Skatteudvalget 2020-21
L 233 Bilag 1
Offentligt
2387507_0001.png
AutoBranchen Danmark
Langebrogade 1
1411 København K
14. april 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love.
AutoBranchen Danmark ønsker at indgive vores bemærkninger til nærværende høring fsva.
forslag til ændringen af momslovens § 30 om udlejningsvirksomheder og køreskolers pligt til
at afregne moms af moms af fortjenesten ved videresalg efter endt leasing i de tilfælde, hvor
der ved indregistreringen er betalt fuld registreringsafgift. Den øvrige del af høringen har vi
ikke bemærkninger til.
AutoBranchen Danmark er en brancheorganisation for bl.a. bilforhandlere og
leasingselskaber, og repræsenterer 1.200 medlemsvirksomheder, hvorfor denne lovændring
er særdeles relevant for dem.
AutoBranchen Danmark anerkender behovet for lovmæssige tilrettelser, således
bestemmelserne tager højde for alle de forskellige situationer et køretøj kan sælges, og hvor
der skal afregnes moms, herunder tilfælde, hvor et leasingkøretøj efter endt leasingperiode
sælges til en lavere pris end indkøbsprisen og andre gange med fortjeneste.
Vi vil dog gerne gøre opmærksom på, at den foreslåede lovændring om at ændre
nuværende momsregler, således at udlejningsselskaber og køreskoler fremadrettet skal
afregne moms af deres eventuelle fortjeneste ved videresalg efter endt
leasing/udlejningsperiode, er en skærpelse af momsforpligtelsen, som vores medlemmer
selvfølgelig helst havde været foruden. Vores medlemmer har indrettet deres forretning efter
disse regler, og har ved køb af nuværende leasingbiler indkalkuleret, at de ville opnå en
fortjeneste efter nuværende regler.
Flere virksomheder vil med stor sandsynlighed have indrettet nuværende indgåede
finansielle leasingkontrakter, hvor leasingtager indestår for en kontraktuelt aftalt restværdi
efter nuværende regler. Denne ekstra pligt til at afregne moms af fortjenesten, vil således
blive et kontraktuelt problem ved disse allerede indgåede kontrakter. Vi henstiller derfor til at
der tages højde for dette, således at finansielle leasing- og salgsaftaler indgået før lovens
ikrafttræden, behandles momsmæssigt efter de nuværende momsregler. Vi kan forstå, at der
lægges op til at lovændringen træder i kraft d. 1. januar 2022. Det er meget almindeligt, at
leasingkontrakter tegnes for en op til 3-årig periode.
AutoBranchen Danmark
Langebrogade 1
1411 København K
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.abdk.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0002.png
Overordnet set er vi nødt til at gøre opmærksom på, at vi ikke er tilhængere af yderligere
forpligtelser til afregning af moms og registreringsafgift og andre gebyrer for vores
medlemsvirksomheder, som allerede er hårdt pressede fra mange sider. Vores medlemmer
er i de seneste år blevet ramt af (en ikke-udtømmende liste):
afgiftsforhøjelser/ændringer og deraf følgende store udlæg for registreringsafgift frem
til 1. juni, hvor de nye afgiftsregler efter L129 træder i kraft,
øgede sikkerhedsstillelse for registreringsafgift for selvanmeldere,
flere og forhøjede gebyrer, herunder eksportgebyrer,
fjernelse af selvanmelderordningen for eksport af biler,
øget kontrol på afgifter og deraf følgende forhøjelser af registreringsafgift på de
kontrollerede køretøjer,
samt den seneste skærpelse af Færdselsloven, der bevirker, at vores medlemmer nu
kan få konfiskeret og beslaglagt deres udlånte køretøjer, hvis kunderne kører
vanvidskørsel efter de nye bestemmelser.
Corona er selvfølgelig også nødt til at nævnes som en faktor, der har presset vores
medlemsvirksomheder hårdt det sidste år.
Vi vil også henlede opmærksomheden på, at vi fremadrettet formoder, at et øget momstilsvar
for disse biler, med stor sandsynlighed vil omvæltes på slutbrugeren, og dermed vil betyde
forhøjede bilpriser for den danske befolkning.
AutoBranchen Danmark håber, at ministeriet vil medtage vores betragtninger ved den
endelige udformning af reglerne.
Med venlig hilsen
AutoBranchen Danmark
Lovændringen
(skal ikke med i høringssvaret
blot til info og evt. artikel)
Desuden foreslås det at indføre en pligt til at afregne moms af fortjenesten ved
udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af motorkøretøjer, hvor der er ved køb eller
indregistrering er betalt fuld registreringsafgift, da det ikke har været hensigten, at sådanne
køretøjer kunne sælges uden moms.
Justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg eller udtagning af
motorkøretøjer Herudover foreslås det med lovforslaget at præcisere reglerne for
udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler, hvor der er ved købet eller
indregistreringen er betalt fuld registreringsafgift. Ændringen medfører, at
AutoBranchen Danmark
Langebrogade 1
1411 København K
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.abdk.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0003.png
udlejningsvirksomhederne og køreskolerne fremadrettet fortsat ikke vil betale moms af den
indeholdte registreringsafgift, men som noget nyt skal betale afgift af deres fortjeneste ved
salget. Forslaget vil desuden præcisere, at reglen kun 46 gælder, hvis der ved indkøbet af
bilen eller ved indregistreringen er betalt fuld registreringsafgift.
6.
§ 30, stk. 1, affattes således: »Stk. 1. Udlejningsvirksomheder og køreskoler kan ved salg
eller udtagning til ejerens private brug af motorkøretøjer, der har været anvendt til udlejning
eller køreundervisning, afgiftsberigtige disse efter reglerne i denne bestemmelse. Afgiften for
køretøjer, som indeholder registreringsafgift på salgstidspunktet, og som sælges til en lavere
pris end indkøbsprisen, beregnes på grundlag af en formel, der i tælleren har afgiften ved
køretøjets første indregistrering i Danmark ganget med salgsprisen, og i nævneren har den
oprindelige købspris. Afgiften for køretøjer, som indeholder registreringsafgift på
salgstidspunktet, og som sælges med fortjeneste, beregnes som 20 pct. af differencen
mellem salgsprisen og den betalte registreringsafgift på købstidspunktet. Ved udtagning af
køretøjer, som indeholder registreringsafgift på udtagningstidspunktet, beregnes afgiften på
grundlag af en formel, der i tælleren har afgiften ved køretøjets første indregistrering i
Danmark ganget med købsprisen (restværdien på udtagningstidspunktet), og i nævneren har
den oprindelige købspris. For køretøjer, der ikke indeholder registreringsafgift på
salgstidspunktet, beregnes afgiften efter lovens almindelige regler. Leasingselskaber, som
efter endt leasing afgiftsberigtiger køretøjet i eget navn, kan ved videresalget afregne afgift af
salgsprisen efter denne bestemmelse ekskl. den betalte registreringsafgift.« 7. I § 30
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Autoforhandlere kan ved salg af
indregistrerede demonstrations- og udlejningspersonbiler, der har været anvendt til
forhandlerens fradragsberettigede formål, anvende reglerne i stk. 1.« Stk. 2 og 3 bliver
herefter stk. 3 og 4. 8. I § 30, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og 2«. 9. I §
31, 2. pkt., ændres »§ 30 stk. 3« til »§ 30, stk. 4«.
Den foreslåede ordning vil medføre, at udlejningsvirksomheder og køreskoler, herunder
leasingvirksomheder, ved salg af biler, hvor der ved køb/indregistrering er betalt fuld
registreringsafgift, fremadrettet fortsat ikke vil betale moms af den indeholdte
registreringsafgift, men som noget nyt vil betale afgift af deres fortjeneste ved salget.
Desuden præciseres, at denne regel kun gælder, hvis der ved indkøbet af
bilen/indregistreringen er blevet betalt fuld registreringsafgift, jf. dog 6. pkt. i den foreslåede
bestemmelse, hvorefter leasingselskaber, der efter endt leasing afgiftsberigtiger et køretøj i
eget navn, ved videresalget kan afregne afgift af salgsprisen eksklusiv den betalte
registreringsafgift. 71 Endvidere foreslås det ved indsættelse af et nyt stk. 2 i § 30, at
autoforhandlere ved salg af indregistrerede demonstrations- og udlejningspersonbiler, der
har været anvendt til forhandlerens fradragsberettigede formål, kan anvende de foreslåede
bestemmelser på linje med leasingvirksomheder og køreskoler.
AutoBranchen Danmark
Langebrogade 1
1411 København K
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.abdk.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0004.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Elisabeth Eva Carstensen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 16. april 2021
Implementering af cirkulationsdirektivet m.m.
Dansk Erhverv har den 19. marts 2021 modtaget et lovforslag om ændring af lov om energiafgift
af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Imple-
mentering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og
ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevil-
lings- og registreringsforhold, præcisering af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering
af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.) i høring.
Forslaget giver anledning til følgende bemærkninger vedrørende cirkulationsdirek-
tivet
Dansk Erhverv bifalder umiddelbart den administrative lempelse og den bedre kontrolmulig-
hed, der ligger i forslaget. Det må forventes, at det vil føre til mere lige konkurrencevilkår,
mellem danske og udenlandske virksomheder. Dansk Erhverv vil dog påpege, at det på nuvæ-
rende tidspunkt er svært at få et fuldt overblik over konsekvenserne af ændringen.
Dansk erhverv har ingen bemærkninger til de øvrige elementer i lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
jar/JAR
Side 1/1
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0005.png
Til:
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Lene Nielsen ([email protected])
Fra:
RE: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
Titel:
andre love
E-mailtitel:
RE: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
andre love (SKM: 630130)
14-04-2021 15:37
Sendt:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har 19. marts 2021 (j. nr. 2020-2625) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et udkast til lovforslag om implementering af
det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til
virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for
udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden mv.
I den anledning bemærkes, at lovudkastet ikke giver DI anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
(+45) 3377 3563
(+45) 2949 4402 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
From:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sent:
19. marts 2021 16:44
To:
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
DAKOFA <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Bilbranchen <[email protected]>;
[email protected];
Høring <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Stine Kenneth Larsen <[email protected]>; JURA <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Forbrugerrådet <[email protected]>; Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>;
[email protected];
Foreningen
Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Jens Hennild <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Veltek <[email protected]>;
[email protected];
Vindmølleindustrien <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Subject:
Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
andre love (SKM: 630130)
Til høringsparterne
Der vedlægges udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven
og forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og
ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering
af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og
tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.) samt resumé og høringsliste. Henset til lovforslagets omfang er der
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0006.png
vedlagt en læsevejledning, som giver et overblik over, hvor i lovforslaget de samme ændringer foretages.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest fredag den
16. april 2021.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2020-2625. Der bedes samtidig sendt en
kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0007.png
Til:
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Ida Holm-Pedersen ([email protected])
Fra:
VS: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
Titel:
andre love - j.nr. 2020-2625
E-mailtitel:
VS: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
andre love (SKM: 630130) - j.nr. 2020-2625
26-03-2021 17:20
Sendt:
Lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., tobaksafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love.pdf;
Bilag:
Høringsliste.pdf; Læsevejledning (gentagelser).pdf; Resumé.pdf; Høringsbrev.pdf;
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Tak for mail med muligheden for at blive hørt.
Dansk Retursystem A/S har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ida Holm‑Pedersen
Juridisk assistent
t. +45 43323274
Dansk Retursystem
Baldersbuen 1
​2640 Hedehusene
​CVR: 25 49 61 40
Fra:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sendt:
19. marts 2021 16:44
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
DAKOFA <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
*Info - Dansk Retursystem A/S
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Energistyrelsens officielle
postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet
<[email protected]>; Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>;
[email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
NST - Naturstyrelsens
hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Jens Hennild <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Veltek <[email protected]>;
[email protected];
Vindmølleindustrien <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre
love (SKM: 630130)
OBS:
Vær opmærksom på, at dette er en e-mail fra en ekstern afsender, og at afsenderen kan være forfalsket. Virker
mailen mistænkelig, så slet den eller send et screenshot af den til IT-Servicedesk.
Til høringsparterne
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0008.png
Der vedlægges udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven
og forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og
ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering
af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og
tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.) samt resumé og høringsliste. Henset til lovforslagets omfang er der
vedlagt en læsevejledning, som giver et overblik over, hvor i lovforslaget de samme ændringer foretages.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest fredag den
16. april 2021.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2020-2625. Der bedes samtidig sendt en
kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0009.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
[email protected] ([email protected])
Fra:
Titel:
Danske Shipping- og Havnevirksomheder: Høring j.nr. 2020-2625
Sendt:
15-04-2021 14:24
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Elisabeth Eva Carstensen.
I forbindelse med høring j.nr. 2020-2625 har vi noteret os, at formålet med ændring i lov om energiafgifter af miniralolieprodukter er, at sikre
fuld digitalisering igennem EMCS systemet for mineralolieprodukters bevægelighed i EU uagtet om de er punktafgiftspligtige eller ej. Dette
finder DSHV er en positiv udvikling.
Vi har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Danske Shipping- og Havnevirksomheder (en del af DI)
Jesper Sebbelin
Chefkonsulent
(+45) 3377 3115
(+45) 2467 6936 (Mobil)
[email protected]
dshv.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0010.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt til
[email protected]
Cc:
[email protected]
og
[email protected]
8. april 2021
J.nr. 2021-11-0605
Dok.nr. 334414
Sagsbehandler
Nikolaj Niss Rohde
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven,
momsloven og forskellige andre love
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Ved e-mail af 19. marts 2021 har Skatteministeriet anmodet om Datatilsynets bemærkninger
til ovenstående udkast.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyttelseslo-
ven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger foranledi-
get af udkastet.
Udkastet giver i øvrigt ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til yderligere bemærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Nikolaj Niss Rohde
1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0011.png
Skatteministeriet
[email protected]
Kopi:
[email protected]
Sagsnummer: J.nr. 2020-2625
København, den 14. april 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af
mineral-olieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
andre love.
De Samvirkende Købmænd, DSK, har den 19. marts 2021 modtaget ovennævnte i
høring.
DSK har ikke detaljerede kommentarer til forslaget, men vil alligevel knytte et par en-
kelte bemærkninger til udkastet.
Ad revision af cirkulationsdirektivet
Det vedrører ikke direkte det aktuelle lovforslag, men et grundlæggende princip i cir-
kulationsdirektivet er, at man som borger i EU kan medbringe beskattede varer til
eget (dvs. husstandens) forbrug, når varerne er købt i et andet medlemsland, og
man som borger selv medbringer varen.
”Eget
forbrug” er til gengæld elastik i metermål. De nuværende vejledende mængder
har været gældende i mange år. I de seneste mange år er forbruget af især tobak
dog faldet ganske markant. Det betyder, at
”eget
forbrug” ved årtusindskiftet rakte
til forbrug i en kortere periode end i dag.
Senest har den franske nationalforsamling den 8. juli 2000 vedtaget en begrænsning
på maksimalt 200 cigaretter pr. person mod tidligere 800 cigaretter. De 800 cigaret-
ter fremgår da også af artikel 32, og er også gældende i Danmark. Der er aktuelt et
ubesvaret spørgsmål til skatteministeren om, hvorvidt Kommissionen har taget initia-
tiv til at stoppe det franske indgreb. Spørgsmålet er endnu ubesvaret, men kan føl-
ges her
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/SAU/spm/378/index.htm.
