Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2400466_0001.png
MEMO
Til:
Att.:
Fra:
Projekt
Dato:
Emne:
Rambøll og By & Havn
Michael Lundgaard, By & Havn
Bo Brahtz Christensen, DHI
11823523 Lynetteholm
09-05-2021
Supplerende bemærkninger til Esbo-høringssvar
I forlængelse af Esbo samrådsmødet 22. april er der indkommet en række bemærkninger
og høringssvar fra de svenske miljø-myndigheder. Høringssvarene omhandler primært
bekymringer relateret til blokeringseffekten af vand og salttransporten gennem Øresund,
samt konsekvenser af klapning i Køge Bugt.
Gennemstrømning/blokering i Øresund
Projektets blokerende effekt er blevet belyst i Tekniske baggrundsrapport nr.1 Hydrauliske
undersøgelser. I denne er der fundet en blokering af vandføringen på 0,23-0,25% og for
transport af salt på 0,21-0,23%.
Lynetteholm er en opfyldning ved land, som har som afledt konsekvens at
strømningstværsnittet i Øresund indsnævres helt lokalt. Indsnævringen indebærer en lokal
forøgelse af strømhastigheder og strømningsmodstand og har dermed en svag dæmpende
effekt på dynamikken, som giver sig udslag i den beregnede blokering. For at ændre på
hyppigheden og mængden af saltvandsindbrud til Østersøen kræves, at projektet har en
egentlig tærskelvirkning, og det har Lynetteholm projektet ikke. Hollænderdybet øst for
Middelgrunden er både dybere og bredere end Kongedybet og vil derfor forsat lede salt i
retning mod Østersøen. De styrende strømningstværsnit for udvekslingen af salt og vand
mellem Østersøen og Kattegat, vil forsat udgøres af Drogdentærsklen. Vurderingen er
derfor helt generelt, at Lynetteholm ikke vil ændre på hyppigheden og mængden af
saltvandsindbrud til Østersøen.
Lynetteholm adskiller sig fra Øresundsbroprojektet ved at påvirkningen er af mere lokal
karakter. Øresundsbroen strækker sig tværs over Øresund i området ved
Drogdentærsklen, hvor den egentlige regulering af vandskiftet finder sted.
Øresundsforbindelsen kunne derfor risikere at bidrage yderligere til tærskeleffekten, og
derved gøre det sværere at udveksle vand og salt mellem Østersøen og Kattegat via
Øresund. Dette er ikke tilfældet med Lynetteholm.
I forbindelse med Øresundsbroprojektet blev der udover tunnelen og broen etableret en ny
ø, Peberholm og opfyldt i et større område øst for Københavns lufthavn, hvor
tunnelportalen er etableret, se Figur 1. Opfyldningen medførte en indsnævring af Drogden
renden i et område, hvor nogle af de højeste strømhastigheder optræder, jf. Figur 2 og
Figur 3. Strømningsmodstanden er proportional med kvadratet på strømningshastigheden.
Opfyldningen ved lufthavnen er dermed placeret i et område, hvor det indsnævrede
tværsnit har væsentlig betydning for strømningsmodstanden. Lynetteholm opfyldningen er
placeret i et område, hvor strømforholdene er langt mere moderate og derved af mindre
dhi notat - 09-05-2021 opfølgning pa esbo bh-2 (003) / bbc / 2021-04-12
1
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400466_0002.png
betydning for strømningsmodstanden igennem Øresund. Som en del af broprojektet blev
der udført kompensationsafgravning for at afbøde projektets blokerende effekt.
Kunststykket i beregningerne var at beregne, hvordan der skulle kompensationsafgraves,
bropiller udformes og placeres samt øen Peberholms udformning og placering. En ganske
kompleks beregningsmatrix. Kompensationsafgravning giver ikke mening i forbindelse
med Lynetteholm, idet der for at minimere gravemængderne vil skulle udvælges et område
med forekomst af høje strømhastigheder med stor spredning af gravespild til følge. Et
sådant område vil som det fremgår af Figur 2 og Figur 3 være beliggende langt væk fra
Lynetteholm projektets primære påvirkningsområde og dermed introducere en ny og større
og ikke mindst uønsket miljøpåvirkning.
Figur 1
Drogden før (1985) og efter Øresundsforbindelsen (2020).
dhi notat - 09-05-2021 opfølgning pa esbo bh-2 (003) / bbc / 2021-04-12
2
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400466_0003.png
Figur 2
Årsmiddel af dybdemidlet strøm regnet uden retning (bruttostrøm) for
nuværende forhold i 2018.
Figur 3
Dybdemidlet maksimalstrøm i 2018.
De i forbindelse med Lynetteholm projektet udførte blokeringsberegninger har vist, at det
er nødvendigt at regne på en periode af minimum 5-6 måneders varighed for at opnå et
stabilt blokeringsmål. De til dette projekt angivne blokeringsmål er fundet på baggrund af
et helt år, således at sæsonvariationer er indeholdt og der er opnået en asymptotisk værdi
for påvirkningen. Blokeringsberegningerne fra Øresundsforbindelsen, blev udført for en
periode af 2-3 måneders varighed. Der er derfor en større usikkerhed på de dengang
udførte beregninger, idet modelperioden har brug for en længere periode til at konvergere
fuldt mod en asymptotisk værdi. I de dengang udførte beregninger blev blokeringskravet
(som skulle opnås ved kompensationsafgravning) fastsat til mindre end 0,1% med et
usikkerhedsspænd estimeret til +/- 0,25% indenfor en usikkerhed begrænset til et 95 %
dhi notat - 09-05-2021 opfølgning pa esbo bh-2 (003) / bbc / 2021-04-12
3
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400466_0004.png
konfidensinterval. Den ved nulløsningen accepterede usikkerhed er dermed større eller af
samme størrelse, som den estimerede blokering af Lynetteholm. Her 20 år efter
forbindelsens etablering, har der ikke kunne konstateres nogen betydende påvirkning af
forholdene syd for Drogdentærsklen. Det samme vil gøre sig gældende for Lynetteholm.
SMHI angiver i deres høringssvar, at de er enige i, at en blokeringseffekt på 0,25 % isoleret
set er acceptabelt. De udtrykker dog bekymringer om, at der kan være andre projekter
(broer, vindmølleparker og rørledninger), som vil kunne bidrage til en mereffekt. Der er pt.
ingen broprojekter i Øresundsregionen, som vil bidrage til en blokeringseffekt. Rørledninger
vil typisk være nedgravet og dermed heller ikke bidrage til en blokering. HOFOR har planer
om at etablere en vindmøllepark på Nordre Flint med en kapacitet på 160 MW, svarende
til 16 vindmøller a 10 MW. Den blokerende effekt fra vindmølleparken (hvis opført) må
vurderes at være marginal og ikke give anledning til en revurdering af blokerings-
estimaterne. Endelig vil havspejlsstigninger i de kommende årtier foranledige at
ledningsevnen for transport af vand og salt igennem Øresund øges og dermed relativt
hurtigt udligne den beregnede blokeringseffekt.
DHI anser ligeledes påvirkningen som acceptabel, idet den estimerede blokering af
Lynetteholm er mindre end den tilladte største usikkerhed i Øresunds beregningerne – og
der er ikke observeret miljøkonsekvensen efter 20 år med Øresundsbroen
Sedimentspredning i forbindelse med klapning af materiale i Køge Bugt.
En stor del af de modtagne høringssvar går på en bekymring af for stor spredning af
klapmaterialet. Her er det vigtigt at understrege, at den forurenede del af materialet, som
opgraves i forbindelse med bundudskiftning langs Lynetteholms perimeter, anbringes i
Lynettens deponi for havnesediment. Sediment som klappes, vil være sediment som har
indhold af forureninger, der er under ”Øvre aktionsværdi” i henhold til klapvejledningen.
Mere specifikt vil 2,3 mio. m
3
af klapmaterialet være under nedre klapniveau, mens 0,2 mio
m
3
vil være mellem nedre og øvre klapniveau.
Tabel 1
Vejledende aktionsniveauer for klapningsmateriale
Der er udført sedimentspredningsberegninger i forbindelse med klapning af materiale i
Køge Bugt. Beregningerne er udført med en koblet nærfeltsbeskrivelse, hvor
klapmaterialets bevægelse mod bunden er beskrevet ved en nærfeltsmodel, som overføres
til ”far-field” modellen, på det tidspunkt hvor klapmaterialet bevægelse ikke længere er
bestemt af densitetsdrevne effekter. Klapmaterialet er vurderet at have et relativt højt
vandindhold, hvilket indebærer et stort tab i forbindelse med selve klapningen, idet
tørstofdensiteten ikke er stor nok til at sende klapmaterialet direkte ned på bunden, hvorfor
dhi notat - 09-05-2021 opfølgning pa esbo bh-2 (003) / bbc / 2021-04-12
4
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400466_0005.png
det i stedet lægger sig som en sedimentsky lige over bunden, hvorfra det gradvist
sedimenterer. Det skal her bemærkes, at det i modelberegningerne er antaget at tørstoffet
kun udgør 23% af klapmængden. Det relative tab fra klapområdet vil derfor blive mindre,
såfremt tørstofmængden viser sig at udgøre en større del af klapmaterialet, idet den
densitetsdrevne effekt i faldet mod bunden i så fald forstærkes. Ydermere vil der være en
tendens til at tørstoffet komprimeres i den nedre del af splitprammens magasin under
sejladsen til klappladsen, hvilket gør at det lettere vil kunne aflejres direkte på bunden.
