Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2399216_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 41:
Er det almindelig praksis og et bredt anerkendt virkemiddel at
henvise til, at klimaforandringerne vil ophæve den negative effekt
af påvirkning af vandgennemstrømningen på grund af stigende
vandstand? Har regeringen kendskab til at forventede konsekven-
ser af forureningen med klimagasser er brugt andre steder i Dan-
mark eller i EU i forbindelse med miljø- og konsekvensvurderinger
af projekter, herunder projekter der berører Vandrammedirektivet,
Havstrategidirektivet og Habitatdirektivet?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
er miljømyndighed for etablering af Lynetteholm. Jeg henholder
mig til Trafikstyrelsens udtalelse.
”Trafikstyrelsen opfatter begrebet ’virkemiddel’ i denne sammen-
hæng som en mitigerende foranstaltning; forstået som et aktivt til-
tag der afværger en effekt. Spørgsmålet om hvorvidt generelle
vandspejlsstigninger som følge af klimaforandringerne kan anven-
des som mitigerende foranstaltning, har været drøftet med svenske
myndigheder som en del af Espoo-processen.
I den sammenhæng har DHI udarbejdet supplerende materiale
hvor det fremgår, at:
SMHI angiver i deres høringssvar, at de er enige i, at en bloke-
ringseffekt på 0,25 % isoleret set er acceptabelt. De udtrykker dog
bekymringer om, at der kan være andre projekter (broer, vind-
mølleparker og rørledninger), som vil kunne bidrage til en meref-
fekt. Der er pt. ingen broprojekter i Øresundsregionen, som vil bi-
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm., om det er almindelig praksis at henvise til, at klimaforandringerne vil ophæve den negative effekt af påvirkning af vandgennemstrømningen på grund af stigende vandstand, til transportministeren
2399216_0002.png
Side 2/2
drage til en blokeringseffekt. Rørledninger vil typisk være ned-
gravet og dermed heller ikke bidrage til en blokering. HOFOR har
planer om at etablere en vindmøllepark på Nordre Flint med en
kapacitet på 160 MW, svarende til 16 vindmøller a 10 MW. Den
blokerende effekt fra vindmølleparken (hvis opført) må vurderes
at være marginal og ikke give anledning til en revurdering af blo-
kerings-estimaterne. Endelig vil havspejlsstigninger i de kom-
mende årtier foranledige at ledningsevnen for transport af vand
og salt igennem Øresund øges og dermed relativt hurtigt udligne
den beregnede blokeringseffekt.
DHI anser ligeledes påvirkningen som acceptabel, idet den esti-
merede blokering af Lynetteholm er mindre end den tilladte stør-
ste usikkerhed i Øresunds beregningerne
og der er ikke observe-
ret miljøkonsekvensen efter 20 år med Øresundsbroen.
DHI har i forbindelse med en gennemgang af deres dokument op-
lyst, at havspejlsstigningerne ikke skal ses som en mitigerende for-
anstaltning, men som et eksempel på hvordan vandgennemstrøm-
ningen kan påvirkes. Herunder at ændrede forhold som fx havs-
pejlstigninger vil påvirke ledningsevnen for transport af vand og
salt gennem Øresund.
Trafikstyrelsen noterer sig, at sammenstillingen med forventede
havspejlsstigninger således ikke er anvendt af DHI som en mitige-
rende foranstaltning i forhold til projektet. Sammenstillingen er
vurderet relevant som en perspektivering og illustration ift. et mo-
delberegnet resultat, der nok giver et entydigt svar, men som kan
være vanskeligt at forstå i substansen, hvis det ikke sættes forhold
til noget andet.
Trafikstyrelsen har ikke viden om hvorvidt, klimaforandringernes
effekter er brugt som virkemiddel i forbindelse med projekter an-
dre steder i Danmark eller i EU i forbindelse med miljø- og konse-
kvensvurderinger, herunder af projekter der berører Vandramme-
direktivet, Havstrategidirektivet eller Habitatdirektivet”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht