Indfødsretsudvalget 2020-21
L 230 Bilag 6
Offentligt
2405025_0001.png
Til lovforslag nr.
L 230
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for statens vitale
interesser)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod det stille‐
de ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV og EL) indstiller lov‐
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og det
stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtte
lovforslaget, men mener, at man bør kunne fratage stats‐
borgerskabet fra alle bandekriminelle, der har fået tildelt
statsborgerskab, dvs. også fra dem, der kun har et statsbor‐
gerskab. Derfor har DF stillet ændringsforslag om dette.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget har to betragtnin‐
ger, som gør sig gældende: for det første en konventions‐
mæssig betragtning og for det andet en betragtning om en
eventuel erstatningsrisiko ved de ordinære domstole eller
Menneskerettighedsdomstolen.
RV minder således om, at man hidtil politisk har ment, at
indholdet af lovforslaget ikke kan lade sig gøre. Fratagelse
af statsborgerskab kan kun ske ved terrorisme. Konventions‐
mæssigt er almindelig kriminalitet ikke en trussel mod sta‐
tens sikkerhed. Det vil derfor ikke være muligt lovgivnings‐
mæssigt at sidestille almindelig kriminalitet med terroris‐
me, da statsborgerretskonventionen udtømmende fastsætter,
i hvilke situationer en stats lovgivning må indeholde regler
om fortabelse af statsborgerskab. Som der står: Fortabelse
kan kun komme på tale i tilfælde af en handlemåde, som er
til alvorlig skade for en stats vitale interesser.
Almindelig kriminalitet rokker jo ikke ved statens sikker‐
hed. Men som det fremgår af lovforslaget, skal personer,
som dømmes for alvorlig bandekriminalitet i forbindelse
med straffesagens afgørelse ved dom, kunne frakendes de‐
res danske indfødsret, medmindre de derved bliver statslø‐
se. Det vil så være – må vi forstå – i de tilfælde, hvor
alvorlig bandekriminalitet anses at være til alvorlig skade
for Danmarks vitale interesser. Da alvorlig bandekriminali‐
tet imidlertid ikke konventionsmæssigt er at betragte som
landsforræderi, vil området for regeringens lovforslag være
uendelig lille. Sagt på en anden måde svarer lovforslaget lidt
til at sige: Hvis hooligans er terrorisme, så kan statsborger‐
skab fratages. Regeringen kan derfor godt strikke sådan en
regel sammen, men det vil aldrig føre til en frakendelse ved
de danske domstole.
Med hensyn til betragtningen om de ordinære domsto‐
le og Menneskerettighedsdomstolen ligger der heri, at det
giver rigtig dårlig mening for RV, at vi gennemfører en
AX026506
L 230 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 27/5-2021
2405025_0002.png
2
lovgivning, som indebærer, at vi efterfølgende taber sager
ved Menneskerettighedsdomstolen. Lovforslaget kan altså
betyde, at staten ender med at skulle betale erstatning til
bandekriminelle.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 8 B, stk. 1,
affattes således:
»Den, som dømmes for overtrædelse af en eller flere be‐
stemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, eller som ifalder
straf efter straffelovens § 81 a, kan ved dom frakendes dansk
indfødsret.««
[Fratagelse af statsborgerskab fra personer, der alene har
dansk statsborgerskab]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at den, som dømmes for
overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13 eller ifalder straf efter straffelovens § 81 a,
ved dom kan frakendes sin danske indfødsret, uanset om den
pågældende efter frakendelsen af sit danske statsborgerskab
ikke er statsborger i nogen stat og heller ikke automatisk kan
registrere sig som statsborger i nogen stat.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2021 og var til
1. behandling den 12. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 16. april 2021 dette udkast til udvalget, jf. IFU
alm. del – bilag 120. Den 4. maj 2021 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se. Ministeren har besvaret spørgsmål 1-3.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL)
Fatma Øktem (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF) Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7