Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2402107_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 23:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7/5-21 fra Dansk Sejl-
union vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fri-
tidssejlere, jf. L 220 - bilag 8?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Dansk
Sejlunion har i deres henvendelse fremført tre forslag til
ændringer af anlægsloven
1) bevaring af Lynetteløbet, 2) etable-
ring af akvædukt under Margretheholm Havn og 3) afgravning af
affaldsdepotet ved Middelgrund mellem Lynetteholm og vindmøl-
lerne.
Ad. 1.
Lynetteholm er et nyttiggørelsesprojekt der udformes som en
halvø i
forlængelse af Refshaleøen.
Dette valg er truffet af hensyn
til projekts formål, praktiske gennemførelse og økonomi.
Lynetteholm-projektets primære formål er at bidrage til at klima-
sikre København mod nord, og der er derfor valgt en
udformning
af Lynetteholm, med et kystlandskab, på ca. 60 hektar, der i til-
fælde af stormflod vil kunne tåle at blive oversvømmet og på den
måde være med til at beskytte byen. Senere skal der tages stilling et
etableringen af en dokport mellem Lynetteholm og Nordhavn i
Kronløbet. Dokporten kan lukkes i forbindelse med stormflod.
Hvis Lynetteløbet opretholdes, vil det således på sigt være nødven-
digt at etablere en ekstra dokport med en størrelse, der muliggør
ud og indsejling af Lynetteløbet.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-21 fra Dansk Sejlunion vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, til transportministeren
2402107_0002.png
Side 2/4
En opretholdelse af Lynetteløbet vil derudover kræve ekstra 1,2 km
stendæmning ind mod Lynetteholm.
Dertil kommer, at adgangsvejen for jordtransporterne vil skulle
krydse Lynetteløbet som højbro, så mastebærende både kan pas-
sere nedenunder, eller som vejtunnel.
I forhold til sikkerheden for sejlerne er det i miljøkonsekvensrap-
porten vurderet, at lukningen af Lynetteløbet ikke er en væsentlig
påvirkning af sejladsforholdene.
Forholdene i Kronløbet er blevet tilpasset for at øge sikkerheden og
trygheden, spidsen på Levantkaj bliver fjernet og udformningen af
Lynetteholms nordlige afgrænsning bliver ændret, så Kronløbet
bliver bredere end først planlagt og manøvremulighederne forbed-
ret. Lynetteholms kajkanter er ligeledes på det smalleste stykke
ændret til en stensætning frem for hårde spuns-kanter, for at mini-
mere reflekterende bølger.
Som det også er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten vil By &
Havn gennemføre en række afværgeforanstaltninger, herunder
etablere redningskæder og redningstiger langs Lynetteholms kant
mod Kronløbet.
By & Havn vil i dialog med Søfartsstyrelsen tilvejebringe sikker-
hedsanalyser og sikre, at sejladssikkerheden i både anlægs- og
driftsfasen foregår på betryggende vis, herunder også for små både.
På møder med Dansk Sejlunion og Partnerskab for Sikker Havn er
det aftalt, at der i forbindelse med det videre arbejde tilrettelægges
en proces, hvor brugerne af havnen involveres. I den forbindelse vil
dialog om forventet trafik, ventepositioner, sejlads i fremtidige ka-
naler i Nordhavn mv. også kunne indgå.
By & Havn har yderligere kommenteret forslaget om at bevare Ly-
netteløbet i den sammenfattende redegørelse dateret 14. maj 2021,
afsnit 3.2.3, samt i besvarelsen af Transportudvalgsspørgsmål nr.
10. Sikkerheden i Kronløbet er kommenteret i den sammenfat-
tende redegørelse dateret 14. maj 2021 afsnit 3.2.2.
Ad. 2.
By & Havn har kommenteret forslaget om etablering af en akvæ-
dukt under Margretheholm Havn som erstatning for en dæmning
med klapbro i den sammenfattende redegørelse dateret 14. maj
2021, afsnit 3.2.6, samt i By & Havns bidrag til besvarelsen af
Transportudvalgsspørgsmål nr. 14-18 og nr. 130
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-21 fra Dansk Sejlunion vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, til transportministeren
2402107_0003.png
Side 3/4
I Miljøkonsekvensrapporten har By & Havn peget på en løsning
med en dæmning og en oplukkelig klapbro, som er projekteret og
indgår i miljøvurderingen.
Løsningen med en akvædukt er blevet fremlagt af S/K Lynetten i
forbindelse med høringsfasen.
By & Havn har på baggrund af forslaget fra S/K Lynetten fået ud-
ført en vurdering af konsekvenserne ved etablering af en akvædukt.
På den baggrund er det By & Havns vurdering, at en akvædukt (el-
ler tunnel) vil forsinke tidsplanen væsentligt, i op til 1-2 år. Herud-
over vurderes en alternativ løsning som tunnel eller akvædukt at
være forbundet med væsentlige meromkostninger på i størrelsesor-
denen 200 mio. kr. sammenlignet med projektets dæmning med
klapbro. Lynetteholms økonomi er baseret på et ”hvile-i-sig-selv”
princip, og der er ikke indeholdt en buffer, som vil kunne finan-
siere merudgifterne til en akvædukt- og rampeløsning
Derudover skal det tilføjes, at en akvæduktløsning vil have omtrent
samme gennemsejlingsbredde som løsningen med en oplukkelig
klapbro.
By & Havn er meget opmærksomme på, at etableringen af dæm-
ningen og en oplukkelig bro henover indsejlingen til Margrethe-
holms Havn medfører en stor begrænsning for havnens brugere,
hvilket også er påpeget i miljøkonsekvensrapporten.
By & Havn vil som afværgeforanstaltning og i dialog med S/K Ly-
netten sikre supplerende åbningstider for klapbroen indenfor mod-
tageanlæggets almindelige arbejdstid.
Ad. 3.
By & Havn har kommenteret muligheden for rekreativ sejlads mel-
lem Lynetteholm og vindmøllerne og i Kongedybet i den sammen-
fattende redegørelse dateret 14. maj 2021, afsnit 3.2.5. By & Havn
kan hertil tilføje, at der ikke er konkret kendskab til den i henven-
delsen nævnte losseplads i området, men at det vil være relevant at
undersøge en udvidelse af sejladsmulighederne i området i dialog
med Søfartsstyrelsen, der er ansvarlig myndighed for sejladsfor-
hold. Området ligger for store deles vedkommende uden for græn-
sen for Københavns Havn.”
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-21 fra Dansk Sejlunion vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, til transportministeren
2402107_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht