Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 54:
Hvilke alternativer til klapning er undersøgt? Er det undersøgt om
hele eller dele af materialet kan anvendes som fyld f.eks. midt i
projektet efter optagning? Og er det undersøgt om havbund med
ustabil organisk materiale i stedet kan stabiliseres in situ gennem
vertikal dræning? Og hvorfor er alternativerne fravalgt?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Det
vurderes ikke muligt, at rene havbundsmaterialer placeres i
Lynetteholm inden for rammerne af projektet. Blødt havbundsma-
teriale (gytje) er næsten flydende og er uegnet som opfyldsmateri-
ale. Erfaringer fra Nordhavnsudvidelsen viser, at hvis opgravet
gytje genplaceres i området, er det nødvendigt at lægge et tæppe af
sand oven på gytjen for at sikre den geotekniske stabilitet. Dette
sandtæppe vil for Ly-netteholms vedkommende skulle være 2 me-
ter tykt, hvilket svarer til op mod 5 mio. m
3
sand eller 10 mio. tons.
Sandet skal indvindes på havbunden fra et godkendt indvindings-
område på havet og sejles til Lynetteholm.
Derudover vil placering af gytje i Lynetteholm indebære en miljø-
mæssig risiko for spredning af sediment, fordi man således vil
dumpe havbundsmaterialet så tæt på Københavns Havn og åle-
græshabitater mv., uden en færdig perimeter til at begrænse spred-
ningen. Dermed svarer det til at klappe gytjen, men på et mere ud-
sat sted tæt på byen.
En vertikal dræning og komprimering med henblik på at kunne
etablere perimeterkonstruktionen oven på gytjen er af flere årsager