Indfødsretsudvalget 2020-21
L 227 Bilag 10
Offentligt
2401088_0001.png
Til lovforslag nr.
L 227
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 20. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1 om deling af lovforslaget. Udlændinge- og integra‐
tionsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-8.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV og EL) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det under nr. 3 stillede æn‐
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1,
2 og 4-8 stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder, at det danske
statsborgerskab er noget helt unikt. Derfor skal der stilles
strenge krav til dem, der ønsker at være en del af det danske
fællesskab. Derfor medvirkede V i den politiske aftale om
nye regler for tildeling af statsborgerskab, der blev indgået
den 20. april 2021. Her skærpes kravene til eksempelvis
beskæftigelse og kriminalitet, hvilket V finder fornuftigt. V
kan støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer nej
til lovforslaget, selv om der er personer på forslaget, DF
godt kunne sige ja til. DF mener, at der er for stort et antal
personer, der får statsborgerskab. Der burde sættes et loft på
maksimalt 1.000 personer om året.
DF har også ønsket, at lovforslagene om statsborgerskab
opdeles efter landegrupper, så ansøgere fra muslimske lande
(de såkaldte MENAP-lande) får deres eget lovforslag. Der‐
for har DF også stillet ændringsforslag om at sætte alle
fra MENAP-lande på et særligt lovforslag, som vi kunne
stemme nej til for så at stemme ja til det andet lovforslag om
indfødsret.
DF ønsker også, at ansøgere om statsborgerskab skal give
oplysninger om deres religiøse tilhørsforhold på lovforslage‐
ne om statsborgerskab. Det er en illusion at påstå, at kultur
og religion ikke betyder noget. Alt tyder på det modsatte. Ik‐
ke bare i Danmark, men i hele Vesten ser vi, hvordan in‐
tegrationen af muslimer er slået fejl, mens indvandringen
fra den vestlige kulturkreds typisk foregår problemfrit. Den
virkelighed bør selvsagt afspejles i indfødsretsloven. Det
gør den ikke i dette lovforslag. DF stemmer derfor nej til
lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget ønsker tillykke til
de kvinder, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære
krav og nu bliver statsborgere.
Dernæst vil RV sige undskyld til de mænd og kvinder,
som har fået en besked fra ministeren om, at de er blevet ta‐
get af lovforslaget. De har opfyldt kravene og har ikke 1 års
fængselsstraf eller 3 måneders fængselsstraf for vold. Alli‐
gevel er de taget af listen, fordi regeringen har ønsket med
tilbagevirkende kraft at udelukke alle med såvel betingede
som ubetingede straffe.
Det må fremhæves, at det ud fra almindelige retssikker‐
hedsmæssige betragtninger giver anledning til væsentlige
AX026446
L 227 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20/5-2021
2401088_0002.png
2
principielle betænkeligheder at gennemføre bebyrdende love
med tilbagevirkende kraft. At der så på indfødsretsområdet
er indgået en aftale, som rettelig burde være en lovregule‐
ring i henhold til grundlovens § 44, hvoraf det fremgår, at
statsborgerskab kun kan gives ved lov, indebærer kun, at den
tilbagevirkende kraft er endnu mere betænkelig.
RV vil blive ved med at arbejde for, at vi overholder
vores retsprincipper.
Men tillykke til dem, som nu rent faktisk får statsborger‐
skab.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(KF og NB):
a
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse« omfatten‐
de § 1, nr. 1-64, 68-152, 154-203 og 205-223, § 2, stk.
1, nr. 224-227, 237, 239, 241-247, 250, 254, 255, 257,
259-267, 269-272, 274, 279, 289, 295, 299, 300, 302,
305-315, 317, 319-328, 330-334, 336, 337, 339, 340, 343,
344, 347-350, 353, 355, 356, 358-364, 369-385, 390-396,
398-404, 406-500, 502-557, 560, 563-597, 599-625, 627,
630, 632-637, 639, 641-644, 646-648, 650-657, 664,
666-685, 687-716, 718, 720-755, 757-774, 776, 777,
779-781, 783, 785-797, 802, 805, 806, 808-811, 813-820,
823-825, 827-838, 840-849, 853-860, 863-865, 869-875,
878-883, 885-890, 892-894, 897-899, 901-905, 907-911,
915-929, 931-934, 936, 939-946, 950, 952-955, 957-961,
963-968, 970-982, 984, 985, 987, 991-994, 996, 1002-1007,
1009-1080, 1082, 1083, 1086-1095, 1097-1158, 1160,
1163-1166, 1168, 1169, 1172, 1173, 1176, 1177, 1181-1207,
1209-1214, 1218-1234, 1236-1239, 1246, 1249, 1250,
1252, 1253, 1256-1264, 1267-1285, 1287, 1291-1298,
1306-1310, 1312-1357, 1360, 1362-1390, 1392-1400,
1403-1438, 1440-1490, 1492-1498, 1500-1502, 1505-1509,
1511, 1514-1550, 1553-1558, 1560, 1561, 1564-1566, 1569,
1572, 1573, 1577-1589, 1591, 1592, 1594, 1598-1618,
1621-1633, 1640-1643, 1645-1651, 1655-1676, 1678-1692,
1694-1721, 1726-1770, 1773, 1774, 1776-1808, 1810-1851,
1853, 1854, 1856-1884, 1886-1901, 1906-1911, 1914-1941
og 1943, og stk. 2 og 3, og § 3.
B.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende §
1, nr. 65-67, 153 og 204, § 2, stk. 1, nr. 228-236, 238, 240,
248, 249, 251-253, 256, 258, 268, 273, 275-278, 280-288,
290-294, 296-298, 301, 303, 304, 316, 318, 329, 335, 338,
341, 342, 345, 346, 351, 352, 354, 357, 365-368, 386-389,
397, 405, 501, 558, 559, 561, 562, 598, 626, 628, 629,
631, 638, 640, 645, 649, 658-663, 665, 686, 717, 719, 756,
775, 778, 782, 784, 798-801, 803, 804, 807, 812, 821, 822,
826, 839, 850-852, 861, 862, 866-868, 876, 877, 884, 891,
895, 896, 900, 906, 912-914, 930, 935, 937, 938, 947-949,
951, 956, 962, 969, 983, 986, 988-990, 995, 997-1001,
1008, 1081, 1084, 1085, 1096, 1159, 1161, 1162, 1167,
1170, 1171, 1174, 1175, 1178-1180, 1208, 1215-1217, 1235,
1240-1245, 1247, 1248, 1251, 1254, 1255, 1265, 1266,
1286, 1288-1290, 1299-1305, 1311, 1358, 1359, 1361,
1391, 1401, 1402, 1439, 1491, 1499, 1503, 1504, 1510,
1512, 1513, 1551, 1552, 1559, 1562, 1563, 1567, 1568,
1570, 1571, 1574-1576, 1590, 1593, 1595-1597, 1619,
1620, 1634-1639, 1644, 1652-1654, 1677, 1693, 1722-1725,
1771, 1772, 1775, 1809, 1852, 1855, 1885, 1902-1905,
1912, 1913, 1942 og 1944, og stk. 2 og 3, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af RV og EL):
2)
Nr. 151
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
3)
I
nr. 111
ændres »Eystur« til »Eysturkommuna«.
[Teknisk korrektion]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af RV og EL):
4)
Nr. 203
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 2
5)
Nr. 1068
udgår.
[Udtagelse af person]
6)
Nr. 1171
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 1321
udgår.
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 1688
udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det forslås at dele lovforslaget op i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) indeholder alle de bestemmelser, der fremgår
af det oprindelige lovforslag, som omfatter ansøgere, der
ikke kommer fra MENAP-lande. Det andet lovforslag (B)
indeholder alle de bestemmelser, der fremgår af det oprin‐
L 227 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20/5-2021
2401088_0003.png
3
delige lovforslag, som omfatter ansøgere, der kommer fra
MENAP-lande.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 151 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører en lovteknisk korrektion som
følge af, at kommunen på Færøerne hedder »Eysturkommu‐
na« og ikke »Eystur«.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 203 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 1068 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 1171 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 1321 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 1688 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 2, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2021 og var til
1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL)
Fatma Øktem (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF) Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Liberal Alliance (LA)
3
L 227 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20/5-2021
2401088_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
39
16
15
14
13
13
4
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
7