Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2400469_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Referat
Dato 18. maj 2021
3. ESPOO-samrådsmøde 18/5-21
Deltagere
Sverige
- Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket (ESPOO point of con-
tact)
- Egon Enocksson, Naturvårdsverket (ESPOO point of contact)
- Per Danielsson, Statens Geotekniske Institut
- Henrik Bengtsson, Statens Geotekniske Institut
- Carl Lindqvist, Länsstyrelsen i Skåne, Vattenenheten
- Malin Hemmingsson, Havs- och Vattenmyndigheten
- Jörgen Öberg, SMHI
- Åsa Wisén, Miljødepartementet
Danmark
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Jan Albrecht, Trafikstyrelsen
Gert Agger, Trafikstyrelsen
Nanna Vestergaard, Trafikstyrelsen
Mikkel Zwergius Christensen, Trafikstyrelsen
Christina Lea Hoff Johansen, Miljøstyrelsen (ESPOO point of
contact)
Sif Zimmermann, Miljøstyrelsen (ESPOO point of contact)
Michael Lundgaard, By & Havn
Ingvar Sejr Hansen, By & Havn
Bo Brahtz Christensen, DHI
Dagsorden
1. Velkomst (Trafikstyrelsen)
2. Referat fra 2. samrådsmøde (Trafikstyrelsen)
3. Notat om Gennemstrømning/blokering i Øresund samt sedi-
mentspredning i forbindelse med klapning af materiale i Køge
Bugt (indledes DHI)
4. Svenske myndigheders kommentarer til materiale og proces
(Naturvårdsverket)
5. Status på beslutningsproces (Trafikstyrelsen)
Side 1 (3)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400469_0002.png
Referat
Dato 18. maj 2021
Ad. 1:
Kort præsentationsrunde.
Ad. 2:
Ingen bemærkninger til referatet.
Ad. 3:
By & Havn gav en kort indledning, og gjorde opmærksom på, at do-
kumentet primært har fokus på sedimentspredning i Køge Bugt samt
flow/blockage i Øresund.
DHI gik i dybden med det fremsendte materiale.
Blockage/flow in Øresund
Overordnet set vurderes der ikke at være kumulative effekter, som vil
påvirke vurderingerne af blockage/flow i Øresund.
Sediment dispersion
Såfremt man sørger for at klapningen ikke foregår under specifikke
strømforhold, kan man minimere sedimentspredningen signifikant.
Forecast model as a planning tool vil blive benyttet ift. at minimere
påvirkningen af sedimentspredning fra projektet.
By & Havn præsenterede endvidere de svenske bemærkninger (se bi-
lag).
By & Havn vil udarbejde et notat, der adresserer de spørgsmål, der er
refereret i bilag.
Egon Enocksson nævnte, at efteranalyse jf. Espoo-konventionens arti-
kel 7 kan være relevant i denne sag.
Ad. 4:
Henrik Bengtsson fra Statens Geotekniske Institut havde opfølgende
spørgsmål ift. lettere forurenet jord. By & Havn har fået Henriks kon-
taktinformationer, så de kan opklare de spørgsmål og lade svarene
herpå indgå i det notat, der udarbejdes.
Endvidere var der opfølgende spørgsmål vedr. det såkaldte planning
tool om, hvorvidt det er muligt at undlade klapning i fx 36-48 timer.
DHI svarede, at på baggrund af de gennemgåede data vurderes 24
timer at være tilstrækkeligt til at opnå en signifikant reduktion af
spredningen. Det bemærkedes også, at overvågningen vil generere
erfaringer, og på baggrund af disse erfaringer, kan det være relevant
at justere på modellen.
Egon Enocksson spurgte ind til, hvorvidt forecast modellen har været
brugt før i Danmark. Hvortil DHI svarede, at det har den i en anden
form i forbindelse med Baltic pipe projektet.
Side 2 (3)
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400469_0003.png
Referat
Dato 18. maj 2021
Slutteligt blev der spurgt til, om der var en alternativ løsning såfremt
begge klappladser skulle være blevet fyldt inden projektet er færdigt.
DHI svarede at dette i givet fald vil skulle undersøges, og oplyste, at
Miljøstyrelsen har udpeget klappladserne.
Generelt blev spørgsmålet om alternativer til klappladser rejst af de
svenske myndigheder. Således som spørgsmålet også er rejst i hø-
ringssvarene.
Ad. 5:
Trafikstyrelsen gennemgik procesdiagrammet.
På nuværende tidspunkt foregår committee proceedings. Hertil kan
også nævnes, at der er forberedelser til et møde mellem den danske
og svenske regering.
Der blev spurgt til tidsplanen for 2. end 3. reading of the bill i Folke-
tinget. Det blev oplyst, at 2. reading forventes 1. juni 2021. Og det
kan oplyses nu i forbindelse med referatet, at 3. reading for nuværen-
de er programsat til den 4. juni 2021
Aftaler:
Det blev aftalt at Trafikstyrelsen indkalder til et nyt møde om omtrent
en til to uger.
Inden dette møde vil By & Havn fremsende deres udarbejdede notat,
som besvarer de svenske myndigheders bemærkninger.
Side 3 (3)