Skatteudvalget 2020-21
L 221 Bilag 1
Offentligt
2382840_0001.png
København den 19. Februar 2021
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402
København K
ATT: Maria Stuhde
HØRINGSSVAR (J.NR. 2020
9251) - HØRING VEDRØRENDE FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF TOBAKSAFGIFTSLOVEN (SKÆRPEDE KRAV TIL OG STYRKET KONTROL
MED HANDEL OG OPBEVARING AF TOBAK)
Indledning
British American Tobacco Denmark A/S ("BAT") har modtaget Skatteministeriets udkast til forslag til lov
om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af
tobak).
BAT takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Det foreliggende udkast til lovforslag giver BAT anledning til nogle enkelte bemærkninger.
Forbud mod opbevaring af varer efter afgiftsstigningen
Lovudkastets § 1, pkt. 1, bestemmer følgende:
"Virksomheder, der ikke er autoriseret som oplagshaver, må ikke opbevare varer, som er
påført stempelmærker, der var gældende før, afgiftsforhøjelsen trådte i kraft, senere end
3 måneder og 2 uger fra afgiftsforhøjelsens ikrafttræden."
Det fremgår videre af bemærkningerne (side 5), at:
"Grossister og detailhandlere vil endvidere kunne ifalde bødestraf for opbevaring af
cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker senere end 3 måneder og 2 uger efter,
en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft."
I tråd hermed nævnes det videre (side 6), at:
1
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
"Det foreslås, at det alene skal være tilladt at sælge cigaretter og røgtobak med
stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelsens ikrafttræden, i en begrænset
periode på 3 måneder efter afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Det foreslås desuden, at det
alene skal være tilladt at opbevare cigaretter og røgtobak med stempelmærker, der var
gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, i en begrænset periode på 3 måneder og
2 uger efter afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Begrænsningen af salg af cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker medfører, at
det ikke vil være tilladt for grossister og detailhandlere at sælge cigaretter og røgtobak
med stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelse, senere end 3 måneder
efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Begrænsningen vil desuden medføre, at det
ikke vil være tilladt for grossister og detailhandlere at opbevare cigaretter og
stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelse, senere end 3 måneder og 2
uger efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft."
I bemærkningerne til § 1, nr. 1 (side 12) præciseres, at:
"Det foreslåede betyder, at grossister og detailhandlere, der senere end 3 måneder og 2
uger efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, stadig har et lager af cigaretter og
røgtobak, som er påført stempelmærker, der var gældende før afgiftsforhøjelsens
ikrafttræden, enten skal returnere disse varer til den autoriserede oplagshaver eller
ødelægge dem.
[…]
Varerne skal returneres senest 3 måneder og 2 uger efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i
kraft. Det er den enkelte grossist og detailhandler, der bærer ansvaret for, at der 3
måneder og 2 uger efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, ikke opbevares cigaretter
og røgtobak, som er påført stempelmærker, der var gældende før afgiftsforhøjelsens
ikrafttræden."
BAT må forstå lovudkastet således, at grossister og detailhandlere i løbet af 2 uger skal have fjernet de
pågældende varer fra deres lager, og at opbevaring af varer efter den dag kan sanktioneres med bøde.
Lovbemærkningerne angiver ikke årsagen til, at der er valgt en frist på netop 2 uger.
BAT skal hertil bemærke, at det logistisk set ikke kan garanteres, at alle varer kan returneres til den
autoriserede oplagshaver inden for 2 uger. Transport af tobaksafgiftspligtige varer er underlagt en
række restriktioner og indberetningsforpligtelser til Sikkerhedsstyrelsen bl.a. krav til sporbarhed, der
gør myndighederne i stand til at følge varestrømmene både ud igennem handelsled, men også retur, da
varer under transport skal registreres i sporbarhedssystemet. I forbindelse med en afgiftsstigning må det
forventes, at mange detailhandlere og grossister stadigvæk har varer tilbage på hylderne efter de tre
måneder
særligt fordi, at alle cigaretmærker ikke har den samme omsætningshastighed og fordi det
kan være svært at vurdere, hvor meget der sælges op til en afgiftsstigning, hvorfor man må forvente et
resterende varelager i mange af butikkerne. Samtidigt skal alle autoriserede oplagshavere, grossister og
detailhandlere nu aggregere og scanne alle returvarer efter en afgiftsstigning, hvilket ikke har været
tilfældet tidligere. Det samme vil ske i det næste led, der skal modtage returvarerne. Dette kan muligvis
håndteres på 2 uger hos en mindre detailhandler, men det forekommer at være umuligt for større
2
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
detailhandlere og ikke mindst for de efterfølgende led, der skal håndtere returvarerne til destruktion.
Derfor er en frist på 2 uger al for kort tid til returnering af varerne. Den usikre situation med de
langsigtede konsekvenser af Covid-19 gør det samtidig endnu vanskeligere at organisere en
landsdækkende returnering af varer under overholdelse af en så kort tidsfrist. Det bemærkes også, at
der ikke tidligere er set en tilsvarende forpligtelse i lovgivningen til at fjerne tobaksvarer, som ikke
længere må sælges, fra grossister og detailhandlere. De nye regler i tobaksvareloven om standardisering
af tobakspakker, som blev vedtaget den 21. december 2020, og som træder i kraft den 1. juli 2021,
indeholder heller ikke et tilsvarende krav om, at grossister og detailhandlere ikke må opbevare
tobakspakker, der ikke har en standardiseret emballage, når der er gået 2 uger efter, at kravet om
standardiserede tobakspakker er trådt i kraft. Dette skyldes naturligvis, at der ikke er behov for at
regulere selve opbevaringen af produkter, der ikke længere kan sælges lovligt.
Det forekommer således helt unødvendigt at sætte en frist for, hvornår et evt. lager med varer, der er
påført stempelmærker, der var gældende før afgiftsforhøjelsens ikrafttræden, skal være fjernet fra
grossisternes og detailhandlernes lagre. Forbuddet mod
salg
af sådanne varer senere end 3 måneder fra
afgiftsforhøjelsens ikrafttræden er i sig selv tilstrækkeligt til at sikre, at sådanne varer ikke indgår i
handlen, og skulle enkelte grossister og detailhandlere overtræde dette forbud, vil loven hjemle
sanktioner i form af bøder. Derfor foreslår BAT, at bestemmelsen om, at varerne skal være fjernet fra
lageret senest 3 måneder og 2 uger efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, udgår.
Såfremt der ikke er opbakning til at fjerne fristen, skal BAT i stedet foreslå, at fristen sættes til 6
måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft. Det vil sige, at grossisterne, detailhandlerne og de
autoriserede oplagshavere får 3 måneder til at fjerne varerne fra grossisternes og detailhandlernes
lagre. En frist af denne længde vil gøre det realistisk, at grossister, detailhandlere og autoriserede
oplagshavere kan nå at arrangere transport af varerne. Da dette ikke vil have nogen effekt på, hvilke
priser forbrugerne kan købe varerne til, bør forslaget kunne imødekommes.
-0-
Hvis Skatteministeriet ønsker en uddybning af ovenstående eller har spørgsmål i øvrigt, står BAT
naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Caroline Stage Olsen
Senior Government Affairs Manager, British American Tobacco Denmark
3
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0004.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Att: Maria Stuhde
Albertslund den 21. Feb. 2021
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven
(Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak)
Coop Danmark A/S har modtaget forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven
(Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak) i høring.
Vi takker for muligheden for at kommentere på forslaget og har følgende
bemærkninger til lovforslaget:
Af lovforslaget fremgår det, at lovændringen angår grossister og detailhandlere.
