Til lovforslag nr.
L 222
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven
(Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler, udvidelse af politiklageordningen og justering af ordningen med fartbøder til politiets
personale i forbindelse med udrykningskørsel som led i tjenesten)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, DF, SIU, JF og Inger Støj‐
berg (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforsla‐
get til
vedtagelse
med det under nr. 9 stillede ændringsfor‐
slag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsfor‐
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KD) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
sjette mindretal
i udvalget (Sikandar Siddique (UFG))
vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. be‐
handling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændrings‐
forslag.
Et
syvende mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitz‐
bøll-Bille (UFG)) vil ved 3. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder,
at det er et fremskridt, at vi får et tilsyn med tekniske
bevismidler. Det fremmer retssikkerheden og er et nødven‐
digt greb i kølvandet på den såkaldte teledataskandale og
skandalen om forkert dna, hvor f.eks. en håndværker blev
dømt på et falsk grundlag. SF pegede flere gange på beho‐
vet for løbende kontrol og stikprøver af, om kvaliteten af
bevismidler i straffesager er i orden. SF mener ikke, vi kan
leve med, at personer uretmæssigt risikerer at blive koblet
til kriminalitet på baggrund af teleoplysninger, dna-analyser
eller registreringer i nummerpladescannere, som er forkerte.
Derudover peger SF på, at det er omkostningstungt og
ressourcekrævende, når man pludselig skal gennemgå tusin‐
der af sager om teledata, fordi man finder fejl i dem, som
potentielt kan rokke ved beviserne i en sag. Det understre‐
ger, hvorfor det er bedre at have et tilsyn, så man tidligt får
reageret på problemerne. Det kan et tilsyn bidrage til.
SF finder imidlertid, at alle bevismidler burde have været
omfattet af det nye tilsyn. SF anerkender, at tekniske bevis‐
midler har en karakter, der gør, at de er nemmere at kontrol‐
lere. Men det vil være optimalt, at vi får stikprøvekontroller
af samtlige efterforskningsmidler, både for at blive klogere
på, hvordan de eventuelt kan forbedres, men også, fordi vi
ved, at det somme tider kan gå stærkt i politiet i dag, fordi
de har alt for mange opgaver i forhold til ressourcerne. Så
der kan ske fejl, og derfor vil det også her være godt med et
ekstra blik på, hvordan bevismidlerne anvendes.
Vi så i den såkaldte Solbakkesag fra 1989, at der kunne
drages tvivl om værdien af afhøringer. Solbakkesagen er af
ældre dato, og der er forhåbentligt sket mange forandringer
i politiet siden, men vi ved dybest set ikke, om vi i dag har
metoder, der sikrer, at det ikke kunne blive en udfordring
AX026520