Skatteudvalget 2020-21
L 221 Bilag 1
Offentligt
2382838_0001.png
28. april 2021
J.nr. 2020 - 9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til og styrket kon-
trol med handel og opbevaring af tobak).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
British American To-
bacco Denmark A/S
(BAT)
BAT takker for muligheden for at
afgive høringssvar og har neden-
stående bemærkninger.
2-ugers fristen for opbevaring
BAT bemærker, at lovudkastet må
forstås således, at grossister og de-
tailhandlere i løbet af 2 uger skal
have fjernet de pågældende varer
fra deres lager, og at opbevaring af
varer efter den dag kan sanktione-
res med bøde.
BAT påpeger i den forbindelse, at
lovbemærkningerne ikke angiver
årsagen til, at der er valgt en frist
på netop 2 uger.
Regeringen ønsker, afgiftsforhøjel-
serne skal slå hurtigt igennem hos
forbrugerne, således at den øn-
skede forbrugsreducerende effekt
opnås. Fristen for opbevaring af
cigaretter og røgtobak med
”gamle”
stempelmærker fastsættes
således dels under hensyn til Skat-
testyrelsens mulighed for kontrol
med, at de pågældende tobaksvarer
ikke længere sælges, og dels under
hensyn til tobaksproducenter og -
forhandleres mulighed for at tilret-
telægge deres produktion, køb og
salg af tobaksvarer frem mod, at
forbuddet mod salg og opbevaring
af
tobaksvarer med ”gamle” stem-
pelmærker træder i kraft.
BAT fremhæver, at det logistisk
set ikke kan garanteres, at alle va-
rer kan returneres til den autorise-
rede oplagshaver inden for 2 uger.
BAT bemærker, at dette skyldes, at
transport af tobaksafgiftspligtige
varer er underlagt en række restrik-
tioner og indberetningsforpligtel-
ser til Sikkerhedsstyrelsen bl.a.
krav til sporbarhed, der gør myn-
dighederne i stand til at følge vare-
strømmene, både ud igennem han-
delsled, men også retur, da varer
under transport skal registreres i
sporbarhedssystemet.
Regeringen anerkender, at der kan
være et større logistisk arbejde for-
bundet med returnering af varer
med ”gamle” stempelmærker,
når
forbuddet mod salg af tobaksvarer
med ”gamle” stempelmærker træ-
der i kraft.
Det er vurderingen, at tobakspro-
ducenter og -forhandlere samlet
set har rimelig tid til at tilrettelægge
deres produktion, køb og salg af
tobaksvarer ifm. en afgiftsforhø-
jelse. Det er med andre ord i høj
grad op til den enkelte tobakspro-
ducent og -forhandler selv at
vælge, hvorvidt de vil tilpasse de-
res virksomhed med henblik på, at
Side 2 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
så få varer som muligt skal sendes
retur, eller hvorvidt de vil undlade
at tilpasse deres produktion med
risiko for, at en større mængde to-
baksvarer vil skulle sendes retur.
Virksomhederne har
hvis lov-
forslaget vedtages efter planen
ca. 11 måneder fra lovforslaget
træder i kraft, indtil tobaksvarer
med gamle stempelmærker skal
være sendt retur fra grossister og
detailhandlere mv. til en autorise-
ret oplagshaver. Det bemærkes i
den forbindelse, at lovforslaget er
tilrettet således, at der lægges op
til, at forbuddet mod opbevaring
træder i kraft efter 4 måneder i ste-
det for efter 3 måneder og 2 uger,
hvilket vil sige, at perioden for at
returnere varer er fordoblet til 4
uger.
Fra selve afgiftsforhøjelsen træder
i kraft, har virksomhederne således
hhv. 3 måneder og 4 måneder til,
at forbuddet mod salg og opbeva-
ring af tobaksvarer med gamle
stempelmærker træder i kraft.
Det skal i den forbindelse fremhæ-
ves, at varer med nye stempelmær-
ker vil kunne sendes på markedet,
når en afgiftsforhøjelse træder i
kraft, dvs. 3 måneder før forbud-
det mod salg træder i kraft. Udnyt-
tes denne mulighed må det forven-
tes at mindske antallet af varer, der
skal sendes retur.
Endelig bemærkes, at lovforslaget
er tilrettet således, at de nye stem-
pelmærker, som er gældende fra og
Side 3 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med den 1. januar 2022, allerede
kan købes fra den 1. august 2021.
BAT påpeger, at en afgiftsstigning
må forventes at medføre, at mange
detailhandlere og grossister stadig-
væk har varer tilbage på hylderne
efter de tre måneder
særligt
fordi, at alle cigaretmærker ikke
har den samme omsætningsha-
stighed, og fordi det kan være
svært at vurdere, hvor meget der
sælges op til en afgiftsstigning,
hvorfor man må forvente et reste-
rende varelager i mange af butik-
kerne.
Det er regeringens opfattelse, at
reglerne om ”clean market” er et
effektivt middel til at sikre, at af-
giftsforhøjelserne slår hurtigt igen-
nem hos forbrugerne, således at
den ønskede forbrugsreducerende
effekt opnås.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren ovenfor vedrørende hensy-
nene bag fristen for opbevaring af
tobaksvarer med ”gamle” stempel-
mærker”.
BAT bemærker, at processen med
at aggregere og scanne returvarer
efter en afgiftsstigning muligvis vil
kunne håndteres på 2 uger hos en
mindre detailhandler, men at dette
forekommer umuligt for større de-
tailhandlere og ikke mindst for de
efterfølgende led, der skal hånd-
tere returvarerne til destruktion.
BAT påpeger, at den usikre situa-
tion med de langsigtede konse-
kvenser af COVID-19 gør det
endnu mere vanskeligt at organi-
sere en landsdækkende returnering
af varer under overholdelse af tids-
fristen.
Der henvises til kommentarerne
ovenfor vedrørende hensynene
bag fristen for opbevaring af to-
baksvarer med ”gamle” stempel-
mærker”
og tilrettelæggelse af pro-
duktion, køb og salg af tobaksva-
rer ifm. en afgiftsforhøjelse.
BAT bemærker, at en tilsvarende
forpligtelse for grossister og detail-
handlere til at fjerne tobaksvarer,
som ikke længere må sælges, ikke
tidligere er set i lovgivningen.
Forpligtigelsen for grossister og
detailhandlere til at fjerne cigaret-
ter og røgtobak med ”gamle”
stempelmærker, der ikke længere
må sælges, er fastsat under hensyn
til Skattestyrelsens mulighed for
Side 4 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
BAT fremhæver, at dette skyldes,
at der ikke er behov for at regulere
selve opbevaringen af produkter,
der ikke længere kan sælges lovligt.
BAT påpeger, at forbuddet mod
salg af sådanne varer senere end 3
måneder fra afgiftsforhøjelsens
ikrafttræden i sig selv er tilstrække-
ligt til at sikre, at sådanne varer
ikke indgår i handlen.
kontrol med, at de pågældende to-
baksvarer ikke længere sælges. Det
vurderes, at et forbud mod salg af
sådanne varer, når der er forløbet
3 måneder fra afgiftsforhøjelsens
ikrafttræden, ikke i sig selv vil være
tilstrækkelig til at sikre, at sådanne
varer ikke indgår i handlen.
BAT foreslår, at bestemmelsen
om, at varerne skal være fjernet fra
lageret senest 3 måneder og 2 uger
efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i
kraft, udgår.
Der henvises til kommentaren
ovenfor vedrørende hensynene
bag fristen for opbevaring af to-
baksvarer med ”gamle” stempel-
mærker.
Subsidiært foreslår BAT, at fristen
sættes til 6 måneder efter, at af-
giftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Lovforslaget er tilrettet således, at
der lægges op til, at fristen for op-
bevaring af cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker for-
længes fra 3 måneder og 2 uger til
4 måneder.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren ovenfor vedrørende hensy-
nene bag fristen for opbevaring af
tobaksvarer med
”gamle” stempel-
mærker.
Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S takker for an-
ledningen til at kommentere på
lovforslaget og har nedenstående
bemærkninger.
Coop Danmark A/S bemærker, at
lovændringen angår grossister og
detailhandlere.
Side 5 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Coop Danmark A/S fremhæver
vigtigheden i, at lovens forslag om
begrænsninger ift. opbevaring og
salg af cigaretter og røgtobak med
gamle stempelmærker i detailhand-
len dækker alle relevante detail-
handlere på det danske marked, og
omfatter både fysiske butikker og
butikker, der driver e-handel.
Det kan bekræftes, at begrænsnin-
ger ift. opbevaring og salg af ciga-
retter og røgtobak med gamle
stempelmærker omfatter alle rele-
vante detailhandlere på det danske
marked herunder fysiske butikker
og butikker, der driver handel på
nettet.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter varmt op
om regeringens målsætning om en
røgfri generation i 2030.
Dansk Erhverv bemærker, at pri-
sen på cigaretter kan være et vig-
tigt redskab blandt flere, og derfor
bakker Dansk Erhverv op om
hensigten med lovudkastet.
Dansk Erhverv påpeger dog, at
ikke alle tiltag i lovudkastet er nød-
vendige for at opnå dette mål, og
Dansk Erhverv har således neden-
stående bemærkninger til lovudka-
stet.
Dansk Erhverv bemærker, at det
er uklart, hvilke eksempler der
henvises til, når lovforslaget peger
på, at tobaksforhandlere ikke har
”fulgt intentionen bag lovgivnin-
gen om, at priserne på tobak skulle
stige.”. Dansk Erhverv henviser i
den sammenhæng til Tobaksprislo-
ven, der fastslår, at detailhandlen
ikke må sælge cigaretter til anden
pris end stempelmærkeprisen, og
Dansk Erhverv påpeger, at bran-
chen ikke har andet valg end at
Det er vurderingen, at der er flere
årsager til, at cigaretter blev solgt
til en lavere pris i detailhandlen
end forudsat, efter at de seneste af-
giftsforhøjelser trådte i kraft den 1.
april 2020. En af årsagerne var, at
en del detailhandlere havde købt
meget store lagre af tobak med
gamle stempelmærker før den 1.
april 2020. Det var lovligt, men det
Side 6 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sælge tobaksvarerne til den fast-
lagte pris, eller helt at lade være
med at sælge dem.
fulgte ikke intentionerne med lov-
givningen om, at priserne på tobak
skulle stige.
Dansk Erhverv bemærker, at for-
målet med lovforslaget kan opnås
via justeringen af mængden af
stempelmærker, der kan købes af
producenter forud for en afgifts-
stigning, afskrækkende bøder for
overtrædelser af hamstringsreglen,
samt bedre håndhævelse fra myn-
dighedernes side af de allerede ek-
sisterende redskaber.
Dansk Erhverv bakker således op
om tiltaget til at reducere mæng-
den af stempelmærker, der kan kø-
bes forud for en afgiftsstigning.
Skatteministeriet er blevet gjort
opmærksom på, at værnsreglerne
mod hamstring kan have en kon-
kurrenceforvridende effekt.
Lovforslaget er på den baggrund
tilrettet således, at der ikke lægges
op til en stramning af hamstrings-
reglerne fra 5 pct. til 2 pct. I stedet
lægges der op til, at værnsreglerne
mod hamstring helt ophæves, da
det vurderes, at hamstringsreglerne
vil blive
overflødiggjort af ”clean
market” reglen.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til BAT vedr. reglerne om
”clean market”.
Dansk Erhverv henstiller derud-
over til, at Skattestyrelsen frem-
over vil være mere opmærksom på
at håndhæve hamstringsreglerne
overfor producenterne, og eventu-
elt pålægges at oplyse tobakspro-
ducenter om deres produktions-
kvote forud for en afgiftsstigning
med henblik på at minimere beho-
vet for at tilbagekalde produkter i
detailleddet.
Det kan oplyses, at Skattestyrelsen
har skærpet deres kontrol med ud-
leveringen af stempelmærker.
Overgangsperioden bør forlænges
Dansk Erhverv bemærker, at kra-
vet om tilbagekaldelse af produk-
ter, der ikke overholder lovgivnin-
gen grundet ikrafttrædelsen af
Der henvises til kommentarerne til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for og opbevaring af to-
baksvarer med ”gamle” stempel-
Side 7 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ovennævnte bestemmelse, stiller
store krav til lagerstyringen
i grossist- og detailleddet.
Dansk Erhverv påpeger, at dette
især gælder for mindre detailvirk-
somheder, hvor det kan være en
betydelig byrde.
mærker og tilrettelæggelse af pro-
duktion, køb og salg af tobaksva-
rer ifm. en afgiftsforhøjelse.
Dansk Erhverv bemærker, at 3
måneders overgang til at sælge ud
af resterende varelager kan være
meget utilstrækkelig, afhængig af
butikkens størrelse og placering,
samt den konkrete tobaksvares
omsætningshastighed.
Dansk Erhverv fremhæver, at lov-
forslaget formentlig først og frem-
mest vil ramme mindre detailvirk-
somheder, hvor der er en lavere
omsætningshastighed på varerne.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende tilrettelæggelse af
produktion, køb og salg af tobaks-
varer ifm. en afgiftsforhøjelse.
Dansk Erhverv påpeger, at tilbage-
kaldelse af produkter, der ikke
overholder lovgivningen grundet
ikrafttrædelsen af ovennævnte be-
stemmelse, vil stille store krav til
lagerstyringen i grossist- og detail-
leddet, og at dette især vil være en
risiko for mindre detailvirksomhe-
der.
Dansk Erhverv foreslår, at over-
gangsperioden forlænges, så detail-
leddet i videst muligt omfang vil
undgå tilbagetrækning af tobaksva-
rer.
Dansk Erhverv henviser desuden
til Sikkerhedsstyrelsen, der har be-
Regeringen ønsker, afgiftsforhøjel-
serne skal slå hurtigt igennem hos
forbrugerne, således at den øn-
skede forbrugsreducerende effekt
opnås. Til at opnå dette anser re-
geringen reglerne om ”clean mar-
ket” efter 3 måneder fra en afgifts-
forhøjelses ikrafttræden som et ef-
fektivt middel. Varer med nye
stempelmærker vil kunne sendes
på markedet umiddelbart efter, at
afgiftsforhøjelsen træder i kraft.
Udnyttes denne mulighed, må det
forventes at mindske antallet af va-
rer, der skal sendes retur.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til BAT vedrørende tilrette-
læggelse af produktion, køb og salg
Side 8 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tydelige erfaringer med sporbar-
hedssystemet for tobak - herunder
omsætningshastigheden for to-
baksvarer og de logistiske udfor-
dringer tilbagekaldelser indebærer
for detailhandlen.
af tobaksvarer ifm. en afgiftsfor-
højelse.
2-ugers fristen for opbevaring
Dansk Erhverv bemærker, at kra-
vet om, at detailhandlen ikke må
opbevare varer, som er påført
gamle stempelmærker, senere end
3 måneder og 2 uger fra afgiftsfor-
højelsens ikrafttræden, udgør en
meget kort frist, i forhold til at
sikre en tilbagekaldelse af eventu-
elle produkter med gamle stempel-
mærker.
Dansk Erhverv påpeger, at 2-ugers
fristen udgør en unødvendig byrde
for detailhandlen, da varerne under
alle omstændigheder ikke må sæl-
ges, og det dermed er svært at se
sundhedsmæssige fordele ved at
regulere hvor lang tid detailhand-
len kan have de gamle varer på la-
ger, uden at markedsføre dem.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende forpligtigelsen
for grossister og detailhandlere til
at fjerne cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker.
Dansk Erhverv understreger vig-
tigheden i, at detailhandlen sikres
den nødvendige tid til at tilbage-
kalde eventuelle produkter med
gamle stempelmærker, og levere
dem tilbage til producenterne, da
det alene er autoriserede oplagsha-
vere, der kan ansøge om godtgø-
relse hos Skatteforvaltningen.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedr. tilrettelæggelse af pro-
duktion, køb og salg af tobaksva-
rer ifm. en afgiftsforhøjelse.
Side 9 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker, at tilba-
gekaldelsen af tobaksvarer fra
salgsstederne vil medføre, at va-
rerne først skal sendes ind til cen-
trale lagre og distributionscentre,
før de kan returneres til den auto-
riserede oplagshaver (producen-
ten), der alene kan få godtgørelse
for stempelmærker hos Skattesty-
relsen.
Dansk Erhverv foreslår, at be-
stemmelsen om, at varerne skal
være fjernet fra lageret senest 3
måneder og 2 uger efter, at afgifts-
forhøjelsen er trådt i kraft, udgår.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”,
idet det bemærkes, at fristen i lov-
forslaget er forlænget.
Dansk Industri (DI)
DI bemærker, at der er behov for,
at grossister og detailhandlere ind-
rømmes en længere frist til at op-
bevare cigaretter og røgtobak med
stempelmærker, der var gældende
før en afgiftsforhøjelse, ud over de
foreslåede 3 måneder, inden for
hvilken periode produkterne må
sælges, og 2 uger, som er den yder-
ligere periode i forlængelse af 3
måneders perioden, hvor produk-
terne fortsat må opbevares, efter,
at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Der henvises til kommentarerne til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker.
DI foreslår, at 2-ugers perioden
forlænges, således at butik og gros-
sist får en mere rimelig frist til at
forestå det praktiske i forbindelse
med tilbagelevering mv. af produk-
ter med gamle banderoler.
Der henvises til kommentarerne til
BAT vedrørende tilrettelæggelse af
produktion, køb og salg af tobaks-
varer ifm. en afgiftsforhøjelse og
forlængelse af fristen for opbeva-
ring til 4 måneder efter afgiftsfor-
højelsen.
Side 10 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI opfordrer i øvrigt til, at det
overvejes, om lovens formål kan
opnås uden, at 3 måneders fristen
omfatter røgtobak, dvs. rulle- og
pibetobak.
Skatteministeriet vurderer, at der
ikke er grundlag for at fritage røg-
tobak fra reglerne om ”clean-mar-
ket” efter 3 måneder. Det skyldes,
at en afgiftsmæssig forskel på røg-
tobak og cigaretter kan tilskynde til
substitution og dermed til konkur-
renceforvridning.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK bakker op om formålet bag
lovforslaget.
DSK bemærker, at lovforslaget
kan medføre unødvendige proble-
mer i butikkerne, idet lovforslaget
lægger op til, at virksomheder ikke
må opbevare varer, som er påført
stempelmærker, der var gældende
før, afgiftsforhøjelsen trådte i
kraft, senere end 3 måneder og 2
uger fra afgiftsforhøjelsens ikraft-
træden.
DSK påpeger, at varerne ikke må
sælges i tre måneder og bemærker i
den forbindelse, at dette medfører,
at der kun er to uger til at få pro-
dukterne ud af butikkernes lagre.
DSK foreslår en længere tilladt pe-
riode på butikkens lagre.
DSK fremhæver i den forbindelse,
at det naturligvis skal være klart, at
de pågældende varer, absolut ikke
må sælges efter de 3 måneder.
Der henvises til kommentarerne til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”
og forlængelse af fristen for opbe-
varing til 4 måneder.
Side 11 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DSK bemærker i øvrigt, at man i
Frankrig har indført regler om, at
franske borgere kun må medbringe
200 cigaretter pr. tur over grænsen.
DSK påpeger, at en lignende frem-
gangsmåde i Danmark vil kunne
mindske det danske forbrug af ci-
garetter og samtidig modarbejde
unødig grænsehandel og illegal
handel.
I EU’s
cirkulationsdirektiv er der
fastsat vejledende mængder for,
hvor meget tobak man som privat-
person må grænsehandle inden for
EU. Den vejledende mængde for
cigaretter er 800 styk. Det er ikke
muligt at fastsætte en lavere
mængde for køb inden for EU.
Det vurderes at være i strid med
EU-retten at indføre sådanne faste
kvantitative restriktioner.
Det må forventes, at Frankrig vil
rejse spørgsmålet om indførelse af
mængdebegrænsninger ved kom-
mende forhandlinger om ændring
af tobaksbeskatningsdirektivet.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Japan Tobacco Internati-
onal Denmark (JTI)
JTI takker for muligheden for at
afgive høringssvar og har neden-
stående bemærkninger.
JTI ser positivt på, at der indføres
forbud mod salg af cigaretter og
røgtobak med stempelmærker, der
var gældende før afgiftsforhøjel-
sen, senere end 3 måneder efter, at
afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
JTI bemærker, at det sikrer en gli-
dende prisovergang og samtidig er
kendt praksis i andre EU-lande.
Vedr. stramning af hamstringsreglen
JTI påpeger, at lovudkastet inde-
holder konkurrenceforvridende
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende værns-
reglerne mod hamstring.
Side 12 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
elementer, herunder i særdeleshed
for virksomheder, som efter den
periode, som danner grundlag for
beregningen af købsbegrænsnin-
gen, har taget markedsandele fra
de øvrige markedsaktører.
JTI påpeger, at EUF-traktatens
grundlæggende principper om fri
og lige konkurrence går videre end
det legitime hensyn, som lovudka-
stet søger at varetage.
JTI bemærker i forbindelse her-
med, at det hensyn, som lovforsla-
get søger at varetage, er varetaget
gennem § 1, nr. 1, og at den kon-
kurrenceforvridende regulering ef-
ter § 2, nr. 3, efter JTI’s opfattelse
dermed ikke kan begrundes i lov-
udkastets anførte hensyn til styr-
kelse af folkesundheden.
JTI bemærker, at lovudkastet - i
dets nuværende form - kan have-
utilsigtede konsekvenser, såsom en
høj risiko for at tobaksproducen-
terne må begynde at betale afgifts-
satserne for 2022 allerede i løbet i
2021.
Hensigten med de gældende
værnsregler mod hamstring frem
mod afgiftsforhøjelserne den 1. ja-
nuar 2022 er, at afgiftsforhøjel-
serne skal slå hurtigt igennem hos
forbrugerne, således at den øn-
skede forbrugsreducerende effekt
opnås. Hensigten er ikke, at den
reelle forbrugerefterspørgsel på to-
baksvarerne ikke kan imødekom-
mes herunder, at der allerede i
2021, skal betales afgift efter de
satser, der er gældende fra og med
den 1. januar 2022 for at kunne
imødekomme den reelle forbru-
gerefterspørgsel.
Side 13 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Erhverv vedr.
værnsreglerne mod hamstring.
2-ugers fristen for opbevaring
JTI påpeger, at den foreslåede
overgangsperiode på 3 måneder og
2 uger er urealistisk.
JTI bemærker, at de usolgte varer i
praksis vil skulle afhentes af regi-
strerede oplagshavere og importø-
rer fra grossister og detailhandleres
lagre med henblik på opsamling
med destruktion for øje.
JTI fremhæver, at dette erfarings-
mæssigt er en stor opgave,
som ikke vil kunne klares på 2
uger efter skæringsdatoen 3 måne-
der efter afgiftsstigningernes
ikrafttræden, men nærmere vil
skulle strække sig over mange
uger.
Der henvises til kommentarerne til
BAT vedrørende tilrettelæggelse af
produktion, køb og salg af tobaks-
varer ifm. en afgiftsforhøjelse og
forlængelse af fristen for opbeva-
ring til 4 måneder efter afgiftsfor-
højelsen.
JTI bemærker, at der i forvejen bli-
ver indført bødestraf for salg af
produkter med gamle stempelmær-
ker 3 måneder efter afgiftsforhøjel-
sens indtræden, og at den foreslå-
ede regel om opbevaring i kort tid
således må formodes at have en
begrænset effekt.
JTI foreslår, at bestemmelsen om,
at grossister og detailhandleres
lagre skal være tømt 2 uger efter
skæringsfristen, udgår.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende forpligtigelsen
for grossister og detailhandlere til
at fjerne cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker.
Side 14 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Subsidiært foreslår JTI, at autorise-
rede oplagshavere samt importører
skal have mulighed for at opsamle
cigaretter og røgtobak med
gamle stempelmærker fra grossi-
ster og detailhandlere samt opbe-
vare disse produkter på eget
lager med henblik på destruktion
og tilbagebetaling af stempelmær-
keværdien i en periode på 3 måne-
der.
Det bemærkes, at fristen for opbe-
varing af tobaksvarer med gamle
stempelmærker ikke omfatter au-
toriserede oplagshavere. Lovforsla-
get er endvidere tilrettet således, at
der ikke lægges op til at indføre en
frist for, hvornår ansøgning om til-
bagebetaling af stempelmærkevær-
dien skal være modtaget af Skatte-
forvaltningen.
JTI fremhæver, at det på europæ-
isk plan er almen praksis, at to-
baksvarer til destruktion kan af-
hentes og opbevares uden skæ-
ringsdato.
