Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 226
Offentligt
2395171_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. maj 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 19 til L 226 efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 19:
Kan ministeren bekræfte, at det foreslåede § 29, stk. 2, ikke klart fastsætter, hvilke
undtagelser der skal være for overførslen til et modtagecenter? Det fremgår af
»Retfærdig og realistisk«, at det alene er de internationale konventioner, der skal
kunne føre til undtagelser. Lovforslaget derimod giver ministeren beføjelser til at
fastsætte undtagelser. Er ministeren parat til at afgrænse undtagelsesmulighe-
derne yderligere?
Svar:
So ialde okratiets udlæ di gepolitiske udspil ”Retfærdig og realistisk” fra fe ruar
2018 tager sigte på at skabe en ordning, hvor spontane asylansøgere, der ansøger
om international beskyttelse (asyl) i Danmark, overføres til et tredjeland med hen-
blik på realitetsbehandling af asylansøgningen og eventuel efterfølgende beskyt-
telse i det pågældende tredjeland eller udsendelse derfra. Det følger endvidere, at
ordningen skal tilrettelægges på en måde, der overholder dansk ret og Danmarks
internationale forpligtelser.
I medfør af den foreslåede 29, stk. 2, fastsætter Udlændinge- og integrationsmini-
steren nærmere regler om, at visse udlændinge omfattet af den foreslåede 29, stk.
1, skal undtages herfra.
Det følger af lovforslagets pkt. 2.1.2 og 2.1.3 samt bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2, at det forudsættes, at den foreslåede ordning ikke vil kunne omfatte ud-
lændinge, der har et lovligt opholdsgrundlag efter EU-reglerne om fri bevægelig-
hed, eller på andet grundlag har lovligt ophold her i landet, herunder f.eks. udlæn-
dinge, der har en gyldig opholdstilladelse her i landet, i den periode, hvor de pågæl-
dende har ret til at opholde sig i Danmark.
Det er derfor en forudsætning, at udlændinge- og integrationsministeren i medfør
af den foreslåede § 29, stk. 2, fastsætter nærmere regler om, at udlændinge, der
Side
1/2
17. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 8368
1626473
L 226 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, at det foreslåede § 29, stk. 2, ikke klart fastsætter, hvilke undtagelser der skal være for overførslen til et modtagecenter, til udlændinge- og integrationsministeren
har et lovligt opholdsgrundlag efter EU-reglerne, og udlændinge, der i øvrigt har
lovligt ophold her i landet, undtages fra ordningen.
Herefter vil udgangspunktet efter den foreslåede § 29, stk. 1, være, at alle asylan-
søgere skal overføres til et tredjeland - medmindre det i den enkelte sag vurderes,
at dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Ud over de tilfælde, hvor Danmarks internationale forpligtelser er til hinder for
overførsel efter den foreslåede § 29, stk. 1, vurderes det, at der vil kunne være
yderligere behov for generelt at undtage udlændinge efter den foreslåede ordning,
f.eks. af ressourcemæssige hensyn eller på baggrund af andre saglige hensyn. Lov-
forslagets § 29, stk. 2, gør det derfor muligt for udlændinge- og integrationsmini-
steren generelt at kunne undtage visse grupper af udlændinge efter den foreslåede
ordning. Af lovforslagets pkt. 2.1.3 fremgår det, at der f.eks. kan være tale om ud-
lændinge, hvis sag forventes at kunne udtages til behandling efter åbenbart grund-
løs-proceduren, idet der kan være en formodning for, at det vil være mere effektivt
og ressourcebesparende end at overføre disse til et tredjeland efter den foreslåede
ordning.
Jeg mener derfor, at der er rationale i at fastholde den fleksibilitet, som den til en-
hver tid siddende udlændinge- og integrationsminister får med § 29, stk. 2, hvoref-
ter der generelt vil kunne undtages visse grupper af udlændinge efter den foreslå-
ede ordning, f.eks. af ressourcemæssige hensyn eller på baggrund af andre saglige
hensyn.
Mattias Tesfaye
/
Grith Nørgaard
Side
2/2