Skatteudvalget 2020-21
L 233 Bilag 1
Offentligt
2387506_0001.png
5. maj 2021
J.nr. 2020 - 2625
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiri-
tusafgiftsloven, momsloven og forskellige andre love (Implementering af det omarbej-
dede cirkulationsdirektiv, direktivet om militær mobilitet og ændringer i alkoholstruktur-
direktivet, justering af reglerne om adgang til virksomheders bevillings- og registrerings-
forhold, præcisering af bagatelgrænsereglen i en række afgiftslove, justering af momsreg-
lerne for udlejningsvirksomheder og køreskolers salg af motorkøretøjer og tilpasning til
EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens indtræden m.v.).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
AutoBranchen Dan-
mark
AutoBranchen Danmark anerken-
der behovet for lovmæssige tilret-
ninger af momslovens § 30, såle-
des at bestemmelsen tager højde
for alle de forskellige situationer et
køretøj kan sælges, og hvor der
skal afregnes moms, herunder til-
fælde, hvor et leasingkøretøj efter
endt leasingperiode sælges til en la-
vere pris end indkøbsprisen og an-
dre gange med fortjeneste.
AutoBranchen Danmark gør dog
opmærksom på, at den foreslåede
ændring er en skærpelse af moms-
forpligtelsen, som AutoBranchen
Danmarks medlemmer selvfølgelig
helst havde været foruden. Auto-
Branchen Danmarks medlemmer
har indrettet deres forretning efter
disse regler og har ved køb af nu-
værende leasingbiler indkalkuleret,
at de ville opnå en fortjeneste efter
nuværende regler.
Det bemærkes, at der er tale om en
justering af bestemmelsen, således
at udlejningsvirksomheder og kø-
reskoler fremadrettet, på lige fod
med andre momspligtige personer,
skal betale moms af deres fortjene-
ste ved salg af køretøjer.
AutoBranchen Danmark påpeger,
at flere virksomheder med stor
sandsynlighed vil have indrettet
nuværende indgåede finansielle
leasingkontrakter, hvor leasingta-
ger indestår for en kontraktuelt af-
talt restværdi efter nuværende reg-
ler. Denne ekstra pligt til at af-
regne moms af fortjenesten, vil så-
ledes blive et kontraktuelt problem
ved disse allerede indgåede kon-
trakter. AutoBranchen Danmark
henstiller derfor til, at der tages
højde for dette, således at finan-
sielle leasing- og salgsaftaler ind-
Det vurderes umiddelbart ikke, at
der er grundlag for en overgangs-
bestemmelse, idet de foreslåede
regler ikke vurderes at få nævne-
værdig betydning for de nævnte ty-
per leasingkontrakter. Skattefor-
valtningen har oplyst, at de ikke er
bekendt med, at der sker videre-
salg med en momsfri fortjeneste af
køretøjer i de tilfælde, som er opli-
stet i høringssvaret. Efter det oply-
ste forekommer den momsfri for-
tjeneste ved salg af køretøjer kun i
situationer efter kort tids ejerskab,
hovedsageligt ved autoforhandlere,
der har indregistreret og forsikret
Side 2 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gået før lovens ikrafttræden, be-
handles momsmæssigt efter de nu-
værende momsregler. AutoBran-
chen Danmark kan forstå, at der
lægges op til, at ændringen skal
træde i kraft den 1. januar 2022.
Det er meget almindeligt, at lea-
singkontrakter tegnes for en op til
3-årig periode.
de pågældende køretøjer som ud-
lejningsbiler.
Det bemærkes endvidere, at æn-
dringen foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2021.
Overordnet set er AutoBranchen
Danmark ikke tilhængere af yderli-
gere forpligtelser til afregning af
moms og registreringsafgift og an-
dre gebyrer for AutoBranchen
Danmark anfører, at medlemsvirk-
somhederne allerede er hårdt pres-
sede fra mange sider, og at Auto-
Branchen Danmarks medlemmer i
de seneste år er blevet ramt af (en
ikke-udtømmende liste):
• afgiftsforhøjelser/-ændringer
og
deraf følgende store udlæg for re-
gistreringsafgift frem til 1. juni,
hvor de nye afgiftsregler efter
L129 træder i kraft,
• øget
sikkerhedsstillelse for regi-
streringsafgift for selvanmeldere,
• flere og forhøjede gebyrer, her-
under eksportgebyrer,
• fjernelse af selvanmelderordnin-
gen for eksport af biler,
• øget kontrol på afgifter og deraf
følgende forhøjelser af registre-
ringsafgift på de kontrollerede kø-
retøjer,
• samt den seneste skærpelse af
Færdselsloven, der bevirker, at Au-
toBranchen Danmarks medlem-
mer nu kan få konfiskeret og be-
slaglagt deres udlånte køretøjer,
hvis kunderne kører vanvidskørsel
efter de nye bestemmelser.
Side 3 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
• Corona er selvfølgelig også nødt
til at nævnes som en faktor, der
har presset AutoBranchen Dan-
marks medlemsvirksomheder
hårdt det sidste år.
AutoBranchen Danmark formo-
der, at et øget momstilsvar for
disse biler fremadrettet med stor
sandsynlighed vil overvæltes på
slutbrugeren, og dermed vil betyde
forhøjede bilpriser for den danske
befolkning.
Dansk Erhverv (DE)
DE bifalder umiddelbart den ad-
ministrative lempelse og den bedre
kontrolmulighed, der ligger i for-
slaget. Det må forventes, at det vil
føre til mere lige konkurrencevil-
kår mellem danske og udenlandske
virksomheder.
DE påpeger dog, at det på nuvæ-
rende tidspunkt er svært at få et
fuldt overblik over konsekven-
serne af ændringen.
DE har ingen bemærkninger til de
øvrige elementer i lovforslaget.
Dansk Retursystem
A/S
Dansk Retursystem A/S har ingen
bemærkninger til lovforslaget
Danske Shipping- og
Havnevirksomheder
(DSHV)
DSHV noterer sig, at formålet
med ændring i lov om energiafgif-
ter af mineralolieprodukter er, at
sikre fuld digitalisering igennem
EMCS-systemet for mineralolie-
produkters bevægelighed i EU
Det bemærkes, at alene varebevæ-
gelse, der er pålagt harmoniseret
punktafgift, skal indgå i EMCS.
Forslaget omfatter således de va-
Side 4 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
uagtet om de er punktafgiftsplig-
tige eller ej. Dette finder DSHV er
en positiv udvikling.
rer, som i dag forsendes via blan-
ket 22.069 (beskattede forsendel-
ser). (link
til blanket 22.069).
Datatilsynet
Datatilsynet forudsætter, at reg-
lerne i databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven
vil blive iagttaget i forbindelse med
eventuel behandling af personop-
lysninger foranlediget
af udkastet.
Det kan bekræftes, at datareglerne
vil blive iagttaget.
Dansk Industri (DI)
DI har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK har ikke detaljerede kom-
mentarer til selve forslaget, men
har overordnet nedenstående be-
mærkninger til udkastet.
Ad revision af cirkulationsdirektivet
Om det grundlæggende princip i
cirkulationsdirektivet om privat-
personers grænsehandel bemærker
DSK, at ”eget forbrug” er elastik i
metermål. De nuværende vejle-
dende mængder har været gæl-
dende i mange år. I de seneste
mange år er forbruget af især to-
bak dog faldet ganske markant.
Det betyder, at ”eget forbrug” ved
årtusindskiftet rakte til forbrug i en
kortere periode end i dag.
Det bemærkes, at der ved revisio-
nen af cirkulationsdirektivet ikke
kunne opnås enighed mellem
EU’s
medlemsstater om ændring af reg-
lerne om privatpersoners grænse-
handel (direktiv 2008/118/ og det
reviderede direktiv 2020/262 art.
32). EU-Kommissionen er derfor
ved at undersøge mulighederne for
en evt. revision af bestemmelsen.
DSK bemærker, at den franske na-
tionalforsamling den 8. juli 2000
har vedtaget en begrænsning på
maksimalt 200 cigaretter pr. per-
son mod tidligere 800 cigaretter.
Det franske initiativ vurderes at
være i strid med EU-retten. Uanset
om EU-Kommissionen måtte
vælge at følge op på det franske
Side 5 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De 800 cigaretter fremgår da også
af artikel 32, og er også gældende i
Danmark. DSK henviser i den for-
bindelse til et ubesvaret spørgsmål
til skatteministeren om, hvorvidt
Kommissionen har taget initiativ
til at stoppe det franske indgreb,
som kan følges her
https://www.ft.dk/sam-
ling/20201/alm-
del/SAU/spm/378/index.htm.
Hvis Kommissionen de facto lader
det franske indgreb bestå, anbefa-
ler DSK, at Danmark følger trop
og foretager en lignende lovæn-
dring.
DSK bemærker, at Skatteministe-
riet tidligere har beregnet, hvad de
markante afgiftsforhøjelser på ci-
garetter vil medføre af grænsehan-
del, og det er efter DSKs opfat-
telse åbenlyst i dansk interesse, at
understøtte den valgte sundheds-
politik med en så restriktiv adgang
til billige produkter som juridisk
muligt.
initiativ, er det regeringens hold-
ning, at den danske lovgivning skal
holde sig inden for rammerne af
EU-retten.
Ad afsenderen som hæfter for afgiften ved
fjernsalg
Det fremgår, at det vil være afsen-
deren, som vil skulle hæfte for af-
giften af varer, som sælges ved
fjernsalg her til landet fra andre
EU.
DSK spørger i den forbindelse,
hvad der sker, hvis en virksomhed
i et andet medlemsland ikke frivil-
ligt indbetaler punktafgift for varer
solgt ved fjernsalg. Vil der blive
etableret et effektivt samarbejde på
tværs af medlemsstaterne med
henblik på inddrivelse af gæld til
Det bemærkes, at der allerede
er fjernsalgsbestemmelser, hvor
sælgeren hæfter for afgiften. Som
det fremgår af lovforslaget består
ændringen således i at ændre ’sæl-
ger’ til ’afsender’.
Skattestyrelsens
nuværende praksis for kontrol på
fjernsalgsområdet fortsætter derfor
uændret, idet det fortsat vil være
den udenlandske virksomhed, der
hæfter for afgiften i Danmark af
de afgiftspligtige varer, som er
solgt ved fjernsalg. Kravet vil blive
Side 6 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
andre medlemsstater eller vil det
i praksis
bero på tilfældigheder
om skyldig gæld bliver betalt eller
ej.
DSK anfører, at det vil være en
uheldig situation, hvis fjernsalg på
den måde kan blive en form for
smutvej til at omgå det høje af-
giftsniveau, der sammen med den
høje danske enhedsmoms, medfø-
rer et afgiftsniveau blandt de høje-
ste i EU.
søgt opkrævet ved hjælp af de bi-
standsaftaler, der eksisterer på om-
rådet.
FDM
FDM har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører (FRI)
FRI har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR har nedenstående bemærknin-
ger til lovforslaget.
Ændringer i punktafgiftslovene
Digitalisering
FSR ser positivt på den digitale
løsning, som har til formål at lette
den administrative byrde for virk-
somhederne, og som skal gøre det
muligt at overvåge handel med be-
skattede varer.
FSR bemærker dog, at det i be-
tragtningerne til det omarbejdede
cirkulationsdirektiv fremgår, at der
ved digitaliseringen skal tages be-
hørigt hensyn til de situationer,
hvor en modtager af punktafgifts-
Det bemærkes, at der henvises til
betragtning nr. 30 i det omarbej-
dede cirkulationsdirektiv (Rådets
Direktiv (EU) 2020/262). Dette er
en videreførelse af betragtning nr.
22 i det gældende cirkulationsdi-
rektiv (Rådets Direktiv
Side 7 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pligtige varer, der flyttes under af-
giftssuspensionsordningen, ikke er
tilknyttet IT-systemet. FSR påpe-
ger i den forbindelse, at der ikke i
lovforslaget taget stilling til, hvor-
dan dette hensyn skal tages. FSR
mener derfor, at der positivt bør
tages stilling til disse situationer, da
ændringen efter lovforslaget kan
risikere at påføre disse modtagere
en større byrde end hidtil.
2008/118/EF) og omhandler va-
rer, som flyttes under afgiftssu-
spensionsordningen. Der er såle-
des tale om videreførelse af eksi-
sterende ordninger, som ikke berø-
res af omarbejdelsen af direktivet.
Virksomheder, der heller ikke
fremadrettet er tilknyttet EMCS,
vil derfor blive vejledt i relevant
omfang af Skatteforvaltningen, li-
gesom tilfældet er i dag.
Efter forslaget bemyndiges skatte-
ministeren til at fastsætte de nær-
mere regler for sikkerhedsstillelse,
administration og registrering for
de nye registreringstyper som au-
toriseret modtager, midlertidig au-
toriseret modtager, autoriseret af-
sender og midlertidigt autoriseret
afsender. Selvom den påtænkte
bemyndigelse er specificeret i be-
mærkningerne, så er skatteministe-
rens bemyndigelse bred. Efter
FSRs opfattelse bør regler om sik-
kerhedsstillelse mv. så vidt muligt
indarbejdes i loven af hensyn til
retssikkerheden. FSR opfordrer
derfor til, at reglerne så vidt muligt
fastsættes i loven, og at
bemyndigelsesbestemmelsen ind-
skrænkes.
Det bemærkes, at skatteministeren
efter gældende ret er bemyndiget
til at fastsætte de nærmere regler
for administration, registrering og
sikkerhedsstillelse for reglerne om
varer omfattet af afgiftssuspensi-
onsordningen. På den baggrund
vurderes det mest hensigtsmæssigt,
at reguleringen for de beskattede
varer følger samme opbygning.
Lovforslaget er derfor ikke justeret
på denne baggrund. Det bemær-
kes, at der vil blive udstedt en be-
kendtgørelse, hvoraf de nærmere
regler vil fremgå, og at en sådan
bekendtgørelse vil blive sendt i hø-
ring på normal vis.
Udlevering af oplysninger om virksomhe-
ders bevillings- og registreringsforhold
FSR finder forslaget om udleve-
ring af oplysninger om virksomhe-
ders bevillings- og registreringsfor-
hold som et nyttigt initiativ, der
Side 8 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
understøtter en effektiv adgang til
oplysninger om virksomhederne.
FSR anfører dog, at det nøje bør
overvejes, om der ved indførelsen
af dette system gives adgang til at
indhente oplysninger, som Skatte-
forvaltningen ellers ikke ville have
udleveret til offentligheden. Oplys-
ninger som vel og mærke, omend
indirekte, kan afspejle virksomhe-
dernes kommercielle forhold, og
som udleveres uden, at virksomhe-
den er bekendt med det. Den, der
anmoder om oplysningerne, skal
alene oplyse SE-nummer eller
CVR-nummer, som er offentligt
tilgængelig via Virk.dk. Derfor er
der reelt ikke krav om en særlig in-
teresse for, at oplysningerne udle-
veres.
FSR anfører, at såfremt enhver tid-
ligere har kunnet tilgå oplysnin-
gerne ved at tage kontakt til Skat-
teforvaltningen og i øvrigt ikke har
skullet angive en begrundelse, så
ses der ikke at være en ændring i
retstilstanden, men hvis der reelt
bliver en udvidet adgang til oplys-
ningerne, så bør lovforslaget æn-
dres, så der tages hensyn til, at
uvedkommende ikke umiddelbart
kan få adgang til oplysningerne.
Med forslaget justeres en allerede
vedtaget hjemmel om udlevering
af oplysninger, vedtaget med lov
nr. 1728 af 27. december 2018.
I dag udleverer Skatteforvaltnin-
gen ikke oplysninger om bevil-
lings- og registreringsforhold uden
en begrundelse. Lovforslaget er til-
passet, så det fremgår klart, at op-
lysningerne fremadrettet vil kunne
indhentes uden begrundelse, og at
flere dermed får adgang til oplys-
ningerne.
Med det foreslåede vil man kunne
få be- eller afkræftet, om en virk-
somhed har bevilling eller er regi-
streret som oplagshaver efter en
given lov. Til hvilke formål eller
under hvilke betingelser varerne
anvendes oplyses ikke. Oplysnin-
gen vil ikke kunne stå alene og vil
altid skulle følges op af en kopi af
den konkrete virksomheds bevil-
ling eller registreringsbevis. Derud-
over er det stadig den virksomhed,
der har bevillingen eller registrerin-
gen som oplagshaver, som har an-
svaret for at sikre, at virksomhe-
den lever op til kravene for regi-
streringen eller bevillingen. Forsla-
get skal således ses som et supple-
ment til indhentelsen af kopi af be-
villing eller registreringsbevis,
f.eks. hvor der ønskes bekræftelse
af, om modtagervirksomheden
fortsat har en bevilling eller er regi-
streret som oplagshaver.
Side 9 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Grundet karakteren af oplysningen
og for at skabe den mest effektive
løsning imødekommes forslaget
om at begrænse adgangen til syste-
met ikke.
Bagatelgrænse for registrering af punktaf-
gifter
FSR anfører, at forslaget lægger op
til en præcisering af den periode,
som danner grundlag for at fast-
sætte, om bagatelgrænsen for ind-
beretning af punktafgiftspligtige
varer bliver overskredet.
FSR bemærker, at præciseringen
indebærer, at bagatelgrænsen for
nystiftede virksomheder, der har
en regnskabsperiode, som er læn-
gere end 12 måneder, skal regnes
fra det tidspunkt, hvor virksomhe-
den bliver stiftet. De måneder,
som ligger ud over de første 12
måneder efter stiftelsen og indtil
begyndelsen af følgende regn-
skabsår, skal ifølge lovens be-
mærkninger ikke indgå i beregnin-
gen af bagatelgrænsen.
FSR anfører, at det fremstår uklart
i lovteksten, hvorvidt 12-måne-
dersperioden for beregning af ba-
gatelgrænsen i de efterfølgende år
skal følge regnskabsåret eller en
12-månedersperiode, når regn-
skabsåret er over 12 måneder i stif-
telsesåret.
FSR mener, at når hensigten er at
præcisere og skabe klarhed for be-
regning af bagatelgrænsen, bør det
Det bemærkes, at udgangspunktet
er, at den årlige periode er virk-
somhedernes regnskabsår. Det be-
tyder, at en virksomhed, som i stif-
telsesåret har et regnskabsår i stif-
telsesåret, der er længere end 12
måneder, for de efterfølgende år
vil skulle anvende regnskabsåret.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt
at fastsætte særlige beregningsreg-
ler for bagatelgrænsen i de tilfælde,
hvor regnskabsåret er længere end
Side 10 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
klart fremgå, hvordan virksomhe-
derne skal forholde sig til måne-
derne ud
over 12-månedersperioden.
Samtidig kan det fremhæves, at
hvis der er en periode, som helt
udgår i forhold til beregning af,
om bagatelgrænsen bliver over-
skredet, så kan der ske misbrug
af bagatelgrænsen, idet de afgifts-
pligtige varer blot kan handles i de
måneder, som ikke indgår i bereg-
ningen. Det kan derfor være hen-
sigtsmæssigt at overveje, om disse
måneder i stedet skal indgå i be-
regningen af bagatelgrænsen, og
om ændringen skal bestå i en for-
højelse af bagatelgrænsen i stiftel-
sesåret.
12 måneder, da det vil komplicere
regelsættet, hvilket ikke er formålet
med bagatelgrænsen.
Afsendelse og modtagelse af varer, der er
overgået til forbrug
FSR bemærker, at ved afsendelse
og modtagelse af varer, der er
overgået til forbrug, er det fore-
slået, at skatteministeren kan fast-
sætte de nærmere administrative
procedurer, som virksomheder og
personer skal anvende ved trans-
port af varer.
Også på dette punkt bør de mere
generelle regler efter FSRs opfat-
telse fremgå af selve lovteksten.
Der henvises til kommentar oven-
for vedr. placeringen af reglerne
om de administrative procedurer.
Ændringer i momsloven
Justering af momsreglerne for udlejnings-
virksomheder og køreskoler m.fl.'s salg
eller udtagning af motorkøretøjer, jf. lov-
forslagets § 5, punkt 6.
Side 11 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR anfører, at det fremgår, at for-
slaget har til hensigt at sikre, at ud-
lejningsvirksomheder og køresko-
ler, herunder leasingvirksomheder,
ikke skal betale moms af køretøjets
registreringsafgift ved salg eller ud-
tagning. Dog skal der fremover be-
tales moms af en evt. fortjeneste
ved salg, forudsat der er betalt fuld
registreringsafgift ved indkøb/ind-
registrering af bilen.
Videre anfører FSR, at forslaget
betyder, at autoforhandlere kan
anvende samme regler som udlej-
ningsvirksomheder mv. for bereg-
ning af moms ved salg af indregi-
strerede demonstrations- og udlej-
ningspersonbiler, som forhandle-
ren har anvendt til momsfradrags-
berettigede formål. For at opnå
formålet skelnes der i lovforslaget
mellem salg af køretøjer med og
uden fortjeneste. Endvidere be-
skrives udtagningssituationer.
Generelt
FSR finder det positivt, at det med
forslaget slås endeligt fast, at bil-
forhandlere får mulighed for at an-
vende indregistrerede biler i eget
regi, uden at dette medfører,
at der skal betales moms af hele
salgsprisen inkl. registreringsafgift,
når den afhændes, jf.
SKM2018.25.LSR.
SKM2018.25.LSR er efter FSRs
opfattelse udtryk for en praksisæn-
dring. FSR opfordrer i den forbin-
delse Skattemyndighederne til at
udstede styresignal med mulighed
Skatteministeriet vil orientere Skat-
testyrelsen om FSRs ønske om ud-
stedelse af et styresignal.
Side 12 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for evt. genoptagelse af for meget
betalt moms.
FSR bemærker, at der er tale om
komplicerede regler, hvor forståel-
sen med fordel kan understøttes af
regneeksempler, som indsættes i
bemærkningerne. FSR har på den
baggrund vedlagt et regneark med
eksempler, som viser, hvordan
FSR forstår de foreslåede regler.
For så vidt angår den i regnearket
angivne usikkerhed om udtagning
af køretøj uden registreringsafgift
henvises til nedenstående
bemærkning.
Skattestyrelsen vil vejlede om reg-
lerne på normal vis gennem den
Juridiske Vejledning.
Ad. forslagets bemærkninger punktet
2.6.1. sidste afsnit
FSR er usikre på, hvordan føl-
gende afsnit skal forslås:
”For autoforhandlere, der har fra-
dragsret for leasingydelser vedrø-
rende demonstrations- og udlej-
ningspersonbiler, og som ikke har
været anvendt til indehaverens el-
ler personalets private brug gælder,
at disse biler ikke skal anses
for at være udtaget, hvilket medfø-
rer, at bilerne skal sælges med
moms af salgsprisen inklusiv regi-
streringsafgiften.”
Hvis en autoforhandler betaler lea-
singydelser for biler, som de bru-
ger til demonstration og udlejning,
så ejer forhandleren ikke disse bi-
ler, og sælger derfor heller ikke bi-
len. Efter FSRs opfattelse går så-
danne biler retur til leasingselska-
bet efter endt leasingperiode, dvs.
at de ikke sælges af forhandleren,
Bemærkningen er taget til efterret-
ning, og lovforslaget er præciseret.
Side 13 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
men af leasingselskabet. FSR me-
ner afsnittet bør præciseres.
