Retsudvalget 2020-21
L 222
Offentligt
2398449_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. maj 2021
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2021-0037-0123
1977298
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med
bevismidler, udvidelse af politiklageordningen og justering af ordnin-
gen med fartbøder til politiets personale i forbindelse med udryknings-
kørsel som led i tjenesten) (L 222)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler, udvi-
delse af politiklageordningen og justering af ordningen med fartbøder til po-
litiets personale i forbindelse med udrykningskørsel som led i tjenesten) (L
222), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10.
maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 222 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om de udfordringer, der vil være i relation til straffesager, der i henhold til retsplejelovens § 1020 e, skal fremsendes til Statsadvokaten til afgørelse af tiltalespørgsmålet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler,
udvidelse af politiklageordningen og justering af ordningen med fart-
bøder til politiets personale i forbindelse med udrykningskørsel som led
i tjenesten) (L 222):
”Vil
ministeren, i forbindelse med at personale i anklagemyn-
digheden også omfattes af Politiklageordningen, forholde sig til
de udfordringer, der vil være i relation til straffesager, der i hen-
hold til retsplejelovens § 1020 e, skal fremsendes til Statsadvo-
katen til afgørelse af tiltalespørgsmålet, disse sager skal så frem-
sendes til en anden Statsadvokat, hvorved de to statsadvokater i
Danmark skal behandle sager mod hinandens personale på en
uafhængig måde, mens disse må formodes at have en både tæt
faglig og kollegial tilknytning til hinanden, hvilket kan afsted-
komme en del kritik?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til den si-
tuation, som er beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 20 (ved-
rørende retsplejelovens § 1020, 1. pkt.).
Det fremgår bl.a. af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, at i til-
fælde af, at en sag indebærer risiko for inhabilitet, bør sagen behandles af
en anden statsadvokatur, og det bør som udgangspunkt kun være chargerede
medarbejdere i statsadvokaturerne og ikke turnusmedarbejdere (statsadvo-
katfuldmægtige i uddannelsesstillinger), der vurderer tiltalespørgsmål i sa-
ger mod ansatte i politiet eller ved anklagemyndigheden.
Det følger bl.a. heraf, at statsadvokaturerne vil kunne vurdere tiltalespørgs-
mål i sager mod ansatte ved det andet statsadvokatur.
2.
Der er i forvaltningslovens kapitel 2 fastsat regler om personlig, speciel
inhabilitet.
Efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, er den, der virker inden for den offent-
lige forvaltning, inhabil i forhold til en bestemt sag, bl.a. hvis den pågæl-
dende har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald, eller
hvis der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl
om vedkommendes upartiskhed. Inhabilitet foreligger dog efter § 3, stk. 2,
ikke, hvis der som følge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter
Side 2/4
L 222 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om de udfordringer, der vil være i relation til straffesager, der i henhold til retsplejelovens § 1020 e, skal fremsendes til Statsadvokaten til afgørelse af tiltalespørgsmålet, til justitsministeren
eller den pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehandlingen ikke
kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive påvirket
af uvedkommende hensyn.
Af forvaltningslovens § 3, stk. 3, fremgår det, at den, der er inhabil i forhold
til en sag, ikke må træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt med-
virke ved behandlingen af den pågældende sag.
3.
Forvaltningslovens § 3 omfatter kun personers inhabilitet. Myndigheder
kan imidlertid også befinde sig i en interessekonflikt eller mere generelt i
situationer, hvor der er en risiko for, at myndighedens afgørelse vil blive
påvirket af usaglige hensyn.
Grundlæggende kan der indtræde myndighedsinhabilitet, når den myndig-
hed, der efter almindelige regler er kompetent til at træffe afgørelse eller
afgive en udtalelse i en sag, befinder sig i en relation til sagen, der svarer til
den, der for offentligt ansatte medfører inhabilitet efter reglerne i forvalt-
ningslovens § 3. Myndighedsinhabilitet foreligger således bl.a., når myn-
digheden skal tage stilling til forhold, hvor den selv er part eller i øvrigt har
en særlig interesse i sagens udfald.
4.
Statsadvokaturerne i Danmark er selvstændige, sideordnede myndighe-
der, og den konstruktion, der er forudsat i lovforslagets bemærkninger, jf.
pkt. 1 ovenfor, hvorefter et statsadvokatur bl.a. kan vurdere tiltalespørgsmå-
let i sager mod en ansat i det andet statsadvokatur, giver efter Justitsmini-
steriets opfattelse ikke generelt anledning til overvejelser om inhabilitet.
Det giver efter ministeriets opfattelse heller ikke generelt anledning til over-
vejelser om inhabilitet, at statsadvokaturerne også vil kunne vurdere tiltale-
spørgsmål i sager mod en ansat ved Rigsadvokaten. En myndighed er såle-
des som udgangspunkt ikke er inhabil i forhold til at behandle en sag, alene
fordi en part i sagen er ansat ved en overordnet myndighed. Der vil dog
kunne opstå spørgsmål om (afledt) inhabilitet, hvis parten i sagen for ek-
sempel er den øverste chef hos den overordnede myndighed.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det påhviler enhver offentlig myndig-
hed at overveje habilitetsspørgsmål i forbindelse med myndighedernes un-
dersøgelse og behandling af sager. Det omfatter bl.a. mulig inhabilitet i for-
hold til de involverede i sagen, jf. forvaltningslovens § 3.
Side 3/4
L 222 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om de udfordringer, der vil være i relation til straffesager, der i henhold til retsplejelovens § 1020 e, skal fremsendes til Statsadvokaten til afgørelse af tiltalespørgsmålet, til justitsministeren
Statsadvokaturerne vil således
som det også er tilfældet i dag
i forbin-
delse med behandlingen af konkrete straffesager skulle vurdere, om der kon-
kret er noget til hinder for at behandle sagen, herunder eventuelle habilitets-
betragtninger i relation til en eller flere medarbejdere.
Side 4/4