Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren redegøre uddybende for det offentliges finansiering i
anlægsfasen set i forhold til den forventede fremtidige gennemsnit-
lige indtægt på 50 kr. pr. ton jord, der modtages til deponering? Vil
ministeren endvidere uddybe, hvordan finansieringen af anlægs-
omkostningerne til Lynetteholm vil påvirke statens og Københavns
Kommunes økonomi? Og hvor længe garantien fra Københavns
Kommune på 400 mio. kr. til finansiering af kystlandskabet skal
være gældende?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Det
er ikke forventningen, at etableringen af Lynetteholm og drif-
ten af jordmodtagelsen vil påvirke statens eller Københavns Kom-
munes økonomi.
Overskudsjorden nyttiggøres til opfyld af Lynetteholm inden for
den perimeter, der etableres i anlægsfasen. Det vurderes, at Ly-
netteholm kan rumme i omegnen af 80 mio. tons. jord. Det forven-
tes, at modtagelse af jord kan påbegyndes i år 2023.
Jorden modtages i en lang årrække, hvorfor nutidsværdien af ind-
tægten vil afhænge af, hvor meget jord der modtages pr. år. samt
prisen, det vil sige den enkelte leverandørs betaling for at aflevere
jorden til nyttiggørelsesprojektet. Baseret på erfaringer fra Nord-
havnsdepotet er den gennemsnitlige indtægt fastsat til 50 kr. realt
pr. modtaget ton jord.