Retsudvalget 2020-21
L 223 Bilag 4
Offentligt
2387154_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Notat
Reklamationsret og omkostninger til undersøgelse af produkter
Til:
Fra:
Folketingets retsudvalg og ordførerne på L 223
Dansk Erhverv
Danske forhandlere lever at tilfredse kunder og de tager ansvar for gode klageforhold. De stræk-
ker sig langt for at hjælpe deres kunder – også længere, end det er praksis i de fleste andre lande.
Reklamationsretten gælder kun oprindelige mangler, altså fabrikationsfejl som var til stede på
købstidspunktet. Alle andre fejl som opstår som følge af slid, manglende vedligeholdelse, forkert
brug m.v. er ikke omfattet. Dem er forbrugeren selv ansvarlig for. Jo længere tid et produkt har
været brugt, så sværere bliver det at afgøre, om manglen var der på købstidstidspunktet eller den
skyldes forbrugeren selv. Det kræver typisk en dyr sagkyndig undersøgelse.
I de fleste andre lande (herunder Norge og Sverige) må forbrugeren selv bekoste denne undersø-
gelse, hvis de vil klage. Men i Danmark, betales dette af Forbrugerklagenævnet og det er blevet
kutyme, at danske forhandlere også påtager sig udgiften til undersøgelse i hele reklamationsperi-
oden, eventuelt mod et mindre undersøgelsesgebyr, hvis det viser sig, at forbrugeren burde have
vidst, at fejlen var selvforskyldt (f.eks. hvis der er spildt cola i tastaturet). Viser undersøgelsen, at
der er tale om en oprindelig mangel, dækker producenten ofte forhandlerens udgift, men typisk
kun i to år efter købet.
En længere reklamationsret vil derfor påføre danske forhandlere store udgifter til at undersøge
produkter, de ikke kan få dækket nogen steder. Både fordi producenterne kun dækker i to år, men
også fordi stort set alle oprindelige mangler viser sig inden for de første to år (96 pct. iflg. EU-
Kommissionen) og fordi de fleste fejl efter de to år derfor er selvforskyldte. Som illustration af
hvor stor udgiften er, kan der tages udgangspunkt Forbrugerklagenævnets udgifter til sagkyndige
i forskellige sager. De ses i tabellen nedenfor.
Udgifter til sagkyndig i Forbrugerklagenævnet*
Emner
Aflønning per sag
Accessories - Læder- og skindvarer
Accessories - Smykker
Accessories - Ure
Barnevogne og babyudstyr
Tekstil - Skrædderydelser
Tekstil
Tekstilrens, skindrens og tæpperens
Tekstilrens
kr. 2.857,47
kr. 1.481,65
kr. 1.481,65
kr. 1.905,00
kr. 1.428,73
kr. 1.428,73
kr. 1.428,73
kr. 1.428,73
LRA/LRA
5. maj 2021
Side 1/3
L 223 - 2020-21 - Bilag 4: Notat om reklamationsret og omkostninger til undersøgelse af produkter, fra Dansk Erhverv
2387154_0002.png
DANSK ERHVERV
Emner
Aflønning per sag
kr. 3.492,47
kr. 1.905,00
kr. 4.921,14
kr. 6.561,52
kr. 4.921,14
kr. 2.328,31
kr. 2.328,31
kr. 2.328,31
kr. 2.037,27
kr. 2.645,78
kr. 2.381,22
kr. 2.751,60
kr. 4.444,94
kr. 4.444,94
#########
kr. 2.857,47
kr. 2.857,47
Boligartikler
Cykler
Dyr - mindre husdyr
Dyr - Heste
Dyr - husdyr
Elektronik - Alarmsystemer, videoovervåg-
ning, homeintegrationsystemer - herunder pa-
rabolsystemer
Elektronik - Computere
Elektronik - Computere, trådløse netværk
(APPLE)
Elektronik - Mobiltelefoner
Elektronik - Radio, stereoanlæg, sorroundan-
læg, minidisc, cd, harddisc, dvd-udstyr og tv
Flytning
Fotoydelser
Husholdningsapparater
Husholdningsapparater - kun glas
Ingeniørydelser
Motorkøretøjer
Motorkøretøjer og Både - Motorcykler, stor-
scootere, 4-hjulede ATV'ere, 2 og 4 hjulede
crossmaskiner, knallerter 30 km, scootere 30
km og 45 km.
Møbler
Optik
Personlig pleje
Personlig pleje - Frisør, extensions og perma-
nent make-up
Rejser - Flyrejser
Sko
VVS
Værktøj
Kilde: Nævnenes Hus, februar 2021
kr. 2.963,26
kr. 2.539,96
kr. 1.587,50
kr. 1.587,50
kr. 2.381,22
kr. 1.428,73
kr. 4.399,97
kr. 2.963,26
* Uddybende om tabellen
Oversigten er indhentet fra Forbrugerklagenævnet og viser priserne for en sagkyndig undersø-
gelse inden for de enkelte sagsområder, hvor Forbrugerklagenævnet pt. har behov for at benytte
sagkyndige.
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/3
L 223 - 2020-21 - Bilag 4: Notat om reklamationsret og omkostninger til undersøgelse af produkter, fra Dansk Erhverv
2387154_0003.png
DANSK ERHVERV
Der benyttes en fastprismodel baseret på en fast timepris x med det gennemsnitlige (eller i hvert
fald estimererede gennemsnitlige) tidsforbrug for en besigtigelse og udtalelse inden for pågæl-
dende område.
Sekretariatet estimerer, at cirka 75 procent af alle sager kommer forbi en sagkyndig. Det skal for
god ordens skyld bemærkes, at i enkelte tilfælde kan omfanget af undersøgelsen have ført til, at
den sagkyndige undersøgelse konkret kan have kostet mere end efter fastprismodellen.
Bilag: Praksis i det Svenske og Norske Forbrugerklagenævn
Det svenske forbrugerklagenævn ARN om krav til oplysning af sag
Det norske forbrugerklagenævn ”Forbrukerklageutvalget” om betaling af sagkyndig
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.3/3