Retsudvalget 2020-21
L 23 Bilag 1
Offentligt
2257202_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Thorn
2020-731-0069
1650178
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af straffeloven m.v.
(Selvstændig bestemmelse om angreb med genstand på personer i offentlig
tjeneste og skærpelse af straffen for forsætlig fareforvoldelse)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september 2020 til den 24.
september 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Akademi-
kerne, Amnesty International, Copenhagen Business School (CBS)
CBS
LAW
Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Danmarks Jurist- og Øko-
nomforbund, Danmarks Tekniske Universitet
DTU Diplom
Center for
Diplomingeniøruddannelse, Dansk Journalistforbund, Danske Advokater,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolenes Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af Stats-
forvaltningsjurister, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, Funktionærer-
nes og Tjenestemændenes Fællesråd FTF, Fyrværkeribrancheforeningen i
Danmark, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Handelshøjskolen
Århus Universitet, HK, Højesteret, Institut for Menneskerettigheder, Justi-
tia, KL, Københavns Universitet
Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samt-
lige kommuner, SikkerhedsBranchen, Syddansk Universitet
Det Sam-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
fundsvidenskabelige Fakultet, Trafikselskaberne i Danmark, Aalborg Uni-
versitet
Juridisk Institut
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aarhus
Retshjælp og Aarhus Universitet
Juridisk Institut.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Domstols-
styrelsen, Faxe Kommune, FOA, Grønlands Selvstyre, Institut for Menne-
skerettigheder, Jobcentrets Ofre, KL, Københavns Byret, Københavns
Kommune, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Rigsad-
vokaten, Rigspolitiet, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringsvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Advokatrådet, Domstolsstyrelsen, Faxe Kommune, Grønlands Selv-
styre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Byret, Kø-
benhavns Kommune, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
2. Generelt
Det Kriminalpræventive Råd (DKR)
anfører, at der er tale om meget al-
vorlig kriminalitet, der naturligvis skal have konsekvenser for gernings-
mændene, og DKR kan ikke afvise, at det kan være en god idé at indføre en
selvstændig bestemmelse om angreb med genstande på personer, der hand-
ler i offentlig tjeneste eller hverv, herunder politi og beredskab. DKR finder
lovforslagets indledning, hvor der anlægges et helhedsperspektiv, meget po-
sitiv. DKR anfører, at det bør overvejes at styrke den forebyggende indsats
yderligere eksempelvis gennem fritidstilbud og mentor-ordninger.
FOA
udtrykker anerkendelse af regeringens fokus på at skabe trygge ram-
mer for det personale, som hver dag løfter vitale samfundsmæssige opgaver.
FOA bemærker med tilfredshed, at det i høringen over forslaget til ændring
2
L 23 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
af straffeloven fremhæves, at personalet ikke kan sikres trygge og gode ar-
bejdsvilkår alene ved, at der vedtages skærpelser af straffen for angreb mod
personer i offentlig tjeneste eller hverv. FOA bemærker endvidere, at
Justitsministeriet fremhæver, at der er brug for en helhedsorienteret indsats
over for forbrydelser mod personer i offentlig tjeneste, og i den sammen-
hæng vil FOA gerne benytte lejligheden til at fremhæve, at man oplever
udfordringer med vold mod ansatte i psykiatrien. FOA finder det bydende
nødvendigt, at der afsættes tilstrækkelige ressourcer til at varetage behand-
ling og omsorg for de borgere, som er henvist til tilbud i psykiatrien. Mang-
lende ressourcer er medvirkende årsag til vold mod de ansatte.
Jobcentrets Ofre
anfører, at straffen for trusler og truende adfærd mod of-
fentligt ansatte ikke bør hæves, men i stedet sænkes.
Justitsministeriet har noteret sig, at høringsparterne generelt har udtrykt
opbakning til lovforslaget. For så vidt angår høringssvaret fra Jobcentrets
Ofre bemærkes det, at straffen for trusler mod offentligt ansatte ikke skærpes
med lovforslaget, da den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 119 b
alene vedrører angreb med genstand.
3. Den omfattede personkreds
Danske Regioner
anfører, at der i lovforslaget er anvendt betegnelsen ”am-
bulanceberedskab”,
”ambulancepersonale” og ”ambulancer”, hvilket refe-
rerer til en specifik faggruppe, hvorfor regionerne foreslår at anvende be-
grebet ”præhospitalt personale”.
Politiforbundet
anfører, at den beskyttede personkreds i forhold til straffe-
lovens § 119 (og dermed også § 119 b) er for snæver, eftersom bestemmel-
serne om vold og chikane mod personer i offentlig tjeneste ikke omfatter de
offentligt ansattes repræsentanter, hvilket Dansk Told & Skatteforbund,
Centralforeningen af Stampersonel og Politiforbundet påpegede i et fælles
høringssvar til Justitsministeriet den 12. oktober 2018.
Baggrunden for den særlige beskyttelse af personer i offentlig tjeneste eller
hverv i straffelovens §§ 119-119 b er bl.a., at personer, der optræder som
repræsentanter for offentlige myndigheder, er særligt udsatte for angreb og
derfor har behov for et ekstra værn mod den risiko for vold og trusler, som
denne funktion medfører, herunder således at de uhindret kan udføre deres
opgaver, jf. Rigsdagstidende 1924-25, tillæg A, spalte 3338.
3
L 23 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet anerkender, at andre personalegrupper end den kreds af
personer, der er omfattet af straffelovens § 119 og den foreslåede § 119 b,
kan være særligt udsatte i kraft af det arbejde eller hverv, de udfører.
Med lovforslaget tilsigtes der imidlertid ikke nogen ændring i anvendelses-
området for straffelovens § 119, stk. 1, som definerer den beskyttede per-
sonkreds i den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 119 b.
Den beskyttede personkreds i straffelovens § 119 omfatter bl.a. polititjene-
stemænd, anklagere, dommere, ansatte ved afsonings- og behandlingsinsti-
tutioner (f.eks. fængselsfunktionærer, faglærere, sundhedspersonale og pæ-
dagoger), ansatte ved kommunale institutioner (f.eks. lærere, socialrådgi-
vere, sagsbehandlere, ansatte ved skoler, fritids- og plejehjem), ansatte i
den offentlige befordring (f.eks. togpersonale, buschauffører), sundhedsper-
sonale ansat i offentlige institutioner (f.eks. præhospitalt personale, herun-
der personale på ambulanceberedskab, akutbil, akutlægebil, akutlægeheli-
kopter samt nødbehandlere, læger, sygeplejersker, social- og sundhedsassi-
stenter og -hjælpere), kommunale parkeringsvagter og politikere.
Den beskyttede personkreds omfatter tillige ansatte i private virksomheder,
der efter aftale udfører opgaver på det offentliges vegne, herunder bl.a. bus-
chauffører, der er ansat ved et privat busselskab, jf. Østre Landsrets dom af
9. april 2002 (gengivet i UfR 2002.1644 Ø), og ansatte ved selvejende insti-
tutioner, der drives for offentlige midler, jf. Vestre Landsrets dom af 23.
april 2008 (gengivet i TfK 2008.526 V).
I sidste ende er det op til domstolene at foretage en konkret vurdering af,
hvilke personalegrupper der er omfattet af den beskyttede personkreds i
straffelovens § 119 og den foreslåede § 119 b.
4. Strafniveauet
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
anfører, at der bør foretages en
nærmere undersøgelse af den eksisterende retspraksis på området. Det an-
føres videre, at straffelovens kapitel 10 og § 245 allerede giver rig mulighed
for at fastsætte en straf, der tager højde for grovheden af de konkrete forhold.
Som det fremgår under pkt. 2.1.1.1 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, straffes overtrædelser af straffelovens § 119 ved angreb med fyr-
værkeri, stenkast o.l. på politi, ambulance- og redningsberedskab ofte i sam-
menstød med overtrædelse af straffelovens § 134 a (deltagelse i slagsmål
4
L 23 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
eller i anden grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted efter aftale
eller i forening) og § 245 (grov vold) og i praksis har straffene været udmålt
i niveauet fra fængsel i 4 måneder til fængsel i 9 måneder.
Det fremgår endvidere under pkt. 2.2.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1,
i sager, hvor privatpersoner forsætligt beskydes med fyrværkeri, eller til-
svarende tilfælde, som udgangspunkt ses at ligge mellem 10 og 60 dages
fængsel.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at det nuværende strafniveau i
disse sager ikke i tilstrækkelig grad afspejler samfundets klare afstandtagen
fra den type kriminalitet, hvorfor der er behov for en generel skærpelse
heraf.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i høring, er der
foretaget enkelte præciseringer af lovforslagets bemærkninger. Der er her-
udover foretaget visse ændringer af lovteknisk og korrekturmæssig karakter.
Det fremsatte lovforslag er endvidere ændret således, at der er indsat en hen-
visning til den nye § 119 b i retsplejelovens § 741 a, stk. 1 og 3 (om forsva-
rerbeskikkelse), og § 762, stk. 2, nr. 2 (om varetægtsfængsling). Endvidere
er der indsat en henvisning til bestemmelsen i § 7, stk. 2, i lov om knive og
blankvåben m.v. og § 10, stk. 2, i lov om våben og eksplosivstoffer m.v.,
således at tidligere straffe for overtrædelse af § 119 b
på samme måde som
overtrædelser af § 119
anses for skærpende omstændigheder.
5