Det anses for væsentligt, at lovens forslag om begrænsninger ift. opbevaring og salg af
cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker i detailhandlen dækker alle
relevante detailhandlere på det danske marked, og omfatter både fysiske butikker og
butikker, der driver e-handel.
Med venlig hilsen
Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej ▪ DK-2620
Albertslund
Tlf. +
8
8 ▪
www.coop.dk
VAT/CVR: 26 25 94 95
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0005.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvar fremsendt til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Sagsnr.: 2020 - 9251
21. februar 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede
krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak)
Dansk Erhverv har d. 22. januar 2021 modtaget udkast til forslag til lov om skærpede krav til og
styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak. Dansk Erhverv har følgende generelle kom-
mentarer til udkastet:
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter varmt op om regeringens målsætning om en røgfri generation i 2030. Af
samme årsag blev Dansk Erhverv, sammen med resten af dagligvarehandlens aktører, medlem
sundhedsministerens Tobakspartnerskab i 2017 og sidenhen af partnerskabet for Røgfri Fremtid.
At mindske, og forhåbentligt helt eliminere, rygning blandt børn og unge, er en samfundsopgave,
som skal løftes af alle relevante aktører, for at kunne lykkes. I den sammenhæng kan prisen på
cigaretter være et vigtigt redskab blandt flere, og derfor bakker Dansk Erhverv op om hensigten
med dette lovforslag.
Byrdefulde og unødvendige tiltag overfor detailhandlen
Dansk Erhverv mener dog ikke alle tiltag i dette lovforslag er nødvendige for at nå dette mål, og
tværtimod er nogle unødvendigt byrdefulde for detailhandlen, som ikke har skyld i den forsinkede
effekt af afgiftsstigningerne på cigaretter. Det er uklart for Dansk Erhverv hvilke eksempler der
henvises til, når lovforslaget peger på at
tobaksforhandlere
ikke har ”fulgt intentionen bag
lovgiv-
ningen om, at priserne på tobak skulle stige.”.
Dansk Erhverv vil i den sammenhæng gerne henvise
til Tobaksprisloven, der fastslår at detailhandlen ikke må sælge cigaretter til anden pris end stem-
pelmærkeprisen, og branchen har derfor ikke andet valg end at sælge tobaksvarerne til den fastlagte
pris, eller helt at lade være med at sælge dem.
De ekstraordinært lave cigaretpriser på tobaksprodukter der kom på markedet i løbet af 2020
skyldtes dels en bevist strategi fra enkelte tobaksproducenter, der spekulerede i at sælge produkter
med gamle stempelmærker til detailhandlen, efter at dette ikke var tilladt. Dels skyldtes det en
manglende håndhævelse af gældende regler af Skattestyrelsen, der først i september, næsten et
halvt år efter de nye afgifter trådte i kraft, indskærpede at cigaretpriserne ikke må være lavere end
tobaksafgiften plus moms.
Det er Dansk Erhvervs vurdering at formålet med lovforslaget kan opnås via justeringen af mæng-
den af stempelmærker, der kan købes af producenter forud for en afgiftsstigning, afskrækkende
bøder for overtrædelser af hamstringsreglen, samt bedre håndhævelse fra myndighedernes side af
21. februar 2021
Side 1/4
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0006.png
de allerede eksisterende redskaber. Af samme årsag bakker Dansk Erhverv op om tiltaget til at re-
ducere mængden af stempelmærker, der kan købes forud for en afgiftsstigning. Dansk Erhverv hen-
stiller derudover til, at Skattestyrelsen fremover vil være mere opmærksom på at håndhæve ham-
stringsreglerne overfor producenterne, og eventuelt pålægges at oplyse tobaksproducenter om de-
res produktionskvote forud for en afgiftsstigning. Dette med henblik på at minimere behovet for at
tilbagekalde produkter i detailleddet.
Længere overgangsperioder nødvendige for detailhandlen
Lovforslaget indeholder krav om tilbagekaldelse af tobaksprodukter med gamle afgiftsstempler se-
nest tre måneder efter nye afgifter er blevet indført. Tilbagekaldelse af produkter, der ikke overhol-
der lovgivningen grundet ikrafttrædelsen af ovennævnte bestemmelse, stiller store krav til lager-
styringen i grossist- og detailleddet. Dette gælder især for mindre detailvirksomheder, hvor det kan
være en betydelig byrde. Dette til trods for at lovforslaget ikke vurderes
”at have nogen nævnevær-
dige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.”.
Dansk Erhverv finder det derfor nødvendigt, at overgangsperioden forlænges, så detailleddet i vi-
dest muligt omfang vil undgå tilbagetrækning af tobaksvarer. Som minimum bør overgangsperio-
den, hvor varerne sælges, følge lignende overgangsperioder, som alle har været på 9 til 12 måneder.
Dansk Erhverv henviser til Sikkerhedsstyrelsen, der har betydelige erfaringer med sporbarhedssy-
stemet for tobak - herunder omsætningshastigheden for tobaksvarer og de logistiske udfordringer
tilbagekaldelser indebærer for detailhandlen.
Lovforslaget kræver yderligere at detailhandlen ikke må opbevare varer, som er påført gamle stem-
pelmærker, senere end 3 måneder og 2 uger fra afgiftsforhøjelsens ikrafttræden. Dette vurderer
Dansk Erhverv til at være meget kort i forhold til at sikre en tilbagekaldelse af eventuelle produkter
med gamle stempelmærker, og derudover en unødvendig byrde for detailhandlen, da varerne under
alle omstændigheder ikke må sælges. Det er derfor svært at se sundhedsmæssige fordele ved at
regulere hvor lang tid detailhandlen kan have de gamle varer på lager, uden at markedsføre dem.
Da det alene er autoriserede oplagshavere, der kan ansøge om godtgørelse hos Skatteforvaltningen
for værdien af stempelmærker på cigaretter og røgtobak, er det af stor vigtighed, at detailhandlen
sikres den nødvendige tid til at tilbagekalde eventuelle produkter med gamle stempelmærker, og
levere dem tilbage til producenterne.
Side 2/4
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0007.png
Specifikke bemærkninger
§1, nr. 1, stk. 2 (side 1): Overgangsperiode bør forlænges fra 3 til 12 måneder
Jf. lovforslagets §1, nr. 1, stk. 2 må tobaksvarer ikke sælges i Danmark senere end 3 måneder efter
en afgiftsforhøjelse.
Afhængig af butikkens størrelse og placering, samt den konkrete tobaksvares omsætningsha-
stighed, kan 3 måneders overgang til at sælge ud af resterende varelager være meget utilstrækkelig.
Det vil i så fald kunne betyde tab for grossister og detailhandel. Tilbagekaldelse af produkter, der
ikke overholder lovgivningen grundet ikrafttrædelsen af ovennævnte bestemmelse, vil stille store
krav til lagerstyringen i grossist- og detailleddet. Dette vil især være en risiko for mindre detailvirk-
somheder.
I mange tilfælde vil en overgangsperiode på 3 måneder være tilstrækkeligt til at få solgt ud af det
gamle varelager, og få indfaset de nye varer. Men som tidligere nævnt er der store forskelle på om-
sætningshastigheden af tobaksvarer, afhængigt af hvilket produkt der er tale om, og hvilken butik
der sælger det. Af samme årsag, vil dette lovforslag formentlig først og fremmest ramme mindre
detailvirksomheder, hvor der er en lavere omsætningshastighed på varerne.
I lignende sammenhænge har detailhandlen af disse årsager fået markant længere overgangsperi-
oder. Således har detailhandlen ved indførslen af standardiserede pakker for cigaretter - der ligele-
des er et initiativ under den nationale handlingsplan mod unges tobaksrygning - fået fra 1. juli 2021
til 1. april 2022 til at sælge ud af ikke-standardiserede cigaretpakker efter kravet indføres overfor
producenterne. Dette fremgår af det reviderede lovforslag til udmøntningen af den nationale hand-
lingsplan for tobak.
Overgangsperioden lægger sig tæt op ad overgangsperioder ved lignende tiltag i vores nabolande,
herunder Irland, Storbritannien, Belgien og Norge, hvor standardiserede pakker for tobaksvarer er
blevet indført tidligere, og detailhandlen har kunnet sælge ud af de gamle varer minimum 12 må-
neder efter at kravet er blevet gjort gældende for produktionen.
Et andet lignende tilfælde eksister med implementeringen af sporbarhedssystemet for tobak, der
indførte krav om entydigt identitetsmærke og sikkerhedsstempelmærke
1
. Kravet blev gjort gæl-
dende for producenter af cigaretter fra den 20. maj 2019, mens allerede producerede pakker, uden
identitetsmærker og sikkerhedsstempler, fortsat kunne sælges af detailhandlen frem til den 20. maj
2020.
I ovennævnte tilfælde er overgangsperioden valgt for ikke at udsætte detailhandlen for administra-
tivt krævende og økonomisk belastende tilbagekaldelsesoperationer.
På den baggrund anbefaler Dansk Erhverv at overgangsperioden for salg af tobaksvarer med gamle
stempelmærker udvides fra 3 måneder til minimum 6 måneder, og gerne mere, med henvisning til
tidligere eksempler på regulering af tobaksvarer, der kan ende i tilbagekaldelse.
1
EU-Kommissionens gennemførelsesforordning 2018/574 fra 15. december 2017.
Side 3/4
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0008.png
§1, nr. 1, stk. 3 (side 1): Lovforslaget bør ikke regulere opbevaring af tobaksvarer
Jf. lovforslagets §1, nr. 1, stk.3 vil det være ulovligt for virksomheder, der ikke er oplagshavere, at
opbevare tobaksvarer der er påført stempelmærker der var gældende før end afgiftsforhøjelse
trådte i kraft, senere end 3 måneder og 2 uger fra afgiftsforhøjelsens ikrafttræden.
Dansk Erhverv stiller sig meget skeptisk overfor dette tiltag, da det efter vores vurdering er det mest
byrdefulde i dette lovforslag. Det er meget uklart hvordan denne bestemmelse skal bidrage til fol-
kesundheden, og målet om at reducere unges rygning, særligt i lyset af §1, nr. 1, stk. 2, der i forvejen
vil gøre det ulovligt at sælge ud af tobaksvarer med gamle stempelmærker. Da stk. 3 alene regulerer
detailvirksomheders opbevaring af tobaksvarerne, er dette en i høj grad unødvendig og byrdefuld
bestemmelse i nærværende lovforslag.
Tidligere opgørelser har vist op til 7.210 salgssteder for tobak i Danmark, dækkende over alt fra
hypermarkeder til kiosker. Når tobaksvarer vil skulle tilbagekaldes fra salgsstederne grundet initi-
ativet i §1, nr. 1, stk. 2, vil disse varer først skulle sendes ind til centrale lagre og distributionscentre,
før de kan returneres til den autoriserede oplagshaver (producenten), der alene kan få godtgørelse
for stempelmærker hos Skattestyrelsen. Såfremt detailvirksomhederne ikke skal ende med økono-
miske tab, er det derfor nødvendigt at få returneret eventuelle overskudstobaksvarer til producen-
terne
dette er urealistisk at nå på to uger.
På ovenstående baggrund henstiller Dansk Erhverv kraftigt til at denne bestemmelse fjernes fra
lovforslaget.
Dansk Erhverv står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Matthias Lumby Vesterdal
Politisk Konsulent
Side 4/4
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0009.png
Fra:
Emne:
Dato:
Til:
Cc:
Lene Nielsen
[email protected]
RE: Høring af lovforslag om skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak (SKM: 601995)
20. februar 2021 kl. 14.40
Lovgivning og Økonomi
[email protected]
Maria Stuhde
[email protected]
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom
afsenderadresse kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har 22. januar 2021 (j.nr. 2020-9251) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et udkast til lovforslag om skærpede krav til og styrket kontrol med
handel og opbevaring af tobak.
Med henvisning til høringssvarene om lovudkastet fra henholdsvis Tobaksindustrien
og Tobaksproducenterne bemærkes, at der ses at være behov for, at grossister og
detailhandlere indrømmes en længere frist til at opbevare cigaretter og røgtobak med
stempelmærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelse, ud over de foreslåede 3
måneder (inden for hvilken periode produkterne må sælges) og 2 uger (den yderligere
periode i forlængelse af 3 måneders perioden, hvor produkterne fortsat må
opbevares) efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
I det mindste foreslås 2 ugers perioden forlænget, således at butik og grossist får en
mere rimelig frist til at forestå det praktiske i forbindelse med tilbagelevering mv. af
produkter med gamle banderoler.
Derudover skal DI, jf. Tobaksindustriens høringssvar, opfordre til, at det overvejes, om
lovens formål kan opnås uden, at 3 måneders fristen omfatter røgtobak (dvs.
rulle- og
pibetobak)
.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
(+45) 3377 3563
(+45) 2949 4402 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
From:
Maria Stuhde <[email protected]>
Sent:
22. januar 2021 12:46
To:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
<[email protected]>; Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Høring
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
mail@finansdanmark.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0010.png
mail@finansdanmark.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@nbl-
landsforening.dk; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Maria Stuhde <[email protected]>
Subject:
Høring af lovforslag om skærpede krav til og styrket kontrol med handel og
opbevaring af tobak (SKM: 601995)
Til høringsparterne
Vedlagt er udkast til forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede
krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak) samt høringsbrev,
høringsliste og resumé.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest
den 21. februar 2021.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til
journalnummer 2020-9251 og med kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Maria Stuhde
Specialkonsulent
Moms, afgifter og Told
Tel.
Mail
+45 72 37 03 22
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0011.png
Skatteministeriet
Journalnummer 2020 - 9251
[email protected]
Kopi:
[email protected]
København, den 11. februar 2021
Høring over udkast til forslag skærpede krav til og styrket kontrol med handel
og opbevaring af tobak
Skatteministeriet har den 22. januar udsendt en høring vedr. ovennævnte.
Lovgivningen er udmøntning af
Skærpede krav og styrket kontrol med handel med
tobak.
Hos De Samvirkende Købmænd vil vi gerne bakke op om formålet med handlepla-
nen. Der er dog et lillebitte hjørne, der
formentlig utilsigtet
kan medføre unødven-
dige problemer i butikkerne.
Lovudkastet lægger således op til, at virksomheder
ikke må ”opbevare varer, som er
påført stempelmærker, der var gældende før, afgiftsforhøjelsen trådte i kraft, senere
end 3 måneder og 2 uger fra afgiftsforhøjelsens ikrafttræden.”
Varerne må ikke sælges efter tre måneder og det betyder ret beset, at der kun er to
uger til at få produkterne ud af butikkernes lagre. Det er en meget kort periode. Det
må være muligt at tillade en længere tilladt periode på butikkens lager. Det skal na-
turligvis være klart, at de pågældende varer, absolut ikke må sælges efter de 3 må-
neder.
Forslag
ikke omfattet af handleplanen
EU har i cirkulationsdirektivet fastlagt, at borgere må medbringe f.eks. 800 cigaretter
ved selv en kort tur over grænsen til andre EU-lande. Frankrig ændrede egenhæn-
digt deres regler i sommers, så franske borgere nu kun må medbringe 200 cigaretter
pr. tur over grænsen. Ved at følge i franskmændenes spor, vil vi kunne mindske det
danske forbrug af cigaretter og samtidig modarbejde unødig grænsehandel og illegal
handel.
Danmark bør derfor kraftigt overveje at følge det franske eksempel.
Venlig hilsen
Claus Bøgelund Nielsen
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26 | DK-2300 København S |Tlf. +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr.15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
1
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0012.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
21. februar 2021
Høring af lovforslag om skærpede krav til og styrket
kontrol med handel og opbevaring af tobak
Skatteministeriet har den 22. januar 2021 fremsendt ovennævnte lovforslag til
FSR - danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
Vi har ingen bemærkninger til udkastet.
FSR
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Andreas Munk Hansen
Skattekonsulent
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0013.png
Til Skatteministeriet
19. februar 2021
Høringssvar ang. forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket
kontrol med handel og opbevaring af tobak), journalnummer 2020-9251
JTI Denmark takker for muligheden for at kommentere på forslag til lov om ændring af
tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak), og
har følgende kommentarer til fremsendte lovforslag.
JTI noterer sig og ser positivt på, at der indføres forbud mod salg af cigaretter og røgtobak med
stempelmærker, der var gældende før afgiftsforhøjelsen, senere end 3 måneder efter, at
afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. JTI hilser dette velkommen, da dette er kendt praksis i andre EU
lande og sikrer en glidende prisovergang. JTI bemærker endvidere, at JTI ved tidligere lejligheder
selv har talt for en sådan skæringsdato 2-3 måneder efter afgiftsstigningernes ikrafttræden, jf.
indledende bemærkninger fra George Metsis, Country Manager for JTI Danmark, ved
Skatteudvalgets Åbne Møde med tobaksbranchen d. 11. November 2020 i Landstingssalen på
Christiansborg.
Derudover er det JTI magtpåliggende
konkurrenceforvridende elementer.
at
påpege,
at
lovudkastet
indeholder
Med udkastets § 2, nr. 3 fastsættes, at en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 31. december 2021 ikke i gennemsnit pr. dag må købe
stempelmærker til mere end 2 pct. flere styk cigaretter eller 2 pct. flere kilogram røgtobak, end
virksomheden købte i gennemsnit pr. dag i perioden fra og med den 1. januar 2019 til og med den
30. juni 2019, og et eventuelt overskydende køb anses for foretaget den 1. januar 2022, og vil blive
reguleret i henhold til de i § 1, nr. 5, fastsatte afgiftssatser. For perioden mellem 20. april 2020 og
30. juni 2021 vil en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven i gennemsnit pr. dag må købe
stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak, end
virksomheden købte i gennemsnit pr. dag i perioden fra og med den 1. januar 2019 til og med den
30. juni 2019, og et eventuelt overskydende køb anses for foretaget den 1. januar 2022.
Det bemærkes i den forbindelse, at ordningen indebærer en betydelig konkurrenceforvridning,
herunder i særdeleshed for virksomheder, som efter den periode, som danner grundlag for
beregningen af købsbegrænsningen, har taget markedsandele fra de øvrige markedsaktører. Dette
udgør efter vores opfattelse en
foranstaltning i strid med EUF-traktatens grundlæggende
principper om fri og lige konkurrence, og som går videre, end det legitime hensyn, som
høringsudkastet til lovforslag søger at varetage, idet lovforslagets § 1, nr. 1 allerede indeholder en
bestemmelse, hvorefter varer,
der er overgået til forbrug, og som er påført stempelmærker, der
var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, ikke må sælges i Danmark senere end 3
måneder fra afgiftsforhøjelsens ikrafttræden. Det hensyn, som lovforslaget ønsker at varetage, er
således allerede varetaget gennem § 1, nr. 1, og den konkurrenceforvridende regulering efter § 2,
JTI Denmark A/S
Tobaksvejen 2A
2860 Søborg
jti.com
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0014.png
nr. 3, kan efter vores opfattelse således ikke begrundes i lovforslagets anførte hensyn til styrkelse
af folkesundheden.
Det skal også bemærkes, at forslaget i dets nuværende form kan have utilsigtede konsekvenser,
såsom en høj risiko for at tobaksproducenterne må begynde at betale afgiftssatserne for 2022
allerede i løbet af 2021.
Derudover ønsker JTI at påpege, at når det kommer til grossister og detailhandleres mulighed for
at
opbevare
produkter med gamle stempelmærker efter de nye afgifters ikrafttræden, finder JTI
den foreslåede overgangsperiode på 3 måneder og 2 uger urealistisk. De usolgte varer vil i praksis
skulle afhentes af registrerede oplagshavere og importører fra grossister og detailhandleres lagre
med henblik på opsamling med destruktion for øje. Dette er erfaringsmæssigt er en stor opgave,
som ikke vil kunne klares på 14 dage efter skæringsdatoen 3 måneder efter afgiftsstigningernes
ikrafttræden, men nærmere vil skulle strække sig over mange uger. Der bliver i forvejen indført
bødestraf for salg af produkter med gamle stempelmærker 3 måneder efter afgiftsforhøjelsens
indtræden, så den foreslåede regel om opbevaring i kort tid må alligevel formodes at have en
begrænset effekt.
JTI henstiller derfor til, at bestemmelsen om at grossister og detailhandleres lagre skal være tømt
14 dage efter skæringsdatoen fjernes helt. Alternativt opfordrer JTI til, at autoriserede
oplagshavere samt importører skal have mulighed for at opsamle cigaretter og røgtobak med
gamle stempelmærker fra grossister og detailhandlere samt opbevare disse produkter på eget
lager med henblik på destruktion og tilbagebetaling af stempelmærkeværdien i en længere periode
på 3 måneder. JTI lægger til grund herfor, at det på europæisk plan er almen praksis, at tobaksvarer
til destruktion kan afhentes og opbevares uden skæringsdato.
Endelig foreslår JTI, at det skal fremgå tydeligt af lovforslaget, at autoriserede oplagshavere og
importører kan opbevare produkter med gamle stempelmærker på egne lagre med henblik på
destruktion, samt destruere disse produkter og ansøge om refusion af toldværdien, der svarer til
disse produkter, på ubegrænset tid.
Med venlig hilsen,
George Metsis
Country Manager Denmark
Anna Kalituha
Corporate Affairs & Communications Manager Denmark
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0015.png
Høringssvar: Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket
kontrol med handel og opbevaring af tobak)
22.02.2021
NBL støtter regeringens ønske om at skærpe kontrollen med det danske marked for
tobak ifm. den kommende afgiftsstigning. Vi vil indstille til, at man fra politisk hold tager
hensyn til de små erhvervsdrivende. I sin nuværende form placerer lovforslaget i høj grad
regningen hos landets butikker.
NBL er den eneste brancheforening i landet, der repræsenterer de danske kiosker og
nærbutikker. De små forretninger har oftest kun ganske få folk ansat til at drive butikken.
Samtidig skal de selvsamme mennesker stå for bestilling af varer, regnskab og meget
mere. Resultatet er en lang og hård arbejdsdag.
Tilbagetagningsperioden ifm. forbuddet mod salg af gamle stempelmærker tager
imidlertid ikke højde for de små butikkers forretningsvilkår, da der kun gives to uger til
at sende de gamle varer retur. Det er ikke hensigtsmæssigt, da køb og salg af tobak i
Danmark er forbundet med en lang række tidskrævende processer
herunder det nyligt
indførte track&trace-system. Disse systemer betyder, at vores medlemmer generelt
bruger meget lang tid på at sende varer retur.
Erfaring viser også , at det tager lang tid at sende mange varer retur på samme tid
det
så vi blandt andet i forbindelse med forbuddet mod mentol, hvor vores medlemmer
brugte flere måneder på at sikre, at alle varer blev returneret på en korrekt måde.
Det er derfor ikke muligt for de små butikker at sende alle deres varer retur på blot 14
dage, fordi der også skal tages hensyn til eksisterende regulering. Dette vil betyde, at
vores medlemmer risikerer at få bøder - også selvom de har fjernet alle de gamle varer
fra hylderne og risikerer at have omkostninger ift. lagervarer der ikke kan sælges eller
returneres.
Anbefaling: Fjern deadline for tilbagetagning
Kravet om tilbagetagning er uden egentlig effekt, da det ingen indflydelse har på
forbrugerens oplevelse af afgiftsstigningen. Kravet vil dog få store konsekvenser for
landets mange små nærbutikker, der risikerer at opleve værditab og tvinges til at bruge
mange ressourcer på at sende gamle tobaksvarer retur på kort tid.
Det er derfor vores anbefaling, at Skatteministeriet fjerner kravet om tilbagetagning af
produkter fra lovforslaget. Selv hvis kravet fjernes, vil vores medlemmer stadig sende
tobaksvarerne retur hurtigst muligt, da de ikke ønsker at have kapital bundet op i et
varelager, som de ikke må sælge.
Med venlig hilsen
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0016.png
Jesper Lundberg
formand
Orøvej 8
3400 Holbæk
Mobil: + 45 2889 1017
E-mail:
[email protected]
Website:
www.nbl-landsforening.dk
Følg os på Facebook og LinkedIn
Side 2/2
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0017.png
21. februar 2021
Til Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Plads 28
Kø e hav K
Jr. Nummer: 2020 - 9251
Høri gssvar er se dt til
[email protected]
og
[email protected]
Høri
gssvar: Lov o æ dri g af tobaksafgiftslove (Skærpede krav til og styrket ko trol
opbevaring af tobak)
ed ha del og
Introduktion
Phillip Morris ApS, et datterselskab af Phillip Morris International Inc. (herefter PMI), vil gerne takke for
muligheden for at indsende
høri gssvar til forslaget til ”Lov o æ dri g af to aksafgiftslove Skærpede krav
til og styrket ko trol ed ha del og op evari g af to ak ”.
Selvo PMI ofte a ses for udelukke de at være e
virksomhed,
der sælger
cigaretter,
så er vi fuldt ud
dedikerede til at erstatte igaretter ed røgfri produkter såso opvar et to ak og elektro iske igaretter.
Disse mindre skadelige produkter er et
edre valg e d igaretter for de illio er af æ d og kvi der verde
over, som
ellers ville fortsætte ed at ryge.
PMI støtter
ambitionen om at styrke de
da ske vær sregler, så a ka
sikre en hurtig overgang til det nye
afgiftsniveau i 2022.
PMI støtter også de øgede afgift på igaretter, da dette er et vigtigt værktøj til at sikre,
at folk ikke begynder at ryge og samtidig skabe incitament til, at danske rygere stopper med at ryge eller som
minimum skifter til et mindre skadeligt alternativ.
Det er dog vigtigt at understrege,
at lovforslaget kræver tilstrækkelig og rettidig hå dhævelse for at sikre lige
ko kurre evilkår for alle produ e ter. I
oplevede vi, hvorda
a gle de hå dhævelse af gælde de
regler etød, at to aksprodukter til ga le afgifter oversvø
ede arkedet ude he sy tage til de kvoter,
som reglerne forudsatte.
I den forbindelse vil vi gerne opfordre Skatteministeriet til at oplyse hvilke specifikke kvoter for tildeling af
ste pel ærker, y digheder e forve ter af fastsætte til hver produ e t på aggru d af de reguleri g, so
Skatteministeriet
har sat i værk. Det vil gøre det uligt at afvise produ e ter, so overskrider deres kvoter,
og so søger at ha stre ste pel ærker ed he lik på at sælge to aksprodukter til lavere afgifter.
Selvo PMI støtter lovforslagets overord ede a itio er, vil vi
desuden
ger e fre hæve e række tek iske
udfordringer i de
foreslåede æ dri ger,
der kan risikere at modarbejde regeringens
ålsæt i ger
og have en
egativ effekt på det sa lede arked.
I dette høri gssvar præse terer vi a efali ger til, hvorda
a sikrer e effektiv afgiftsstig i g i
i høri gssvaret præse tere argu e ter for følge de a efali ger:
.
Vi vil
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0018.png
Der ør so
i i u gives
13 uger til at sikre en
kontrolleret og ordentlig
tilbagetagning af
produkterne efter datoen for
forbuddet mod salg af
produkter med gamle
ste pel ærker
Lovgiv i ge ør tage højde
for de andre tiltag, som
arkedet liver pålagt i
2021.
My digheder e ør ikke
æ dre ha stri gsregler e
midt i en kontrolperiode.
Forslaget om at tobak med
ga le ste pel ærker ku
å sælges i op til
å eder
efter afgiftsstigningen, er det
est effektive værktøj til at
sikre hurtig implementering
af afgiftsstigningen, hvorfor
y digheder e ør fokusere
på dette tiltag.
Tobak ed ga le ste pel ærker å ku sælges i op til 3
værktøj til at sikre e afgiftsstig i g
å eder
efter afgiftsstigning: Det mest effektive
Den
uhe sigts æssige
markedssituation, der opstod efter den seneste afgiftsstigning i april 2020, var
forårsaget af e række faktorer:
De korte i ple e teri g gav arkedets aktører egræ set tid til at
tilpasse sig, 2) en mangelfuld
hå dhævelse fik ogle aktører til at overtræde græ se for kø af
ste pel ærker på % og
en mangelfuld
hå dhævelse ift. produkter, der ikke var overgået
til forbrug, som
det ellers var
påkrævet af de da ske y digheder.
PMI mener, at tiltagene i skatteministerens 7-pu
ktspla vil være e
eget effektiv åde at sikre, at
en
lignende
situatio u dgås. Et for ud od salg af ga le ste pel ærker efter tre å eder er e
t at
hå dhæve og vil sikre e hurtig overga g til det højere afgifts iveau. So ko sekvens
heraf kan ingen
igaretter på lovlig vis live solgt ed forældede ste pel ærker
efter en bestemt dato, hvorved man fjerner
risikoen for at gentage den
uhe sigts æssige
markedssituation fra 2020, der var kendetegnet ved ulige
konkurrence og en meget
la g overga g til højere priser. Derudover
betyder forbuddet mod salg af gamle
ste pel ærker, at
hamstringsreglerne, der blev brugt ifm. tidligere afgiftsstigninger,
vil være
mindre vigtige,
da tidsbegræ
sning
bliver den
afgøre de
faktor i stedet for produktvolu
e på arkedet.
Andre aspekter i lovforslaget kan imidlertidhave en kontraproduktiv effekt.
I tet behov for at begræ se tilbagetag i gsperiode
til 2 uger
Eftersom at kravene
o for ud od salg efter
å eder sikrer, at alle produkter ed ga le ste pel ærker
skal fjernes
hylder e på e este t dato,
belaster kravet om maksimalt 2 ugers opbevaring af produkter
arkedets logistik, da store æ gder produkter risikerer at skulle til agetages og destrueres. Dette er
en
udfordri g for åde forha dlere og produ e ter. Erfari g fra tidligere
forbud mod salg af gamle produkter, fx
forbuddet mod mentolcigaretter, viser, at denne proces er kompliceret og tager en vis tid. Udfordringen er
ikke at fjerne produkterne fra hylderne,
år det ikke læ gere er lovligt at sælge de
, men derimod at sikre en
korrekt ide tifikatio , hå dteri
g, afsendelse og registrering for at destruere produkterne og refundere de
ga le ste pel ærker. Derudover skal til agetag i ge overholde de eksistere de regler,
fx track&trace-
systemet. Hvis Skatteministeriet har behov for at danne sig et overblik over kompleksiteten forbundet med
overholdelse af track&trace-systemet,
ør de i dgå i dialog ed
Sikkerhedsstyrelsen. Ift.
hå dhævelse sætter
dét,
so
i isteriet foreslår,
meget
høje krav til allokeri g af ressour er for at sikre hå dhævelse. Deri od
kræver
et
for ud od salg af ga le ste pel ærker,
uden en
tids egræ s i g på til agetag i ge , etydeligt
færre ressour er til hå dhævelse for Skatteforvalt i ge
. Resultatet er dog identisk.
Set i lyset af dette finder vi, at en to-ugers tilbagetagningsperiode er ekstremt kort tid. Derfor
foreslår PMI
en
tilbagetagningsperioden er
minimum 13 uger. Vi
foretrækker dog, at a slet ikke fastsætter e
tidsfrist.
Forslaget
er aseret på vores erfari ger fra for uddet od e tols ag
i cigaretter og rulle tobak.
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
E læ gere til agetag i gsperiode
modarbejder ikke regeri
ge s ål o
at sikre en hurtig indførsel
af højere
afgifter. Forbrugeren vil stadig skulle betale
højere afgifter
fra den i loven fastsatte dato. Samtidig vil en
forlæ gelse eller afskaffelse af til agetag i gskravet
reducere omkostningerne for forhandlere, grossister,
producenter og staten betydeligt.
Æ dri ger i ko trolperiode
For uddet od salg efter
å eder
mindsker hamtringsreglernes betydning, da de reelt bliver
overflødiggjort.
De eksisterende hamstringsregler har fastsat rammerne for vores produktionslinje siden
starten af 2020, og vi har brugt
etydelige ressour er på at sikre, at vi overholder reglerne og ikke overtræder
ko trolperiode s græ se.
Den yderligere kompleksitet i forhold til et system, som Skatteministeriet nu
foreslår, vil lot øge risikoe for fejl so følge af
uklar regulering og
lappeløs i ger
i et system, der i forvejen
ikke er optimalt.
Disse hamstringsregler
er ikke afgøre de for at sikre e hurtig
implementering af afgiftsstigningen, da dette
allerede hå dteres af
forbuddet mod salg.
Derudover er pludselige æ dri ger i e iga gvære de
ko trolperiode højest usædva lige og oget, vi ikke har oplevet på a dre arkeder
i EU.
Derfor anbefaler PMI, at Skatteministeriet tilpasser hamstringsregler
e, så de påvirker de iga gvære de
kontrolperiode mindst muligt.
E tri vis og g id i gsløs tilpas i g er
mest produktiv ift. at sikre, at regeringen
op år
sit
ål.
På de
åde ka
a også tage højde for a dre regulatoriske æ dri ger, so
arkedet pålægges i
. PMI
har allerede gjort Su dheds i isteriet og Miljø i isteriet op ærkso på de krav, so de regulatoriske
æ dri ger if .
Handlingsplanen Mod Børn
og
Unges Rygning
samt implementeringen af
e ga gsplastikdirektivet pålægger vores
forsyningslinjer og produktionsfaciliteter. Vi opfordrer derfor
Skatte i isteriet til at tage højde for disse overvejelser og koordi ere tiltage e ed de a dre i volverede
i isterier. På uvære de tidspu kt er der uovere sste
elser elle
de krav til vores produktion, som
hhv. Sundhedsministeriet og Skatteministeriet har opstillet.
Risici hvis lovforslaget implementeres i sin
uvære de for
Der er mange forskellige faktorer, som
vil påvirke PMIs ev e til at sikre en
stabil levering af produkter til det
danske marked. Dette indbefatter
tidspu ktet for leveri ge af de ye ste pel ærker, tidspu ktet for
endelig
offe tliggørelse og udstedelse af
retningslinjerne for standardiserede pakker og 3) implementeringen
af engangsplastikdirektivet. Alle disse tiltag komplicerer vores produktionsli
je, og æ dri ger e der foreslås i
dette lovforslag,
tilføjer e ekstra grad af ko pleksitet til
reguleringen af markedet. Eftersom vi allerede skal
overholde e række ye reguleri ger, er vi pt. ekstre t egræ sede ift. fleksi ilitet i vores produktio
. Som
eskrevet støtter vi fuldt ud
regeringens initiativ til at styrke
vær sregler e,
men vi vil samtidig gerne bede
regeringen
o at fokusere på
forbuddet mod salg af produkter med gamle
ste pel ærker
i 2022 og afholde
sig fra at i dføre yderligere
regulering i 2021,
der er i uovere sste
else ed allerede i dført reguleri g.
Vi
i dgår aturligvis ger e i
dialog med ministeriet mhp. at sikre den mest effektive implementering af
afgiftsstigningen i 2022.
Med venlig hilsen
Christian Vitting Gregersen
Regulatory Affairs Manager
Philip Morris ApS
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0020.png
Fra:
Jesper Kiholm Andersen
[email protected]
Emne:
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket kontrol med handel
og opbevaring af tobak)
Dato:
25. januar 2021 kl. 21.37
Til:
Lovgivning og Økonomi
[email protected]
Cc:
Maria Stuhde
[email protected]
Til Skatteministeriet
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak), j.nr. 20209251
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at
vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
9251
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0021.png
Fra:
Emne:
Dato:
Til:
Cc:
Jens Hennild
[email protected]
Vdr. j.nr.2020-9251 – Forslag til ændring til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven
12. februar 2021 kl. 12.24
Lovgivning og Økonomi
[email protected]
Maria Stuhde
[email protected]
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom
afsenderadresse kan indikere det.
Vdr. j.nr.2020-9251 – Forslag til ændring til Lov om ændring af
tobaksafgiftsloven
Tobaksindustrien repræsenterer virksomheder med produktion i Danmark. Vi takker
for anledningen til at kommentere på ovennævnte forslag.
Generelt
Tobaksindustriens medlemmer fremstiller bl.a. rulletobak og pibetobak (tilsammen
benævnt røgtobak) men ikke cigaretter.
Tobaksindustriens medlemmer har meget tidligt taget afstand fra og ikke deltaget i
den markedsadfærd, som tre cigaretselskaber har udvist i kølvandet på
afgiftsforhøjelsen pr. 1 april 2020. En adfærd som bl.a. betød, at afgiftsforhøjelsen på
cigaretter ikke slog igennem i det omfang, som Folketinget havde forudsat. Et forhold,
som vi forstår, er baggrunden for nærværende forslag.
Allerede af den årsag er vi forundret over, at forslaget for den del, som regulerer tiden
efter en afgiftsforhøjelse, ikke kun er begrænset til fabriksfremstillede cigaretter, men
tillige inddrager røgtobakken, hvor afgiftsstigningen pr. 1.april 2020 er slået igennem
på normal vis. Vi er især forundret fordi de foreslåede regler i praksis stiller
røgtobakken dårligere end cigaretterne.
Hertil kommer, at det efter vores vurdering ikke er nogen juridisk nødvendighed, at
røgtobakken også omfattes, blot fordi den af historiske årsager er omfattet af den
samme banderolepligt, som gælder for de fabriksfremstillede cigaretter.
Endeligt skal vi pege på, at rulletobak og pibetobak er nicheprodukter, som kun udgør
henholdsvis 5,3 pct. og 2 pct. målt i forhold til de 5.570 mio. fabriksfremstillede
cigaretter, der ifølge Danmarks statistik blev sendt på markedet i 2019.
