Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2395102_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2020 - 9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 10. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om røgtobak skal være omfattet af samme clean market-regler som cigaretter, når røgtobak omsættes langsommere end cigaretter, til skatteministeren
2395102_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om røgtobak skal være omfattet af samme ”clean-market”
regler som cigaretter, når røgtobak har langt lavere omsætningshastighed end de fabriks-
fremstillede cigaretter, og de dermed vil stå med forholdsmæssigt
langt flere ”gamle” pro-
dukter, som skal tages tilbage, end for cigaretter?
Svar
I lovforslaget foreslås indførelse af en clean market regel, hvorefter der ikke må sælges va-
rer med gammel afgift 3 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft.
Cigaretter og røgtobak bør være omfattet af de samme regler om clean market. Årsagen
hertil er, at såfremt røgtobak ikke omfattes af de samme clean market regler som cigaret-
ter, vil røgtobak kunne sælges til den gamle afgift i længere tid end tilfældet vil være for
cigaretter. Dermed vil røgtobak kunne være relativt billigere end cigaretter, hvilket kan
medføre, at rygere blot skifter fra cigaretter til røgtobak.
Det skal bemærkes, at det af hensyn til den længere omsætningshastighed på røgtobak er
muligt at købe nye stempelmærker allerede fra den 1. august 2021 for at give bedre mulig-
hed for at tilpasse leverancerne til detailhandlen og dermed reducere den mængde varer,
der skal returneres senest 4 måneder efter afgiftsforhøjelsen.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 1 til L 221 (2020/21).
Side 2 af 2