Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2399249_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål om L 220, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 63:
Det fremgår af lovforslaget, at kapaciteten i depotet i Nordhavn
snart er opbrugt. Vil ministeren fremsende en oversigt over alle po-
tentielle modtagedepoter på Sjælland og deres respektive årlige
modtagekapaciteter?
Svar:
Det er kommunerne, der er myndighed for håndtering af over-
skudsjord og som skal sikre mulighed for bortskaffelse af jorden.
Ifølge København Kommune er jorddepotet i Nordhavn ved at
være opfyld, og der køres jord til mellemdeponi på Nordhavn med
henblik på efterfølgende pramning til deponiet i Lynetteholm.
Københavns Kommune har i 2017 foretaget en screening af alter-
native placeringer af jord til deponi. Screeningen viste, at der er en
kortsigtet løsning for deponi på Prøvestenen samt på Refshaleøen,
der vil kunne dække kapacitetsbehovet i 1-2 år.
I omegnskommuner kan noget jord givetvis bruges til at etablere
støjvoldevolde mv. Københavns Kommune vurderede i 2017, at så
frem at alle støjvoldprojekterne blev gennemført, ville det have en
kapacitet på ca. 1,5 mio. ton jord, men at det i disse projekter er
særligt relevant at benytte jorden fra den pågældende kommune.
Køge Jorddepot har pt. en restkapacitet på ca. 1,3 mio. ton forure-
net jord og ca. 1 mio. ton ren jord, men forudsætter transport af
jorden fra Københavns til Køge. Herudover kendes der ikke umid-
delbart til projekter, der kan skabe mere deponeringskapacitet in-
den for de næste 5 år.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm., om ministeren vil fremsende en oversigt over alle potentielle modtagedepoter på Sjælland og deres respektive årlige modtagekapaciteter, til transportministeren
2399249_0002.png
Side 2/2
Københavns Kommunes forvaltninger kan ikke umiddelbart pege
på yderligere alternative forslag til løsning af de samlede kapaci-
tetsproblemer, og der er generelt en langsigtet udfordring med at
finde deponi til jord i hovedstadsområdet.
Findes der ikke en løsning, må Københavns Kommune givetvis
henvise bygherrer mv. til at køre til andre kommuner på Sjælland
for at komme af med den rene jord. Dette vil medføre transport af
jord fra København over længere afstande til Lejre og Holbæk til fx
terrænregulering på landbrugsarealer med deraf følgende miljø-,
klima- og trafikmæssige konsekvenser.
En samlet Borgerrepræsentation i København tiltrådte i 2017, at
der skulle udarbejdes en løsning, der sikrer en kontinuer depone-
ringskapacitet så tæt som muligt på kilderne til jorden for at mini-
mere miljøaftrykket. Der skulle sikres kapacitet til både til forure-
net og ren overskudsjord fra Københavns Kommune, og at dette
skulle sammentænkes med kommunens behov for stormflodssik-
ring.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht