Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 170:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26/5-21 fra Sejlklub-
ben Lynetten vedrørende etablering af en klapbro over Margrethe-
holms Havn, jf. L 220 - bilag 29?
Svar:
Der er flere gange spurgt til mulighederne for at etablere en akvæ-
dukt frem for en klapbro ved Margretheholm Havn i forbindelse
med anlægget af den midlertidige jordtransportvej til Lynetteholm.
Akvædukten vil have den fordel, at den ikke lægger nævneværdige
restriktioner på ind- og udsejlingen til Margretheholm Havn, når
den er etableret. Der vil dog givetvis også med en klapbro være mu-
lighed for yderligere at forbedre forholdene for sejlerne i forhold til
det, der pt. indgår i Lynetteholmsprojektet. Det er By & Havn i nær
kontakt med sejlklubben om.
Der er helt grundlæggende en betydelig forskel i økonomien knyt-
tet til en akvædukt. Akvædukten er af COWI vurderet til at koste
omkring 323 mio. kr. inkl. usikkerhedstillæg, hvilket vil være i stør-
relsesordenen 200 mio. kr. dyrere end en klapbro. Lynetteholms
økonomi skal i henhold til principaftalen mellem staten og Køben-
havns Kommune hvile i sig selv, og By & Havn vurderer ikke, at
projektet også vil kunne finansiere merudgiften til en akvædukt- og
rampeløsning.
Det vil endvidere tage længere tid at bygge en akvædukt, som pt.
ikke er undersøgt på samme niveau som klapbroen. Desuden vil
der være væsentlige usikkerheder forbundet med en akvædukt,
bl.a. i forhold til tekniske spørgsmål og pladsforholdene på fx
Kraftværkshalvøen. En akvædukt vil derfor medføre en væsentlig
forsinkelse, der vil betyde, at lastbiler med jord til Lynetteholm vil