Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 224 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[…]:
Til § 1
1)
I
nr. 26
indsættes efter »oplysninger om forsyningskæden,«: »nærmere detaljer for«.
[Sproglig ensretning]
2)
I den under
nr. 31
foreslåede
§ 11, stk. 1,
indsættes efter »Hvis et produkt ikke«: »er«, og »eller som har
været et led i afsætningen af et produkt, eller der erhvervsmæssigt ibrugtager produktet« ændres til: »har
været et led i afsætningen af et produkt eller erhvervsmæssigt ibrugtager produktet«.
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 38 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 13, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver stk. 1, 2. pkt., ændres: »stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01
I
§ 3, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »jf. stk. 1-3« til: »jf. stk. 1-4«.«
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 3, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres i 1. pkt. »efter stk. 1-3« til: »efter stk. 1-4«, og i 2. pkt. ændres »jf.
stk. 4« til: »jf. stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
6)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 5, stk. 1,
ændres: »der har bragt et produkt i omsætning eller taget det i
brug, eller som har været led i afsætningen af et produkt:« til: »der har bragt et produkt i omsætning, taget
det i brug eller været et led i afsætningen af et produkt«.
[Sproglig ændring]
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 7, stk. 2, 1. pkt.
udgår: »tilsyn og«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
8)
I
nr. 3
ændres »15-17« til: »15-18«, og »16-18« ændres til: »16-19«.
[Lovteknisk ændring]
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
9)
I
nr. 4
ændres »I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter nr. 17, som bliver nr. 18, som nyt nummer« til: »§
2, stk. 1, nr.
18,
som bliver § 2, stk. 1, nr. 19, affattes således«.
[Lovteknisk ændring]
10)
Nr. 14
affattes således:
»14. I
§ 7
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Den bemyndigede repræsentant skal
1) angive sit navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og kontaktoplysninger,
herunder postadresse, på apparatet eller på dets emballage, pakken eller et medfølgende dokument,
2) opbevare den tekniske dokumentation, jf. § 4, stk. 2, og EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 4,
stk. 3, i 10 år efter, at apparatet er blevet bragt i omsætning,
3) verificere, at EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske dokumentation, jf. nr. 2, er
udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen i
10 år efter, at apparatet er blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation i
samme periode kan stilles til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom,
4) på anmodning give Sikkerhedsstyrelsen en kopi af fuldmagten på et af Sikkerhedsstyrelsen fastsat
EU-sprog,
5) på grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og
dokumentation, der er nødvendig for at konstatere apparatets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på apparatet, på et sprog, der er letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen,
6) underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis den bemyndigede repræsentant har grund til at tro, at et
apparat udgør en risiko, og
7) samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning sikre, at der
træffes øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på apparatet, og hvis dette ikke er muligt,
skal den bemyndigede repræsentant begrænse de risici, der er forbundet med apparatet, når det
påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når den bemyndigede repræsentant skønner
eller har grund til at tro, at apparatet udgør en risiko.««.
[Sproglig ændring]
11)
I den under
nr. 16
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »medmindre det ikke muligt« til:
»medmindre det ikke er muligt«.
[Sproglig rettelse]
12)
Nr. 24
affattes således:
»24. Før overskriften før § 12 indsættes:
»Udbydere af distributionstjenester
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
§ 11 a.
Udbyderen af distributionstjenesters navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke
og kontaktoplysninger, herunder postadresse, skal være angivet på apparatet eller på dets emballage,
pakken eller et medfølgende dokument.
Stk. 2.
Udbyderen af distributionstjenester skal
1) verificere, at den tekniske dokumentation, jf. § 4, stk. 2, og EU-overensstemmelseserklæringen, jf. §
4, stk. 3, er udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen står til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen i 10 år efter, at apparatet er blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske
dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen
anmoder herom,
2) underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis vedkommende har grund til at tro, at et apparat, som denne
har bragt i omsætning, udgør en risiko,
3) på grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og
dokumentation, der er nødvendig for at konstatere apparatets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på apparatet, på et sprog, der er letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen, og
4) samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning sikre, at der
træffes øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på apparatet, og hvis dette ikke er muligt,
skal udbyderen af distributionstjenester begrænse de risici, der er forbundet med apparatet, når det
påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når udbyderen af distributionstjenester
skønner eller har grund til at tro, at apparatet udgør en risiko.
Udbydere af informationssamfundstjenester
§ 11 b.
Udbydere af informationssamfundstjenester skal på anmodning af Sikkerhedsstyrelsen og i
særlige tilfælde samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at fremme ethvert tiltag, der træffes
for at eliminere eller, hvis dette ikke er muligt, begrænse de risici, der er forbundet med et apparat, der
udbydes eller var udbudt til salg online gennem deres tjenester.««.
[Sproglig ændring]
13)
Nr. 35
affattes således:
»35. I
§ 21
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Den bemyndigede repræsentant skal
1) angive sit navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og kontaktoplysninger,
herunder postadresse, på radioudstyret eller på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument,
2) opbevare den tekniske dokumentation, jf. § 18, stk. 2, og EU-overensstemmelseserklæringen, jf. §
18, stk. 3, i 10 år efter, at radioudstyret er blevet bragt i omsætning,
3) verificere, at EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske dokumentation, jf. nr. 2, er
udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen i
10 år efter, at radioudstyret er blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation i
samme periode kan stilles til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom,
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
4) på anmodning give Sikkerhedsstyrelsen en kopi af fuldmagten på et af Sikkerhedsstyrelsen fastsat
EU-sprog,
5) på grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og
dokumentation, der er nødvendig for at konstatere radioudstyrets overensstemmelse med de krav,
der finder anvendelse på radioudstyret, på et sprog, der er letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen,
6) underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis den bemyndigede repræsentant har grund til at tro, at
radioudstyret udgør en risiko, og
7) samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning sikre, at der
træffes øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på radioudstyret, og hvis dette ikke er muligt,
skal den bemyndigede repræsentant begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyret, når det
påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når den bemyndigede repræsentant skønner
eller har grund til at tro, at radioudstyret udgør en risiko.««.
[Sproglig ændring]
14)
Nr. 45
affattes således:
»45. Før overskriften før § 26 indsættes:
»Udbydere af distributionstjenester
§ 25 a.
Udbyderen af distributionstjenesters navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke
og kontaktoplysninger, herunder postadresse, skal være angivet på radioudstyret eller på dets emballage,
pakken eller et medfølgende dokument.
Stk. 2.
Udbyderen af distributionstjenester skal
1) verificere, at den tekniske dokumentation, jf. § 18, stk. 2, og EU-overensstemmelseserklæringen, jf.
§ 18, stk. 3, er udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen står til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen i 10 år efter, at radioudstyret er blevet bragt i omsætning, og sikre, at den
tekniske dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis
styrelsen anmoder herom,
2) underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis vedkommende har grund til at tro, at radioudstyr, som denne
har bragt i omsætning, udgør en risiko,
3) på grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og
dokumentation, der er nødvendig for at konstatere radioudstyrets overensstemmelse med de krav,
der finder anvendelse på radioudstyret, på et sprog, der er letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen, og
4) samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning sikre, at der
træffes øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på radioudstyret, og hvis dette ikke er muligt,
skal udbyderen af distributionstjenester begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyret, når
det påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når udbyderen af distributionstjenester
skønner eller har grund til at tro, at radioudstyret udgør en risiko.
Udbydere af informationssamfundstjenester
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
§ 25 b.
Udbydere af informationssamfundstjenester skal på anmodning af Sikkerhedsstyrelsen og i
særlige tilfælde samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at fremme ethvert tiltag, der træffes
for at eliminere eller, hvis dette ikke er muligt, begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyr, der
udbydes eller var udbudt til salg online gennem deres tjenester.««.
[Sproglig ændring]
15)
I
nr. 50
ændres »I
§ 33
indsættes efter stk. 1 som nye stykker« til: »§
33, stk. 2,
ophæves, og i stedet
indsættes«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
16)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
To steder i
§ 43, stk. 5,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er udtryk for en sproglig ensretning. Tilføjelsen
” ær ere detaljer for” til
lovforslagets § 1, nr. 27, vil bringe ecodesignlovens § 10, stk. 4, på linje med formuleringen af lovforslagets §
1, nr. 26, § 2, nr. 6 og 7, og § 3, nr. 50. Den foreslåede ændring vil sprogligt bringe lovforslagets § 1, nr. 27, i
overensstemmelse med Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af 20. juni 2019 om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning (EF)
nr. 765/2008 og (EU) nr. 305/2011, artikel 14, stk. 4 b).
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af sproglig karakter. Der tilføjes et manglende ord i lovforslagets § 11, stk. 1, og
der sker desuden en sproglig præcisering.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i ecodesignlovens § 13, stk. 2, til lovens §
13, stk. 3. Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 37, at ophæve § 13, stk. 1, hvorefter stk. 2-6 herefter bliver stk.
1-5. Derfor skal henvisningen i ecodesignlovens § 13, stk. 2, der bliver stk. 1, til lovens § 13, stk. 3, ændres til
en henvisning til lovens § 13, stk. 2.
Til nr. 4
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i produktenergimærkningslovens § 3, stk.
4, til lovens § 3, stk. 1-3. Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 9, at indsætte et nyt § 3, stk. 3, hvorefter stk. 3-6
herefter bliver stk. 4-7. Derfor skal henvisningen i produktenergimærkningslovens § 3, stk. 4, til lovens § 3,
stk. 1-3, ændres til en henvisning til lovens § 3, stk. 1-4.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i produktenergimærkningslovens § 3, stk.
5, til lovens § 3, stk. 1-3, og lovens § 3, stk. 4. Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 9, at indsætte et nyt § 3, stk.
3, hvorefter stk. 3-6 herefter bliver stk. 4-7. Derfor skal henvisningen i produktenergimærkningslovens § 3,
stk. 5, til lovens § 3, stk. 1-3, ændres til en henvisning til lovens § 3, stk. 1-4, og henvisningen til stk. 4 ændres
til en henvisning til stk. 5.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er af sproglig karakter og forbedrer forståelsen af den lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 7
Det foreslås i lovforslagets § , r. , overalt i love at æ dre ”tilsy ” til ”ko trol”. Ko sekve se af
forslaget
vil være, at lovens § 7, stk. 2, 1. pkt., ville
få følge de ordlyd: ”Erhvervs i istere ka be y dige e
sagkyndig institution, en organisation eller en virksomhed til at udøve nærmere angivne beføjelser
vedrørende kontrol og kontrol af energirelaterede produkter og til at udøve sekretariatsbistand til
tilsy s y dighede .”. Det foreslås derfor at ophæve orde e: ”tilsy og”.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Rykningen af numrene efter nr. 15, som er angivet i det
foreslåede nr. 3, omfatter ved en fejl ikke den gældende bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19.
Med den foreslåede ændring medtages den gældende i § 2, stk. 1, nr. 18, i den foreslåede bestemmelse,
hvorefter bestemmelsen bliver til § 2, stk. 1, nr. 19.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Formuleringen i den foreslåede bestemmelse i nr. 4
medfører ikke en ophævelse af den gældende bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19, som det er
hensigten. Det foreslås at ændre i formuleringen i den foreslåede bestemmelse i nr. 4 således, at det gøres
klart, at den gældende bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19, ophæves og erstattes af den
nyaffattede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 19, jf. den foreslåede bestemmelse i nr. 4.
Til nr. 10
Den foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af bestemmelsen i § 7, stk. 4, i radioudstyrsloven, jf. det
foreslåede nr. 14. I denne bestemmelse er den bemyndigede repræsentants pligter angivet som en
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
opremsning i punkter med hele sætninger med punktum til sidst. Det foreslås at ændre i formuleringen af
punkterne således, at de i stedet angives i form af omløbende tekst med lille begyndelsesbogstav i punkterne,
og der indsættes kommaer i stedet for punktummer. Det vil forkorte teksten i den foreslåede bestemmelse
og dermed lette læsningen heraf.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse af den foreslåede bestemmelse i nr. 16. I bestemmelsen i § 8,
stk. 3, 2. pkt., jf. det foreslåede nr. 16, mangler ordet
”er” efter ”ikke” i sæt i ge ”Kontaktoplysningerne
skal som udgangspunkt angives på apparatet, medmindre det ikke muligt på grund af apparatets
beskaffenhed.”
Det foreslås ed æ dri ge at i dsætte det
manglende ord i sætningen således, at
sætningen bliver fuldstændig.
Til nr. 12
Den foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af bestemmelserne i §§ 11 a og b, i radioudstyrsloven,
jf. det foreslåede nr. 24.
I § 11 a er udbyderen af distributionstjenesters pligter angivet som en opremsning i punkter med hele
sætninger med punktum til sidst. Det foreslås at ændre i formuleringen af punkterne således, at de i stedet
angives i form af omløbende tekst med lille begyndelsesbogstav i punkterne, og der indsættes kommaer i
stedet for punktummer. Det vil forkorte teksten i den foreslåede bestemmelse og dermed lette læsningen
heraf.
I § b er der i dsat et ko
a i de ”for at eli i ere”. Der er tale o
forslås at fjerne kommaet således, at tegnsætningen bliver korrekt.
Til nr. 13
Den foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af bestemmelsen i § 21, stk. 4, i radioudstyrsloven, jf.
det foreslåede nr. 35. I denne bestemmelse er den bemyndigede repræsentants pligter angivet som en
opremsning i punkter med hele sætninger med punktum til sidst. Det foreslås at ændre i formuleringen af
punkterne således, at de i stedet angives i form af omløbende tekst med lille begyndelsesbogstav i punkterne,
og der indsættes kommaer i stedet for punktummer. Det vil forkorte teksten i den foreslåede bestemmelse
og dermed lette læsningen heraf.
Til nr. 14
Den foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af bestemmelserne i §§ 25 a og b, i radioudstyrsloven,
jf. det foreslåede nr. 45.
I § 25 a er udbyderen af distributionstjenesters pligter angivet som en opremsning i punkter med hele
sætninger med punktum til sidst. Det foreslås at ændre i formuleringen af punkterne således, at de i stedet
e fejlagtig teg sæt i g, hvorfor det
L 224 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
angives i form af omløbende tekst med lille begyndelsesbogstav i punkterne, og der indsættes kommaer i
stedet for punktummer. Det vil forkorte teksten i den foreslåede bestemmelse og dermed lette læsningen
heraf.
I § 5 b er der i dsat et ko
a i de ”for at eli i ere”. Der er tale o
forslås at fjerne kommaet således, at tegnsætningen bliver korrekt.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Formuleringen i den foreslåede bestemmelse i nr. 50
medfører ikke en ophævelse af den gældende bestemmelse i § 33, stk. 2, som det er hensigten. Det foreslås
at ændre i formuleringen i den foreslåede bestemmelse i nr. 50 således, at det gøres klart, at den gældende
bestemmelse i § 33, stk. 2, ophæves og erstattes af de nyaffattede bestemmelser i § 33, stk. 2-4, jf. den
foreslåede bestemmelse i nr. 50.
Til nr. 16
Telelovens afsnit IV indeholder en række forpligtelser, som Erhvervsstyrelsen kan pålægge udbydere med en
stærk markedsposition i forbindelse med en markedsafgørelse, jf. § 41. Det kan f.eks. omfatte en forpligtelse
til ikke-diskrimination, jf. § 43.
Ved lov nr. 1833 af 8. december 2020 blev dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af
11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (teledirektivet)
gennemført. Dette omfattede bl.a., at der blev indsat et nyt stk. 3 i telelovens § 43, hvorefter lovens § 43,
stk. 3 og 4 blev lovens § 43, stk. 4 og 5.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i telelovens § 43, stk. 5, til lovens § 43,
stk. 3, idet der ved lov nr. 1833 af 8. december 2020, blev indsat et nyt stk. 3 i telelovens § 43, hvorefter
lovens § 43, stk. 3 og 4 blev lovens § 43, stk. 4 og 5. Derfor skal henvisningen i telelovens § 43, stk. 5, til lovens
§ 43, stk. 3, ændres til en henvisning til lovens § 43, stk. 4.
Den foreslåede ændring af telelovens § 43, stk. 5, vil indebære, at der korrekt henvises til telelovens § 43,
stk. 4, som omhandler en forpligtelse om dokumentation, som der henvises til i telelovens § 43, stk. 5, men
vil ellers ikke have betydning for Erhvervsstyrelsen eller udbydere. Der er således alene tale om en
konsekvensændring af henvisninger.
e fejlagtig teg sæt i g, hvorfor det