Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 228 Bilag 5
Offentligt
2405022_0001.png
Til lovforslag nr.
L 228
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og
integrationsloven
(Indførelse af almindelig klageadgang på visumområdet, karensperiode i visse visumsager, og, tilvejebringelse af hjemmel
til at udstede langtidsvisum til diplomater m.v., forskellige justeringer af reglerne for beskæftigelse, privat indkvartering og
indkvartering i egen finansieret bolig for asylansøgere, tydeliggørelse af hjemmelen for iværksættelse af separat indkvartering
af gifte eller samlevende mindreårige udlændinge, fuldbyrdelse af afgørelser om anbringelse af uledsagede mindreårige og
genindførelse af erklæringsadgang for tidligere danske statsborgere m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 12 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF og KF) indstiller lov‐
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand‐
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor‐
slag.
Et andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal
i udvalget (Inger Støjberg (UFG)) vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af NB og Inger Støjberg
(UFG)):
Til titlen
1)
I lovens titel ændres »og integrationsloven« til: », inte‐
grationsloven og hjemrejseloven«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af L 203]
Til § 1
2)
I indledningen ændres »og senest ved« til: »og«, og
efter »27. april 2021« indsættes: »og senest ved § 25 i lov
nr. 982 af 26. maj 2021«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af L 203]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 4 d, stk. 3,
ændres »§ 47, stk. 2« til: »§ 47, stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 14 a, stk. 1, nr. 4,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
5)
I
nr. 8
udgår
»§ 36, stk. 5, § 36, stk. 6,«.
AX026508
L 228 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 25/5-21
2405022_0002.png
2
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af L 203]
6)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 42 a, stk. 9, nr. 2,
og
stk. 11, nr. 2,
ændres »stk. 7, 4.
pkt.« til: »stk. 7, 5. pkt.«, og i
stk. 9, nr. 3,
ændres »stk. 7, 3.
pkt.« til: »stk. 7, 4. pkt.««
[Konsekvensændring bl.a. som følge af vedtagelsen af L
203]
7)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 46 a, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres
»§ 47, stk. 2« til: »§ 47, stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»05.
I
§ 62 l, stk. 2, 1. pkt., stk. 3, 1. pkt.,
og
stk. 6, 1.
og
2.
pkt.,
ændres »efter stk. 1,« til: »efter stk. 1, 1. pkt.,«.
»06.
I
§ 62 l, stk. 3, 2. pkt., stk. 4
og
stk. 5, 1.
og
3. pkt.,
ændres »efter stk. 1« til: »efter stk. 1, 1. pkt.««
[Konsekvensændringer]
9)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 62 l, stk. 9,
der bliver stk. 11, ændres »efter stk. 1«
til: »efter stk. 1, 1. pkt«.«
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
10)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I hjemrejseloven, lov nr. 982 af 26. maj 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 12, stk. 1, nr. 3,
og
§ 16, stk. 3
og
4,
ændres »§ 42 a,
stk. 7, 3. pkt.« til: »§ 42 a, stk. 7, 4. pkt.««
[Konsekvensændring]
Til § 4
11)
I
stk. 2
ændres »og 2« til: », 2 og 01«.
[Konsekvensændring]
Til § 6
12)
Henvisningen »og 2« ændres til: », 2 og 01«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Af lovforslagets titel fremgår det, at loven ændrer i ud‐
lændingeloven, lov om dansk indfødsret og integrationslo‐
ven.
Det foreslås, at lovforslagets titel ændres, således at det
fremgår af titlen, at loven også ændrer i det af Folketinget
den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse for
udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven).
Ændringen er en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 10, hvor det foreslås at foretage en række
ændringer i lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold.
Til nr. 2.
I lovforslagets § 1 henvises der til relevante ændringslove
til udlændingeloven.
Det foreslås, at der tilføjes en henvisning til § 25 i det
af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven).
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der
med § 25 i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven) foretages en række relevante æn‐
dringer i udlændingeloven.
Til nr. 3.
Efter udlændingelovens § 4 d, stk. 3, kan en dansk diplo‐
matisk eller konsulær repræsentation i udlandet, som er be‐
myndiget til at træffe afgørelse vedrørende ansøgninger om
visum, jf. § 47, stk. 2, akkreditere en virksomhed i udlandet
med henblik på at give visumpligtige udlændinge med fast
tilknytning til virksomheden mulighed for at gennemføre
forretningsbesøg i Danmark.
Det foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 2 indsættes et
nyt nummer, hvor det foreslås i udlændingelovens § 4 d, stk.
3, at ændre henvisningen til § 47, stk. 2, til en henvisning til
§ 47, stk. 3.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
i § 1, nr. 21, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
stk. 2 i udlændingelovens § 47, hvorefter stk. 2 og 3 bliver
stk. 3 og 4.
Til nr. 4.
Efter udlændingelovens § 14 a, stk. 1, træffer Udlændin‐
gestyrelsen efter ansøgning afgørelse om, at en udlænding,
som har indgivet ansøgning om opholdstilladelse i medfør af
§ 7, uden arbejdstilladelse kan tage beskæftigelse i Danmark
på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, indtil udlændingen
meddeles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes, når en
række betingelser er opfyldt, bl.a., jf. nr. 4, at udlændingen
indgår en kontrakt med Udlændingestyrelsen i overensstem‐
melse med stk. 3.
Det foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 3 indsættes et
nyt nummer, hvor det foreslås i udlændingelovens § 14 a,
stk. 1, nr. 4, at ændre henvisningen til stk. 3 til en henvis‐
ning til stk. 4.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
i § 1, nr. 5, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
stk. 3 i § 14 a, hvorefter stk. 3-5 bliver stk. 4-6.
L 228 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 25/5-21
2405022_0003.png
3
Til nr. 5.
I lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det i udlændingelovens
§ 34, stk. 2, nr. 4, § 36, stk. 2, 1. pkt., § 36, stk. 5, § 36, stk.
6, § 46 a, stk. 6, nr. 1, der bliver stk. 7, nr. 1, og i § 60, stk.
1, 1. pkt., at ændre henvisningen til udlændingelovens § 42
a, stk. 7, 3. pkt., til en henvisning til § 42 a, stk. 7, 4. pkt.
Det foreslås, at ændringen i § 36, stk. 5 og 6, udgår.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af §
25, nr. 22, i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven), hvor udlændingelovens § 36, stk.
5-9, ophæves.
Til nr. 6.
I udlændingelovens § 42 a, stk. 13, nr. 2, der med det
af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov
om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrej‐
seloven) bliver stk. 9, nr. 2, og i § 42 a, stk. 15, nr. 2, der
med det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag
til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven) bliver stk. 11, nr. 2, henvises der til stk. 7,
4. pkt.
I udlændingelovens § 42 a, stk. 13, nr. 3, der med det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven) bliver stk. 9, nr. 3, henvises der til stk. 7, 3. pkt.
Det foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 9 indsættes
et nyt nummer, hvor det foreslås, at henvisningerne i udlæn‐
dingelovens § 42 a, stk. 9, nr. 2, og stk. 11, nr. 2, til stk. 7,
4. pkt., ændres til henvisninger til stk. 7, 5. pkt. Det foreslås
endvidere, at henvisningen i udlændingelovens § 42 a, stk.
9, nr. 3, til stk. 7, 3. pkt., ændres til en henvisning til stk. 7,
4. pkt.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af § 1, nr.
9, i lovforslaget som fremsat, hvor der foreslås indsat et nyt
punktum i udlændingelovens § 42 a, stk. 7, hvorved 3. pkt.
bliver til 4. pkt., og 4. pkt. bliver til 5. pkt.
Til nr. 7.
Efter udlændingelovens § 46 a, stk. 5, 1. pkt., kan en
dansk diplomatisk eller konsulær repræsentations afgørelse
om afslag på en ansøgning om visum eller om annullering
eller inddragelse af et allerede meddelt visum, jf. § 47, stk.
2, påklages til Udlændingestyrelsen.
Det foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 16 indsættes et
nyt nummer, hvor det foreslås i udlændingelovens § 46 a,
stk. 5, 1. pkt., at ændre henvisningen til § 47, stk. 2, til en
henvisning til § 47, stk. 3.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
i § 1, nr. 21, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
stk. 2 i udlændingelovens § 47, hvorefter stk. 2 og 3 bliver
stk. 3 og 4.
Til nr. 8.
Efter udlændingelovens § 62 l, stk. 2, 1. pkt., kan der kun
træffes afgørelse efter § 62 l, stk. 1, når der er begrundet
formodning om, at den uledsagede mindreårige udlændings
problemer ikke kan løses under udlændingens fortsatte op‐
hold i indkvarteringsstedet.
Efter § udlændingelovens 62 l, stk. 3, 1. pkt., kan for‐
manden eller i dennes fravær næstformanden for børn og
unge-udvalget træffe foreløbig afgørelse om anbringelse ef‐
ter § 62 l, stk. 1, når anbringelsen af hensyn til den uledsa‐
gede mindreårige udlændings øjeblikkelige behov ikke kan
afvente, at sagen behandles i børn og unge-udvalget. Efter
§ 62 l, stk. 3, 2. pkt., skal en foreløbig afgørelse efter § 62
l, stk. 1, snarest muligt og senest inden 7 dage efter iværk‐
sættelsen af afgørelsen forelægges børn og unge-udvalget til
godkendelse, uanset om foranstaltningen er ophørt.
Efter udlændingelovens § 62 l, stk. 4, træffes afgørelser
efter § 62 l, stk. 1, på grundlag af en indstilling fra kommu‐
nalbestyrelsen om anbringelse uden for indkvarteringsstedet,
der udarbejdes efter reglerne i § 62 p.
