NOTAT
6 . maj 2021
Kommentar til artiklen ”Lovforslaget om an-
læg af Lynetteholm” af Ellen Marie Basse fra
Tidsskrift for Miljø, april 2021
Nedenfor vil Transportministeriet gennemgå og kommentere på
artiklen.
Helt overordnet synes artiklen at bære præg af at være udarbejdet
på et tidspunkt, hvor det supplerende tillæg endnu ikke var sendt i
offentlig høring, hvilket skete d. 31. marts 2021 med høringsfrist d.
2. maj 2021. Endvidere er flere af henvisningerne til høringsversio-
nen heraf og ikke det endelige lovforslag, som blev fremsat d. 28.
april 2021.
Nedenfor kommenteres på diverse punkter fra artiklen:
1)
Under pkt. 1.1 står der, at konsulentfirmaet Rambøll i november
2020
–
på vegne af By & Havn
–
indsendte en ansøgning om en
miljøgodkendelse. Det var rettelig i 2019.
2)
Under pkt. 1.1 står der følgende:
”Det er Folketinget, der med vedtagelsen af anlægsloven meddeler
miljøgodkendelsen til anlægsprojektet, som er beskrevet i forsla-
gets § 1, jf. § 4, stk. 2. Det fremgår heraf, at det er Folketinget, der
optræder som den relevante godkendelsesmyndighed
–
dvs. en for-
valtningsmyndighed!”.
Transportministeriet antager, at artiklens forfatter er bekendt med,
men vælger ikke at nævne, at VVM-direktivet ikke er til hinder for,
at en miljøgodkendelse kan gives via vedtagelsen af en lov i stedet
for ved en administrativ tilladelse, jf. direktivets art. 2, stk. 5. Det
kræver dog, at det følger procedurerne i direktivet, hvilket er inkor-
poreret i bekendtgørelse om vurdering af virkning af miljøet (VVM)
af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn mv.,
som netop er den bekendtgørelse, som Trafikstyrelsen følger.