Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2399214_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 77:
Kan ministeren redegøre for, hvorfor Trafikstyrelsen har udeladt
en række miljømæssige problemstillinger i den sammenfattende
redegørelse fra 31. marts 2021, som borgerne har rejst i forbindelse
med VVM-høringerne, når det i Transportministeriets høringsno-
tat fra 29. april 2021 (L 220 - bilag 1, Transportudvalget 2020-21)
bemærkes,
”at
mange af de modtagne høringssvar efter Transport-
ministeriets vurdering vedrører forhold, som er belyst i de miljø-
vurderinger, som allerede har været i offentlig høring. Høringssvar
til miljøvurderingerne er således allerede besvaret af miljømyndig-
hederne i den sammenfattende redegørelse, som kan findes på Tra-
fikstyrelsens hjemmeside”?
Eksempelvis kan nævnes Lynetteholms påvirkning af byklimaet
(varmeø-effekt), efterlysning af beregninger for, om Lynetteholm
giver højere højvande ved Dragør, relevante data for højresvings-
ulykker, påvisning af om den hydrauliske model er dårlig til at mo-
dellere saltvandsprofilerne i Øresund, ændring af overfladestrøm-
men mellem Lynetteholm og Middelgrunden. Og kan ministeren
fremskaffe en liste over de miljømæssige problemstillinger rejst af
borgere, som Trafikstyrelsen har udeladt i den sammenfattende re-
degørelse fra 31. marts 2021?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Lynetteholm-projektet
har været i foroffentlighedsfase i efteråret
2019, hvor ideer og forslag til alternativer blev indsamlet og be-
handlet. Der blev i den sammenhæng udarbejdet et afgrænsnings-
notat, som har været i myndighedshøring i sommeren 2020, og
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvorfor Trafikstyrelsen har udeladt en række miljømæssige problemstillinger i den sammenfattende redegørelse fra 31. marts 2021, som borgerne har rejst i forbindelse med vvm-høringerne, til transportministeren
2399214_0002.png
Side 2/3
som sætter de overordnede rammer for den miljøkonsekvensvur-
dering, der er gennemført.
Trafikstyrelsen har modtaget ca. 900 høringssvar i forbindelse med
den offentlige høring af miljøkonsekvensrapporten for etablering af
Lynetteholm og temarapporten for klapning og uddybning af sejl-
rende. På den baggrund har Trafikstyrelsen udarbejdet en sam-
menfattende redegørelse, som blev offentliggjort d. 31. marts 2021.
Som opfølgning på ovenstående høringer blev der udarbejdet en
supplerende miljøkonsekvensrapport, som uddyber og besvarer
spørgsmål vedr. bl.a. vandkvalitet, herunder Lynetteholm projek-
tets påvirkning af tilstand og målsætninger for vandområderne
Øresund Nord og Køge Bugt, samt påvirkningen af målsætninger
iht. Danmarks havstrategi. Denne supplerende rapport har været i
offentlig høring i april 2021, og der indkom 96 høringssvar. På den
baggrund har Trafikstyrelsen opdateret den sammenfattende rede-
gørelse, som er offentliggjort på Trafikstyrelsens hjemmeside d. 17.
maj 2021.
På grund af den store mængde af høringssvar er der valgt en tema-
tisk fremstilling af, hvordan høringssvarene er taget i betragtning.
Dette skal også ses i lyset af, at mange høringssvar rejser de samme
punkter med variationer i formuleringerne. Den enkelte formule-
ring vil således ikke kunne genfindes, men kategorisering af de en-
kelte høringssvar fremgår.
Alle høringssvar er således blevet tematiseret, og der er derfor re-
degjort for de emner, som har været et tema i høringen, og der er
afgivet bemærkninger til disse temaer. Det er Trafikstyrelsens vur-
dering, at de emner, som har relevans for det materiale, der har
været i høring, er behandlet i den sammenfattende redegørelse.
I forhold til spørgsmålet om varmeø-effekt, er det gengivet og be-
svaret i den sammenfattende redegørelse på side 53, hvor det frem-
går, at det er vurderet, at der lokalt kan forekomme små ændringer
i vandtemperaturen, men at vandet generelt ikke vil blive varmere.
I forhold til spørgsmålet om påvisning af om den hydrauliske mo-
del er dårlig til at modellere saltvandsprofilerne i Øresund, er det
gengivet og besvaret i den sammenfattende redegørelse på side 49.
I forhold til spørgsmålet om ændring af overfladestrømmen mel-
lem Lynetteholm og Middelgrunden, er kritik af den anvendte mo-
del til beregninger af gennemstrømningen af vand og salt i Øre-
sund behandlet i den sammenfattende redegørelse på side 49 og
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvorfor Trafikstyrelsen har udeladt en række miljømæssige problemstillinger i den sammenfattende redegørelse fra 31. marts 2021, som borgerne har rejst i forbindelse med vvm-høringerne, til transportministeren
2399214_0003.png
Side 3/3
50. Her fremgår det bl.a. at modelberegningerne viser at Lynette-
holms påvirkning på strømforhold, saltholdighed og temperatur er
af lokal karakter.
Spørgsmålene om, hvorvidt Lynetteholm giver højere højvande ved
Dragør og relevante data for højresvingsulykker, har ikke været be-
handlet specifikt i den sammenfattende redegørelse, men det kan
oplyses at der i forbindelse med miljøvurdering er fremlagt omfat-
tende analyser af både trafikale og hydrauliske forhold. I den for-
bindelse kan det nævnes, at det fremgår af baggrundsrapporten om
hydraulik, at
en effekt af Lynetteholm er, at der vil kunne opleves lidt
større vandstandsvariationer inde i havneløbet, og at effekterne afta-
ger i retning mod sydvest, men vil kunne mærkes frem til stigbordene i
Sydhavnen. Det kan endvidere oplyses, at trafiksikkerhed og tryghed
på vejnettet tæt på Lynetteholm er vurderet i baggrundsrapporten om
trafikale forhold, samt at trafikale forhold i nærområdet er behandlet i
den sammenfattende redegørelse på side 16. Her fremgår det bl.a.
at
der den 24. marts 2021 er indgået aftale i borgerrepræsentationen
vedrørende de trafikale forhold på Refshalevej.
Med hensyn til at fremskaffe en liste over de miljømæssige pro-
blemstillinger rejst af borgere, som Trafikstyrelsen har udeladt i
den sammenfattende redegørelse fra 31. marts 2021, kan Trafiksty-
relsen oplyse, at den sammenfattende redegørelse indeholder en li-
ste over alle høringssvar samt de overordnede emner som svarene
omhandler. Desuden er alle høringssvarene offentliggjort på Tra-
fikstyrelsens hjemmeside.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht