Skatteudvalget 2020-21
L 221 Bilag 6
Offentligt
2397665_0001.png
Folketingets Skatteudvalg,
I forbindelse med Skatteudvalgets behandling af L221 Forslag
til lov o æ dri g af to aksafgiftslove
(Skærpede
krav til og styrket ko trol ed ha del og op evari g af to ak ø sker
British American
Tobacco og Philip Morris International at indgive en
væse tlig e ærk i g til lovforslaget.
British American Tobacco og Philip Morris International anerkender vigtigheden af lovforslagets
initiativer og vil efterkomme disse. Vi har en enkelt
e ærk i g,
der omhandler forbuddet mod
opbevaring af varer efter afgiftsstigningen.
Forbud mod opbevaring af varer efter 4 uger
I lovudkastet
§ 1 stk. . fre går følge de:
"Virkso heder, der ikke er autoriseret so oplagshaver, å ikke op evare varer, so er påført
ste pel ærker, der var gælde de før e afgiftsforhøjelses ikrafttræde , år der er forlø et
å eder fra afgiftsforhøjelse s ikrafttræde ."
1
Det fre går videre af e ærk i ger
til lovforslaget:
"Det
forslås e dvidere at i dføre ødestraf for grossister og detailha dlere .v. for salg og
op evari g af igaretter og røgto ak ed ga le ste pel ærker efter he holdsvis
å eder
og
å eder, fra e afgiftsforhøjelse er trådt i kraft"
2
Vi forstår lovforslaget således, at grossister og detailha dlere i lø et af
4 uger skal have fjernet de
pågælde de varer fra deres lagre,
og at opbevaring af varer efter den dag kan sanktioneres med
øde.
Et krav der logistisk ikke er realistisk
Logistisk kan det ikke kan garanteres, at alle varer kan returneres til den autoriserede oplagshaver
inden for 4 uger, som lovforslaget
forslår. Det skyldes følge de:
Tra sport af to aksafgiftspligtige varer er u derlagt e række restriktio er og
indberetningsforpligtelser til
Sikkerhedsstyrelse l.a. krav til spor arhed, der gør
y digheder e i sta d til at følge varestrø
e e åde ud ige e ha delsled, e også
retur, da varer under transport skal registreres i sporbarhedssystemet. Disse administrative
ele e ter kræver e del ressour er og tid, der gør det svært at opfylde kravet o de uger.
O sæt i gshastighede på igaret ærker er variere de,
og
derfor å det forve tes, at
a ge detailha dlere og grossister stadigvæk har varer til age på hylder e efter
3
å eder.
Det er
altså forve t i ge , at de fleste detailha dlere og grossister vil have et lager efter de
å eder, hvilket etyder, at autoriserede oplagshaver skal retur ere varer fra adskillige
detailha dlere og grossister på
4 uger.
Praktisk skal alle autoriserede oplagshavere, grossister og detailhandlere aggregere og
s a e alle returvarer efter e afgiftsstig i g, hvilket ikke har været tilfældet tidligere. Det
sa
e vil ske i det æste led, der skal odtage returvarer e. Dette ka
uligvis hå dteres
4 uger hos
e
i dre detailha dler, e det foreko
er at være u uligt for større
Folketi get: ”Forslag til Lov o
ha del og op evari g af to ak
2
Folketi get: ”Forslag til Lov o
ha del og op evari g af to ak
1
æ dri g af to aksafgiftslove
side 1 . Læs
her.
æ dri g af to aksafgiftslove
side . Læs
her.
Skærpede krav til og styrket ko trol
Skærpede krav til og styrket ko trol
ed
ed
L 221 - 2020-21 - Bilag 6: Henvendelse af 19/5-21 fra British American Tobacco og Philip Morris International om lovforslagets bestemmelser om forbud mod opbevaring af varer efter 4 uger
detailha dlere og ikke
destruktion.
i dst for de efterfølge de led, der skal hå dtere returvarer e til
Dertil er der risiko for, at Covid-19 kan
gøre
det vanskeligere at organisere en la
dsdække de
returnering af varer under overholdelse af en frist
fire uger.
Det e ærkes desude , at der ikke tidligere er set e tilsvare de forpligtelse i lovgiv i ge til at
fjer e to aksvarer, so ikke læ gere å sælges, fra grossister og detailha
dlere. Forbuddet mod
salg
af såda e varer se ere e d
å eder fra afgiftsforhøjelse s ikrafttræde er i sig selv
tilstrækkeligt til at sikre, at såda e varer ikke i dgår i ha dle , og skulle e kelte grossister og
detailha dlere overtræde dette for ud, vil love hje le sa ktio er i for af øder.
Det foreko
er således so do eltreguleri g og u ødve digt at sætte e frist for, hvor år et evt.
lager ed varer, der er påført ste pel ærker gælde de
fra
før afgiftsforhøjelse s ikrafttræde , skal
være fjer
et fra grossisternes og detailhandlernes lagre.
Derfor foreslår
British American Tobacco og Philip Morris International, at bestemmelsen om, at
varer e skal være fjer et fra lagrene
senest
å eder efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft,
udgår.
Såfre t der ikke er op ak i g til at fjer e friste , vil
British American Tobacco og Philip Morris
International
i stedet foreslå, at grossister e, detailha dler e og de autoriserede oplagshavere får
3
å eder
efter sidste salgsdato for cigaretter med gamle
ste pel ærker
til at fjerne varerne fra
grossisternes og detailhandlernes lagre.
Vi hå er, at Skatteudvalget ka i ødeko
gerne uddybe
ove ståe de.
e
dette,
og vi står
naturligvis
til rådighed
og vil meget
Med venlig hilsen
Christopher Arzrouni
External Affairs Manager,
Philips Morris International
Caroline Stage Olsen
Senior Government Affairs Manager,
British American Tobacco Denmark