Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 59:
Hvad er baggrunden for de konkrete dispensationer fra reglerne
om kommune- og lokalplaner i lovforslagets § 5, stk. 2, og de speci-
fikke bemyndigelser til ministeren i lovforslagets § 6, stk. 1-3, og
hvilke konsekvenser har det for den kommunale planlægning, hvad
angår kommune- og lokalplanlægning?
Svar:
Som tilfældet er i andre af Transportministeriets anlægslove inde-
holder forslag til lov om anlæg af Lynetteholm også diverse fravi-
gelser af anden lovgivning.
I de almindelige bemærkninger står der følgende under pkt. 3.4.2:
”De
indgreb, som Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges
til at foretage med hjemmel i anlægsloven, kan efter de almindelige
regler i plan- og miljølovgivningen m.v. kræve en forudgående til-
ladelse eller dispensation eller indeholde bestemmelser, som ville
hindre gennemførelsen af projektet. Hensigten er imidlertid
–
i
overensstemmelse med, hvad der normalt er praksis ved anlægs-
love
–
at indgrebene skal kunne foretages uden forudgående tilla-
delse eller dispensation og uden hensyn til forbud og begrænsnin-
ger. Indgrebene vil skulle ske inden for rammerne af de bagvedlig-
gende EU-direktiver og forordninger.”
Det er dermed Folketingets vedtagelse af lovforslaget, som udgør
tilladelsen til projektet, og som dermed træder i stedet for diverse
administrative tilladelser og dispensationer, og som også sikrer, at
der er vished for, at projektet kan igangsættes.