Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 148:
Det angives uden anbefaling, at Trafikstyrelsen i øvrigt kan oplyse,
at de svenske myndigheder anbefaler, at der arrangeres en tredje-
partsgranskning af strømningsberegningerne og påvirkning af salt-
balance i Østersøen. Dette forslag indgår i det fortsatte ESPOO-
samråd, jf. L 220
–
bilag 9 (Transportudvalget 2020-21). vil mini-
steren oplyse, om man
–
efter Lynetteholm-projektet er ændret til
at strække sig ud over Kongedybet
–
i tilstrækkelig grad har under-
søgt de afledte strømmæssige forhold, der vil kunne opstå i områ-
det som hvirvelstrømme, samt risikoen for øget ophobning af vand
nord for Drogden ved stærk varig vind fra nordøst, som muligvis i
sig selv kan forværre risikoen for oversvømmelse i København ind
til dok-klappen om mange år er etableret?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra By & Havn, som jeg
kan henholde mig til:
”Der
er i forbindelse miljøkonsekvensvurderingen foretaget bereg-
ninger af ændringer i maksimalvandstand med den i projektet an-
givne placering af Lynetteholm. Disse viser, at der kun vil være en
lokal virkning på vandstandsniveauet i området omkring Lynette-
holm. Der henvises i øvrigt til bidraget til besvarelse af spørgsmål
82.
For så vidt angår de strømningsmæssige forhold er de indgående
belyst i Miljøkonsekvensrapporten og tilhørende bilag, samt i be-
svarelsen af spørgsmål 24, hvor det, vurderes det at strømforstærk-
ningen øst for Lynetteholm ikke har nogen af afgørende betydnin-
gen for sejladssikkerheden i området strækkende sig fra Nord-