Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 226
Offentligt
2395065_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 6 til L 226 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Hvad vil konsekvensen være hvis tredjeland krænker menneskerettighederne for
flygtninge, Danmark har sendt dertil?
Svar:
Det forudsættes i lovforslagets pkt. 2.2.3, at udlændingemyndighederne i Danmark
i de enkelte sager skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om overførs-
len af asylansøgeren til tredjelandet kan gennemføres inden for rammerne af Dan-
marks internationale forpligtelser. Det indebærer bl.a., at myndighederne løbende
skal vurdere, om forholdene i tredjelandets asylsystem og den generelle menne-
skerettighedssituation
for både asylansøgere og udlændinge, der er meddelt asyl
eller afslag på asyl
i det pågældende tredjeland, er af en sådan karakter, at over-
førsel efter den foreslåede bestemmelse vil være i overensstemmelse med Dan-
marks internationale forpligtelser.
Det fremgår således af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, at hvis Udlæn-
dingestyrelsen eller Flygtningenævnet vurderer, at det vil være nødvendigt at fore-
tage en nærmere undersøgelse af, om tredjelandet i praksis lever op til sine forplig-
telser efter den indgåede overenskomst eller det hertil svarende arrangement, og
at en overførsel derved kan gennemføres inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser, vil verserende sager om overførsel til det pågældende tred-
jeland kunne sættes i bero. I så fald vil sager, hvor der allerede er truffet endelig
afgørelse om overførsel til tredjelandet, og hvor de pågældende udlændinge derfor
er i en såkaldt overførelsesposition, ligeledes skulle sættes i bero.
Det bemærkes, at Udlændingestyrelsen eller Flygtningenævnet vil kunne beslutte,
at sager om overførsler sættes i bero, hvis det skønnes nødvendigt nærmere at un-
dersøge de generelle forhold i tredjelandet såvel som forholdene for enkelte grup-
per af udlændinge i tredjelandet.
17. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 8332
1626045
Side
1/2
L 226 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om konsekvensen af, at tredjeland krænker menneskerettighederne for flygtninge, Danmark har sendt dertil, til udlændinge- og integrationsministeren
Af lovforslagets pkt. 3.1. fremgår det, at overførsel af en udlænding efter den fore-
slåede ordning med henblik på realitetsbehandling af asylansøgningen og eventuel
efterfølgende beskyttelse i et tredjeland alene vil kunne ske på baggrund af en over-
enskomst eller et hertil svarende arrangement, som Danmark har indgået med et
tredjeland.
Det vil være en forudsætning, at en indgået overenskomst eller et hertil svarende
arrangement vil skulle indeholde tilstrækkelige garantier for, at Danmarks interna-
tionale forpligtelser overholdes, og at disse garantier må forventes at blive efterle-
vet i praksis.
Det forudsættes endvidere, at det i overenskomsten eller det hertil svarende arran-
gement fastsættes, hvordan parterne skal forholde sig ved uenighed om overhol-
delsen af de indgåede overenskomster eller de hertil svarende arrangementer. Kan
der ikke opnås enighed, kan der i sidste instans ske ophævelse af de indgåede over-
enskomster eller de hertil svarende arrangementer.
Mattias Tesfaye
/
Grith Nørgaard
Side
2/2