JTI foreslår endelig, at det skal
fremgå tydeligt af lovforslaget, at
autoriserede oplagshavere og
importører kan opbevare produk-
ter med gamle stempelmærker på
egne lagre med henblik på
destruktion, samt destruere disse
produkter og ansøge om refusion
af toldværdien, der svarer til
disse produkter, på ubegrænset tid.
Skatteministeriet vurderer, at der
ikke er behov for at tydeliggøre
reglerne for tilbagebetaling af
stempelmærkeværdien for stem-
pelmærker påsat pakninger.
Det skyldes bl.a., at lovforslaget er
tilrettet således, at der ikke længere
er fastsat en frist for, hvornår an-
søgning om tilbagebetaling af
stempelmærkeværdien skal være
modtaget af Skatteforvaltningen,
jf. kommentaren umiddelbart
ovenfor.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Erhverv vedr.
værnsreglerne mod hamstring.
Side 15 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Nærbutikkernes Lands-
forening (NBL)
NBL støtter regeringens ønske om
at skærpe kontrollen med det dan-
ske marked for tobak ifm. den
kommende afgiftsstigning.
NBL henstiller til, at man fra poli-
tisk side tager hensyn til de små er-
hvervsdrivende.
NBL påpeger, at lovudkastet i sin
nuværende form placerer regnin-
gen hos landets butikker.
2-ugers fristen for opbevaring
NBL bemærker, at tilbagetagnings-
perioden ifm. forbuddet mod salg
af gamle stempelmærker ikke tager
højde for de små butikkers forret-
ningsvilkår, idet der kun gives to
uger til at sende de gamle varer re-
tur.
NBL påpeger, at dette ikke er hen-
sigtsmæssigt, da køb og salg af to-
bak i Danmark er forbundet med
en lang række tidskrævende pro-
cesser
herunder det nyligt ind-
førte track&trace-system. Disse sy-
stemer betyder ifølge NBL, at de-
res medlemmer generelt bruger
meget lang tid på at sende varer re-
tur.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”
og tilrettelæggelse af produktion,
køb og salg af tobaksvarer ifm. en
afgiftsforhøjelse, idet det bemær-
kes, at fristen er fordoblet til 4
uger.
NBL fremhæver som eksempel
herpå indførslen af forbuddet mod
mentol, hvor de danske kiosker og
nærbutikker brugte flere måneder
på at sikre, at alle varer blev retur-
neret korrekt.
Side 16 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
NBL bemærker, at kravet om til-
bagetagning er uden egentlig ef-
fekt, da det ingen indflydelse har
på forbrugerens oplevelse af af-
giftsstigningen.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende forpligtigelsen
for grossister og detailhandlere til
at fjerne cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker.
NBL påpeger, at kravet vil få store
konsekvenser for landets mange
små nærbutikker, der risikerer at
opleve værditab, og som tvinges til
at bruge mange ressourcer på at
sende gamle tobaksvarer retur på
kort tid.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende tilrettelæggelse af
produktion, køb og salg af tobaks-
varer ifm. en afgiftsforhøjelse.
NBL foreslår, at kravet om tilbage-
tagning af produkter udgår fra lov-
forslaget.
NBL understreger, at deres med-
lemmer stadig vil sende tobaksva-
rerne retur hurtigst muligt, da de
ikke ønsker at have kapital bundet
op i et varelager, som de ikke må
sælge.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende forpligtigelsen
for grossister og detailhandlere til
at fjerne cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker.
Phillip Morris ApS
(PMI)
PMI takker for muligheden for at
afgive høringssvar og har neden-
stående bemærkninger.
PMI fremhæver, at de støtter am-
bitionen om at styrke de danske
værnsregler, så man kan sikre en
hurtig overgang til det nye afgifts-
niveau i 2022. PMI støtter også
den øgede afgift på cigaretter, da
dette er et vigtigt værktøj til at
sikre, at folk ikke begynder at ryge
og samtidig skabe incitament til, at
danske rygere stopper med at ryge
Side 17 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eller som minimum skifter til et
mindre skadeligt alternativ.
PMI opfordrer Skatteministeriet til
at oplyse hvilke specifikke kvoter
for tildeling af stempelmærker,
myndighederne forventer af fast-
sætte til hver producent på bag-
grund af den regulering, som Skat-
teministeriet har sat i værk.
PMI påpeger, at dette vil gøre det
muligt at afvise producenter, som
overskrider deres kvoter, og som
søger at hamstre stempelmærker
med henblik på at sælge tobaks-
produkter til lavere afgifter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende værns-
reglerne mod hamstring.
PMI fremhæver, at der opstod en
uhensigtsmæssig markedssituation
efter den seneste afgiftsstigning i
april 2020.
PMI bemærker, at tiltagene i skat-
teministerens 7-punktsplan vil
være en meget effektiv måde at
sikre, at en lignende situation und-
gås.
PMI påpeger, at et forbud mod
salg af gamle stempelmærker efter
tre måneder er nemt at håndhæve
og vil sikre en hurtig overgang til
det højere afgiftsniveau.
PMI bemærker desuden som kon-
sekvens heraf, at ingen cigaretter
på lovlig vis kan blive solgt med
Side 18 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forældede stempelmærker efter en
bestemt dato, hvorved man fjerner
risikoen for at gentage den uhen-
sigtsmæssige markedssituation fra
2020, der var kendetegnet ved
ulige konkurrence og en meget
lang overgang til højere priser.
2-ugers fristen for opbevaring
PMI bemærker, at kravet om mak-
simalt 2 ugers opbevaring af pro-
dukter belaster markedets logistik,
da store mængder produkter risi-
kerer at skulle tilbagetages og de-
strueres.
PMI fremhæver, at 2-ugers fristen
er en udfordring for både forhand-
lere og producenter.
Som eksempel herpå fremhæver
PMI processen ifm. indførslen af
forbuddet mod mentolcigaretter,
som var kompliceret og tog en vis
tid.
PMI understreger, at udfordringen
ikke er at fjerne produkterne fra
hylderne, når det ikke længere er
lovligt at sælge dem, men derimod
at sikre en korrekt identifikation,
håndtering, afsendelse og registre-
ring for at destruere produkterne
og refundere de gamle stempel-
mærker.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende tilrettelæggelse af
produktion, køb og salg af tobaks-
varer ifm. en afgiftsforhøjelse.
PMI bemærker desuden, at tilbage-
tagningen skal overholde de eksi-
sterende regler, fx track&tracesy-
stemet.
Side 19 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
PMI understreger, at lovudkastet
sætter meget høje krav til alloke-
ring af ressourcer for at sikre
håndhævelse.
PMI foreslår, at der som minimum
bør gives 13 uger til at sikre en
kontrolleret og ordentlig tilbage-
tagning af produkterne efter da-
toen for forbuddet mod salg af
produkter med gamle stempelmær-
ker. PMI foretrækker, at der slet
ikke fastsættes en tidsfrist.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker
og forlængelse af fristen for opbe-
varing af tobaksvarer med ”gamle”
stempelmærker til 4 måneder.
PMI bemærker, at et forbud mod
salg af gamle stempelmærker, uden
en tidsbegrænsning på tilbagetag-
ningen, vil kræve betydeligt færre
ressourcer til håndhævelse for
Skatteforvaltningen. Ifølge PMI vil
resultatet være identisk.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende forpligtigelsen
for grossister og detailhandlere til
at fjerne cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker.
PMI bemærker, at en længere til-
bagetagningsperiode ikke vil mod-
arbejde regeringens mål om at
sikre en hurtig indførsel af højere
afgifter, idet forbrugeren stadig vil
skulle betale højere afgifter fra den
i loven fastsatte dato.
PMI påpeger desuden, at en for-
længelse eller afskaffelse af tilbage-
tagningskravet vil reducere om-
kostningerne for forhandlere,
grossister, producenter og staten
betydeligt.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”.
Ændringer i kontrolperioden
Side 20 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
PMI bemærker, at forbuddet mod
salg efter 3 måneder mindsker
hamstringsreglernes betydning, da
de reelt bliver overflødiggjort.
Desuden påpeger PMI, at den
yderligere kompleksitet i forhold
til et system, som Skatteministeriet
nu foreslår, blot vil øge risikoen
for fejl som følge af uklar regule-
ring og lappeløsninger i et system,
der i forvejen ikke er optimalt.
PMI understreger, at hamstrings-
reglerne ikke er afgørende for at
sikre en hurtig implementering af
afgiftsstigningen, da dette allerede
håndteres af forbuddet mod salg.
PMI foreslår, at hamstringsreg-
lerne tilpasses, så de påvirker den
igangværende kontrolperiode
mindst muligt.
Mere konkret foreslår PMI en trin-
vis og gnidningsløs tilpasning, som
skal sikre, at regeringen opnår sit
mål.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende værns-
reglerne mod hamstring, idet det
bemærkes, at lovforslaget er tilret-
tet, således at der ikke længere er
fastsat hamstringsregler.
PMI opfordrer Skatteministeriet til
at tage højde for de krav, som de
regulatoriske ændringer ifm.
Hand-
lingsplanen Mod Børn og Unges Rygning
samt implementeringen af en-
gangsplastikdirektivet pålægger
PMI’s forsyningslinjer og produk-
tionsfaciliteter og koordinere tilta-
gene med de involverede ministe-
rier, idet der ifølge PMI er uover-
ensstemmelser mellem de krav til
produktionen, som hhv.
Skatteministeriets lovforslag stiller
ikke krav til produktionen, men til
seneste tidspunkt for gennemslag
af den kommende afgiftsforhø-
jelse, og for at tage hensyn til pro-
duktionen kan de nye stempelmær-
ker allerede købes fra og med den
1. august 2021.
Side 21 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Sundhedsministeriet og Skattemi-
nisteriet har opstillet.
Risici hvis lovforslaget implementeres i
sin nuværende form
PMI fremhæver, at en række fakto-
rer påvirker PMI’s
evne til at sikre
en stabil levering af produkter til
det danske marked, og at tiltagene
i lovudkastet tilføjer en ekstra grad
af kompleksitet til reguleringen af
markedet.
På denne baggrund opfordrer PMI
til, at regeringen fokuserer på for-
buddet mod salg af produkter med
gamle stempelmærker i 2022 og
dermed afholder sig fra at indføre
yderligere regulering i 2021, der er
i uoverensstemmelse med allerede
indført regulering.
Det bemærkes, at den nuværende
regulering i nærværende lovforslag
ikke havde været nødvendig, hvis
afgiftsforhøjelsen pr. 1. april 2020
var slået igennem i priserne som
ved tidligere afgiftsforhøjelser, og
der ikke var priskrig, hvor nogle
producenter accepterer tab for at
holde prisen på deres produkter
nede.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har in-
gen bemærkninger til lovforslaget.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien takker for anled-
ningen til at kommentere på lov-
forslaget og har nedenstående be-
mærkninger.
Generelt
Tobaksindustrien påpeger, at den-
nes medlemmer meget tidligt har
taget afstand fra og ikke deltaget i
den markedsadfærd, som tre ciga-
retselskaber har udvist i kølvandet
på afgiftsforhøjelsen pr. 1. april
Side 22 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2020. Tobaksindustrien bemærker,
at denne adfærd bl.a. har betydet,
at afgiftsforhøjelsen på cigaretter
ikke har slået igennem i det om-
fang, som Folketinget havde for-
udsat.
Tobaksindustrien fremhæver i den
forbindelse en undren over, at lov-
forslaget - for den del, som regule-
rer tiden efter en afgiftsforhøjelse,
ikke kun er begrænset til fabriks-
fremstillede cigaretter, men tillige
inddrager røgtobakken, hvor af-
giftsstigningen pr. 1. april 2020 er
slået igennem på normal vis.
Tobaksindustrien påpeger, at lov-
forslaget i praksis stiller røgtobak-
ken dårligere end cigaretterne.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende muligheden for at
fritage røgtobak fra kravet om
”clean market”.
Tobaksindustrien påpeger, at det
ikke er nogen juridisk nødvendig-
hed, at røgtobakken også omfattes,
blot fordi den af historiske årsager
er omfattet af den samme bande-
rolepligt, som gælder for de fa-
briksfremstillede cigaretter.
Vedr. stramning af hamstringsreglen
Tobaksindustrien støtter, at der
etableres værnsregler, som fore-
bygger mulig konkurrenceforvri-
dende markedsadfærd.
Tobaksindustrien fremhæver i den
forbindelse, at den foreslåede re-
duktion af lovligt merindkøb af
stempelmærker fra 5 pct. til 2 pct.
Side 23 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke umiddelbart giver anledning
til bemærkninger.
3-måneders reglen
Tobaksindustrien bemærker, at
producenter og importører af røg-
tobak stilles relativt ringere i kon-
kurrencen end producenter af fa-
briksfremstillede cigaretter, når
rulletobak og pibetobak er omfat-
tet af den del af lovforslaget, som
regulerer tiden efter afgiftsforhø-
jelsen.
Tobaksindustrien fremhæver, at
dette skyldes, at rulletobak og i
særdeleshed pibetobak har en langt
lavere omsætningshastighed i
handlen end de fabriksfremstillede
cigaretter. Tobaksindustrien påpe-
ger, at dette betyder, at en relativt
større del af pibetobak og rulleto-
bak med gamle banderoler står
usolgte hen på hylderne i handlen,
når der er gået 3 måneder efter af-
giftsforhøjelsen.
Af hensyn til den længere omsæt-
ningshastighed på røgtobak er det
muligt at købe nye stempelmærker
allerede fra den 1. august 2021 for
at give bedre mulighed for at til-
passe leverancerne til detailhand-
len og dermed reducere mængden
af varer, der skal returneres senest
4 måneder efter afgiftsforhøjelsen.
Tobaksindustrien fremhæver, at de
danske produktionsvirksomheder,
som står for den dominerende del
af nicheprodukterne rulle- og pibe-
tobak på det danske marked, vil
blive pålagt en uforholdsmæssig
stor byrde med tilbagetagelse og
eventuelt tilintetgørelse af varer
med gamle afgiftsmærker efter ud-
løbet af de 3 måneder.
Tobaksindustrien fremhæver i den
forbindelse, at dette er en byrde,
Side 24 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som de danske produktionsvirk-
somheder er dårligere rustet til at
bære end de tre cigaretselskaber,
henset til deres beskedne samlede
markedsandele og svagere admini-
strations- og salgskorps.
Tobaksindustrien bemærker, at en
række forhold taler imod, at en
nævneværdig substitution finder
sted, og at der dermed sker et pro-
venutab, i den situation hvor røg-
tobak ikke er omfattet af 3-måne-
ders-reglen.
Tobaksindustrien fremhæver, at ri-
sikoen for substitution forudsæt-
ter, at den gennemførte afgiftsfor-
højelse pr. 1. januar 2022 slår fuldt
ud igennem hos de fabriksfremstil-
lede cigaretter, således at der i en
periode er en større forskel mellem
prisen på cigaretter og røgtobak
end normalt.
Tobaksindustrien påpeger, at risi-
koen for provenutab som følge af
substitution kræver, at der i denne
periode ikke er adgang til billigere
cigaretter indkøbt i nabolandene
Sverige og Tyskland.
”Clean market” er med til at
sikre,
at tobaksprodukter sælges med de
nye afgifter senest 3 måneder efter,
at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Såfremt røgtobak ikke er omfattet
af 3-måneders-reglen, vil røgtobak
kunne sælges til den gamle afgift
mere end 3 måneder efter, at af-
giftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Dermed vil røgtobak kunne være
relativt billigere end cigaretter,
hvilket kan medføre substitution.
Substitution forudsætter ikke, at
der ikke er mulighed for grænse-
handel. En ændring af de relative
priser mellem røgtobak og cigaret-
ter er tilstrækkeligt grundlag for, at
der sker en substitution.
Tobaksindustrien fremhæver der-
udover, at den mængde af røgto-
bak med ”gamle” banderoler,
der i
værste fald kan ske substitution
med, er helt ubetydelig sammenlig-
net med, at markedet i gennemsnit
Side 25 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pr. måned tilføres 464 mio. ciga-
retter. Et evt. provenutab vil der-
for, selv i værste fald, være beske-
dent.
Tobaksindustrien påpeger, at til-
stedeværelsen af meget beskedne
mængder rulle- og pibetobak med
afgiftsbanderoler fra før 1. januar
2022, ikke i praksis vil fremme
børn og unges adgang til tobak/ni-
kotin og dermed modvirke Folke-
tingets ønske om at forebygge
brug heraf.
Tobaksindustrien fremhæver, at
årsagen til dette er, at de sidste
mange års erfaring viser, at røgto-
bakken helt overvejende kun ny-
des af modne brugere.
Regeringen ønsker også at be-
grænse voksnes brug af tobak.
Tobaksindustrien bemærker, at
dette forhold formentlig kan til-
skrives, at røgtobak er halvfabri-
kata, som ud over egen indsats til-
lige for rulletobakken kræver til-
køb af (afgiftsbelagt) papir/hylster
og for pibetobakken en pibe og
derfor ikke forbruges så nemt,
som den fabriksfremstillede ciga-
ret.
Endelig påpeger Tobaksindustrien
det miljømæssige problem i, at ku-
rante varer destrueres og udskiftes
med nye.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
indeholder krav om, at kurante va-
rer destrueres. Tobaksvirksomhe-
derne vælger selv, hvorvidt kurante
varer, som er påført et ”gammelt ”
stempelmærke, påføres et ”nyt”
stempelmærke med henblik på at
blive solgt til forbrug eller destrue-
res.
Side 26 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende tilrettelæggelse af
produktion, køb og salg af tobaks-
varer ifm. en afgiftsforhøjelse.
2-ugers fristen for opbevaring
Tobaksindustrien bemærker, at
lovforslaget lægger op til, at det
skal være ulovligt for butikker og
grossister uden eget afgiftsoplag at
opbevare cigaretter og røgtobak 2
uger efter udløbet af 3-måneders
fristen.
Tobaksindustrien påpeger, at fri-
sten på 2 uger ikke synes at tage
hensyn til de mere end 5.000 to-
baksudsalgssteder, hvorfra varer
med gamle banderoler skal hjemta-
ges eller bortskaffes.
Tobaksindustrien fremhæver desu-
den, at fristen på 2 uger heller ikke
synes at tage hensyn til, at de 2
uger
normalt skal ”deles” mellem
to parter
butikken og grossisten
og at der er behov for transport
mellem de to led.
Der henvises til kommentarerne til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”
og tilrettelæggelse af produktion,
køb og salg af tobaksvarer ifm. en
afgiftsforhøjelse.
Endeligt fremhæver Tobaksindu-
strien, at det typisk er grossisten,
som skal sikre, at varen, inden for
samme 2-ugers frist, afsendes til
producenten eller importøren, som
typisk har stået for afgiftsberigti-
gelsen.
Side 27 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Tobaksindustrien foreslår at fristen
ændres til mindst 1 måned.
Lovforslaget er tilrettet, således at
fristen for opbevaring af cigaretter
og røgtobak med ”gamle” stem-
pelmærker forlænges fra 3 måne-
der og 2 uger til 4 måneder, hvilket
vil sige at fristen for at returnere
varerne er 4 uger.
Fristen d. 13. maj 2022
Tobaksindustrien bemærker, at
den foreslåede frist er vel kort,
samt at den 13. maj 2022 i øvrigt
er en helligdag (Store Bededag).
Lovforslaget er tilrettet, således at
der ikke længere er fastsat en frist
for, hvornår ansøgning om tilbage-
betaling af stempelmærkeværdien
skal være modtaget af Skattefor-
valtningen.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Erhverv vedrø-
rende værnsreglerne mod ham-
string.
Tobaksindustrien fremhæver vig-
tigheden i, at de nye regler for til-
bagebetaling er fleksible, ikke
mindst på dokumentationssiden.
Tobaksindustrien fremhæver ek-
sempelvis, at et nuværende krav
om, at banderolerne efter at være
blevet ”dampet”
af emballagen,
skal opklæbes på ark, som herefter
skal indsendes til Skatteforvaltnin-
gen som dokumentation, er eks-
tremt tids- og mandskabskræ-
vende.
Tobaksindustriens forslag til for-
enklinger mv. er noteret, men ind-
går ikke i dette lovforslag.
Tobaksindustrien påpeger i den
forbindelse også, at en hurtig re-
sponstid fra Skatteforvaltningen i
forbindelse med anmodning om at
sende varer med banderoler på til
Side 28 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
destruktion eller forbrænding, er
ønskværdig.
Derudover foreslår Tobaksindu-
strien, at banderoler fysisk kan til-
bageleveres til Skatteforvaltningen
på andre lokationer end i Taastrup,
f.eks. på Fyn. Baggrunden for
dette forslag er, der er tale om
svært forsikringsbare værdiforsen-
delser, som derfor traditionelt ud-
føres af produktionsvirksomheden
egne medarbejdere.
Endelig bemærker Tobaksindu-
strien, at der er behov for, at EU-
sporingssystemet, som aktuelt gæl-
der for cigaretter og rulletobak,
også understøtter tilbagetagelsen af
varer samt afmelding af UI’er.
Bemærkningen er videregivet til
Sundhedsministeriet, idet det er
Sundhedsministeriets ressort.
Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne takker for
anledningen til at kommentere på
lovforslaget og har nedenstående
bemærkninger.
2-ugers fristen for opbevaring
Tobaksproducenterne påpeger, at
det ikke kan forventes muligt at
garantere, at alle varer kan returne-
res til den autoriserede oplagsha-
ver indenfor 2 uger.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”
og tilrettelæggelse af produktion,
køb og salg af tobaksvarer ifm. en
afgiftsforhøjelse.
Tobaksproducenterne bemærker,
at en række forhold har indflydelse
herpå, bl.a. at tobaksafgiftspligtige
varer er underlagt en række restrik-
Side 29 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tioner og krav i forhold til trans-
port, opbevaring og indberetning
grundet EU’s sporbarhedssystem
for tobaksvarer.
Tobaksproducenterne fremhæver,
at sporbarhedssystemet har til for-
mål at give myndighederne, herun-
der Sikkerhedsstyrelsen, mulighed
for at følge varestrømme
herun-
der returnering, hvor varer skal
scannes og indberettes efter gæl-
dende krav.
Tobaksproducenterne bemærker,
at det bør tages i betragtning i in-
deværende lovforslag, at autorise-
rede oplagshavere, grossister og
detailhandlere ikke tidligere er ble-
vet pålagt at aggregere og scanne
alle returvarer efter en afgiftsstig-
ning.
Tobaksproducenterne påpeger, at
man ikke med rimelighed kan for-
vente, at detailhandlere og grossi-
ster med nøjagtighed kan af-
stemme efterspørgslen og omsæt-
ningshastigheden på varerne, da
dette varierer. Ifølge Tobakspro-
ducenterne vil grossister og detail-
handlere derfor have varer på lager
efter den foreslåede frist, der skal
returneres, og de bør sikres rimelig
tid til dette.
Tobaksproducenterne fremhæver
derudover den nuværende situa-
tion med COVID-19, der gør det
vanskeligere at organisere en
Side 30 af 31
L 221 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2382838_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
landsdækkende returnering af va-
rer, der ikke sælges
men alene
opbevares
hos detailhandlere og
grossister.
Tobaksproducenterne bemærker
desuden, at der ikke tidligere er set
en tilsvarende forpligtelse i lovgiv-
ningen til at fjerne tobaksvarer,
som ikke længere må sælges, fra
grossister og detailhandlere.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende hensynene bag
fristen for opbevaring af tobaksva-
rer med ”gamle” stempelmærker”.
Tobaksproducenterne henviser til
de nye regler om standardisering af
tobakspakker, der træder i kraft
den 1. juli 2021, og som ikke inde-
holder et tilsvarende krav om, at
grossister og detailhandlere ikke
må opbevare tobakspakker, der
ikke har en standardiseret embal-
lage, når der er gået 2 uger efter, at
kravet om standardiserede tobaks-
pakker er trådt i kraft.
Ifølge Tobaksproducenterne skyl-
des dette, at der ikke er behov for
at regulere selve opbevaringen af
produkter, der ikke længere kan
sælges lovligt.
Tobaksproducenterne foreslår, at
2-ugers fristen enten fjernes eller
forlænges, eksempelvis til 6 måne-
der efter en afgiftsforhøjelse er
trådt i kraft.
Der henvises til kommentaren til
BAT vedrørende forpligtigelsen
for grossister og detailhandlere til
at fjerne cigaretter og røgtobak
med ”gamle” stempelmærker,
idet
det bemærkes, at fristen er forlæn-
get til 4 uger.
Side 31 af 31