Retsudvalget 2020-21
L 223 Bilag 9
Offentligt
2398462_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. maj 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Anne Cathrine Toftemann
Bæk
Sagsnr.: 2021-0037-0120
Dok.:
1980063
Besvarelse af spørgsmål fra Morten Messerschmidt (DF)
Hermed sendes besvarelse af et spørgsmål fra Morten Messerschmidt (DF)
vedrørende forslag til lov om ændring af købeloven og lov om markedsfø-
ring (Ændring af reglerne om forbrugerkøb som følge af implementering af
varedirektivet og direktivet om digitalt indhold) (L 223), som blev stillet
under 1. behandling af lovforslaget den 7. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Side 1/3
L 223 - 2020-21 - Bilag 9: Oversigt over steder i købeloven, hvor det er salgsgenstanden, der definerer, hvilken type køb der er tale om (civil-, handels- eller forbrugerkøb), fra justitsministeren
Svar:
Under 1. behandling af forslag til lov om ændring af købeloven og lov om
markedsføring (Ændring af reglerne om forbrugerkøb som følge af imple-
mentering af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold) (L 223) den 7.
maj 2021 anmodede Morten Messerschmidt (DF) mig om til brug for Rets-
udvalgets behandling af lovforslaget at sende en oversigt over steder i kø-
beloven, hvor det er salgsgenstanden, der definerer, hvilken type køb der er
tale om (dvs. civil-, handels- eller forbrugerkøb). Anmodningen blev frem-
sat i forbindelse med en drøftelse af den foreslåede bestemmelse i købelo-
vens § 4 a, stk. 8, hvorefter køb af levende heste ikke anses som forbruger-
køb.
Købeloven indeholder tre kategorier af køb: Forbruger-, handels- og civil-
køb. Forbrugerkøb er køb, hvor en forbruger handler med en erhvervsdri-
vende, mens handelskøb er køb mellem to handlende erhvervsdrivende. Ci-
vilkøb udgør restgruppen, der navnlig omfatter køb mellem to ikke-er-
hvervsdrivende parter.
Købeloven er opbygget sådan, at den indeholder en almindelig regulering af
alle kategorier af køb. For handelskøb og forbrugerkøb er den almindelige
regulering suppleret eller fraveget af specifikke bestemmelser for netop
disse køb. Købeloven indeholder i den forbindelse et afsnit, som kun gælder
i forbrugerkøb.
For at sikre udvalget det fulde overblik vil jeg både nævne relevante bestem-
melser i den gældende købelov og i det fremsatte lovforslag.
Det fremgår af den gældende købelovs § 54, stk. 3, og § 83, stk. 2, at den
absolutte reklamationsfrist ikke finder anvendelse ved køb af byggemateri-
aler. Førstnævnte bestemmelse gælder i handels- og civilkøb, mens sidst-
nævnte bestemmelse gælder i forbrugerkøb. Forholdet reguleres i stedet af
forældelseslovens regler og almindelige principper om retsfortabende pas-
sivitet. Der er således ikke tale om, at salgsgenstanden (byggematerialer)
definerer, om købet karakteriseres som handels-, civil- eller forbrugerkøb,
men genstanden har betydning for, om bestemmelserne finder anvendelse.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i købelovens § 4 a, stk. 3, at som
forbrugerkøb anses (under i øvrigt samme betingelser som nævnt i § 4 a, stk.
1 og 2), aftaler om levering af digitalt indhold eller en digital tjeneste, når
leveringen er forbundet med en modydelse i form af et pengebeløb eller et
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 2/3
L 223 - 2020-21 - Bilag 9: Oversigt over steder i købeloven, hvor det er salgsgenstanden, der definerer, hvilken type køb der er tale om (civil-, handels- eller forbrugerkøb), fra justitsministeren
digitalt udtryk for værdi eller personoplysninger, medmindre oplysningerne
udelukkende behandles med henblik på levering af det digitale indhold eller
den digitale tjeneste eller for at give mulighed for at opfylde retlige krav.
Det foreslås dermed at udvide anvendelsesområdet for reglerne om forbru-
gerkøb i købeloven, så reglerne som udgangspunkt udtrykkeligt kommer til
at gælde for køb af digitalt indhold og digitale tjenester. Den foreslåede be-
stemmelse i købelovens § 4 a, stk. 4, indeholder en række undtagelser hertil.
Det betyder, at aftaler om de forhold, som er opregnet i stk. 4, ikke anses
som forbrugerkøb, uanset om betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Det
gælder f.eks. andre tjenesteydelser end digitale tjenesteydelser, uanset om
der anvendes digitale former eller midler til at skabe resultatet af tjeneste-
ydelsen eller til at levere eller overføre det til forbrugeren, visse sundheds-
ydelser, der leveres af autoriserede sundhedspersoner til patienter for at vur-
dere, bevare eller genetablere deres sundhedstilstand og finansielle tjeneste-
ydelser.
Side 3/3