Dette er der ikke taget højde for i modelberegningerne, som er baseret på at klapmaterialet
er blandet jævnt op i splitprammens magasin, når der klappes. Den faktiske
tørstofmængden/densitet af klapmaterialet kan bestemmes, når der er kendskab til
klapvolumen og massen af det opgravede materiale i splitprammen.
Modelberegningerne viser, at der vil være tidsvinduer, hvor spredningen af klapmaterialet
er stor. Det vil derfor være muligt at reducere spredningen af klapmaterialet, såfremt man
undgår at foretage klapning på tidspunkter, hvor det giver anledning til stor eller uønsket
spredning til eksempelvis Natura 2000 området ved Falsterbo. Stor spredning i retning
mod nordøst er som det fremgår af Figur 4 i høj grad relateret til isolerede hændelser af
op mod en dags varighed. Hvis der eksempelvis anvendes en tærskelværdi som
indikeret, vil der være enkelt dage, hvor der ikke kan klappes og enkelte dage, hvor der
blot er tale om en periode af varighed nogle timer.
Figur 4
Modelleret tidsserie af den dybdemidlede koncentration i sedimentfanen
nordøst for klappladserne.
Usikkerhederne i modelberegninger relaterer ikke til modelbeskrivelsen, som udgøres af
en 3D strømningsbeskrivelse og en nærfeltsberegning af klapskyens bevægelse mod
bunden, men i stedet til usikkerheden på klapmaterialet. Herunder dets tørdensitet under
klapning, da dette influerer på opførslen af klapskyen og dens spredning.
For at sikre optimal klapning og en reduceret spredning foreslås det at etablere en TMG
(Turbidity Management Group) med repræsentation af interessenter, der løbende kan følge
klapningerne og deres påvirkning. Til at vurdere påvirkningen foreslås der etableret fire
stationer med turbiditetsmålere. Den ene måler placeres vest for klapplads områderne og
har til formål at måle den naturlige baggrundskoncentration. Den anden turbiditetsmåler
placeres lidt inde i Natura 2000 ved Falsterbo øst for klappladserne. Denne måler har til
formål at registrere og sikre at området ikke påvirkes i noget betydende omfang. De to
sidste turbiditetsmålere placeres nordøst og sydvest for klappladserne og har til formål at
registrere og monitere spredningen af klapmaterialet.
Sideløbende med dette etableres der et planlægningsværktøj, hvor det er muligt at
forecaste spredningen af planlagte klapninger i eksempelvis et 2-5 døgns vejrvindue.
dhi notat - 09-05-2021 opfølgning pa esbo bh-2 (003) / bbc / 2021-04-12
5
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil oversende referater og mødemateriale fra de ESPOO-samrådsmøder mellem Danmark og Sverige om Lynetteholmprojektet, der har været afholdt i 2021, til transportministeren
2400466_0006.png
Planlægningsværktøjet er understøttet af detaljerede 3D beregninger af strømfelter og
resultatet af en forecast beregning for sedimentspredningen vil efterfølgende kunne bruges
til at revurdere, hvornår der bør klappes, således det sikres at sedimentspredningen
mindskes. Planlægningsværktøjet giver dermed mulighed for at tilpasse klapningen mens
den pågår, så risikoen for uønsket spredning minimeres. Planlægningsværktøjet er tænkt
som et mitigerende tiltag, hvor man på baggrund af forecast for planlagte klapninger som
viser sig at have en uønsket stor spredning, har mulighed for at flytte dem til en anden
tidsperiode indenfor de efterfølgende 24 timer, såfremt det med et revideret forecast kan
vises, at spredningen hermed er væsentligt reduceret.
Den løbende monitering af klapningernes påvirkning giver ligeledes mulighed for at
etablere en hindcast model, som kan kalibreres på baggrund af målinger og derved bruges
til at estimere og dokumentere den egentlige påvirkning af klapningerne. Ligeledes bør der
foretages pejlinger af klappladserne med mellemrum, så det kan vurderes, hvor stor en del
af klapmaterialet der fastholdes på klappladsen. Pejlingerne vil også kunne være med til at
afdække om klappladserne bliver fyldt til et niveau, hvor der opstår risiko for en betydende
re-suspension og klappladsens kapacitet er opbrugt.
DHI anser effekterne af spredning af sediment fra klapning ind i svensk farvand for
ubetydelige, særligt hvis det sikres ved brug af et forecast system, at der ikke klappes i
perioder med uønsket spredning i retning mod nordøst eller i retning mod de svenske
Natura 2000 områder ved Falsterbo. For at skabe den største sikkerhed herom, kan der
etableres en TMG-følgegruppe med deltagelse af repræsentanter af de svenske
myndigheder, der løbende kan følge klapninger, deres påvirkninger og de mitigerende
tiltag.
dhi notat - 09-05-2021 opfølgning pa esbo bh-2 (003) / bbc / 2021-04-12
6