Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2395142_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2020 - 9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 12. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvor mange stempelmærker en tobaksproducent maksimalt kan købe resten af 2021, til skatteministeren
2395142_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det foreslås at afskaffe loftet for mængden af stem-
pelmærker, som en producent kan købe, når det ifølge ministeren i november 2019 var
afgørende at have en værnsregel med et loft som sikrer, ”at
forhøjelserne får virkning så
tæt på forhøjelsestidspunktet som muligt”?
Svar
Med den eksisterende værnsregel
de såkaldte hamstringsregler
som der spørges til,
kan tobaksvirksomhederne i perioden op til afgiftsforhøjelsen kun købe 5 pct. flere stem-
pelmærker til gammel afgift, end de normalt ville kunne købe i en periode på samme
længde. Med værnsreglen lægges der altså et loft over tobaksvirksomhedernes køb af
stempelmærker til gammel afgift.
Værnsreglen blev vedtaget sammen med afgiftsforhøjelserne på tobak og skulle sikre, at
afgiftsforhøjelserne slog hurtigt igennem i detailhandlen. Samme type værnsregel har væ-
ret anvendt ved tidligere afgiftsforhøjelser, hvor reglen har virket efter hensigten. Ved tid-
ligere afgiftsforhøjelser har tobaksvirksomhederne dog kunnet købe 20 pct. flere stempel-
mærker, end de normalt ville købe i en periode af samme længde. Værnsreglen blev altså
skærpet væsentligt ved denne afgiftsforhøjelse, fordi der var tale om meget store afgifts-
stigninger pr. 1. april 2020 og 1. januar 2022.
Referenceperioden for virksomhedens køb af stempelmærker, dvs. den periode, som læg-
ges til grund for opgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en
virksomhed normalt ville købe stempelmærker til, ligger bagud i tid. Referenceperioden
for så vidt angår den eksisterende værnsregel er som udgangspunkt 1. halvår af 2019. Man
ser altså på den enkelte virksomheds køb af stempelmærker i en tidligere periode og læg-
ger 5 pct. oveni for at fastslå loftet over tobaksvirksomhedens køb af stempelmærker til
gammel afgift frem mod den kommende afgiftsforhøjelse den 1. januar 2022.
Ved tidligere afgiftsforhøjelser har sådanne hamstringsregler virket efter hensigten, dels
fordi hamstingsreglerne som nævnt var lempeligere
tobaksvirksomhederne kunne købe
20 pct. i stedet for 5 pct. mere end normalt
dels fordi markedsandelene var relativt sta-
bile.
Siden den seneste afgiftsforhøjelse den 1. april 2020 har markedsandelene mellem cigaret-
producenterne imidlertid ændret sig markant. Det medfører, at nogle virksomheder ikke
vil kunne imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel i 2021, fordi grænsen for, til
hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed må købe stempelmær-
ker frem mod afgiftsforhøjelsen den 1. januar 2022, er så lave. Det vil være tilfældet for
virksomheder, der siden referenceperioden har opnået en større markedsandel. Virksom-
heder, der har bevaret eller tabt markedsandele i forhold til referenceperioden, vil der-
imod fortsat kunne imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel med varer, som der
alene er betalt afgift af efter de lavere satser, som var gældende før 1. januar 2022. Virk-
somheder, der har tabt markedsandele, ville således selv med en hamstringsregel kunne
Side 2 af 3
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvor mange stempelmærker en tobaksproducent maksimalt kan købe resten af 2021, til skatteministeren
2395142_0003.png
hamstre stempelmærker med lav afgift, som vil kunne være på markedet i en længere peri-
ode.
Vi står derfor i en ny situation, og det er på baggrund af ændringerne i markedet, Skatte-
ministeriets opfattelse, at hamstringsreglerne vil have en konkurrenceforvridende effekt,
som vurderes at være i strid med konkurrencereglerne. Det er ikke hensigten at påvirke
konkurrencen mellem cigaretproducenterne, da cigaretter er lige usunde, uanset om det er
den ene eller den anden producent, der sælger dem.
Lovforslaget har til formål at sikre, at der kun i en begrænset periode efter en afgiftsfor-
højelse kan købes cigaretter med gammel - og dermed lavere - afgift. Formålet opnås ved
den foreslåede ”clean market” regel og de skærpede sanktionsmuligheder,
som gerne
skulle sikre, at der ikke sælges cigaretter med gammel afgift i butikkerne efter den 1. april
2022. De eksisterende regler mod hamstring vil derfor blive overflødiggjort af reglerne
om ”clean market”.
På den baggrund foreslås det i lovforslaget, at de eksisterende regler
mod hamstring af cigaretter og røgtobak ophæves.
Side 3 af 3