Til lovforslag nr.
L 223
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [27. maj 2021]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af købeloven og lov om markedsføring
(Ændring af reglerne om forbrugerkøb som følge af implementering af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
Dansk Folkeparti ser positivt på, at forbrugernes rettigheder
ved køb af digitale tjenester og digitalt indhold styrkes. Her‐
under er det positivt, at der ved brug af digitale tjenester,
hvor forbrugeren ”betaler” med personlige oplysninger, om‐
fattes af reglerne om forbrugerkøb. Dansk Folkeparti er
derimod bekymret for konsekvenserne, ved at handel med
levende heste undtages fra reglerne om forbrugerkøb.
Dansk Ride Forbund bakker (slet evt: i deres hørings‐
svar) ligesom flere andre høringsparter op om høringssvaret
fra Landsforeningen for Heste og SEGES Heste og støtter
dermed lovændringen om, at handel med levende heste und‐
tages fra reglerne om forbrugerkøb. Dansk Ride Forbund
m.fl. anfører, at den nuværende lovgivning giver anledning
til adskillige konflikter og forringet dyrevelfærd og ønsker
på den baggrund aftalefrihed og balancering af forholdet
mellem købere og sælgere af heste.
På den anden side anfører Den Danske Dyrlægeforening i
sit høringssvar, at man med den foreslåede ændring risikerer
en forringelse af hestevelfærden i Danmark. Den Danske
Dyrlægeforening har på anmodning fra Justitsministeriet tid‐
ligere afgivet udtalelse i forbindelse med det af justitsmini‐
steren nedsatte uafhængige, sagkyndige udvalg, som i sin
delbetænkning har udarbejdet et udkast til lovforslaget, og
som heller ikke mener, at der er grundlag for at undtage køb
af levende dyr fra købelovens regler om forbrugerkøb, dvs.
i modsætning til den foreslåede ændring i justitsministerens
fremsatte lovforslag.
Den Danske Dyrlægeforening har som repræsentant for
dyrlægerne i Danmark ingen økonomisk interesse i forbru‐
gerreglernes udformning, men ser de foreslåede regler som
en trussel mod god hestevelfærd og mener, at forslaget er
en klar forringelse af forbrugerbeskyttelsen på området, da
sælger og køber stilles mere ulige end i dag. Dyrlægefor‐
eningen peger bl.a. på, at man med den foreslåede ændring
risikerer, at der vil blive solgt flere fejlbehæftede heste, der
ikke burde sælges som rideheste, og at der vil komme flere
»nomadeheste«, som handles igen og igen. Dyrlægeforenin‐
gen mener også, at styrkeforholdet mellem sælger og køber i
størstedelen af tilfældene ikke er ligeværdigt, da det profes‐
sionelle miljø i højere grad er repræsenteret på sælgersiden.
Dansk Folkeparti frygter ligesom Den Danske Dyrlæge‐
forening, at den foreslåede lovændring vil påvirke dyrevel‐
færden negativt, og at forbrugersikkerheden falder. Den
ikkeprofessionelle hesteejer med et privat hestehold uden
formel brancheuddannelse eller erhvervsstatus er ikke lige‐
værdig i en handelssituation med en professionel. Dansk
Folkeparti mener, at det er bekymrende, at lovændringen
ikke tager hensyn til den almindelige dansker, der gerne vil
have en hest i sin fritid. At mindske forbrugernes rettighe‐
der udelukkende på baggrund af købsgenstanden vil have
negative konsekvenser for forbrugerne med begrænset he‐
stekendskab, som eksempelvis forældre, der gerne vil købe
DokumentId
Journalnummer