Artikel 133
Lovforslaget om anlæg af Lynetteholm
Af Ellen Margrethe Basse, Juridisk Institut, BSS, Aarhus Universitet
Artikel
I denne artikel ses der på det lovforslag, som
Transport- og Boligministeriet aktuelt forbere-
der. Lovforslaget, der har været sendt i høring i
januar-februar 2021, er en opfølgning på de po-
litiske aftaler, der blev indgået i 2018 om etable-
ring af Lynetteholm. Der er tale om et kombine-
ret kystbeskyttelsesprojekt, nyttiggørelse af jord
fra bygge- og anlægsprojekter ved opfyldning af
dele af Københavns Havn, etablering af en ny
bydel samt finansiering af infrastruktur. Projek-
tet forudsættes godkendt af Folketinget ved en
såkaldt »miljøgodkendelse«. Med lovforslaget
lægges der op til, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, der er det kommercielle selskab, der
skal stå for anlægsprojektet, kan udnytte de me-
get omfattende kompetencer, som selskabet til-
lægges efter lovforslagets indhold, uden at sel-
skabets aktiviteter vil være omfattet af de gæl-
dende danske miljø- og planlove. Ministeriet
skal udarbejde bekendtgørelser, der erstatter
alle gældende regler, og hvis der træffes afgørel-
ser på grundlag af sådanne særrregler, kan af-
gørelserne ikke påklages. De kumulative effek-
ter af de mange elemeter, der indgår i projektet,
er ikke samlet i en fælles miljøkonsekvensvurde-
ring. Alle de foretagne vurderinger resulterer i,
at alle miljøkrav kan overholdes. Det konstate-
res således, at bevaringsstatus for de beskyttede
arter, kravet om god økologisk og kemisk til-
stand for overfladevandet (herunder kystvan-
det) og kravet om god miljøtilstand i havområ-
det kan opfyldes under anlægsfasen, der vil
strække sig over ca. 30 år, ligesom kravene vil
kunne overholdes i driftsfasen. Alt i alt er der
tale om et meget vidtgående lovforslag, som
transport- og boligministeren forventes at præ-
sentere for Folketinget – formentlig i foråret
2021 – så Folketinget kan træffe en afgørelse om
»miljøgodkendelse« af projektet. Der er ind-
sendt mange høringssvar. Lovforslaget kritise-
res bl.a. for at være i strid med VVM-direktivet,
© Tidsskrift for Miljø, April 2021
idet der er tale om flere ikke koordinerede
VVM-vurderinger, der i øvrigt kun dækker en
begrænset del af projektet. Det påtales bl.a. og-
så, at der ikke er foretaget en reel habitatvurde-
ring i overensstemmelse med habitatdirektivets
krav.
1. Projektet Lynetteholm
Den 5. oktober 2018 indgik den daværende VLAK-
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti) en principaftale med Køben-
havns Kommune om etableringen af et landareal
med en ny bydel i Københavns Havn suppleret med
et kystlandskab mod øst mv. Den 25. oktober 2018
blev der indgået en supplerende politisk aftale mel-
lem VLAK-regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folke-
parti om »Erstatning for byggeriet på Ørestad Fæl-
led Kvarter samt anlæg af Lynetteholmen«. I for-
bindelse med indgåelsen af den politiske aftale til-
sluttede de nævnte partier sig principaftalen af 5.
oktober 2018.
1.1. En ansøgning om miljøgodkendelse af
miljøkonsekvensvurderinger
Konsulentfirmaet Rambøll indsendt i november
2020 – på vegne af Udviklingsselskabet By &
Havn I/S
1
– en ansøgning om en miljøgodkendelse.
I ansøgningen oplyses det, at den er indsendt i med-
før af miljøbeskyttelseslovens § 33.
2
Ansøgningen
1.
2.
Udviklingsselskabet ejes af Københavns Kommune
(95 %) og staten (5 %). Det ejer en række arealer. Sel-
skabet er etableret ved lov nr. 551 af 6. juni 2007 om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S (metroselskabsloven). Selskabet har til opgave at
drive Københavns Havn og at udvikle store og centrale
byområder i København, såsom Ørestad, Norhavn og
Lynetteholm.
Ansøgningen, der henviser til miljøbeskyttelseslovens
§ 33, er formentlig indsendt til Transport- og Boligmi-
TfM 2021