreglerne for
udlejningsvirksomheder og køreskolers salg eller udtagning
af motorkøretøjer
Justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og
køreskolers salg eller udtagning af motorkøretøjer skønnes
med betydelig usikkerhed at medføre et umiddelbart mer‐
provenu på ca. 5 mio. kr. årligt i 2021-niveau. Merprovenuet
efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr.
årligt i 2021-niveau. Det er forudsat, at den øgede momsbe‐
taling nedvæltes i afkastet til dem, der sælger køretøjerne,
og dermed lavere selskabsskat, udbytteskat m.v.
Der er taget udgangspunkt i det skønnede antal køretøjer
solgt med fortjeneste, samt et gennemsnit af fortjenesten
på et begrænset antal solgte biler, som der via relativt få
kontrolsager er kendskab til. Skønnet er derfor forbundet
med stor usikkerhed.
Forslaget reducerer skatteudgiften svarende til det umid‐
delbare merprovenu ved forslaget.
3.1.4. Øvrige forslag
De øvrige dele af lovforslaget skønnes at have ingen el‐
ler ikke nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set at medføre udgifter for
det offentlige på 0,4 mio. kr. i 2021, 1,2 mio. kr. i 2022, 3,9
mio. kr. i 2023, 3,6 mio. kr. i 2024, 3,2 mio. kr. i 2025, 3,0
mio. kr. i 2026 faldende til 1,8 mio. kr. i 2030. Fra 2031 og
frem er der årlige udgifter for 1,0 mio. kr. Udgifterne knytter
sig primært til kontrol, vejledning samt systemtilpasninger.
De forslag, som medfører udgifter for Skatteforvaltningen,
gennemgås i det følgende i relation til, hvilken implemente‐
ring forslaget kræver, og hvorvidt principperne for digitali‐
seringsklar lovgivning er overholdt.