Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2398368_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 24:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 16/5-21 fra Bent An-
dersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrøm-
men øst for Lynetteholm, jf. L 220 - bilag 10?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”DHI
som er By & Havns rådgiver har givet nedenstående svar på
høringssvaret fra Bent Andersen:
Ændringer af overfladestrøm øst for Lynetteholm
Bent Andersen ønsker belyst hvordan overfladestrømmen i områ-
det øst for Lynetteholm bliver påvirket, da den er af betydning for
sejlads med havkajakker og mindre både. Spørgeren ønsker infor-
mationen angivet i form af frekvensberegninger. De ændrede for-
hold af overfladestrømmen er i det følgende belyst for følgende fire
lokaliteter angivet i Figur 1 (P1-P4).
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/5-21 fra Bent Andersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, til transportministeren
2398368_0002.png
Side 2/7
Figur 1 Lokaliteter hvor der er udført frekvensberegninger for overfladestrøm.
Frekvensberegningerne er udført ved at inddele overfladestrøm-
men i nord og sydgående retninger. Strøm i sydgående retning
(strømretning i vinkelrummet 90˚-270˚) er defineret med et nega-
tivt fortegn, mens strøm i nordgående retning (strømretning i vin-
kelrummene 0˚-90˚ og 270˚-360˚) er angivet med positivt for-
tegn. Frekvensberegningerne er udført for eksisterende forhold og
fremtidige forhold set over et helt år (2018).
Figur 2 - Figur 5 viser den relative hyppighed af overfladestrøm-
men på de fire lokaliteter før og efter etableringen af Lynetteholm.
Det ses, at det primært er strømhastighederne i forbindelse med
nordgående strøm som forstærkes. Ligeledes ses det, at der er
nordgående strøm i cirka 60% af tiden, set hen over et år.
Der er ikke en entydig værdi for hvornår overfladestrømmen inde-
bærer væsentlig forøget risiko ved sejlads. Der er derfor i Tabel 1 -
Tabel 4 blot angivet varigheder for overskridelser af strømha-
stighederne 0,6 m/s, 0,8 m/s og 1,0 m/s. Hyppighederne er angi-
vet for nordgående strøm, sydgående strøm og strøm uden retning
(total). Perioderne med meget stærk strøm optræder typisk i vin-
terhalvåret, hvor fri-tidssejlads er mere begrænset. Det ses af kur-
ver og tabelværdier, at varigheder med kraftig strøm helt som for-
ventet er forøget i området øst for Lynetteholm. De anvendte tær-
skelværdier for overfladestrømmen er dog beskedne i forhold til
det strømningsklima fritidssejlere allerede i dag møder længere
sydpå i området ved Nordre Røse.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/5-21 fra Bent Andersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, til transportministeren
2398368_0003.png
Side 3/7
Figur 6 og Figur 7 viser henholdsvis årsmiddel af dybdemidlet
strøm (regnet uden retning) og største forekommende strøm (dyb-
demidlet) i løbet af 2018. Da overfladestrømmen skønsmæssigt er
30% større end dybdemidlet strøm, vurderes det at strømforstærk-
ningen øst for Lynetteholm ikke har nogen af afgørende betydnin-
gen for sejladssikkerheden i området strækkende sig fra Nord-
havnsopfyldningen i nord og ned til Dragør i syd. Overfladestrøm-
men øst for Lynetteholm vil forsat være mærkbart mindre end
overfladestrømmen længere mod syd.
Figur 2 Relativ forekomst af overfladestrøm ved P1.
Tabel 1 Overskridelsesvarigheder af overfladestrøm ved P1.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/5-21 fra Bent Andersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, til transportministeren
2398368_0004.png
Side 4/7
Figur 3 Relativ forekomst af overfladestrøm ved P2.
Tabel 2 Overskridelsesvarigheder af overfladestrøm ved P2.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/5-21 fra Bent Andersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, til transportministeren
2398368_0005.png
Side 5/7
Figur 4 Relativ forekomst af overfladestrøm ved P3.
Tabel 3 Overskridelsesvarigheder af overfladestrøm ved P3.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/5-21 fra Bent Andersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, til transportministeren
2398368_0006.png
Side 6/7
Figur 5 Relativ forekomst af overfladestrøm ved P4.
Tabel 4 Overskridelsesvarigheder af overfladestrøm ved P4.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/5-21 fra Bent Andersen, København Ø, vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, til transportministeren
2398368_0007.png
Side 7/7
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht