Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 231 Bilag 1
Offentligt
2389639_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar til
lovforslag (L X) om ændring af lov om en ak-
tiv beskæftigelsesindsats og lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. (Forlængelse af ud-
dannelsesløftet med forhøjet dagpengesats
på 110 pct. til 2022, samt undtagelse for
genindplacering i en ny dagpengeperiode for
personer omfattet af uddannelsesløftet)
27. april 2021
J.nr. 20/02842
YPC
AFL
1. Indledning
Lovforslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. (Forlængelse af uddannelsesløftet med forhøjet dag-
pengesats på 110 pct. til 2022, samt undtagelse for genindplacering i en ny dagpen-
geperiode for personer omfattet af uddannelsesløftet) har været sendt i ekstern hø-
ring i perioden 22.
26. april 2021. Lovforslaget skal fremsættes i Folketinget den
5. maj 2021.
Der er modtaget høringssvar fra:
Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH), Danske A-kasser (DAK), Dansk Arbejds-
giverforening (DA), Ledernes Hovedorganisation og Finanssektorens Arbejdsgi-
verforenings.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Følgende har meldt tilbage, at de ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Erhvervsstyrelsen, Ankestyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Rådet for Psy-
kisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicap-
området, Ældre Sagen, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Familierets-
huset, Udbetaling Danmark og Rigsrevisionen.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar.
2. Bemærkninger til lovforslaget
2.1. Overordnede bemærkninger til lovforslaget uden kommentar
FH, DAK, Lederne og Finanssektorens Arbejdsgiverforening kan støtte lovforsla-
get.
L 231 - 2020-21 - Bilag 1: Orientering om modtagne høringssvar og høringsnotat vedrørende - Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Forlængelse af uddannelsesløftet med forhøjet dagpengesats på 110 pct. til 2022, samt undtagelse for genindplacering i en ny dagpengeperiode for personer omfattet af uddannelsesløftet)
2389639_0002.png
FH bemærker, at lovforslaget giver ledige bedre muligheder for at bruge deres le-
dighedsperiode konstruktivt til at oparbejde efterspurgte kompetencer. De bemær-
ker ligeledes, at de er positive overfor, at dagpengesatsen beskyttes for dagpenge-
modtagere i uddannelsesløftet. De henviser
dog til DAK’s høringssvar fsva. den
tekniske gennemførelse af den del af lovforslaget (se pkt. 2.2).
DAK bemærker, at det er rigtig positivt at retten til uddannelsesløft forlænges, da
uddannelsesløftet er et vigtigt led i at få uddannet den del af arbejdsstyrken, som
ellers ikke har en uddannelse
ikke mindst til områder hvor der kan blive mangel
på arbejdskraft.
DAK bemærker desuden, at de anerkender ministerens ønsker om at sikre, at le-
dige, der tager et uddannelsesløft mens de er i dagpengesystemet, ikke reelt frata-
ges muligheden for eller incitamentet til at uddanne sig, fordi de ved en genindpla-
cering får beregnet en lav sats. Det ønske deler DAK fuldt ud.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kan ikke støtte lovforslaget. DA begrunder det
med, at de finder det unødvendigt på et så tidligt tidspunkt i den nuværende for-
søgsperiode at udvide perioden for den midlertidige ordning i beskæftigelsesindsat-
sen uden, at der foreligger dokumentation for, at ordningen har positive opkvalifi-
ceringseffekter eller at ordningen i det hele taget er blevet evalueret.
DA bemærker desuden, at de ser ingen begrundelser for at fravige de almindelige
bestemmelser om genindplacering i en ny dagpengeperiode og dermed beregning
af en ny dagpengesats for personer omfattet af ordningen med uddannelsesløft.
DA mener, at forslaget bidrager til at komplicere et i forvejen kompliceret regelsæt
med endnu en særregel og øger samtidig de offentlige udgifter.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening ser positivt på, at hjælpepakkerne forlænges
i det omfang behovet består.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening er kritiske over for den korte høringsfrist og
bemærker i den forbindelse, at hvis styrelsen ønsker gennemarbejdede og velover-
vejede høringssvar, må almindelig god forvaltningsskik være at give høringspar-
terne mere tid end 2-3 hverdage i forhold til fristen for afgivelse af høringssvar.
2.2 Konkrete bemærkninger til lovforslaget med kommentarer
DAK bemærker, at de i stedet for en undtagelse til reglerne om genindplacering
gerne så, at man løste udfordringen ved en undtagelse til reglerne om satsberegning
i stedet.
DAK bemærker, at i den forbindelse, at det er problematisk, når a-kasserne skal
ændre i indplaceringen for nogle medlemmer, men ikke for alle
og midlertidigt
da indplaceringen er kernen i det system, der er bygget op og styrende for alle med-
lemmers dagpengerettigheder, tællere, visninger mv.
2
L 231 - 2020-21 - Bilag 1: Orientering om modtagne høringssvar og høringsnotat vedrørende - Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Forlængelse af uddannelsesløftet med forhøjet dagpengesats på 110 pct. til 2022, samt undtagelse for genindplacering i en ny dagpengeperiode for personer omfattet af uddannelsesløftet)
2389639_0003.png
Kommentar:
STAR skal bemærke, at det følger af bemærkningerne til det oprindelige lovforslag
(L 204, 2019-2020) om ret til uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge, at dagpen-
gene udbetales med 110 pct. af den hidtidige dagpengesats, så længe personen del-
tager i tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet giver således ikke ret til dagpenge efter ud-
løb af dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget dagpengeret
Det er derfor ikke i overensstemmelse med intentionen bag retten til et uddannel-
sesløft med 110 pct. dagpenge, at man bliver genindplaceret i en ny dagpengeperi-
ode, hvor man undtages for satsberegning, og dermed under uddannelsesløftet kan
få udbetalt dagpenge med 110 pct. af den hidtidige dagpengesats ud over den op-
rindelige dagpengeperiode, herunder en eventuel forlænget dagpengeret.
Det vil konkret betyde, hvis man, som Danske A-kasser foreslår, lavede en undta-
gelse til reglerne om satsberegning, at mange dagpengemodtagere ville kunne
blive ved med at forlænge retten til 110 pct. dagpenge, da de fleste i uddannelses-
løftet er elever med 160,33 timer pr. måned, som optjener ret til at blive genindpla-
ceret efter et års beskæftigelse på fuldtid
DAK bemærker konkret til forslaget til ændring af § 53, stk. 8, i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v., at der ikke er taget stilling til, hvad der skal ske, når medlem-
mets oprindelige dagpengeret, herunder den forlængede dagpengeret og 2-måne-
dersforlængelsen, er udløbet.
Kommentar:
Det fremgår af bestemmelsen, at medlemmer, som er omfattet af et uddannelsesløft
efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er undtaget fra reglen i § 53,
stk. 8, om genindplacering.
Som det også fremgår af bemærkningerne lovforslaget, vil beskæftigelse under et
uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats dog fortsat
kunne medregnes til opgørelsen af et indkomst- eller beskæftigelseskrav (genind-
placering) ved vurderingen af dagpengeretten på et senere tidspunkt, når medlem-
met ikke længere er omfattet af et uddannelsesløft. Det gælder fx, hvis medlemmet
afbryder uddannelsen for at modtage fulde dagpenge eller dimitterer fra uddannel-
sen.
Det betyder, at i det øjeblik, at et medlem ikke længere er omfattet af et uddannel-
sesløft efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil medlemmet kunne
blive genindplaceret i en dagpengeperiode, hvis medlemmet har mindst 1.924 lønti-
mer siden forrige indplacering i en dagpengeperiode, og den forudgående beskæf-
tigelse kan tælles med til opgørelsen af beskæftigelseskravet efter de almindelige
regler.
3