Hvis Kommissionen de facto (ved ikke indgreb) lader det franske indgreb bestå, skal
vi kraftigt anbefale, at Danmark følger trop og foretager en lignende lovændring.
Skatteministeriet har tidligere beregnet, hvad de markante afgiftsforhøjelser på ciga-
retter vil medføre af grænsehandel, og det er åbenlyst i dansk interesse, at under-
støtte den valgte sundhedspolitik med en så restriktiv adgang til billige produkter
som juridisk muligt.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26 | DK-2300 København S |Tlf. +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr.15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
1
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0012.png
Ad afsenderen som hæfter for afgiften ved fjernsalg
Det fremgår, at det vil være afsenderen, som vi skulle hæfte for afgiften af varer,
som sælges ved fjernsalg her til landet fra andre EU.
Hvad sker der, hvis en virksomhed i et andet medlemsland ikke frivilligt indbetaler
punktafgift for varer solgt ved fjernsalg. Vil der blive etableret et effektivt samar-
bejde på tværs af medlemsstaterne med henblik på inddrivelse af gæld til andre
medlemsstater eller vil det
i praksis
bero på tilfældigheder om skyldig gæld bliver
betalt eller ej.
Det vil mildest talt være en uheldig situation, hvis fjernsalg på den måde kan blive en
form for smutvej til at omgå det høje afgiftsniveau, der sammen med vores høje en-
hedsmoms, medfører et afgiftsniveau blandt de højeste i EU.
Med venlig hilsen
Claus Bøgelund Nielsen
2
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0013.png
Til:
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Dennis Lange ([email protected])
Fra:
SV: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
Titel:
andre love
E-mailtitel:
SV: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
andre love (SKM: 630130)
12-04-2021 14:19
Sendt:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til rette vedkommende.
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale.
FDM har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Dennis Lange
Chefkonsulent
T: +45 45 27 07 13
M:+45 51 14 69 92
[email protected] · fdm.dk
Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Fra:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sendt:
19. marts 2021 16:44
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; DAKOFA <[email protected]>; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; FDM <[email protected]>; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>; Foreningen af
rådgivende ingeniører <[email protected]>; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; '[email protected]'
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; MST Miljøstyrelsens
hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Olie Gas Danmark <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Jens Hennild <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Veltek <[email protected]>; [email protected]; Vindmølleindustrien <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre
love (SKM: 630130)
Til høringsparterne
Der vedlægges udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven
og forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og
ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering
af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og
tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.) samt resumé og høringsliste. Henset til lovforslagets omfang er der
vedlagt en læsevejledning, som giver et overblik over, hvor i lovforslaget de samme ændringer foretages.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest fredag den
16. april 2021.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected].
Med venlig hilsen
med henvisning til journalnummer 2020-2625. Der bedes samtidig sendt en kopi til
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0014.png
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0015.png
Til:
Fra:
Titel:
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Foreningen af rådgivende ingeniører ([email protected])
SV: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love
E-mailtitel:
SV: Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (SKM: 630130)
22-03-2021 12:57
Sendt:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sendt:
19. marts 2021 16:44
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Retssikkerhed
<[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Bryggeriforeningen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; DAKOFA <[email protected]>; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>;
Dansk Fjernvarme <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>; Foreningen af Rådgivende Ingeniører
<[email protected]>; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Olie Gas Danmark <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Jens Hennild <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Veltek
<[email protected]>; [email protected]; Vindmølleindustrien <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over lovforslag om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven,
momsloven og forskellige andre love (SKM: 630130)
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0016.png
Til høringsparterne
Der vedlægges udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede
cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og
ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og
registreringsforhold, præcisering af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne
for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.) samt resumé og høringsliste. Henset til
lovforslagets omfang er der vedlagt en læsevejledning, som giver et overblik over, hvor i lovforslaget de
samme ændringer foretages.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest fredag den
16. april
2021.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2020-2625.
Der bedes samtidig sendt en kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0017.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
19. april 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre
love.
Skatteministeriet har den 19. marts 2021 sendt ovennævnte udkast til forslag til
lov til FSR - danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
Vi har gennemgået udkastet og har følgende bemærkninger.
Ændringer i punktafgiftslovene
Digitalisering
Vi ser positivt på den digitale løsning, som har til formål at lette den
administrative byrde for virksomhederne, og som skal gøre det muligt at
overvåge handel med beskattede varer.
Den foreslåede ændring sker som følge af implementeringen af
cirkulationsdirektivet, og den hidtidige papirbaserede løsning skal fremover være
digital.
I betragtningerne til det omarbejdede cirkulationsdirektiv fremgår det, at der ved
digitaliseringen skal tages behørigt hensyn til de situationer, hvor en modtager af
punktafgiftspligtige varer, der flyttes under afgiftssuspensionsordningen, ikke er
tilknyttet IT-systemet. Der er dog ikke i lovforslaget taget stilling til, hvordan
dette hensyn skal tages. Vi mener derfor, at der positivt bør tages stilling til disse
situationer, da ændringen efter lovforslaget kan risikere at påføre disse
modtagere en større byrde end hidtil.
Efter forslaget bemyndiges skatteministeren til at fastsætte de nærmere regler
for sikkerhedsstillelse, administration og registrering for de nye
registreringstyper som autoriseret modtager, midlertidig autoriseret modtager,
autoriseret afsender og midlertidigt autoriseret afsender. Selvom den påtænkte
bemyndigelse er specificeret i bemærkningerne, så er skatteministerens
bemyndigelse bred. Efter vores opfattelse bør regler om sikkerhedsstillelse mv.
FSR
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0018.png
så vidt muligt indarbejdes i loven af hensyn til retssikkerheden. Vi opfordrer
derfor til, at reglerne så vidt muligt fastsættes i loven og at
bemyndigelsesbestemmelsen indskrænkes.
Udlevering af oplysninger om virksomheders bevillings- og registreringsforhold
FSR Danske Revisorer finder forslaget om udlevering af oplysninger om
virksomheders bevillings- og registreringsforhold som et nyttigt initiativ, der
understøtter en effektiv adgang til oplysninger om virksomhederne.
Det bør dog nøje overvejes, om der ved indførelsen af dette system gives
adgang til at indhente oplysninger, som Skatteforvaltningen ellers ikke ville have
udleveret til offentligheden. Oplysninger som vel og mærke, om end indirekte,
kan afspejle virksomhedernes kommercielle forhold og som udleveres uden, at
virksomheden er bekendt med det. Den der anmoder om oplysningerne skal
alene oplyse SE-nummer eller CVR-nummer, som er offentligt tilgængelig via
Virk.dk. Derfor er der reelt ikke krav om en særlig interesse for, at oplysningerne
udleveres.
Såfremt enhver tidligere har kunnet tilgå oplysningerne ved at tage kontakt til
Skatteforvaltningen og i øvrigt ikke har skullet angive en begrundelse, så ses der
ikke at være en ændring i retstilstanden, men hvis der reelt bliver en udvidet
adgang til oplysningerne, så bør Lovforslaget ændres, så der tages hensyn til, at
uvedkommende ikke umiddelbart kan få adgang til oplysningerne.
Bagatelgrænse for registrering af punktafgifter
Forslaget lægger op til en præcisering af den periode, som danner grundlag for
at fastsætte, om bagatelgrænsen for indberetning af punktafgiftspligtige varer
bliver overskredet.
Præciseringen indebærer, at bagatelgrænsen for nystiftede virksomheder, der
har en regnskabsperiode, som er længere end 12 måneder, skal regnes fra det
tidspunkt, hvor virksomheden bliver stiftet. De måneder, som ligger ud over de
første 12 måneder efter stiftelsen og indtil begyndelsen af følgende regnskabsår,
skal ifølge lovens bemærkninger ikke indgå i beregningen af bagatelgrænsen.
