Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 226 Bilag 3
Offentligt
2400057_0001.png
Til lovforslag nr.
L 226
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den [25. ] maj 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indførelse af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i
tredjelande)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og Integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 3-5, 7-12. 14, 15, 19 og 21. Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 6, 13, 16-18, 20 og 22.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 29, stk. 1,
indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan
overførsel kun ske i overensstemmelse med de principper,
der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.«
[Undtagelse fra ordningen kan kun ske, hvis overførsel vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser]
2)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 29, stk. 2,
udgår.
[Undtagelse fra ordningen kan kun ske, hvis overførsel vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
3)
I
nr. 3
ændres »stk.
3,«
til: »stk.
3, 1. pkt.,«.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 203]
4)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 203]
5)
I
nr. 6
ændres »efter« til: »før«, og i det foreslåede
nye punktum ændres »§ 36, stk. 10« til: »§ 36, stk. 5«.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
6)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 36, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 226 - 2020-21 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2400057_0002.png
2
7)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 36, stk. 1, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
8)
I
nr. 7
ændres »stk. 9« til: »stk. 4«, det foreslåede
stk.
10
benævnes
stk. 5,
og rykningsklausulen affattes således:
»Stk. 5 bliver herefter stk. 6«.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 203]
9)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 36, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »1.
pkt.« til: »2. pkt.««
[Teknisk ændring]
10)
Nr. 9
affattes således:
»9.
To steder i
§ 37, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »§ 36, stk. 1, 2.
pkt.« til: »§ 36, stk. 1, 3. pkt.««
[Teknisk ændring]
11)
I
nr. 10
ændres »stk. 1, 2. pkt.« til: »stk. 1, 1. pkt.«, og
»stk. 1, 2. og 3. pkt.« ændres til: »stk. 1, 1. og 2. pkt.«.
[Teknisk ændring]
12)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 37, stk. 9, 1. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »2. pkt.««
[Teknisk ændring]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af
<>:
13)
I
nr. 11
ændres »§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
14)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 37 a, stk. 7, 2. pkt.,
ændres »§ 36, stk. 1, 1. og 2.
pkt.« til: »§ 36, stk. 1, 1.-3. pkt.««
[Konsekvensændring]
15)
Nr. 13
udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
16)
I
nr. 14
ændres »§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
17)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 53 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 29, stk. 1« til:»§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
18)
I
nr. 16
ændres »§ 29, stk. 1,« til: »§ 29,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
19)
I
nr. 17
ændres »stk.
2, 4. pkt«
til: »stk.
1, 5. pkt«.
[Konsekvens af vedtagelse af L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
20)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 56, stk. 4,
ændres i
1.
og
2. pkt.
»§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Ny paragraf
21)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag
til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7
indsættes efter stk. 4 som
stk. 5:
»Stk. 5.
Udgifterne til overførsel af en udlænding efter
udlændingelovens § 29, stk. 1, afholdes endeligt af statskas‐
sen.««
[konsekvens af vedtagelsen af L 203]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 2
22)
I den foreslåede
§ 2
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fremsæt‐
ter forslag om revision af loven, hvis loven ikke inden ud‐
gangen af 2022 er trådt i kraft.«
[Loven revideres, hvis den ikke er trådt kraft inden udgan‐
gen af 2022]
Bemærkninger
Til nr. 1.
I lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat et § 29, stk.
1, i udlændingeloven, hvorefter en udlænding, der påberåber
sig at være omfattet af § 7 (asyl), og som ikke er registreret
som asylansøger efter udlændingelovens § 48 e, stk. 2, over‐
føres til et tredjeland med henblik på asylsagsbehandling og
eventuel efterfølgende beskyttelse efter en overenskomst el‐
ler et hertil svarende arrangement, som Danmark har indgået
med det pågældende tredjeland, medmindre dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det foreslås, at der i udlændingelovens § 29, stk. 1, ind‐
sættes et 2. pkt., hvoraf det fremgår, at for udlændinge,
som er omfattet af EU-reglerne, kan overførsel kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed.
Dette indebærer, at hvis en asylansøger påberåber sig
EU-reglerne, eller hvis det fremgår af sagen, at den pågæl‐
L 226 - 2020-21 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2400057_0003.png
3
dende har haft en opholdsret i Danmark i henhold til EU-
reglerne, skal Styrelsen for International Rekruttering og
Integration vurdere, om den pågældende har en opholdsret
eller processuelt ophold efter EU-reglerne, herunder om den
pågældende er omfattet af særlige processuelle garantier,
førend den foreslåede bestemmelse i § 29, 1. pkt., om muligt
kan anvendes i forhold til den pågældende.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn‐
dringsforslag nr. 2, hvor det foreslås, at den under lovfor‐
slagets § 1, nr. 2, foreslåede stk. 2 i udlændingelovens §
29 om, at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om, at visse udlændinge omfattet af stk. 1
skal undtages herfra, udgår.
Efter lovforslaget vil en udlænding herefter alene kunne
undtages fra den foreslåede ordning, hvis overførsel af den
pågældende vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, herunder efter EU-reglerne.
Til nr. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at stk. 2 i den fore‐
slåede bestemmelse i udlændingelovens § 29, jf. lovforsla‐
gets § 1, nr. 2, udgår, således at udlændinge- og integrations‐
ministeren ikke bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om, at visse udlændinge generelt skal undtages fra den fore‐
slåede ordning.