Værns reglerne -tiden før afgiftsforhøjelsen:
Tobaksindustrien støtter, at der etableres værns regler, som forebygger mulig
konkurrenceforvridende markedsadfærd. Den foreslåede reduktion af lovligt
merindkøb af stempelmærker fra 5 pct. til 2 pct. giver derfor ikke umiddelbar
anledning til bemærkninger.
Tidsfrister efter afgiftsforhøjelsen:
1) 3 måneders fristen for gennemsalg
Når rulletobak og pibetobak også omfattes af den del af lovforslaget, som regulerer
tiden efter afgiftsforhøjelsen (herunder 3 måneders fristen for salg af varer med gamle
banderoler) er konsekvensen, at producenter og importører af røgtobak stilles relativt
ringere i konkurrencen end de fabriksfremstillede cigaretter og dermed straffes.
Det skyldes den kendsgerning, at rulletobak og i særklasse pibetobak har en langt
lavere omsætningshastighed i handlen end de fabriksfremstillede cigaretter, helt op til
1til 2 år.
Den lavere omsætningshastighed betyder, at en relativt større del af pibetobak og
rulletobak med gamle banderoler står usolgte hen på hylderne i handlen, når der er
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
rulletobak med gamle banderoler står usolgte hen på hylderne i handlen, når der er
gået 3 måneder efter afgiftsforhøjelsen.
De danske produktionsvirksomheder, som står for den helt dominerende del af
nicheprodukterne rulle- og pibetobak på det danske marked, vil således blive pålagt
en uforholdsmæssig stor byrde med tilbagetagelse og evt. destruktion af varer med
gamle afgiftsmærker efter udløbet af 3 måneders fristen. En byrde, som de i kraft af
deres beskedne samlede markedsandele og svagere administrations- og salgskops i
forhold til de tre cigaretselskaber, er dårligere rustet til at bære.
Frygten for substitution mellem cigaretter og røgtobak med et heraf følgende
provenutab fremføres som argument for ministeriets ønske om, at også røgtobakken
skal omfattes trods de ovennævnte konsekvenser.
Tobaksindustrien anerkender, at der principielt kan finde substitution sted i den
situation, hvor røgtobak ikke er omfattet af 3 måneders reglen, og at staten derfor kan
tabe provenu.
Imod at der vil finde en nævneværdig substitution og et provenutab sted, taler
imidlertid:
Risikoen for substitution forudsætter, at den gennemførte afgiftsforhøjelse pr. 1.1.2022
denne gang slår fuldt ud igennem hos de fabriksfremstillede cigaretter, således at der
i en periode er en større forskel mellem prisen på cigaretter og røgtobak end normalt.
Risikoen for et provenutab som følge af substitution kræver, at der ikke samtidig er
adgang til billigere cigaretter indkøbt i nabolandene Sverige og Tyskland. Som
bekendt er der ikke udsigt til, at nogen af de to lande i april 2022 vil have cigaretpriser,
som blot tilnærmelsesvis er på højde med den dansk tilstræbte gennemsnitspris på 60
kr. pr. 20 styk cigaretter.
Imod et provenutab som følge af en evt. substitution taler endvidere tilstedeværelsen
af smuglercigaretter.
Desuden bør man hæfte sig ved, at den mængde af røgtobak med ”gamle” banderoler
der i værste fald kan ske substitution med, er helt ubetydelig sammenlignet med, at
markedet i gennemsnit pr. måned tilføres 464 mio. cigaretter. Et evt. provenutabet vil
selv i værste fald derfor være såre beskedent.
Der er der grund til at pege på, at tilstedeværelsen af meget beskedne mængder rulle
og pibetobak med afgiftsbanderoler fra før 1.1.2022, ikke i praksis vil fremme børn og
unges adgang til tobak/nikotin og dermed modvirke Folketingets ønske om at
forebygge brug heraf.
De sidste mange års erfaring viser nemlig, at røgtobakken helt overvejende kun nydes
af modne brugere. Et forhold som formentlig kan tilskrives, at røgtobak er
halvfabrikata som ud over egen indsats tillige for rulletobakken kræver tilkøb af
(afgiftbelagt) papir/hylster og for pibetobakken en pibe og derfor ikke forbruges så
nemt, som den fabriksfremstillede cigaret.
Endelig skal vi pege på det ressource og miljømæssigt problematiske ved, at kurante
varer destrueres og udskiftes med nye.
Samlet set kan vi derfor ikke anerkende et argument om, at risikoen for substitution/
provenutab kan opveje de ulemper og omkostninger, som 3 måneders fristen ufortjent
med sikkerhed påfører de 2 danske virksomheder med produktion af røgtobak.
2) 14 dages fristen for opbevaring
Udkastet lægger op til at gøre det ulovligt for butikker og grossister (uden eget
afgiftsoplag) at opbevare cigaretter og røgtobak 14 dage efter udløbet af 3 måneders
fristen.
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
fristen.
Hvor opbevaringsforbuddet håndhævelsesmæssigt giver god mening, synes den
meget korte frist på 14 dage ikke at tage hensyn til, at der findes mere end 5000
tobaksudsalgssteder, hvorfra varer med gamle banderoler skal hjemtages
/bortskaffes.
Fristen på 14 dage synes heller ikke at tage hensyn til, at de 14 dage normalt skal
deles mellem to parter, butikken og grossisten og med behov for transport mellem de
to.
Tilbagetagelse af varer med gamle banderoler (eller af anden årsag) sker nemlig
hovedsageligt fra forretningen til den grossist, som har leveret til den enkelte butik.
Endeligt skal typisk grossisten sikre, at varen inden for samme 14 dages frist
afsendes til producenten/importøren, som typisk har stået for afgiftsberigtigelsen.
(Sidstnævnte producent/importør skal endvidere forestå, at hver enkelt tilbagetagne
varepaknings unikke identifikationsnummer (UI’er) bliver afmeldt i EU-
sporingssystemet ,dog ikke pibetobak).
Tobaksindustrien skal på den baggrund anbefale, at fristen ændres til mindst 1
måned.
3) Fristen 13. maj
Tobaksindustrien forstår, at overskridelse af fristen den 13. maj for anmeldelse af
tilbagebetalingskrav ikke påvirker adgangen til på et vilkårligt senere tidspunkt f.eks. i
november 2022 at kræve tilbagebetaling. Der er således ikke tale om en slags
forældelsesfrist, men at formålet med fristen derimod bl.a. er at fremme en hurtig
vurdering og afklaring af, hvorvidt 2 pct. grænsen er overholdt.
Hvis en virksomhed bevidst eller ubevidst køber mere end de tilladte 2 pct, i tiden 1.7
2021 til 31.12 2021, vil den ifølge udkastet kunne undgå efterbetaling og straf, såfremt
den senest den 13. maj tilbageleverer banderoler og dermed bringer købet ned på
maksimum 2 pct. i forhold til referenceperioden.
Rejser virksomheden imidlertid først tilbagebetalingskravet efter fristens udløb, f.eks.
den 15. maj, vil en på det tidspunkt konstateret overskridelse af 2 pct. grænsen, efter
den foreslåede regel medføre dels en afgiftsregulering (mer-betaling), dels evt. straf.
Tobaksindustrien skal også her på pege på, at den foreslåede frist ud fra praktiske
forhold er vel kort, samt at 13 maj 2022 i øvrigt er en helligdag (Store Bededag).
Returvarer kan afsendes af grossisten (og butikkerne) indtil den 20. april.
Producenten/importøren har således kun i bedste fald 16 arbejdsdage til at
færdiggøre og rejse krav om tilbagebetaling af afgiften.
Såfremt virksomhederne skal have praktisk mulighed for at opfylde denne frist, er det
vigtigt, at nye regler for tilbagebetaling, jf. beskrivelsen af adgangen hertil i stk. 45, er
smidige ikke mindst på dokumentationssiden. Eksempelvis er et nuværende krav om,
at banderolerne efter at være blevet ”dampet” af emballagen, skal opklæbes på ark,
som herefter skal indsendes til Skat som dokumentation ekstremt tids- og mandskab
krævende.
Det vil endvidere være praktisk med hurtig responstid fra SKAT i forbindelse med
anmodning om at sende varen til destruktion/forbrænding med banderoler på. Samt at
banderoler fysisk kan tilbagegives til SKAT på andre lokationer end Tåstrup, gerne en
lokation på Fyn af hensyn til de produktionsvirksomheder, der er beliggende i Assens
og Svendborg. Baggrunden for ønsket er, at der er tale om svært forsikringsbare
værdiforsendelser som derfor traditionelt udføres af produktionsvirksomheden egne
medarbejdere.
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0024.png
Endeligt er der behov for, at det føromtalte EU-sporingssystem, som aktuelt gælder
for cigaretter og rulletobak, også er i stand til, i praksis at understøtte tilbagetagelsen
af varer og afmelding af UI’er. Det vil sige, at der ikke opstår uforenelighed eller
praktisk umulighed for virksomhederne med opfyldelsen af begge myndighedskrav.
Sammenfattende er det Tobaksindustriens vurdering at:
Lovudkastets bestemmelser om tiden efter afgiftsforhøjelsen rimeligvis kun bør
omfatte fabriksfremstillede cigaretter og ikke røgtobak (rulle-og pibetobak).
At fristen på 14 dage for lovlig opbevaring ikke harmonerer med den praktiske
virkelighed for tilbagetagelse og derfor bør forlænges.
At fristen den 13. maj 2022 for myndighedernes modtagelse af krav om
tilbagebetaling af afgift, administrativt bør følges op af nye smidige regler for
refusion af banderoler samt sikre at sporingssystemet i praksis understøtter
processen.
Tobaksindustrien står gerne til rådighed for en uddybning af vores synspunkter.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1L,2.sal.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0025.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28,
1402 København K
21. februar 2021
E-mail: [email protected]
Kopi: [email protected]
Journalnummer: 2020
9251
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
tobaksafgiften (Skærpede krav til og styrket kontrol med
handel og opbevaring af tobak)
Tobaksproducenterne kvitterer for muligheden for at give kommentarer til
indeværende lovforslag, der medfører skærpede bestemmelser til
tobaksafgiftsloven.
Tobaksproducenterne repræsenterer British American Tobacco, Japan
Tobacco International og Imperial Brands, der tilsammen udgør ca. 85 pct. af
det danske tobaksmarked.
Tobaksproducenternes ønsker flugter med den politiske målsætning om et
klarere reguleringsgrundlag for den fremtidige afgiftsforhøjelse pr. 1. januar
2022 og har følgende kommentar til lovforslaget:
Forbud mod opbevaring efter afgiftsstigningen
Af indeværende lovforslag og forslagets bemærkninger fremgår der krav til
opbevaring af varer efter en afgiftsstignings ikrafttrædelse (§ 1, pkt. og i
lovforslagets bemærkninger: s. 5, s. 6, s, 12).
Tobaksproducenterne forstår lovforslaget således, at der indføres forbud
mod
opbevaring
af cigaretter og røgtobak med stempelmærker, der var
gældende før en afgiftsforhøjelse, hos detailhandlere og grossister senere end
3 måneder og 2 uger efter en afgiftsforhøjelses ikrafttræden.
Tobaksproducenterne
H. C. Andersens Boulevard 18, 1553 København
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
1
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0026.png
Det præciseres yderligere, at varer skal returneres senest 3 måneder og 2
uger efter en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, og at det er den enkelte grossist
eller detailhandler, der bærer ansvaret for, at der
efter fornævnte periode
ikke opbevares cigaretter eller røgtobak med stempelmærker, der var
gældende før, at afgiftsforhøjelsen trådte i kraft.
I praksis betyder overstående, at detailhandlere og grossister skal have
fjernet cigaretter og røgtobak med ”gamle” stempelmærker i løbet af 2 uger
fra deres lager.
Det er tilladt at sælge varerne i 3 måneder efter en afgiftsforhøjelses
ikrafttræden, men opbevaring er ikke tilladt efter 3 måneder og 2 uger,
hvilket vil sanktioneres i form af en bøde til detailhandlere eller grossister,
der ikke efterlever dette.
Tobaksproducenterne vil gerne gøre opmærksom på, at det ikke kan
forventes muligt at garantere, at alle varer kan returneres til den autoriserede
oplagshaver indenfor 2 uger.
Det skyldes bl.a., at tobaksafgiftspligtige varer er underlagt en række
restriktioner og krav i forhold til transport, opbevaring og indberetning
grundet EU’s sporbarhedssystem
for tobaksvarer. Sporbarhedssystemet har
til formål at give myndighederne, herunder Sikkerhedsstyrelsen, mulighed
for at følge varestrømme
herunder returnering, hvor varer skal scannes og
indberettes efter gældende krav. Alle autoriserede oplagshavere, grossister og
detailhandlere skal aggregere og scanne alle returvarer efter en
afgiftsstigning
i hvert led - hvilket ikke har været tilfældet tidligere, hvorfor
dette bør tages i betragtning i indeværende lovforslag.
Yderligere kan man ikke med rimelighed forvente, at detailhandlere og
grossister med nøjagtighed kan afstemme efterspørgslen og
omsætningshastigheden på varerne, da dette varierer. Derfor vil grossister og
detailhandlere have varer på lager efter den foreslåede frist, der skal
returneres, og de bør sikres rimelig tid til dette.
Dertil indebærer den nuværende situation med COVID-19 en række
usikkerheder, der gør det vanskeligere at organisere en landsdækkende
returnering af varer, der ikke sælges
med alene opbevares
hos
detailhandlere og grossister. En landsdækkende returnering, der skal
gennemføres i løbet af 2 uger, forårsager bekymring grundet de mange
kontaktpunkter imellem transportører, grossister, detailhandlere og
producenter.
Afslutningsvist må det også bemærkes, at der ikke tidligere er set en
Tobaksproducenterne
H. C. Andersens Boulevard 18, 1553 København
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
2
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382840_0027.png
tilsvarende forpligtelse i lovgivningen til at fjerne tobaksvarer, som ikke
længere må sælges, fra grossister og detailhandlere. De nye regler i
tobaksvareloven om standardisering af tobakspakker, som træder i kraft den
1. juli 2021, indeholder ikke et tilsvarende krav om, at grossister og
detailhandlere ikke må opbevare tobakspakker, der ikke har en
standardiseret emballage, når der er gået 2 uger efter, at kravet om
standardiserede tobakspakker er trådt i kraft. Dette skyldes naturligvis, at
der ikke er behov for at regulere selve opbevaringen af produkter, der ikke
længere kan sælges lovligt.
Da der alene er tale om forbud mod opbevaring, vil en lempelse af kravet ikke
have betydning for forbrugeren, eftersom der stadig opretholdes et forbud
mod salg. Derfor vil forbrugeren ikke have adgang til varer med ”gamle”
stempelmærker efter de i lovforslaget påkrævede 3 måneder.
Kravet om de 2 uger virker derfor unødvendigt belastende, navnlig for
detailhandlere og grossister, og da der ikke fremgår en begrundelse for de
nævnte 2 uger, bør denne frist enten fjernes eller forlænges, eksempelvis til 6
måneder efter en afgiftsforhøjelses ikrafttræden.
Med venlig hilsen,
Tine Marie Andersen,
Direktør, Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne
H. C. Andersens Boulevard 18, 1553 København
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
3