Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 34:
Hvad er den tekniske begrundelse for ikke at bruge uddybningsma-
teriale m.m., der foreslås dumpet i Køge Bugt til opfyldning af Ly-
netteholm? I det omfang der er tale om økonomiske begrundelser
for ikke at nyttiggøre klapmaterialer, bedes regeringen oplyse,
hvilke omkostninger der er forbundet med gennemførelse af de
tekniske alternativer? I det omfang der ikke er tekniske mulighe-
der, bedes der redegjort for, hvilke forhindringer der er, og hvilken
udvikling og teknologi m.v. der er nødvendig herfor?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvist
skal det bemærkes, at klapning af ikke-forure-
nende havbundsmaterialer er tilladt ifølge havmiljølovens § 26 ef-
ter en konkret vurdering, hvor miljøpåvirkningen skal vurderes un-
der hensyn til de forhold som fremgår af lovens bilag 1 og 2.
I forbindelse med etableringen af Lynetteholm, skal blød hav-
bundsmateriale (gytje) opgraves og klappes. Havbudsmaterialet
kommer dels fra havbunden under den kommende perimeter til
Lynetteholm, og dels fra uddybning af sejlrenden i Svælget samt
Kronløbet.
Den opgravede havbund består både af forurenede og rene materi-
aler.