Retsudvalget 2020-21
L 222
Offentligt
2397615_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. maj 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0037-0122
Dok.:
1977213
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven. (Nyt uafhængigt tilsyn med
bevismidler, udvidelse af politiklageordningen og justering af ordnin-
gen med fartbøder til politiets personale i forbindelse med udryknings-
kørsel som led i tjenesten) (L 222)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler, udvi-
delse af politiklageordningen og justering af ordningen med fartbøder til po-
litiets personale i forbindelse med udrykningskørsel som led i tjenesten) (L
222), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10.
maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 222 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ansættelsesforholdet for de nye ansatte i tilsynet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler,
udvidelse af politiklageordningen og justering af ordningen med fart-
bøder til politiets personale i forbindelse med udrykningskørsel som led
i tjenesten) (L 222):
”Vil
ministeren redegøre for ansættelsesforholdet for de nye an-
satte i tilsynet, herunder om de skal rekrutteres af og områdean-
sættes i Justitsministeriet, eller om de skal rekrutteres af og an-
sættes i tilsynet, og vil ministeren, i fald de skal rekrutteres af
og ansættes i Justitsministeriet, yde teknisk bistand til et æn-
dringsforslag, der sikrer, at ansættelse og rekruttering skal ske i
tilsynet?”
Svar:
Det følger af den foreslåede § 118 a, stk. 2, i retsplejeloven, at tilsynets
kompetence skal omfatte politiets og anklagemyndighedens behandling af
tekniske beviser.
Det fremgår af pkt. 2.1.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Be-
vismiddeltilsynet i sin virksomhed bør være fuldstændig uafhængig af poli-
tiet og anklagemyndigheden, hvorfor det foreslås, at myndigheden i admi-
nistrativ henseende
på lige fod med Den Uafhængige Politiklagemyndig-
hed (Politiklagemyndigheden)
placeres direkte under Justitsministeriet,
der vil være den øverste ansvarlige for Bevismiddeltilsynets bevillinger og
andre økonomiske forhold, personale og IT.
Det fremgår af den foreslåede § 118 d, at Politiklagemyndighedens og Be-
vismiddeltilsynets daglige ledelse varetages af direktøren, der udnævnes af
justitsministeren efter indstilling fra Politiklagerådet.
Et bærende hensyn bag etableringen af Bevismiddeltilsynet er
på samme
vis som for Politiklagemyndigheden
at sikre uafhængighed i forhold til
politiet og anklagemyndigheden.
Det er derfor hensigten, at Bevismiddeltilsynet vil skulle rekruttere og an-
sætte medarbejdere på samme måde som Politiklagemyndigheden.
For så vidt angår rekruttering til og ansættelse i Politiklagemyndigheden kan
det oplyses, at Politiklagemyndigheden i det væsentligste selv står for
Side 2/4
L 222 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ansættelsesforholdet for de nye ansatte i tilsynet, til justitsministeren
rekrutteringsprocessen, herunder udvælgelse af, hvem der indkaldes til sam-
taler, og hvem der ansættes. Justitsministeriets departement bistår i den for-
bindelse Politiklagemyndigheden med de personaleadministrative opgaver
som udarbejdelse af kontrakter, ansættelsesbreve mv. Det bemærkes, at Po-
litiklagemyndigheden
i lighed med en række andre statslige myndigheder
tager et nyt fællesstatsligt HR-system i brug fra den 1. juni 2021. Politi-
klagemyndigheden vil i den forbindelse overtage de personaleadministra-
tive opgaver i forbindelse med ansættelser.
Som medarbejder i Politiklagemyndigheden afhænger ansættelsesområdet
af, hvilken stilling man ansættes til. Direktøren for Politiklagemyndigheden,
efterforskere og det administrative personale ansættes med Politiklagemyn-
digheden som ansættelsesområde. Jurister, herunder fuldmægtige mv., an-
sættes med ansættelsesområdet Justitsministeriet med tilhørende institutio-
ner.
Spørgsmålet om ansættelsesområdet for Politiklagemyndighedens ansatte er
ikke lovreguleret i dag. Hvis der er politisk flertal for et forslag om, at alle
medarbejdere i Bevismiddeltilsynet skal ansættes med tilsynet som ansæt-
telsesområde, vil dette således kunne gennemføres administrativt. Hvis der
måtte være et flertal herfor, finder regeringen det mest passende, at spørgs-
målet ikke reguleres direkte i retsplejeloven.
Hvis der ønskes indsat en bestemmelse i retsplejeloven herom, kan et æn-
dringsforslag formuleres som anført nedenfor.
Regeringen kan ikke støtte et forslag om, at alle Bevismiddeltilsynets an-
satte skal ansættes med tilsynet som ansættelsesområde.
Det er regeringens opfattelse, at en sådan ændring vil kunne få negativ be-
tydning for tilsynets rekrutteringsmuligheder. Den nuværende ordning er
ifølge Politiklagemyndigheden med til at sikre et bredt rekrutteringsgrund-
lag i forhold til ansættelse af jurister. Politiklagemyndighedens erfaring er
således, at det opleves som gunstigt at være ansat med ansættelsesområdet
Justitsministeriet med tilhørende institutioner, idet det bl.a. giver mulighed
for, at myndighedens jurister kan søge på interne opslag på hele ministeriets
område. De samme forhold gør sig ikke gældende i relation til ansættelse af
de øvrige personalegrupper, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt, at disse
i lighed med tilsvarende personalegrupper i Politiklagemyndigheden
an-
sættes med Bevismiddeltilsynet som ansættelsesområde.
Side 3/4
L 222 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ansættelsesforholdet for de nye ansatte i tilsynet, til justitsministeren
Det er derudover regeringens opfattelse, at erfaringerne fra Politiklagemyn-
digheden viser, at den valgte model i tilstrækkelig grad sikrer myndighedens
og dens ansattes uafhængighed. På tilsvarende vis nødvendiggør ordningen
med Bevismiddeltilsynet ikke en sådan begrænsning af ansættelsesområdet
som den foreslåede, navnlig idet det er direktøren, der beslutter, hvem der
ansættes.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevis-
midler, udvidelse af politiklageordningen og justering af ordningen
med fartbøder til politiets personale i forbindelse med udrykningskør-
sel som led i tjenesten) (L 222)
Af (…):
Til § 1
00)
I den under
nr. 3
foreslåede § 118 a indsættes efter
stk. 4
som nyt stykke:
»Stk.
5.
Bevismiddeltilsynets medarbejdere ansættes med Bevismiddeltilsy-
net som ansættelsesområde.«.
[Tilsynets medarbejderes ansættelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 00
Med ændringsforslaget foreslås det, at medarbejdere i Bevismiddeltilsynet
ansættes med Bevismiddeltilsynet som ansættelsesområde. Forslaget vil
medføre, at ingen af Bevismiddeltilsynets ansatte
modsat eksempelvis ju-
rister i Den Uafhængige Politiklagemyndighed
kan ansættes med Justits-
ministeriet med tilhørende institutioner som ansættelsesområde.
Side 4/4