Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 28:
Kan ministeren bekræfte, at det er teknisk muligt at rense forure-
net vand, inden det udledes eller tabes fra projektet, så der kan op-
nås en nulløsning, hvor der ikke tilføres farlige stoffer til vandmil-
jøet fra projektet i etablerings- og driftsfasen? Det bedes i givet fald
oplyst, hvad en sådan løsning vil koste, og hvorfor den er fravalgt?
Og vil ministeren stille de fornødne ændringsforslag, der muliggør
en sådan løsning? I benægtende fald bedes ministeren yde bistand
til udformning af ændringsforslag herom.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Det
er i miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm blevet vurde-
ret, om det er muligt at rense det udledte overskudsvand i driftsfa-
sen. Der er foretaget en såkaldt BAT-analyse (Best Available Tech-
nology). Dette fremgår af miljøkonsekvensrap-portens afsnit 12.6
Afværgeforanstaltninger, særligt Tabel 12.39 og af ovenstående
svar på spørgsmål 27.
Analysen viste at de løsninger der kendes i dag vil medføre endog
store etablerings- og driftsomkostninger for at opnå en rensning,
der kun har usikker effektivitet.
Samtidig vil løsningerne indebære en række miljø- og energibelast-
ninger i form af affaldsproduktion og klimabelastninger fra drift.”