Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2395103_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2020-9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 7. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om røgtobak skal være omfattet af samme clean market-regler som cigaretter, når røgtobak omsættes langsommere end cigaretter, til skatteministeren
2395103_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag, således at røgtobak ikke omfattes af bestemmelserne
om, at varer med gamle stempelmærker, kun må sælges i 3 måneder efter en afgiftsforhø-
jelse, da de har en langt lavere omsætningshastighed end cigaretter? Såfremt ministeren
vurderer, at dette bør medføre, at hamstringsreglen for røgtobak genetableres, bedes dette
ligeledes indeholdt i ændringsforslagene, dog således at hamstringsreglen sættes til 10 pct.
I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.
Svar
Den foreslåede ”clean market” regel (dvs. reglen om, at der ikke må sælges cigaretter og
røgtobak med gammel afgift 3 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft) er
med til at sikre, at cigaretter og røgtobak sælges med de nye højere afgifter senest 3 måne-
der efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Såfremt røgtobak ikke er omfattet af 3-må-
neders-reglen, vil røgtobak kunne sælges til den gamle afgift mere end 3 måneder efter, at
afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Dermed vil røgtobak kunne være relativt billigere end
cigaretter, hvilket kan medføre, at rygere blot skifter fra cigaretter til røgtobak. Regeringen
og et bredt flertal i Folketinget har vedtaget, at afgifterne på såvel cigaretter som røgtobak
skal stige, og det er ikke hensigtsmæssigt, at det længe efter en afgiftsforhøjelse er muligt
at købe fx finskåren tobak til rul selv cigaretter med lav afgift. Rul selv cigaretter er lige så
usunde som fabriksfremstillede cigaretter. Dertil kommer, at regler, der tillader salg af
røgtobak med lav afgift i en længere periode end cigaretter, der skal betale høj afgift, vil
give røgtobak en fordel. En sådan fordel vurderes at være i strid med konkurrencereg-
lerne og kan udgøre ulovlig statsstøtte.
Af hensyn til den længere omsætningshastighed på røgtobak er det muligt at købe nye
stempelmærker allerede fra den 1. august 2021 for at give producenterne bedre mulighed
for at tilpasse leverancerne til detailhandlen og dermed reducere mængden af varer, der
skal returneres senest 4 måneder efter afgiftsforhøjelsen.
Endelig har jeg tidligere - bl.a. i mit svar på SAU alm. del spørgsmål 351 (2020-21) - rede-
gjort for, at clean market reglen overflødiggør hamstringsreglerne, som vurderes at være i
strid med konkurrencereglerne, hvis de opretholdes.
Jeg vil af ovenstående grunde ikke stille ændringsforslag, således at røgtobak ikke omfat-
tes af reglen om clean market, men jeg vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag
herom.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven
(Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak)
(L 221)
Side 2 af 5
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om røgtobak skal være omfattet af samme clean market-regler som cigaretter, når røgtobak omsættes langsommere end cigaretter, til skatteministeren
2395103_0003.png
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 2,
ændres ”Varer” til: ”Cigaretter”.
[Betegnelsen ”varer” omfatter både cigaretter og røgtobak.
Ændringsforslaget
medfører, at § 2, stk. 2, alene omfatter cigaretter.]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 3,
ændres ”varer” til: ”cigaretter”.
[Betegnelsen ”varer”
omfatter både cigaretter og røgtobak. Ændringsforslaget
medfører, at § 2, stk. 3, alene omfatter cigaretter.]
Til § 2
3)
Paragraffen affattes således:
Ӥ 2
I lov nr. 1588 af 27. december 2019 om ændring af tobaksafgiftsloven og lov om
forskellige forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på tobak), som ændret ved § 9 i
lov nr. 168 af 29. februar 2020 og § 5 i lov nr. 871 af 14. juni 2020, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 16,
udgår ”5 pct. flere styk cigaretter eller”, og ”5 pct. flere kilogram”
ændres til: ”10 pct. flere kilogram”.
2.
To steder i
§ 3, stk. 18, 1. pkt., stk. 20, 1. pkt., stk. 22, 1. pkt., stk. 24, 1. pkt., stk.
26, 1. pkt., stk. 28, 1. pkt., stk. 30, 1. pkt., stk. 32, 1. pkt.,
og
stk. 34, 1. pkt.,
udgår
”styk cigaretter eller”.
[Hamstringsreglerne for cigaretter og røgtobak, jf. lovens § 3, stk. 16, 18, 20, 22,
24, 26, 28, 30, 32 og 34, opretholdes, men ændres, så de alene omfatter røgtobak.
Endvidere ændres procentsatsen for, til hvor mange kilogram røgtobak en virk-
somhed må købe stempelmærker frem mod afgiftsforhøjelserne den 1. januar 2022
i forhold til referenceperioden, fra 5 pct. til 10 pct.]
Side 3 af 5
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om røgtobak skal være omfattet af samme clean market-regler som cigaretter, når røgtobak omsættes langsommere end cigaretter, til skatteministeren
2395103_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1og 2
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte stk. 2 i tobaksafgiftslovens § 2.
Efter forslaget må cigaretter og røgtobak, der er overgået til forbrug, og som er på-
ført stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, ikke
sælges i erhvervsmæssigt øjemed her i landet, når der er forløbet 3 måneder, fra af-
giftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte stk. 3 i tobaksafgiftslo-
vens § 2. Efter forslaget må virksomheder, der ikke er autoriseret som oplagsha-
ver, ikke opbevare cigaretter og røgtobak, som er påført stempelmærker, der var
gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, når der er forløbet 4 måneder, fra
afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Med dette ændringsforslag foreslås det
at ændre ”varer” til ”cigaretter”,
således at
røgtobak ikke længere vil være omfattet af de foreslåede § 2, stk. 2 og 3. Den fore-
slåede ændring medfører, at forbuddet mod salg, når der er forløbet 3 måneder, og
forbuddet mod opbevaring, når der er forløbet 4 måneder, fra en afgiftsforhøjelses
ikrafttræden, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, alene omfatter cigaretter.
Til nr. 3
Ved lov nr. 1588 af 27. december 2019 blev afgifterne på cigaretter og røgtobak
forhøjet ad to omgange. Den første forhøjelse trådte i kraft den 1. april 2020, og
den anden forhøjelse træder i kraft den 1. januar 2022, jf. lovens § 1, nr. 2-5, og §
3, stk. 2 og 3.
I forhold til den anden afgiftsforhøjelse, dvs. den 1. januar 2022, blev der indsat en
værnsregel i § 3, stk. 16, jf. lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Værnsreglen er udformet således, at hvis en virksomhed, som er registreret efter
tobaksafgiftsloven, fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021
køber stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilo-
gram røgtobak, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 640 dage, an-
ses det overskydende køb for foretaget den 1. januar 2022. Det overskydende køb
vil herefter blive reguleret i henhold til de afgiftssatser, som er gældende pr. 1. ja-
nuar 2022, jf. § 3, stk. 16, i lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Side 4 af 5
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om røgtobak skal være omfattet af samme clean market-regler som cigaretter, når røgtobak omsættes langsommere end cigaretter, til skatteministeren
2395103_0005.png
§ 3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, i lov nr. 1588 af 27. december 2019
fastsætter referenceperioden for virksomhedens køb af stempelmærker i perioden
fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 i henhold til stk.
16. Ved referenceperioden forstås den periode, som der tages udgangspunkt i ved
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksom-
hed normalt ville købe stempelmærker til i en periode på 640 dage.
I lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 og 18, foreslås det at ophæve
ovennævnte regler
– de såkaldte ”hamstringsregler”.
I lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, foreslås det som en
konsekvens heraf at ophæve § 3, stk. 36, og ændre henvisningerne i § 3, stk. 19,
21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37 og 38 i lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Med dette ændringsforslag foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 2. Efter æn-
dringsforslaget ophæves hamstringsreglerne for røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr.
1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18 og 20, ikke. Konsekvensændringerne af ophævelsen
af hamstringsreglerne i deres helhed, dvs. for både cigaretter og røgtobak, jf. lov-
forslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, skal derfor heller ikke
gennemføres.
Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere, at
”5 pct. flere styk
cigaretter el-
ler” udgår
af lovens § 3, stk. 16, og at
”styk cigaretter eller” udgår af lovens § 3,
stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34. Efter ændringsforslaget skal hamstrings-
reglerne i § 3, stk. 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, alene omfatte røgtobak.
Hamstingsreglerne foreslås opretholdt for røgtobak, da det i ændringsforslagets nr.
1 og 2 foreslås,
at reglerne om ”clean market” alene skal omfatte cigaretter.
Hvis
hamstringsreglerne ikke opretholdes for røgtobak, vil der ikke være nogen be-
grænsninger for salg af røgtobak i forbindelse med afgiftsforhøjelsen på tobak den
1. januar 2022.
Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere,
at ”5 pct. flere kilogram” æn-
dres til: ”10 pct. flere kilogram”
i lovens § 3, stk. 16. Efter ændringsforslaget skal
loftet over, hvor mange kilogram røgtobak registrerede virksomheder må købe
stempelmærker til efter de satser, der er gældende før den 1. januar 2022, forhøjes
fra 5 pct. til 10 pct.
Side 5 af 5