Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2404651_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 59:
Hvad er baggrunden for de konkrete dispensationer fra reglerne
om kommune- og lokalplaner i lovforslagets § 5, stk. 2, og de speci-
fikke bemyndigelser til ministeren i lovforslagets § 6, stk. 1-3, og
hvilke konsekvenser har det for den kommunale planlægning, hvad
angår kommune- og lokalplanlægning?
Svar:
Som tilfældet er i andre af Transportministeriets anlægslove inde-
holder forslag til lov om anlæg af Lynetteholm også diverse fravi-
gelser af anden lovgivning.
I de almindelige bemærkninger står der følgende under pkt. 3.4.2:
”De
indgreb, som Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges
til at foretage med hjemmel i anlægsloven, kan efter de almindelige
regler i plan- og miljølovgivningen m.v. kræve en forudgående til-
ladelse eller dispensation eller indeholde bestemmelser, som ville
hindre gennemførelsen af projektet. Hensigten er imidlertid
i
overensstemmelse med, hvad der normalt er praksis ved anlægs-
love
at indgrebene skal kunne foretages uden forudgående tilla-
delse eller dispensation og uden hensyn til forbud og begrænsnin-
ger. Indgrebene vil skulle ske inden for rammerne af de bagvedlig-
gende EU-direktiver og forordninger.”
Det er dermed Folketingets vedtagelse af lovforslaget, som udgør
tilladelsen til projektet, og som dermed træder i stedet for diverse
administrative tilladelser og dispensationer, og som også sikrer, at
der er vished for, at projektet kan igangsættes.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om baggrunden for de konkrete dispensationer fra reglerne om kommune- og lokalplaner i lovforslagets § 5, stk. 2, og de specifikke bemyndigelser til ministeren i lovforslagets § 6, stk. 1-3, til transportministeren
2404651_0002.png
Side 2/2
Herudover bemærker jeg, at afskæring af klageadgange i Trans-
portministeriets anlægslove ikke er uset og skal være med til at
sikre fremdrift i projekter vedtaget af Folketinget. I modsat fald vil
et projekt kunne gå i stå på baggrund af en klage med opsættende
virkning, hvilket foruden at stoppe et projekts fremdrift også kan få
økonomiske konsekvenser.
I nærværende anlægslov er Transportministeriet opmærksom på,
at projektet har en lang rækkevidde i forhold til nyttiggørelsesdelen
af projektet. Det er også baggrunden for, at det står eksplicit i lo-
vens forarbejder, at klageadgangene kun påtænkes afskåret i an-
lægsfasen af projektet, hvilket omfatter anlægget af perimeteren,
adgangsveje, dæmninger mv., som forventeligt er færdigt i ultimo
2024 eller primo 2025. Herefter ophæves afskæring af klagead-
gange igen, hvorefter de almindelige regler finder anvendelse.
Jeg mener i øvrigt ikke, at nærværende lovforslag har nogle nega-
tive konsekvenser i forhold til kommune- og lokalplanlægning, og
kan i den forbindelse henvise til, at jeg 11. februar besvarede et
spørgsmål stillet af Social- og Indenrigsudvalget om lov om plan-
lægning (SOU alm. del) spørgsmål 296.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht