Indfødsretsudvalget 2020-21
L 227 Bilag 9
Offentligt
2397195_0001.png
Til lovforslag nr.
L 227
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. maj 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-8. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder, at det danske
statsborgerskab er noget helt unikt. Derfor skal der stilles
strenge krav til dem, der ønsker at være en del af det danske
fællesskab. Derfor medvirkede Venstre i den politiske aftale
om nye regler for tildeling af statsborgerskab der blev indgå‐
et den 20. april 2021. Her skærpes kravene til eksempelvis
beskæftigelse og kriminalitet, hvilket Venstres medlemmer
af udvalget finder fornuftigt. Venstres medlemmer af udval‐
get kan støtte lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstre ønsker tillykke til de kvinder, mænd og
børn som har opfyldt alle de svære krav og nu er blevet
statsborgere.
Dernæst vil Radikale sige undskyld til de mænd og kvin‐
der, som har fået en besked fra ministeren om, at de er
blevet taget af statsborgerskabslisten.
De har opfyldt kravene og har ikke 1 års fængselsstraf
eller 3 måneders fængselsstraf for vold.
Alligevel er de taget af listen, fordi regeringen har ønsket
med tilbagevirkende kraft at udelukke alle med betingede
som ubetingede straffe.
Det må fremhæves, at det ud fra almindelige retssikker‐
hedsmæssige betragtninger giver anledning til væsentlige
principielle betænkeligheder at gennemføre bebyrdende love
med tilbagevirkende kraft. At der så på indfødsretsområdet
er indgået en aftale som rettelig burde være en lovregulering
iht. GL § 44, – hvoraf det fremgår at statsborgerskab kun
kan gives ved lov – indebærer kun, at den tilbagevirkende
kraft er endnu mere betænkelig.
Radikale Venstre vil blive ved med at arbejde for at vi
overholder vores retsprincipper.
Men tillykke til dem, som nu rent faktisk får statsborger‐
skab.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
<>tal:
a
Forslag til Lov om indfødsrets meddelelse
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende
§ 1, nr. 1-64, 68-152, 154-203, 205-223, § 2, stk. 1, nr.
DokumentId
Journalnummer
L 227 - 2020-21 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2397195_0002.png
2
224-227, 237, 239, 241-247, 250, 254, 255, 257, 259-267,
269-272, 274, 279, 289, 295, 299, 300, 302, 305-315,
317, 319-328, 330-334, 336-337, 339-340, 343-344,
347-350, 353, 355-356, 358-364, 369-385, 390-396,
398-404, 406-500, 502-557, 560, 563-597, 599-625, 627,
630, 632-637, 639, 641-644, 646-648, 650-657, 664,
666-685, 687-716, 718, 720-755, 757-774, 776-777,
779-781, 783, 785-797, 802, 805-806, 808-811, 813-820,
823-825, 827-838, 840-849, 853-860, 863-865, 869-875,
878-883, 885-890, 892-894, 897-899, 901-905, 907-911,
915-929, 931-934, 936, 939-946, 950, 952-955, 957-961,
963-968, 970-982, 984, 985, 987, 991-994, 996, 1002-1007,
1009-1080, 1082-1083, 1086-1095, 1097-1158, 1160,
1163-1166, 1168-1169, 1172-1173, 1176-1177, 1181-1207,
1209-1214, 1218-1234, 1236-1239, 1246, 1249-1250,
1252-1253, 1256-1264, 1267-1285, 1287, 1291-1298,
1306-1310, 1312-1357, 1360, 1362-1390, 1392-1400,
1403-1438, 1440-1490, 1492-1498, 1500-1502, 1505-1509,
1511, 1514-1550, 1553-1558, 1560-1561, 1564-1566, 1569,
1572-1573, 1577-1589, 1591-1592, 1594, 1598-1618,
1621-1633, 1640-1643, 1645-1651, 1655-1676, 1678-1692,
1694-1721, 1736-1770, 1773-1774, 1776-1808, 1810-1851,
1853-1854, 1856-1884, 1886-1901, 1906-1911, 1914-1941,
1943, og § 3.
B.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse til visse per‐
soner« omfattende § 1, nr. 65-67, 153, 204, § 2, stk. 1,
nr. 228-236, 238, 240, 248-249, 251-253, 256, 258, 268,
273, 275-278, 280-288, 290-294, 296-298, 301, 303-304,
316, 318, 329, 335, 338, 341-342, 345-346, 351-352, 354,
357, 365-368, 386-389, 397, 405, 501, 558-559, 561-562,
598, 626, 628-629, 631, 638, 640, 645, 649, 658-663,
665, 686, 717, 719, 756, 775, 778, 782, 784, 798-801,
803-804, 807, 812, 821-822, 826, 839, 850-852, 861-862,
866-868, 876-877, 884, 891, 895-896, 900, 906, 912-914,
930, 935, 937-938, 947-949, 951, 956, 962, 969, 983, 986,
988-990, 995, 997-1001, 1008, 1081, 1084-1085, 1096,
1159, 1161-1162, 1167, 1170-1171, 1174-1175, 1178-1180,
1208, 1215-1217, 1235, 1240-1245, 1247-1248, 1251,
1254-1255, 1265-1266, 1286, 1288-1290, 1299-1305, 1311,
1358-1359, 1361, 1391, 1401-1402, 1439, 1491, 1499,
1503-1504, 1510, 1512-1513, 1551-1552, 1559, 1562-1563,
1567-1568, 1570-1571, 1574-1576, 1590, 1593, 1595-1597,
1619-1620, 1634-1639, 1644, 1652-1654, 1677, 1693,
1722-1725, 1771-1772, 1775, 1809, 1852, 1855, 1885,
1902-1905, 1912-1913, 1942, 1944, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
<>tal:
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
2)
Nr. 151
udgår.
[Udtagelse af person]
3)
I
Nr. 111
ændres »Eystur« til »Eysturkommuna«.
[Teknisk korrektion]
4)
Nr. 203
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 2
5)
Nr. 1068
udgår.
[Udtagelse af person]
6)
Nr. 1171
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 1321
udgår.
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 1688
udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det forslås at dele lovforslaget op i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) indeholder alle de bestemmelser, der fremgår
af det oprindelige lovforslag, som omfatter ansøgere, der
ikke kommer fra MENAP-lande. Det andet lovforslag (B)
indeholder alle de bestemmelser, der fremgår af det oprin‐
delige lovforslag, som omfatter ansøgere, der kommer fra
MENAP-lande.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 151 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører en lovteknisk korrektion som
følge af, at kommunen på Færøerne hedder »Eysturkommu‐
na« og ikke »Eystur«.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 203 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 1068 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
L 227 - 2020-21 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2397195_0003.png
3
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 1171 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 1321 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 1688 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2021 og var til
1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <antal> bilag på
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL)
Fatma Øktem (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF) Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7