Retsudvalget 2020-21
L 23 Bilag 6
Offentligt
2291708_0001.png
Til lovforslag nr.
L 23
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om angreb med genstand på personer i offentlig tjeneste og skærpelse af straffen for forsætlig
fareforvoldelse)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, SF, KF, NB, IA, SIU, JF
og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og Sikandar Siddique (UFG))
vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede æn‐
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF):
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 119 b
ændres »bøde eller
fængsel« til: »fængsel fra 1 år«.
[Minimumsstraf på 1 års fængsel]
2)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 252, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Begås forhold, der er nævnt i stk. 1, ved kast eller affy‐
ring af genstande, straffes med fængsel i mindst 1 år.««
[Minimumsstraf på 1 års fængsel]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 252, stk. 2,
indsættes efter »måde«: »som i stk. 1, 1.
pkt.,«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte en mini‐
mumsstraf på 1 års fængsel for overtrædelse af den i lovfor‐
slaget foreslåede bestemmelse i straffelovens § 119 b.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte en mini‐
mumsstraf på 1 års fængsel for overtrædelse af straffelovens
§ 252, stk. 1, ved kast eller affyring af genstande.
Til nr. 3
Ændringen er en konsekvensrettelse som følge af æn‐
dringsforslag nr. 2.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer for
lovforslaget, ikke fordi DF synes, det er et særlig vidtgående
og tilstrækkeligt lovforslag, men fordi det trods alt er et lille
skridt i den rigtige retning. DF finder ikke, at det at tillægge
en beskeden ekstra straf reelt vil gøre nogen forskel. At
man forhøjer 30 dages betinget fængsel til 40 dages betinget
AX025234
L 23 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 26. november 2020
2291708_0002.png
2
fængsel, tror DF ikke gør den store forskel, særlig ikke når
straframmen går op til 8 års ubetinget fængsel.
Vi skal have stoppet de vanvittige forhold, vi bl.a.
så mange tydelige eksempler på omkring nytårsskiftet
2019/2020, hvor bl.a. indvandrerdrenge stod bag beskyd‐
ning med fyrværkeri af gående, cyklister, biler, busser, politi
og beredskab. Her ønsker DF, at der indføres minimums‐
straffe for at sikre, at folk, der bevidst forvolder andre
fare, bliver straffet behørigt. Derfor har DF stillet ændrings‐
forslag, som indebærer, at man skal kunne blive idømt en
minimumsstraf på 1 års ubetinget fængsel i de tilfælde, som
lovforslaget omfatter.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bakker
op om lovforslaget, der skærper straffen, når det handler
om angreb på personer i offentlig tjeneste, og skærper straf‐
fen for forsætlig fareforvoldelse. Men SF vil også kraftigt
understrege, at partiet ikke kan bakke op om, at regeringen
fortsætter kursen fra tidligere borgerlige regeringer med at
insistere på ufinansierede strafskærpelser. Det burde kvalifi‐
cere forslaget til forkastelse.
I forvejen er Kriminalforsorgen spændt til bristepunktet,
idet meget lidt af den ekstra strafmasse, der lige nu plager
vores fængsler, kan henføres til finansierede strafskærpel‐
ser. Derfor bør der afsættes penge til lovforslaget.
Men SF bakker alligevel op om lovforslaget, fordi det
var voldsomt, hvad vi var vidne til på Nørrebro omkring
nytår 2019/2020, hvor der blev kastet farligt fyrværkeri efter
politi og beredskab og mod tilfældigt forbipasserende. Det
lignede nærmest gadekampe på tv-billederne og gjorde loka‐
lområdet utrygt at færdes i. Derfor er det selvfølgelig også
på sin plads at skærpe straffen for angreb med genstande
mod f.eks. politi og beredskab eller for at fremkalde fare for
de personer, der tilfældigvis befinder sig et sted.
SF er klar over, at straffen ikke kommer til at gøre
forskellen. Derfor er SF glade for, at lovforslaget også an‐
erkender, at strafskærpelser ikke kan stå alene, men at det
også kræver en forebyggende indsats at stoppe den slags
episoder. Det nævnes for eksempel, at lokalpolitiet bør sam‐
arbejde med lokalområdets aktører og ikke mindst de unge
i området om at forebygge voldelige episoder. Det kan SF
bakke op om, for vi så jo, hvordan den strategi virkede på
Nørrebro, da politiet gik ind i sagen, bankede på døren til
familierne og forklarede alvoren i handlingerne.
Det er desuden afgørende for SF, at vi styrker lokalpoliti‐
et i de igangværende politiforhandlinger. I den forbindelse
er det efter SF�½s opfattelse helt nødvendigt, at vi også ud‐
danner lokalbetjentene til den opgave.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det vigtigt
at sikre trygge rammer for offentligt ansatte. Samtidig mener
EL, at der skal gøres, hvad der er muligt, for at mindske
personfarlig kriminalitet. Derfor finder EL det relevant at
sikre mennesker i offentlig tjeneste mod overfald og angreb.
Imidlertid mener EL, at veldokumenterede kriminalpræ‐
ventive indsatser bør prioriteres over skærpede straffe. I
enkelte tilfælde kan signalværdien ved en strafskærpelse
dog udtrykke, at noget er særlig fordømmelsesværdigt. Det
er en afvejning af disse forhold, EL har forholdt sig til i
forbindelse med dette lovforslag.
EL hæfter sig ved, at lovforslaget er rettet mod po‐
litiet, ambulanceberedskabet og det øvrige redningsbered‐
skab. Imidlertid mener EL, at et forslag, der skal sikre of‐
fentligt ansattes sikkerhed, bør favne en bredere målgruppe.
EL noterer sig desuden, at regningen for forslaget place‐
res hos Kriminalforsorgen. Det er en uheldig tendens, at
Kriminalforsorgen gang på gang ender med regningen for
skærpede straffe, uden at der tilføres flere ressourcer.
Af disse grunde stemmer EL hverken for eller imod lov‐
forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 5. november 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Den 7. oktober 2020 sendte justitsministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
L 23 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 26. november 2020
2291708_0003.png
3
Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4