Til lovforslag nr.
L 223
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af købeloven og lov om markedsføring.
(Ændring af reglerne om forbrugerkøb som følge af implementering af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, DF, SF, EL, RV, SIU, JF,
Sikandar Siddique (UFG) og Inger Støjberg (UFG)) indstil‐
ler lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (KD) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved
3. behandling .
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovfor‐
slaget bl.a. udvider anvendelsesområdet for reglerne om
forbrugerkøb i købeloven, således at reglerne udtrykkeligt
kommer til at gælde for køb af digitalt indhold og digitale
tjenester. Det betyder, at der i store træk vil komme til at
gælde de samme regler, uanset om forbrugeren køber en va‐
re eller digitalt indhold og digitale tjenester. Venstre mener,
at lovforslaget er et udtryk for en fornuftig balance mellem
hensynene til forbruger- og erhvervsinteresser. Venstre ser
ligeledes positivt på, at handel med levende heste undtages
fra reglerne om forbrugerkøb. En undtagelse af handel med
levende heste løser en mangeårig udfordring i forbindelse
med forbrugerreglernes anvendelse på området. Lovforsla‐
get giver en mere retfærdig retsstilling end den nuværen‐
de lovramme, der har afstedkommet mange retstvister og
en deraf følgende forringet hestevelfærd. Der er tale om
en meget bred opbakning til den del af lovforslaget fra
hestesektorens sælgere og købere såvel som hestevelfærds‐
organisationen Hestens Værn. Sælgerne af heste, der er
repræsenteret af Landsudvalget for Heste og Landbrug &
Fødevarer, har i deres høringssvar udtrykt tilfredshed med,
at lovændringen undtager handel med levende heste fra
forbrugerreglerne. Køberne af heste er hovedsagelig repræ‐
senteret i organisationerne Dansk Ride Forbund og Dansk
Travsports Centralforbund og Dansk Galop, som alle bakker
op om, at handel med heste ikke bør reguleres af forbruger‐
reglerne. Endvidere har hestesektorens velfærdsorganisation
Hestens Værn afgivet høringssvar, hvor brancheorganisatio‐
nernes ønske om en lovændring også bakkes op. Hestens
Værn præciserer ydermere i høringssvaret, at man oplever
negative dyrevelfærdsmæssige aspekter ved den nuværende
praksis.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
Dansk Folkeparti ser positivt på, at forbrugernes rettigheder
ved køb af digitale tjenester og digitalt indhold styrkes. Her‐
under er det positivt, at brug af digitale tjenester, hvor
forbrugeren »betaler« med personlige oplysninger, omfattes
af reglerne om forbrugerkøb. Dansk Folkeparti er derimod
bekymret for konsekvenserne, ved at handel med levende
heste undtages fra reglerne om forbrugerkøb.
Dansk Ride Forbund bakker ligesom flere andre hø‐
ringsparter op om høringssvaret fra Landsudvalget for Heste
og SEGES Heste og støtter dermed lovændringen om, at
handel med levende heste undtages fra reglerne om forbru‐
gerkøb. Dansk Ride Forbund m.fl. anfører, at den nuværen‐
de lovgivning giver anledning til adskillige konflikter og
forringet dyrevelfærd, og ønsker på den baggrund aftalefri‐
AX026515