Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
Naturvårdsverket
Klapning
Finkornede sediment
her det et højere forureningsindhold og bliver transporteret
længere væk, end modelleringerne viser?
Belysning af den nordøstlige spredning af sediment
Resuspension
Klapningens påvirkning af Sveriges mulighed for at overholde vandrammedirektivet?
Alternativ til klapning
Tredje parts analyse
Svensk deltagelse i overvågning og kontrolprogram
Artikel 7 punkt 1 i espookonventionen
Gennemstrømning Øresund
Efterfølgende analyse
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
Vattenmyndigheten Södra Östersjön
Vandkvalitet
Lynetteholm kommer ikke til at hindre Sveriges overholdes af vandrammedirektivet mht. næringsstoffer,
hydromorfologi og miljøfarlige stoffer
Men der mangler en redegørelse af de kumulative effekter på hydromorfologi og næringsstoffer på lang sigt
Gennemstrømning
Klapning
Tilfreds med modelleringer i ekstrem-situationer fx stærk strøm, samt sæson-variationer
Men mangler prognoser for forandringer af gennemstrømninger på lang sigt, dsv. efter driftsfasen i 2072
Kvantitativ vurdering af påvirkningen af de svenske farvande, således at det sikres, at Sverige kan overholde
vandrammedirektivet
Hvad er forureningsbelastningen af de svenske vandområder?
Hvilke vilkår og sikkerhedsforanstaltninger kan sikre at Sverige kan overholde vandrammedirektivet?
Beregninger med variationer mht.
vejrforhold, strømningsforhold
(redegøre for worst case)
Beregninger med variationer mht.
forskellige kornstørrelser
(redegøre for worst case)
Artikel 4.7 i vandrammedirektivet
Danmark klassificerer ikke vandforekomster mht. konnektivitet, hydrografiske vilkår, samt morfologisk tilstand
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
Länsstyrelsen Skåne
Klapning
Beregning af de 20 pct. som er mest finkornet og potentielt kan føres mod nordøst.
Kritik af tese om, at 1 pct af næringsstoffer er biologisk tilgængeligt (materialet bliver iltet og dermed øges
mængden af biologisk tilgængeligt materiale)
Spredning af sediment inden for N2000-området (2-5 dage med overskridelse af 5 mg/l)
risikoen for
grumling/uklart vand er ikke en risiko i sig selv. Men der mangler informationer om den samlede spredning af
sediment inden for N2000-området.
Bevarandeplanen
siger, at ”grumling” ku
å ske af aturlige årsager.
Tab af habitat og ålegræs
Redegørelse for konsekvenserne af tab af 62 ha ålegræs og 280 ha marint habitat ift. Øresund
(konnektiviteten og rekryteringen af organismer)
0-alternativ
der savnes redegørelse af et 0-alternativ
Gennemstrømning i Øresund
Kumulative effekter
Kumulativ effekter i sammenhæng med andre planlagte og fremtidige projekter
Kumulative effekter mellem Lynetteholm og tidligere opfyldninger fx Nordhavn
Interesting to see the cumulative effect og the depot in Nordhavn and Lynetteholm
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
Havs och Vatten myndigheten
Gennemstrømning
Klapning
Tredje parts undersøgelse
”Lika
på lika”
Klappladserne opfylder ikke kriterierne for hvad der kan anses at udgøre en egnet
klapplads
Alternativer skal undersøges
Bevarandeplanen for N2000-området Falsterbohalvön: klapning kan have negative
konsekvenser og bør/skal undgås
HaV konstatere at de hovedsagelige strømninger ikke er rettet mod N2000-området
Risiko for resuspension over tid, som kan medfører en større/længerevarende
påvirkningen end hvad MKR-materialet viser
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
Statens geotekniska institut
Resuspension og eftersedimentation
Spredning over tid efter afsluttet klapning
De 20 pct, som føres mod nordøst
Under hvilke vejrforhold er klapning ikke egnet?
Forslag om, at de 200.000 m3 forurenede materiale deponeres
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
SMHI
Kumulativ effekt af LYN i sammenhæng med andre projekter
Påvirkninger fra klapning skal belyses bedre
Sikre at sediment ikke spredes