Retsudvalget 2020-21
L 222 Bilag 1
Offentligt
2382895_0001.png
Dato:
22. april 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2019-731-0060
Dok.:
1925430
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven
(Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler, udvidelse af politiklageordningen
og justering af ordningen med fartbøder til politiets personale i forbindelse
med udrykningskørsel som led i tjenesten)
I. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. marts 2021 til den 7. april
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Aalborg Universitet (Juridisk Fakultet),
Aarhus Universitet (Juridisk Fakultet), Akademikerne, Amnesty Internatio-
nal, Copenhagen Business School (CBS LAW
Institut for Ledelse, Politik
og Filosofi), Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU Diplom
Center for Diplomingeniøruddannelse), Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Danske Akkrediteringsfond, Den Danske Dommerforening, Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræventive Råd, Digitalise-
ringsstyrelsen, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forenin-
gen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Fængselsfor-
bundet, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Krimi-
nalforsorgen, HK Landsklubben Politiet, Ingeniørforeningen IDA, Institut
for Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia, KL,
Kriminalforsorgsforeningen, Københavns Universitet (Juridisk Fakultet),
Københavns Universitet (Retsmedicinsk Institut), Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politiforbundet, Politidirektørfor-
Side 1/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
eningen, PROSA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Retspolitisk Forening, Syd-
dansk Universitet (Juridisk Institut), Rådet for Digital Sikkerhed, samtlige
byretter, Tilsynet med Efterretningstjenesterne Vestre Landsret og Østre
Landsret.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Datatilsynet, de rets-
medicinske institutter ved Københavns Universitet, Aarhus Universitet
og Syddansk Universitet, Den Danske Dommerforening, Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolssty-
relsen, HK Stat, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, samtlige byretter, Tilsynet med Efterretningstjenesterne,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Dansk Arbejdsgiverforening, de retsmedicinske institutter ved Køben-
havns Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet, Digita-
liseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, KL, samtlige byretter, Rigsadvo-
katen, Tilsynet med Efterretningstjenesterne, Vestre Landsret og Østre
Landsret
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
2. Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler
Danske Advokater
hilser det velkomment, at der tages initiativ til at styrke
tilsynet med det tekniske bevismateriale. Danske Advokater finder en sæt-
ning på lovudkastets side 50 om, at Bevismiddeltilsynet forudsættes at være
”tilbageholdende
med at forholde sig til den del af politiets og anklagemyn-
dighedens behandling af tekniske beviser, som har baggrund i ressource-
mæssige spørgsmål”,
uklar og anbefaler, at den præciseres,
så det ikke risi-
Side 2/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
keres, at Bevismiddeltilsynets anbefalinger mister deres effekt med henvis-
ning til politiets og anklagemyndighedens ressourcer. Danske Advokater fo-
reslår endvidere, at Bevismiddeltilsynet får mulighed for at afgive en årlig
rapport, som offentliggøres, bl.a. med oplysning om afgivne anbefalinger,
og at der bør følges op på tilsynet, når det har været i drift i en periode.
Den Danske Dommerforening
finder det væsentligt at bemærke, at forsla-
get ikke berører domstolenes kompetence i vurderingen og behandlingen af
tekniske beviser. Dommerforeningen fastslår endvidere, at der ikke må
kunne stilles spørgsmål ved bevismateriale, der er grundlaget for domme og
kendelser, og finder det derfor anerkendelsesværdigt, at der etableres et ef-
fektivt tilsyn med anvendelsen af tekniske beviser i forbindelse med efter-
forskning og retsforfølgning i straffesager.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed
fremhæver et afsnit i lovudkastets
pkt. 2.1.3.4.1, hvoraf det fremgår, at Bevismiddeltilsynet forudsættes at
være tilbageholdende med at iværksætte tematiske tilsyn i de tilfælde, hvor
anklagemyndigheden har iværksat tematilsyn, og at anklagemyndigheden
forudsættes ikke at iværksætte tematilsyn eller lignende vedrørende tekniske
beviser uden at have afstemt dette med Bevismiddeltilsynet. Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed forstår afsnittet således, at anklagemyndig-
heden forudsættes at afstemme iværksættelse af tematilsyn mv. vedrørende
tekniske bevismidler med Bevismiddeltilsynet, og at Bevismiddeltilsynet
hvis en sådan afstemning foreligger
da vil skulle være tilbageholdende
med at iværksætte tematiske tilsyn, idet formålet er at undgå parallelle tilsyn
om samme emne. Den Uafhængige Politiklagemyndighed forstår endvidere
afsnittet således, at i undtagelsesvise tilfælde, hvor en sådan afstemning ikke
foreligger forud for anklagemyndighedens iværksættelse af et tematilsyn,
vil dette ikke være til hinder for, at Bevismiddeltilsynet iværksætter et te-
matisk tilsyn om samme emne. Den Uafhængige Politiklagemyndighed an-
fører endelig, at det ville indebære en unødig indskrænkning af Bevismid-
deltilsynets opgavevaretagelse, hvis tilsynet skulle være tilbageholdende
med at iværksætte tematiske tilsyn, uanset at anklagemyndigheden inden
iværksættelse af tematilsyn mv. ikke havde afstemt dette med Bevismiddel-
tilsynet.
Institut for Menneskerettigheder
støtter forslaget om at oprette et uaf-
hængigt organ, der skal føre tilsyn med politiets og anklagemyndighedens
behandling af tekniske beviser. Instituttet bemærker, at Politiets Efterret-
Side 3/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
2382895_0004.png
ningstjeneste (PET) ikke blive omfattet af Bevismiddeltilsynets kompe-
tence. Instituttet har dog samtidig noteret sig, at det forudsættes med forsla-
get,
at materiale tilvejebragt i forbindelse med PET’s efterforskninger vil
være omfattet af tilsynets kompetence i det omfang, det overdrages til poli-
tikredsene som en del af konkrete straffesager, der behandles i politikred-
sene. Instituttet finder det væsentligt, at der følges op på den del af lovforsla-
get, der fastslår, at Bevismiddeltilsynets generelle anbefalinger til politiet
vil skulle indgå ved Politiets Efterretningstjenestes behandling af tekniske
beviser, i det omfang de måtte være relevante.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
er positive over for forslaget og
foreslår, at også Politiets Efterretningstjeneste og eksterne aktører, der ud-
fører undersøgelser eller udarbejder erklæringer til brug for politiets efter-
forskning, omfattes af tilsynets kompetence.
Retspolitisk Forening
er positiv over for forslaget. Efter foreningens op-
fattelse er et afgørende hensyn ved tilsynets virke gennemsigtighed for of-
fentligheden, hvorfor foreningen opfordrer til, at der stilles krav om maksi-
mal løbende åbenhed og offentlighed omkring tilsynets arbejde og resulta-
ter. Foreningen anbefaler i den forbindelse, at den foreslåede pligt for Poli-
tiklagemyndigheden og Bevismiddeltilsynet til hver at afgive en årlig beret-
ning suppleres, så myndighederne også skal offentliggøre meddelelser om
afgørelse i sager af principiel karakter eller af større omfang.
For så vidt angår den af Danske Advokater fremhævede sætning om res-
sourcemæssige spørgsmål bemærker Justitsministeriet, at sætningen rette-
lig omhandler rent ressourcemæssige spørgsmål, og at det i sætningen efter
kvalificeres, at Bevismiddeltilsynet eksempelvis vil skulle udvise tilbagehol-
denhed i forhold til at fremsætte anbefalinger, som alene kan adresseres ved
indkøb eller udvikling af et omkostningstungt IT-system. Justitsministeriet
er enig i, at tilsynets anbefalinger ikke bør miste deres effekt, men finder det
samtidig afgørende, at beslutninger om politisk prioritering af samfundets
ressourcer træffes af demokratisk valgte organer. Det er fortsat Justitsmi-
nisteriets opfattelse, at Bevismiddeltilsynet bør være tilbageholdende i rela-
tion til rent ressourcemæssige spørgsmål.
For så vidt angår spørgsmålet om årlige rapporter bemærkes det, at det
bl.a. følger af den foreslåede § 118 f, at Bevismiddeltilsynet afgiver en årlig
beretning til justitsministeren og Folketinget, og at beretningen offentliggø-
res. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen, at beretningen
Side 4/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
skal indeholde oplysninger om berørte temaer for det forgangne år samt om
de tilsynssager vedrørende myndighedernes håndtering af konstaterede fejl
ved behandlingen af tekniske beviser, som tilsynet har indledt og afsluttet.
Beretningen bør endvidere indeholde sammenfattende oplysninger om de
anbefalinger, som tilsynets virksomhed har afstedkommet.
For så vidt angår Den Danske Dommerforenings bemærkning om domsto-
lenes kompetence skal Justitsministeriet fastslå, at lovforlaget selvsagt ikke
berører domstolenes kompetence i vurderingen og behandlingen af tekniske
beviser. Bevismiddeltilsynets opgavevaretagelse i forbindelse med overvæ-
relse af retsmøder vil desuden i alle tilfælde skulle finde sted under retsfor-
mandens retsledelse. Tilsynets opgavevaretagelse vil derfor heller ikke have
indflydelse på rettens beslutninger, herunder om dørlukning, jf. retsplejelo-
vens §§ 29-29e, afskæring af dokumentation efter retsplejelovens § 871 eller
udelukkelse af bevis, jf. retsplejelovens § 150.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Den Uafhængige Politiklagemyndigheds
forståelse af det fremhævede afsnit i lovudkastets pkt. 2.1.3.4.1. Formålet
med forudsætningen om, at Bevismiddeltilsynet vil skulle være tilbagehol-
dende med at indlede tematiske tilsyn om noget, som anklagemyndigheden
allerede har indledt et tematilsyn vedrørende, er først og fremmest at undgå
parallelle tilsynsaktiviteter om samme emne og deraf følgende ressource-
spild. Det forudsættes i sagens natur, at anklagemyndigheden i overens-
stemmelse med bemærkningerne til lovudkastet vil afstemme med Bevismid-
deltilsynet, hvis det planlægges at iværksætte et tematilsyn vedrørende tek-
niske beviser. Efter Justitsministeriets opfattelse er det afgørende, at Bevis-
middeltilsynet er uafhængigt, og anklagemyndigheden vil ikke ensidigt
kunne afskære Bevismiddeltilsynet fra at iværksætte et tematisk tilsyn ved
selv at iværksætte et tematilsyn om samme emne.
For så vidt angår Institut for Menneskerettigheders og Danske Advokaters
bemærkning om opfølgning på den foreslåede ordning bemærkes det, at
Justitsministeriet løbende vil følge Bevismiddeltilsynets arbejde og anbefa-
linger.
For så vidt angår Landsforeningen af Forsvarsadvokaters forslag om at ud-
vide Bevismiddeltilsynets kompetence til også at omfatte den behandling af
tekniske beviser, der foregår hos Politiets Efterretningstjeneste, kan Justits-
ministeriet henvise til lovudkastets afsnit 2.1.3.2. Heraf fremgår det bl.a., at
Side 5/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
et tilsyn af den foreslåede karakter med PET’s behandling af tekniske bevi-
ser vil kunne kompromittere PET’s arbejde med at forebygge, efterforske og
modvirke forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed, men at til-
synets generelle anbefalinger til politiet vil skulle indgå ved PET’s behand-
ling af tekniske beviser, i det omfang de måtte være relevante.
For så vidt angår ønsket om at udvide Bevismiddeltilsynets kompetence til
også at omfatte den behandling af tekniske beviser, der foregår hos eksterne
aktører, kan Justitsministeriet tilsvarende henvise til lovudkastets afsnit
2.1.3.2. Det fremgår heraf bl.a., at den valgte afgrænsning bl.a. skal ses i
sammenhæng med, at eksterne aktører alene forholder sig til det materiale,
som de får til behandling. Der er således tale om en afgrænset behandling,
der finder sted på vegne af de retshåndhævende myndigheder, og hvor eks-
terne aktører ikke har mulighed for at tage sagens øvrige omstændigheder i
betragtning. Det bemærkes dog, at det i lovudkastet fejlagtigt fremgik, at
bilinspektører er eksterne parter.
Justitsministeriet er enig i det af Retspolitisk Forening anførte om, at Bevis-
middeltilsynet skal være med til at skabe åbenhed. Ministeriet henviser i den
forbindelse til, at Bevismiddeltilsynet og Politiklagemyndighedens pligt til
at afgive en årlig beretning forudsættes suppleret med information til offent-
ligheden om myndighedernes arbejde bl.a. ved, at myndighederne har egen
hjemmeside, hvor oplysninger om klager over og straffesager mod polititje-
nestemænd samt tilsynsarbejdet samles.
3. Udvidelse af politiklageordningen
Den Uafhængige Politiklagemyndighed
anfører, at det bør overvejes at
tilføje ordene ”og strafforfølgning” efter ”retshåndhævelse”
i den foreslåede
ændring af retsplejelovens § 1020, 1. pkt., således at ordlyden kommer til at
svare til den foreslåede ordlyd af bestemmelsen i 1019, stk. 1.
HK Stat
kan tilslutte sig forslaget. HK Stat er således enig i, at der ikke
som det er tilfældet i dag
bør være forskel på, om den person, der klages
over, er politiuddannet, civilt ansat i politiet eller ansat ved anklagemyndig-
heden, og at det derfor er hensigtsmæssigt med en forenkling og ensretning
af det nuværende klagesystem, således at civilt ansatte sidestilles med poli-
tiansatte.
Side 6/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at Den Uafhængige
Politiklagemyndigheds kompetence foreslås udvidet.
Justitsministeriet har noteret sig, at HK Stat og Institut for Menneskeret-
tigheder kan tilslutte sig forslaget. Justitsministeriet bemærker herudover,
at lovforslaget på dette punkt har til hensigt at udvide politiklagemyndighe-
dens kompetence til også at omfatte andet personale i politiet og anklage-
myndigheden, som varetager politimæssige opgaver eller opgaver, der re-
laterer sig til retshåndhævelse og strafforfølgning. Justitsministeriet kan
derfor tilslutte sig Den Uafhængige Politiklagemyndigheds bemærkning og
har revideret lovforslaget i overensstemmelse hermed.
4. Justering af ordningen med fartbøder til politiets personale i forbin-
delse med udrykningskørsel som led i tjenesten
Politiforbundet
imødeser en justering af ordningen med fartbøder til poli-
tiets personale i forbindelse med udrykningskørsel som led i tjenesten. Po-
litiforbundet kan også tilslutte sig, at det som udgangspunkt vedrører de sta-
tionære ATK-målere (stærekasser).
Politiforbundet anfører dog, at forbundet og Rigspolitiet i 2018 afleverede
en række anbefalinger til Justitsministeriet om ændringer i cirkulæret for
udrykningskørsel. Politiforbundet anfører, at der ikke er sket fremdrift i sa-
gen, og at der fortsat hersker stor juridisk usikkerhed om brugen af udryk-
ningskørsel. Efter Politiforbundets opfattelse bør der ses på en tilsvarende
formodningsregel med tilhørende stikprøvevise kontroller i relation til ud-
rykningskørsel uden brug af udrykningssignaler, idet opgaveporteføljen for
politiet på en række områder, herunder færdselsområdet, narkoindsatsen og
observationstjenesten, ikke er sammenlignelige med de øvrige beredskaber,
idet udrykningssignaler i en række tilfælde ikke vil være hensigtsmæssige.
For at minimere det administrative arbejde bør reglerne således omfatte alle
typer udrykningskørsel samt gælde ved både stærekasser og bemandede
ATK-køretøjer.
Justitsministeriet har noteret sig, at Politiforbundet kan tilslutte sig den fo-
reslåede justering af ordningen med fartbøder til politiets personale i for-
bindelse med udrykningskørsel som led i tjenesten.
For så vidt angår det af Politiforbundet anførte om yderligere ændringer af
reglerne for udrykningskørsel kan Justitsministeriet tilslutte sig, at det er
Side 7/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
helt afgørende, at der findes afbalancerede regler, der sikrer klare rammer
for politiets udrykningskørsel. Det er derfor ikke tilfredsstillende, at der
endnu ikke er fulgt tilstrækkeligt op på Politiforbundets og Rigspolitiets an-
befalinger om ændringer i reglerne for politiets udrykningskørsel.
Justitsministeriet bemærker, at der for så vidt angår politiets udryknings-
kørsel uden brug af udrykningssignaler er behov for ændringer i admini-
strative regler, herunder i udrykningsbekendtgørelsen, hvilket falder uden
for rammerne af dette lovforslag. Justitsministeriet kan dog oplyse, at mini-
steriet er i dialog med Transportministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten
om at foretage de nødvendige ændringer i udrykningsbekendtgørelsen og
udrykningscirkulæret med henblik på at sikre klare og hensigtsmæssige
rammer for politiets udrykningskørsel. Justitsministeriet forventer så vidt
muligt at have de nødvendige ændringer af disse regler på plads inden som-
merferien.
5. Øvrige høringssvar
Datatilsynet
forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og rets-
håndhævelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling
af personoplysninger foranlediget af lovudkastet.
Justitsministeriet kan bekræfte, at de relevante databeskyttelsesretlige reg-
ler vil skulle iagttages i forbindelse med eventuel behandling af personop-
lysninger foranlediget af lovudkastet.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i høring, er der i
det fremsatte lovforslag navnlig foretaget følgende ændring:
Anklagere ved den lokale anklagemyndighed (der har tjenestested ved poli-
tikredsene) har hidtil være omfattet af politiets nuværende adgang til at fo-
retage notitsbehandling af adfærdsklagesager i medfør af retsplejelovens §
1019 k. Med lovforslaget får anklagemyndigheden samme adgang som po-
litiet til at foretage notitsbehandling af adfærdsklagesager vedrørende an-
satte i anklagemyndigheden. På den baggrund er det præciseret i lovbe-
mærkningerne, at notitsbehandling af adfærdsklager vedrørende anklagere i
Side 8/9
L 222 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
den lokale anklagemyndighed efter lovens ikrafttræden varetages af ankla-
gemyndigheden, der er ansættelsesmyndigheden, frem for af politiet. Bag-
grunden for ændringen er, at det findes mere hensigtsmæssigt, at notitsbe-
handlinger af adfærdsklager varetages af den ansattes ansættelsesmyndig-
hed frem for tjenestested. Det bemærkes i den forbindelse, at der således
ikke ændres på fremgangsmåden for notitsbehandling af adfærdsklagesager,
men at der alene er tale om en ændring i forhold til den udførende myndig-
hed for så vidt angår notitsbehandling af adfærdsklager vedrørende ankla-
gere ved den lokale anklagemyndighed. Ændringen indebærer, at politiet
varetager notitsbehandling af adfærdsklager vedrørende ansatte i politiet, og
anklagemyndigheden varetager notitsbehandling af adfærdsklagesager ved-
rørende ansatte i anklagemyndigheden, herunder anklagere ved den lokale
anklagemyndighed.
Herudover er der foretaget almindelige lovtekniske tilpasninger og præcise-
ringer.
Side 9/9