Ændringsforslag nr. 2, der skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1, vil betyde, at en udlænding alene kan
undtages fra den foreslåede ordning, hvis overførsel af den
pågældende vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, herunder efter EU-reglerne.
Til nr. 3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), hvori det bl.a. foreslås at indsætte et nyt punktum efter
§ 33, stk. 3, 1. pkt., i udlændingeloven.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af L 203.
Til nr. 4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., når det omtalte lovforslag
træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af L 203.
Til nr. 5.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., når det omtalte lovforslag
træder i kraft.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 6.
I lovforslagets § 1, nr. 6, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisning til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 7.
Det fremgår af udlændingelovens § 36, stk. 1, 2. pkt., at
politiet med henblik på at sikre muligheden for afvisning
eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a kan bestemme,
at der skal ske frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig
risiko for, at den pågældende forsvinder, og de i § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf. § 36, stk. 10.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., samt § 36, stk. 5-9.
Det foreslås, at § 36, stk. 1, 1. pkt., der bliver 2. pkt.,
konsekvensrettes, således at henvisningen til § 36, stk. 5,
ændres til § 36, stk. 6.
Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 7, sammenholdt
med de omtalte ændringer af § 36 i medfør af vedtagelsen af
L 203.
Til nr. 8.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 36, stk. 5-9, når det omtalte lovforslag træder i
kraft.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 9.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat et lovforslag, L 203 forslag lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven), der
bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændingelovens §
36, stk. 1, 1. pkt., når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 10-11.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., når det omtalte
lovforslag træder i kraft.
Der er tale om tekniske ændringsforslag.
Til nr. 12.
Ved en fejl var den foreslåede ændring ikke fremsat i et
nummer for sig.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
L 226 - 2020-21 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2400057_0004.png
4
Til nr. 13.
I lovforslagets § 1, nr. 11, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 14.
Det fremgår af udlændingelovens § 37 a, stk. 7, 2. pkt.,
at politiet umiddelbart før gennemførelsen af en udsendelse
kan foretage legemsundersøgelse af en udlænding, selv om
der ikke foreligger en konkret og nærliggende fare eller der
ikke er bestemte grunde til at antage, at udlændingen uret‐
mæssigt er i besiddelse af genstande, hvis den pågældende
er frihedsberøvet med henblik på udsendelse efter § 36, stk.
1, 1-5. pkt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om en ændring af udlæn‐
dingelovens § 37 a, stk. 7, 2. pkt., således at henvisningen til
§ 36, stk. 1, 1.-5. pkt., ændres til § 36, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Det foreslås, at § 37 a, stk. 7, 2. pkt., konsekvensrettes,
således at henvisningen til § 36, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres
til § 36, stk. 1, 1.-3. pkt.
Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 6, i lovforslaget
som fremsat, sammenholdt med den omtalte ændring af § 37
a, stk. 7, 2. pkt.
Til nr. 15.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve udlændin‐
gelovens § 43, stk. 2, når det omtalte lovforslag træder i
kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af L 203.
Til nr. 16.
I lovforslagets § 1, nr. 14, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til§ 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til§ 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 17.
I lovforslagets § 1, nr. 15, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til§ 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 18.
I lovforslagets § 1, nr. 16, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til§ 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til§ 29.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 19.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), hvori det bl.a. foreslås at indsætte et nyt 4. pkt. i
udlændingelovens § 53 a, stk. 2, når det omtalte lovforslag
træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af L 203.
Til nr. 20.
I lovforslagets § 1, nr. 19, henvises der til udlændingelo‐
vens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 29.
Der er alene tale om konsekvensændringer som følge af
ændringsforslag nr. 2, hvorefter der ikke længere indgår et
stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 21.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 26. marts
2021 fremsat lovforslag nr. L 203 om forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejselo‐
ven), der bl.a. indeholder forslag om ophævelse af udlæn‐
dingelovens § 43, stk. 2, ophæves, når det omtalte lovforslag
træder i kraft.
Udgifter til hjemrejsestøtte m.v. vil være reguleret i
hjemrejselovens kapitel 6, når det omtalte lovforslag træder
i kraft.
Det foreslås, at der i hjemrejselovens § 7, indsættes et
nyt stk. 4, hvorefter udgifterne til overførsel af en udlænding
til et tredjeland efter den foreslåede § 29, stk. 1, afholdes
endeligt af statskassen.
Den foreslåede tilføjelse til hjemrejselovens § 7 har til
formål at skabe hjemmel til at afholde udgifter til overførsel
af udlændinge efter den foreslåede § 29, stk.1.
Den foreslåede ændring vil medføre, at udgifterne til
overførsel af en udlænding efter § 29, stk. 1, afholdes en‐
deligt af statskassen, uagtet at den pågældende udlænding
ikke har medvirket til sagens oplysning, og selvom den på‐
gældende ikke kontinuerligt har medvirket til sin overførsel,
efter der er truffet endelig afgørelse om overførsel efter den
foreslåede ordning.
Forslaget er derfor en konsekvens af vedtagelsen af L
203.
L 226 - 2020-21 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2400057_0005.png
5
Til nr. 22.
Udlændinge- og integrationsministeren fremsætter for‐
slag om revision af loven, hvis loven ikke inden udgangen
af 2022 er trådt i kraft. Bestemmelsen indebærer, at loven
skal tages op til fornyet overvejelse, hvis loven ikke er trådt
i kraft inden udgangen af 2022.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2021 og var til
1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra‐
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 4. bebruar 2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 73. Den 1. maj 2021 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 23 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG)
Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7