Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2406469_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 185:
Vil ministeren aktivt arbejde for en mere positiv løsning for vejbe-
lastningen, tomgangskøer samt for den trafikale effektivitet og der-
med for produktiviteten, hvor overskudsjord fra byggepladser i Kø-
benhavns og Frederiksbergs Kommune transporteres ud af byen til
et modtageanlæg i Avedøre Holme, hvorfra jorden transporteres
med emissionsfrie pramme?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Det er den enkelte bygherre, der tager stilling til hvordan og med
hvilken type køretøjer overskudsjord transporteres fra en bygge-
plads til jordmodtagelsesanlægget ved Lynetteholm
I miljøkonsekvensrapporten er sejlads af jord undersøgt. Heraf
fremgår det, at sejlads af jord ikke er rentabelt hverken miljømæs-
sigt elle økonomisk. Udfordringen med sejlads er, at hver gang jor-
den skal flyttes/håndteres, f.eks. fra en lastbil til en båd og igen fra
en båd til en dumper, kræver det maskiner (gravemaskiner og
dumpere), og det koster på både miljøet og økonomien. Sejladsen i
sig selv er også CO2-udledende men i forskellig grad afhængigt af
båden.
Et høringssvar beskriver et koncept for transport med eldrevne
splitpramme. Generelt er konceptet beskrevet i høringssvaret i et
tidligt stadie og behæftet med operationelle og teknologiske usik-
kerheder. Det er efter By & Havns opfattelse ikke som foreslået i
høringssvaret umiddelbart muligt at dumpe overskudsjord til Ly-
netteholm direkte fra splitpramme. Det ville kræve, at der ikke som
forudsat etableres en lukket perimeter, men at der etableres en
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om at arbejde for en mere positiv løsning for vejbelastningen, tomgangskøer samt for den trafikale effektivitet og dermed for produktiviteten, til transportministeren
2406469_0002.png
Side 2/2
indsejling gennem perimeteren. Det er ikke tilladt at klappe mate-
riale i Øresund, og den umiddelbare vurdering er, at en model med
splitpramme er omfattet af dette forbud, hvis der er åben adgang
mellem Øresund og området inden for perimeteren. Den afgørende
problemstilling er derfor, om der kan etableres en model med en
indsejling, som er juridisk mulig, miljømæssigt forsvarlig, økono-
misk holdbar og praktisk anvendelig.
Loven giver allerede mulighed for pramning, men en indsejling
gennem perimeteren og klapning på området vil kræve en særskilt
miljøvurdering, som vil kunne gennemføres efter lovens vedta-
gelse. Der er i loven etableret en mekanisme for efterfølgende æn-
dringer i miljøtilladelsen, som i så fald kan blive bragt i anvendelse.
By & Havn vil efter lovens vedtagelse foretage en screening af mo-
dellen med henblik på at vurdere, om der er grundlag for videre
undersøgelser.
Det indgår i planlægningen af Lynetteholms jordmodtageanlæg, at
der etableres en kaj med mulighed for losning af jord fra pramme.
Dette skal være en mulighed i hele driftsfasen. Hvis en privat ope-
ratør på kommercielle vilkår vil etablere pramtransport af jord, evt.
med eldrevne slæbebåde til Lynetteholm, er det således muligt.
By & Havn er i øvrigt i dialog med Danske Rederier med henblik på
at få større indsigt i den teknologiske udvikling, herunder alterna-
tive drivmidler for materiel
til søs.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht