Retsudvalget 2020-21
L 223 Bilag 2
Offentligt
2382914_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Folketingets Retsudvalg
09. marts 2021
Dok. 207339
Anmodning om foretræde for retsudvalget vedr. den kommende revision af kø-
beloven, herunder en evt. udvidelse af reklamationsperioden.
Er det rimeligt, at danske forbrugere er de dårligst stillede i norden, når det drejer sig
om reklamationsrettens længde? Er det rimeligt, at en dansk forbruger ingen rettighe-
der har, hvis den nyindkøbte vaskemaskine trods normal brug går i stykker efter to år
og en dag? Skal Danmark være passive, når det drejer sig om den grønne omstilling
og et mere bæredygtigt forbrug? Nej, mener Forbrugerrådet Tænk.
Folketinget skal til foråret 2021 tage stilling til spørgsmålet om en eventuel forlæn-
gelse af reklamationsretten. En forlængelse af reklamationsperioden vil både give for-
brugerne en mere rimelig retsstilling og samtidig bidrage til øget produktholdbarhed
og dermed den grønne omstilling og et mere bæredygtigt forbrug. Forbrugerrådet
Tænk finder derfor, at der bør indføres en reklamationsfrist på seks år for varige for-
brugsgoder (f.eks. biler, tv og hårde hvidevarer), som forventes at have en vis levetid,
og tre år i alle andre tilfælde (f.eks. en elektrisk tandbørste og beklædning).
Forbrugerrådet Tænk vil gerne anmode om foretræde for retsudvalget efter 1. behandling af
lovforslaget om ændring af købeloven, der har til formål i dansk ret at gennemføre varedirek-
tivet, direktivet om digitalt indhold og digitale tjenester, og som forventes fremsat den 24.
marts 2021.
Baggrunden er, at der i 2019 er vedtaget to nye direktiver (varedirektivet og direktivet om di-
gitalt indhold og digitale tjenester) i EU om forbrugerrettigheder, som betyder, at især købe-
loven og forbrugeraftaleloven nu skal ændres. På en række områder giver direktiverne med-
lemsstaterne valgfrihed i forhold til yderligere regler end, hvad der fremgår af direktiverne.
Dette gælder bl.a. muligheden for en forlænget reklamationsret (som i dag er på to år).
Folketinget skal derfor ultimo marts 2021 behandle et lovforslag, der har til formål at gen-
nemføre varedirektivet og direktivet om digitalt indhold og digitale tjenester. Bestemmel-
serne skal træde i kraft senest den 1. januar 2022.
Justitsministeriet nedsatte i foråret 2020 et udvalg, der har set på, hvordan reglerne bedst
kan implementeres i dansk ret, og om der i denne forbindelse er tiltag, der kan understøtte
den grønne omstilling. Forbrugerrådet Tænk har været medlem af udvalget. Den 28. januar
2021 afgav udvalget delbetænkning. Desværre var det ikke muligt i udvalget at opnå flertal
L 223 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 9/3-21 Forbrugerrådet TÆNK om en udvidelse af reklamationsretten
for en række ændringer af købeloven, som Forbrugerrådet Tænk finder essentielle for styr-
kelsen af forbrugerretten og den grønne omstilling. Det drejer sig særligt om en udvidelse af
reklamationsretten. Det bemærkes i den forbindelse, at udvalgsmedlemmerne fra Justitsmi-
nisteriet, Erhvervsministeriet, Miljøministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Forbrugerombudsmanden afstod fra at udtale sig for eller imod en udvidelse af reklamati-
onsretten.
I dag gælder der en reklamationsfrist på to år. Varedirektivet og direktivet om digitalt ind-
hold giver mulighed for at indføre en længere reklamationsfrist end to år.
Forbrugerrådet Tænk finder, at der bør indføres en reklamationsfrist på seks år
for varige forbrugsgoder (f.eks. biler, hårde hvidevarer og tv), som forventes at
have en vis levetid, og tre år i alle andre tilfælde (f.eks. en elektrisk tandbørste
og beklædning).
En differentieret forlængelse af reklamationsfristen, dvs. seks år for varige forbrugsgoder og
tre år for resterende forbrugsgoder, vil sikre en bedre balance i forholdet mellem forbrugeren
og den erhvervsdrivende. Den nuværende reklamationsfrist på to år er på ingen måder ud-
tryk for en rimelig balance mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende
særligt ikke ved
varige forbrugsgoder som f.eks. biler, hårde hvidevarer eller tv, som forventes at kunne holde
i ti år eller mere. Det er særligt væsentlig at bemærke, at danske forbrugere i forhold til rekla-
mationsrettens længde er stillet langt dårligere end forbrugerne i eksempelvis de øvrige nor-
diske lande, som vi ellers normalt sammenligner os med. Det samme gælder Holland og
Storbritannien.
Udover en bedre forbrugerbeskyttelse er det endvidere Forbrugerrådet Tænks opfattelse, at
en forlængelse af reklamationsretten vil have en positiv indvirkning på den grønne omstilling
og vejen mod et mere bæredygtigt forbrug.
Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har vurderet, at en forlængelse
af reklamationsfristen vil medføre en indirekte effekt på den grønne omstilling i form af inci-
tamentsændringer hos den erhvervsdrivende, idet en forlængelse af reklamationsfristen vil
øge incitamentet til at ændre varesortimentet henholdsvis produktdesign i retning af produk-
ter med længere holdbarhed, færre fejl og bedre mulighed for reparation. En adfærdsæn-
dring for de erhvervsdrivende i retning af at tænke i reparation og videresalg, snarere end
kassation af defekte, returnerede produkter, kan være en positiv effekt. Incitamentet for
gode, bæredygtige designstrategier vil således blive større, da det ikke vil kunne betale sig at
lave uholdbare produkter.
Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har endvidere vurderet, at en
forlængelse af reklamationsfristen vil medføre en indirekte effekt på den grønne omstilling i
form af incitamentsændringer hos forbrugeren, som får øget incitament til at benytte sig af
reklamationsretten, hvilket må antages i sidste ende at lede til flere reparationer
særligt for
varige forbrugsgoder, idet omlevering eller ophævelse af købet ofte vil være uforholdsmæs-
sigt. Dette vil formentlig i højere grad gøre sig gældende jo ældre produktet er. Dette mønster
vil således føre til, at produktionsbelastningen falder, idet udskiftningen af produkter vil ske
sjældnere, når de ældre produkter repareres i stedet for at blive kasserede og/eller ombyttet.
Forholdene omkring forbrugerrettigheders effekt på produktholdbarheden er i dag ikke
forskningsmæssigt belyst, hvorfor der ikke findes direkte evidens hverken for eller imod
denne vurdering. Det er derfor værd at bemærke, at en række danske forskere på bl.a. AUC
og DTU, der beskæftiger sig med produktholdbarhed, deler den refererede vurdering.
2
L 223 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 9/3-21 Forbrugerrådet TÆNK om en udvidelse af reklamationsretten
2382914_0003.png
Afslutningsvis er det værd at bemærke, at eksempelvis FDM, Danmarks Naturfredningsfor-
ening, Dansk Affaldsforening, CONCITO, Ingeniørforeningen IDA og Rådet for Grøn Omstil-
ling alle støtter en forlængelse af reklamationsperioden, da det giver de danske forbrugere en
mere rimelig reklamationsret samtidig med, at Danmark går forrest og viser vejen i den
grønne omstilling og et mere bæredygtigt forbrug. Vi bør få ændret reglerne nu.
Vi fremsender vedlagt en række bilag til udvalgets orientering.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Rikke S. Seerup Krogsgård
Jurist
Bilag:
Artikel:
”Danske forbrugere har den korteste reklamationsfrist i Norden”
Artikel: ”Organisationer
i opråb”
Artikel: "Fryseren
stod af på et uheldigt tidspunkt”
Brev af 18. februar 2021 til justitsministeren om forlængelse af købelovens reklamationsret
3