Ad forslagets § 5, punkt 6, bestemmel-
sens 3. punkt:
FSR påpeger, at der savnes en præ-
cisering af, hvad der forstås ved
”sælges med fortjeneste”. Er
det i
forhold til den oprindelige pris
inkl. moms og/eller registrerings-
afgift, eller skal der foretages en
beregning af nettoprisen uden
moms og registreringsafgift
for at finde ud af, om der er tale
om salg med fortjeneste? Dette
gælder særligt, når der er sket æn-
dringer i registreringsafgiften fra
købs- til salgstidspunktet, fx når de
nye registreringsafgiftsberegninger
efter CO2udledning træder i kraft.
Ved salg med fortjeneste forstås,
at køretøjets salgspris inklusive re-
gistreringsafgift overstiger købspri-
sen inklusive moms og registre-
ringsafgift. Lovforslaget er tilrettet
med nævnte præcisering.
Ad forslagets § 5, punkt 6, bestemmel-
sens 4. punkt:
FSR savner en beskrivelse af, hvad
der skal forstås ved ”restværdien
udtagningstidspunktet”. Hvor-
dan fastsættes restværdien? Skal
der eksempelvis være en ekstern
vurdering, hvis et køreskolekøretøj
udtages til ejerens private brug? På
samme måde savnes en beskrivelse
af og eksempler på, hvordan
denne udtagningsbestemmelse
hænger sammen med udtagnings-
reglerne i lovens § 5 - særligt § 5,
stk. 4, som træder i kraft på samme
tid, som forslaget.
Momsgrundlaget for udtagning af
varer vil fra den 1. juli 2021 som
udgangspunkt være købsprisen for
varerne. Købsprisen skal forstås
som residualværdien (restværdien)
af varen på tidspunktet for udtag-
ningen. Dette kan forstås som
markedsprisen. Markedsprisen vil
således udgøre købsprisen på tids-
punktet for udtagningen mellem
uafhængige parter. Desuden be-
mærkes, at punktet vedrører ud-
tagning af hele bilen, og ikke den
ydelse, der består i at benytte bilen
til fx private formål.
Ad forslagets § 5, punkt 6, bestemmel-
sens 5. punkt:
Side 14 af 15
L 233 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2387506_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR er usikker på, om hensigten
med henvisningen til ”lovens al-
mindelige regler”
omfatter både
den situation, hvor bilen udtages,
og den situation, hvor bilen sælges.
Ordlyden dækker umiddelbart kun
salgssituationen. FSR finder, at det
bør præciseres, om hensigten også
er at omfatte udtagningssituatio-
nen. Det kunne eksempelvis være
et leasingselskab, som udtager et
tidligere leaset køretøj til anven-
delse som firmabil for en ansat.
FSR gør i denne sammenhæng op-
mærksom på, at biler oftest er at
anse som investeringsgoder omfat-
tet af reglerne i momslovens §§ 43
og 44. FSR spørger, om der først
(5 år inklusive anskaffelsesåret)
skal ske regulering af momsen ef-
ter reglerne om investeringsgoder
(§§ 43 og 44) og derefter beregning
af
udtagningsmoms af en ”normal-
værdi” (jf. nye udtagningsregler
pr.
1. juli 2021).
Den nævnte henvisning er ikke
møntet på udtagningssituationen.
Udtagningssituationen er dog også
omfattet af lovens almindelige reg-
ler, både når der er tale om endelig
udtagning, og når der er tale om
udtagning af den ydelse, der består
i at benytte bilen til fx private for-
mål, jf. de nye udtagningsregler i
momslovens § 5, der træder i kraft
den 1. juli 2021.
Det bemærkes endvidere, at regu-
leringsreglerne i §§ 43 og 44, som
følge af de kommende udtagnings-
regler, ikke skal anvendes, når et
investeringsgode udtages, fx hvis
en varebil udtages til indehaverens
private brug. De nye udtagnings-
regler er beskrevet nærmere Skat-
teforvaltningens Juridiske Vejled-
ning afsnit D.A.4.3.7.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Vin & Spiritus Organi-
sationen i Danmark
Vin & Spiritus Organisationen i
Danmark har ingen bemærkninger
til lovforslaget.
Side 15 af 15