Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 41:
Er det almindelig praksis og et bredt anerkendt virkemiddel at
henvise til, at klimaforandringerne vil ophæve den negative effekt
af påvirkning af vandgennemstrømningen på grund af stigende
vandstand? Har regeringen kendskab til at forventede konsekven-
ser af forureningen med klimagasser er brugt andre steder i Dan-
mark eller i EU i forbindelse med miljø- og konsekvensvurderinger
af projekter, herunder projekter der berører Vandrammedirektivet,
Havstrategidirektivet og Habitatdirektivet?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
er miljømyndighed for etablering af Lynetteholm. Jeg henholder
mig til Trafikstyrelsens udtalelse.
”Trafikstyrelsen opfatter begrebet ’virkemiddel’ i denne sammen-
hæng som en mitigerende foranstaltning; forstået som et aktivt til-
tag der afværger en effekt. Spørgsmålet om hvorvidt generelle
vandspejlsstigninger som følge af klimaforandringerne kan anven-
des som mitigerende foranstaltning, har været drøftet med svenske
myndigheder som en del af Espoo-processen.
I den sammenhæng har DHI udarbejdet supplerende materiale
hvor det fremgår, at:
SMHI angiver i deres høringssvar, at de er enige i, at en bloke-
ringseffekt på 0,25 % isoleret set er acceptabelt. De udtrykker dog
bekymringer om, at der kan være andre projekter (broer, vind-
mølleparker og rørledninger), som vil kunne bidrage til en meref-
fekt. Der er pt. ingen broprojekter i Øresundsregionen, som vil bi-