Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 226 Bilag 5
Offentligt
2406210_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 226
Folketinget 2020-21
OMTRYK
Korrektion af ændringsforslag nr. 6
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indførelse af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i
tredjelande)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 23 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og Integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 4-6, 8-13, 15, 16, 20 og 22. Dansk Folkeparti har
stillet ændringsforslag nr. 2, 3, 7, 14, 17-19, 21 og 23.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved‐
tagelse
med de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de af Dansk Fol‐
keparti stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF, RV, EL og Sikandar
Siddique (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved
3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af udlændin‐
ge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag. Min‐
dretallet vil stemme imod de af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (V) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de
stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF og Inger Støjberg
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af udlændinge- og integrationsministe‐
ren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
de af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter idéen
om, at asylbehandlingen kommer til at foregå i et modtage‐
center i et tredjeland uden for Europa. Tanken om et mod‐
tagecenter i Afrika er rigtig, og lovforslaget forbereder det
juridiske grundlag for at kunne overføre asylansøgere til
modtagecenteret.
Vi har endnu til gode at se, om et modtagecenter i Afri‐
ka bliver en realitet, men bestræbelserne herpå skal være
velkomne.
Der er en række undtagelser i lovforslaget, som Dansk
Folkeparti ikke er tilfreds med. Eksempelvis vil en asylan‐
søger ikke blive overført til modtagecenteret i Afrika, hvis
asylansøgeren allerede har et familiemedlem med asylstatus
i Danmark. Der blev nævnt flere andre undtagelser under
førstebehandlingen.
Imidlertid vil Dansk Folkeparti ikke stå i vejen for, at
idéen om et modtagecenter i Afrika kan blive til virkelighed,
og vi vil derfor hellere fremadrettet arbejde på, at undtagel‐
serne efterhånden forsvinder fra loven.
Dansk Folkepartis støtte til lovforslaget bygger på en klar
forventning om, at modtagecenteret bliver til virkelighed,
at et betydeligt antal asylansøgere overføres til centeret, og
at kun et fåtal vil opnå flygtningestatus med efterfølgende
familiesammenføring i Danmark efter modtagecenterets eta‐
blering.
AX026513
L 226 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 25/5-21
2406210_0002.png
OMTRYK
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af V og NB):
1)
I indledningen indsættes efter »27. april 2021«: »og
senest ved § 25 i lov nr. 982 af 26. maj 2021«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
andet mindretal
(Inger
Støjberg (UFG)):
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 29
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt:
»For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan
overførsel kun ske i overensstemmelse med de principper,
der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.«
[Undtagelse fra ordningen kan kun ske, hvis overførsel vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 29
udgår
stk. 2.
[Undtagelse fra ordningen kan kun ske, hvis overførsel vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af V og NB):
4)
I
nr. 3
ændres
»stk. 3,«
til:
»stk. 3, 1. pkt.,«.
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
5)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
6)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 36, stk. 1,
ændres i den indledende tekst »efter 1. pkt.« til: »før 1.
pkt.«, og i det foreslåede punktum ændres »stk. 10« til: »stk.
5«.
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
andet mindretal
(Inger
Støjberg (UFG)):
7)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 36, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af V og NB):
8)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 36, stk. 1, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
9)
I
nr. 7
ændres i den indledende tekst »stk. 9« til: »stk.
4«, det foreslåede nye stykke benævnes
stk. 5,
i det foreslå‐
ede stykke ændres »stk. 1, 2. pkt.« til »stk. 1, 1. pkt.«, og
rykningsbeskrivelsen affattes således: »Stk. 5 bliver herefter
stk. 6.«
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
10)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 36, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »1.
pkt.« til: »2. pkt.««
[Teknisk ændring]
11)
Nr. 9
affattes således:
»9.
To steder i
§ 37, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »§ 36, stk. 1, 2.
pkt.« til: »§ 36, stk. 1, 3. pkt.««
[Teknisk ændring]
12)
I den under
nr. 10
foreslåede ændring af
§ 37, stk. 7,
2. pkt.,
ændres »stk. 1, 2. pkt.« til: »stk. 1, 1. pkt.«, og »stk.
1, 2. og 3. pkt.« ændres til: »stk. 1, 1. og 2. pkt.«
[Teknisk ændring]
13)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 37, stk. 9, 1. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »2. pkt.««
[Teknisk ændring]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
andet mindretal
(Inger
Støjberg (UFG)):
14)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 37, stk. 10,
1. pkt.,
ændres »§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af V og NB):
15)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 37 a, stk. 7, 2. pkt.,
ændres »§ 36, stk. 1, 1. og 2.
pkt.« til: »§ 36, stk. 1, 1.-3. pkt.««
[Konsekvensændring]
16)
Nr. 13
udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
andet mindretal
(Inger
Støjberg (UFG)):
17)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 48 a, stk. 1,
1. pkt.,
ændres »§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
18)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 53 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 29, stk. 1« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
L 226 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 25/5-21
2406210_0003.png
OMTRYK
3
19)
I den under
nr. 16
foreslåede ændring af
§ 53 a, stk. 2,
3. pkt.,
ændres »§ 29, stk. 1,« til: »§ 29,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af V og NB):
20)
I
nr. 17
ændres
»stk. 2, 4. pkt«
til:
»stk. 1, 5. pkt«.
[Konsekvens af vedtagelse af lovforslag nr. L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
andet mindretal
(Inger
Støjberg (UFG)):
21)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 56, stk. 4,
ændres i
1.
og
2. pkt.
»§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af V og NB):
Ny paragraf
22)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I hjemrejseloven, lov nr. 982 af 26. maj 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 7
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Udgifterne til overførsel af en udlænding efter
udlændingelovens § 29, stk. 1, afholdes endeligt af statskas‐
sen.««
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
andet mindretal
(Inger
Støjberg (UFG)):
Til § 2
23)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fremsæt‐
ter forslag om revision af loven, hvis loven ikke inden ud‐
gangen af 2022 er trådt i kraft.«
[Loven revideres, hvis den ikke er trådt i kraft inden udgan‐
gen af 2022]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget skyldes, at Folketinget den 20. maj
2021 har vedtaget lovforslag nr. L 203, forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven). Lovforslaget er nu kundgjort som lov nr. 982 af 26.
maj 2021.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat et § 29, stk.
1, i udlændingeloven, hvorefter en udlænding, der påberåber
sig at være omfattet af § 7 (asyl), og som ikke er registreret
som asylansøger efter udlændingelovens § 48 e, stk. 2, over‐
føres til et tredjeland med henblik på asylsagsbehandling og
eventuel efterfølgende beskyttelse efter en overenskomst el‐
ler et hertil svarende arrangement, som Danmark har indgået
med det pågældende tredjeland, medmindre dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det foreslås, at der i udlændingelovens § 29, stk. 1, ind‐
sættes et 2. pkt., hvoraf det fremgår, at for udlændinge,
som er omfattet af EU-reglerne, kan overførsel kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed.
Dette indebærer, at hvis en asylansøger påberåber sig
EU-reglerne, eller hvis det fremgår af sagen, at den pågæl‐
dende har haft en opholdsret i Danmark i henhold til EU-
reglerne, skal Styrelsen for International Rekruttering og
Integration vurdere, om den pågældende har en opholdsret
eller processuelt ophold efter EU-reglerne, herunder om den
pågældende er omfattet af særlige processuelle garantier,
førend den foreslåede bestemmelse i § 29, 1. pkt., om muligt
kan anvendes i forhold til den pågældende.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn‐
dringsforslag nr. 3, hvor det foreslås, at det under lovfor‐
slagets § 1, nr. 3, foreslåede stk. 2 i udlændingelovens §
29 om, at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om, at visse udlændinge omfattet af stk. 1
skal undtages herfra, udgår.
Efter lovforslaget vil en udlænding herefter alene kunne
undtages fra den foreslåede ordning, hvis overførsel af den
pågældende vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, herunder efter EU-reglerne.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at stk. 2 i den fore‐
slåede bestemmelse i udlændingelovens § 29, jf. lovforsla‐
gets § 3, nr. 2, udgår, således at udlændinge- og integrations‐
ministeren ikke bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om, at visse udlændinge generelt skal undtages fra den fore‐
slåede ordning.
Ændringsforslag nr. 3, der skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 2, vil betyde, at en udlænding alene kan
undtages fra den foreslåede ordning, hvis overførsel af den
pågældende vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, herunder efter EU-reglerne.
Til nr. 4
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
hvori det bl.a. foreslås at indsætte et nyt punktum efter § 33,
stk. 3, 1. pkt., i udlændingeloven.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 203.
Til nr. 5
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
L 226 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 25/5-21
2406210_0004.png
OMTRYK
4
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., når det omtalte lovforslag
træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 203.
Til nr. 6
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 1. pkt., når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 7
I lovforslagets § 2, nr. 6, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisning til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 8
Det fremgår af udlændingelovens § 36, stk. 1, 2. pkt., at
politiet med henblik på at sikre muligheden for afvisning
eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a kan bestemme,
at der skal ske frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig
risiko for, at den pågældende forsvinder, og de i § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf. § 36, stk. 10.
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., og stk. 5-9.
Det foreslås, at § 36, stk. 1, 1. pkt., der bliver 2. pkt.,
konsekvensrettes, således at henvisningen til § 36, stk. 5,
ændres til § 36, stk. 6.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 11,
sammenholdt med de omtalte ændringer af § 36 i medfør af
vedtagelsen af lovforslag nr. L 203.
Til nr. 9
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens
§ 36, stk. 5-9, når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 10
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 1. pkt., når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 11 og 12
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., når det omtalte lovforslag
træder i kraft.
Der er tale om tekniske ændringsforslag.
Til nr. 13
Ved en fejl var den foreslåede ændring ikke fremsat i et
nummer for sig.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
Til nr. 14
I lovforslagets § 1, nr. 11, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 15
Det fremgår af udlændingelovens § 37 a, stk. 7, 2. pkt.,
at politiet umiddelbart før gennemførelsen af en udsendelse
kan foretage legemsundersøgelse af en udlænding, selv om
der ikke foreligger en konkret og nærliggende fare eller der
ikke er bestemte grunde til at antage, at udlændingen uret‐
mæssigt er i besiddelse af genstande, hvis den pågældende
er frihedsberøvet med henblik på udsendelse efter § 36, stk.
1, 1-5. pkt.
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om en ændring af udlændingelo‐
vens § 37 a, stk. 7, 2. pkt., således at henvisningen til § 36,
stk. 1, 1.-5. pkt., ændres til § 36, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Det foreslås, at § 37 a, stk. 7, 2. pkt., konsekvensrettes,
således at henvisningen til § 36, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres
til § 36, stk. 1, 1.-3. pkt.
Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 6, i lovforslaget
som fremsat, sammenholdt med den omtalte ændring af § 37
a, stk. 7, 2. pkt.
Til nr. 16
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens
§ 43, stk. 2, når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 203.
Til nr. 17
I lovforslagets § 1, nr. 14, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
L 226 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 25/5-21
2406210_0005.png
OMTRYK
5
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 18
I lovforslagets § 1, nr. 15, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 19
I lovforslagets § 1, nr. 16, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 20
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
hvori det bl.a. foreslås at indsætte et nyt 4. pkt. i udlændin‐
gelovens § 53 a, stk. 2, når det omtalte lovforslag træder i
kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 203.
Til nr. 21
I lovforslagets § 1, nr. 19, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 22
Udlændinge- og integrationsministeren har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til lov om hjem‐
rejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven),
der bl.a. indeholder forslag om ophævelse af udlændingelo‐
vens § 43, stk. 2, når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Udgifter til hjemrejsestøtte m.v. vil være reguleret i
hjemrejselovens kapitel 6, når det omtalte lovforslag træder
i kraft.
Det foreslås, at der i hjemrejselovens § 7 indsættes et nyt
stk. 5, hvorefter udgifterne til overførsel af en udlænding
til et tredjeland efter den foreslåede § 29, stk. 1, afholdes
endeligt af statskassen.
Den foreslåede tilføjelse til hjemrejselovens § 7 har til
formål at skabe hjemmel til at afholde udgifter til overførsel
af udlændinge efter den foreslåede § 29, stk. 1.
Den foreslåede ændring vil medføre, at udgifterne til
overførsel af en udlænding efter § 29, stk. 1, afholdes en‐
deligt af statskassen, uagtet at den pågældende udlænding
ikke har medvirket til sagens oplysning, og selv om den på‐
gældende ikke kontinuerligt har medvirket til sin overførsel,
efter der er truffet endelig afgørelse om overførsel efter den
foreslåede ordning.
Forslaget er derfor en konsekvens af vedtagelsen af lov‐
forslag nr. L 203.
Til nr. 23
Udlændinge- og integrationsministeren fremsætter for‐
slag om revision af loven, hvis loven ikke inden udgangen
af 2022 er trådt i kraft. Bestemmelsen indebærer, at loven
skal tages op til fornyet overvejelse, hvis loven ikke er trådt
i kraft inden udgangen af 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2021 og var til
1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra‐
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 4. februar 2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 73. Den 1. maj 2021 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23 spørgsmål til udlændninge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
denne har besvaret bortset fra spm. 23, som forventes besva‐
ret inden 2. behandling.
L 226 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet 25/5-21
2406210_0006.png
OMTRYK
6
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG)
Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7