Efter udlændingelovens § 62 l, stk. 5, 1. pkt., afholdes
udgifter vedrørende ophold på anbringelsessteder som led i
en anbringelse efter § 62 l, stk. 1, af uledsagede mindreårige
udlændinge af Udlændingestyrelsen. Efter § 62 1, stk. 5, 3.
pkt., afholdes udgifter vedrørende behandling af sager om
anbringelse efter § 62 l, stk. 1, af uledsagede mindreårige
udlændige af kommunalbestyrelsen.
Det fremgår af udlændingelovens § 62 l, stk. 6, 1. pkt., at
meddeles en uledsaget mindreårig udlænding, der er anbragt
uden for indkvarteringsstedet efter § 62 l, stk. 1, opholdstil‐
ladelse, gælder afgørelsen om anbringelse, indtil der efter
reglerne i lov om social service er truffet afgørelse om,
hvorvidt anbringelsen skal opretholdes eller ophøre. Afgø‐
relse om opretholdelse eller ophør af en anbringelse, der
er iværksat efter § 62 l, stk. 1, skal træffes af børn og unge-
udvalget i den kommune, hvortil udlændingen visiteres, jf.
integrationslovens § 10, stk. 1, og senest 1 måned efter at
kommunalbestyrelsen er blevet orienteret af Udlændingesty‐
relsen om, at udlændingen skal visiteres til kommunen, jf. §
62 l, stk. 6, 2. pkt.
Det foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 27 indsættes to
nye numre.
Det foreslås i det nye nr. 05, at i udlændingelovens § 62 l,
stk. 2, 1. pkt., stk. 3, 1. pkt., og stk. 6, 1. og 2. pkt., ændres
henvisningen til stk. 1, til en henvisning til stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås i det nye nr. 06, at i udlændingelovens §
62 l, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk. 5, 1. og 3. pkt., ændres
henvisningen til stk. 1 til en henvisning til stk. 1, 1. pkt.
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at der
med § 1, nr. 27, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et
nyt 2. og 3. pkt. i § 62 l, stk. 1.
Til nr. 9.
Efter udlændingelovens § 62 l, stk. 9, som med § 1,
nr. 28, i lovforslaget som fremsat bliver til stk. 11, kan
social- og ældreministeren efter forhandling med udlændin‐
ge- og integrationsministeren fastsætte nærmere regler om
Udlændingestyrelsens betaling for uledsagede mindreårige
udlændinges ophold på anbringelsessteder, når opholdet er
led i en anbringelse efter § 62 l, stk. 1.
L 228 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 25/5-21
2405022_0004.png
4
Det foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 28 indsættes et
nyt nummer, hvor det foreslås, at henvisningen til stk. 1 i
udlændingelovens § 62 l, stk. 9, ændres til stk. 1, 1. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
med § 1, nr. 27, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et
nyt 2. og 3. pkt. i § 62 l, stk. 1.
Til nr. 10.
I det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag
til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven) henvises i § 12, stk. 1, nr. 3, og i § 16, stk.
3 og 4, til udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt.
Det foreslås, at der i lovforslaget efter § 3 indsættes en
ny paragraf med forslag til ændringer af det af Folketinget
den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse for
udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven).
Det foreslås, at i hjemrejselovens § 12, stk. 1, nr. 3, og §
16, stk. 3 og 4, ændres henvisningen til udlændingelovens §
42 a, stk. 7, 3. pkt., til en henvisning til udlændingelovens §
42 a, stk. 7, 4. pkt.
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at der
med § 1, nr. 9, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et
nyt punktum i udlændingelovens § 42 a, stk. 7, hvorved 3.
pkt. bliver til 4. pkt.
Til nr. 11.
Efter § 4, stk. 1, i lovforslaget som fremsat, træder loven
i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Efter § 4, stk. 2,
træder §§ 1 og 2 dog i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås, at de foreslåede ændringer i det af Folketin‐
get den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven), jf. æn‐
dringsforslag nr. 10, ligeledes træder i kraft den 1. juli 2021.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
med ændringsforslag nr. 10 foreslås indsat en ny paragraf,
som ændrer i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven).
Til nr. 12.
Efter § 6 i lovforslaget som fremsat gælder loven ikke
for Færøerne og Grønland, men §§ 1 og 2 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås, at de foreslåede ændringer i det af Folketin‐
get den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven), jf. æn‐
dringsforslag nr. 10, ligeledes vil kunne sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne og Grønland.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
med ændringsforslag nr. 10 foreslås indsat en ny paragraf,
som ændrer i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven).
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2021 og var til
1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra‐
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Udkast til dele af lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministe‐
ren sendte den 13. november 2020, jf. UUI alm. del – bilag
30, den 10. februar 2021, jf. UUI alm. del – bilag 82 og
den 26. marts 2021, jf. UUI alm. del – bilag 104 disse
udkast til udvalget. Den 1. maj 2021 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG)
Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
L 228 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 25/5-21
2405022_0005.png
5
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7