Det fremstår dog uklart i lovteksten, hvorvidt 12-månedersperioden for
beregning af bagatelgrænsen i de efterfølgende år skal følge regnskabsåret eller
en 12-månedersperiode, når regnskabsåret er over 12 måneder i stiftelsesåret.
Når hensigten er at præcisere og skabe klarhed for beregning af bagatelgrænsen,
bør det klart fremgå, hvordan virksomhederne skal forholde sig til månederne ud
over 12-månedersperioden.
Side 2
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0019.png
Samtidig kan det fremhæves, at hvis der er en periode, som helt udgår i forhold
til beregning af, om bagatelgrænsen bliver overskredet, så kan der ske misbrug
af bagatelgrænsen, idet de afgiftspligtige varer blot kan handles i de måneder,
som ikke indgår i beregningen. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at
overveje, om disse måneder i stedet skal indgå i beregningen af bagatelgrænsen,
og om ændringen skal bestå i en forhøjelse af bagatelgrænsen i stiftelsesåret.
Afsendelse og modtagelse af varer, der er overgået til forbrug
Ved afsendelse og modtagelse af varer, der er overgået til forbrug, er det
foreslået, at skatteministeren kan fastsætte de nærmere administrative
procedurer, som virksomheder og personer skal anvende ved transport af varer.
Også på dette punkt bør de mere generelle regler efter vores opfattelse fremgå
af selve lovteksten.
Ændringer i momsloven
Justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskoler m.fl.'s salg
eller udtagning af motorkøretøjer, jf. lovforslagets § 5, punkt 6.
Det fremgår, at forslaget har til hensigt at sikre, at udlejningsvirksomheder og
køreskoler, herunder leasingvirksomheder, ikke skal betale moms af køretøjets
registreringsafgift ved salg eller udtagning. Dog skal der fremover betales moms
af en evt. fortjeneste ved salg, forudsat der er betalt fuld registreringsafgift ved
indkøb/indregistrering af bilen.
Endvidere betyder forslaget, at autoforhandlere kan anvende samme regler som
udlejningsvirksomheder mv. for beregning af moms ved salg af indregistrerede
demonstrations- og udlejningspersonbiler, som forhandleren har anvendt til
momsfradragsberettigede formål.
For at opnå formålet skelnes der i lovforslaget mellem salg af køretøjer med og
uden fortjeneste. Endvidere beskrives udtagningssituationer.
Generelt
Vi finder det positivt, at det med forslaget slås endeligt fast, at bilforhandlere får
mulighed for at anvende indregistrerede biler i eget regi, uden at dette medfører,
at der skal betales moms af hele salgsprisen inkl. registreringsafgift, når den
afhændes, jf. SKM2018.25.LSR.
SKM2018.25.LSR er efter vores opfattelse udtryk for en praksisændring. Vi vil i
den forbindelse opfordre Skattemyndighederne til at udstede styresignal med
mulighed for evt. genoptagelse af for meget betalt moms.
Side 3
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0020.png
Vi bemærker, at der er tale om komplicerede regler, hvor forståelsen med fordel
kan understøttes af regneeksempler, som indsættes i bemærkningerne.
Vi har vedlagt et regneark med eksempler, som viser, hvordan vi forstår de
foreslåede regler. For så vidt angår den i regnearket angivne usikkerhed om
udtagning af køretøj uden registreringsafgift henvises til nedenstående
bemærkning.
Ad. forslagets bemærkninger punktet 2.6.1. sidste afsnit
Afsnittet lyder:
”For autoforhandlere, der har fradragsret for leasingydelser vedrørende
demonstrations- og udlejningspersonbiler, og som ikke har været anvendt til
indehaverens eller personalets private brug gælder, at disse biler ikke skal anses
for at være udtaget, hvilket medfører, at bilerne skal sælges med moms af
salgsprisen inklusiv registreringsafgiften.”
Vi er usikre på, hvordan denne situation skal forstås. Hvis en autoforhandler
betaler leasingydelser for biler, som de bruger til demonstration og udlejning, så
ejer forhandleren ikke disse biler, og sælger derfor heller ikke bilen. Efter vores
opfattelse går sådanne biler retur til leasingselskabet efter endt leasingperiode,
dvs. at de ikke sælges af forhandleren, men af leasingselskabet. Vi mener
afsnittet bør præciseres.
Ad forslagets § 5, punkt 6, bestemmelsens 3. punkt:
Vi
savner en præcisering af, hvad der forstås ved ”sælges med fortjeneste”. Er
det i forhold til den oprindelige pris inkl. moms og/eller registreringsafgift eller
skal der foretages en beregning af nettoprisen uden moms og registreringsafgift
for at finde ud af, om der er tale om salg med
fortjeneste? Dette gælder særligt, når der er sket ændringer i
registreringsafgiften fra købs- til salgstidspunktet, fx når de nye
registreringsafgiftsberegninger efter CO2udledning træder i kraft.
Ad forslagets § 5, punkt 6, bestemmelsens 4. punkt:
Vi savner en beskrivelse af,
hvad der skal forstås ved ”restværdien på
udtagningstidspunktet”. Hvordan fastsættes restværdien?
Skal der eksempelvis
være en ekstern vurdering, hvis et køreskolekøretøj udtages til ejerens private
brug?
Side 4
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0021.png
På samme måde savner vi en beskrivelse af og eksempler på, hvordan denne
udtagningsbestemmelse hænger sammen med udtagningsreglerne i lovens § 5 -
særligt § 5, stk. 4, som træder i kraft på samme tid, som forslaget.
Ad forslagets § 5, punkt 6, bestemmelsens 5. punkt:
Vi er usikre
på, om hensigten med henvisningen til ”lovens almindelige regler”
omfatter både den situation, hvor bilen udtages og den situation, hvor bilen
sælges. Ordlyden dækker umiddelbart kun salgssituationen. Det bør præciseres,
om hensigten også er at omfatte udtagningssituationen. Det kunne eksempelvis
være et leasingselskab, som udtager et tidligere leaset køretøj til anvendelse
som firmabil for en ansat. Vi gør i denne sammenhæng opmærksom på, at biler
oftest er at anse som investeringsgoder omfattet af reglerne i momlovens §§ 43
og 44. Skal der først (5 år inklusive anskaffelsesåret) ske regulering af momsen
efter reglerne om investeringsgoder (§§ 43 og 44) og derefter beregning af
udtagningsmoms af en ”normalværdi” (jf.
nye udtagningsregler pr. 1. juli 2021)?
Vi står til rådighed for en drøftelse af ovenstående.
Side 5
Med venlig hilsen
Andreas Munk Hansen
Skattekonsulent
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0022.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og forskellige
andre love
Sendt:
31-03-2021 07:16
Til:
Til Skatteministeriet
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og
forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og
ændringer i alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold, præcisering
af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af biler og
tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.), j.nr. 2020-2625
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387507_0023.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K.
Sendt til: [email protected]
15.april 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineral olieprodukter
mv spiritusafgiftsloven momsloven og forskellige andre love J.nr. 2020-2625
Hermed VSOD’s (Vin og Spiritus Organisationen i Danmark) høringssvar over de foreslåede ændringer.
Bemærkninger
Vin & Spiritus Organisationen i Danmark, har ingen kommentarer eller ændringsforslag til udkast til
lovforslag.
Med venlig hilsen
Nikolai Klausen
Sekretariatschef
Børsen | 1217 København K | +45 3374 6000 | [email protected] | www.vsod.dk
VSOD
Vin & Spiritus Organisationen i Danmark
NKL
Side 1/1